TBC

Auteur Topic: TBC  (gelezen 4774 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
TBC
Gepost op: 17 april 2006, 17:25:17
Allereerst (alsnog) een vrolijk Pasen  ;D

En even een paar vraagjes:

Wanneer jullie onverwacht een TBC patiënt op de SEH binnen krijgen, welke (beschermende) maatregelen dienen er dan genomen te worden?

Zijn er nog speciale en/of extra reinigingsmaatregelen m.b.t. de wachtruimte en behandelkamer?

Wanneer een patiënt met TBC een half uur tot een uur wacht in de wachtruimte, in hoeverre kan dit een risico zijn voor de andere patiënten (vaak al met een verminderde weerstand) en hun begeleiders?

Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 17 april 2006, 19:13:29
Bij verdenking ( bijvoorbeeld in een vooraankondiging van huisarts of ambulance) krijgt de patiënt altijd een mondkapje voor.

Er zijn verschillende vormen van tbc (dus dat zal in ieder geval uitgezocht gaan worden)
evt. mantoux laten zetten/ x- thorax  bij kontakt met besmet persoon
(zal dan achteraf iedereen getraceerd moeten worden die met die persoon in kontakt is geweest)

i.p. is een mondkapje voldoende (dacht ik :-X)

;)

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 17 april 2006, 22:58:18
Het is sowieso afhankelijk of er sprake is van open of gesloten TBC, slechts 10% van de besmette personen ontwikkelt uiteindelijk open TBC. Alleen open longTBC is besmettelijk.

Besmetting vindt plaats via aërosolen (zeer kleine deeltes) die ontstaan door hoesten, niezen en praten, mondkapjes geven dus ip een goede bescherming en moeten bij voorkeur minimaal gedragen worden door de patiënt.

Weet eerlijk gezegd niet goed wat de levensduur buiten het lichaam is van de tuberkel-bacil en wat voor maatregelen er mbt de ruimte waarin een TBC-patiënt verblijft genomen moeten worden. Zal ik een x-tje opzoeken.

strongbow

• Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #3 Gepost op: 18 april 2006, 09:35:57
Zal ik een x-tje opzoeken.

Graag  ;D

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 april 2006, 21:51:50
Graag  ;D

Wat ik zo snel kon vinden:

In donkere vochtige ruimten kan de bacil uren tot maanden overleven, ze zitten dan vaak in kleine plasjes water. In zonlicht wordt de bacterie gesteriliseerd. Als de bacterien in 'droplets' (aerosolen, miniscule waterdruppeltjes) zitten  blijven ze in de lucht ongeveer twee uur leven.

Een Mantoux is overigens niet direct positief na besmetting, er gaat enige tijd overheen voordat de reactie plaats kan vinden, het lichaam moet eerst antistoffen gaan maken tegen de bacil.

Kanarie

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 april 2006, 23:00:20
Als de patient wordt opgenomen, dragen de behandelaars in ieder geval mondkapjes totdat de patient de 'hoesthygiene' (of iets dergelijks) onder de knie heeft. Maar hoe dat in eerste instantie op de SEH gaat, weet ik niet.

Verder heb ik een anekdote gehoord over mondkapjes met een ventiel; die zijn dus voor de behandelaars, want de lucht die eruitgaat, wordt niet gefilterd (daar is een aantal mensen al the hard way achtergekomen, schijnt).

De bacterie kan niet tegen UV-licht en is dan binnen een paar minuten dood, is mij verteld.

Na een paar uurtjes college over het onderwerp is mijn definitieve conclusie: Ellendig ding, die tuberkelbacil.... :-\

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 19 april 2006, 09:48:00
i.p. is een TBC mondkapje voldoende (dus geen gewoon mondkapje. Deze eerste worden (zover ik weet) alleen door 3M geleverd

strongbow

• Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #7 Gepost op: 19 april 2006, 11:40:05
Ik kom namelijk met al deze vragen omdat er met Pasen een patiënt op de huisartsenpost is geweest, (vermoedelijk) besmet met TBC.
Deze persoon is vervolgens met mondkapje op doorgestuurd naar de SEH.

Ik vraag mij alleen af in hoeverre de andere patiënten en hun begeleiders in de wachtruimte van de huisartsenpost "gevaar" hebben gelopen en of er niet maatregelen hadden moeten worden genomen.

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 19 april 2006, 11:43:19
Ik kom namelijk met al deze vragen omdat er met Pasen een patiënt op de huisartsenpost is geweest, (vermoedelijk) besmet met TBC.
Deze persoon is vervolgens met mondkapje op doorgestuurd naar de SEH.

Ik vraag mij alleen af in hoeverre de andere patiënten en hun begeleiders in de wachtruimte van de huisartsenpost "gevaar" hebben gelopen en of er niet maatregelen hadden moeten worden genomen.

valt wel mee als het goed is...maar hoestte de pt veel?

strongbow

• Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #9 Gepost op: 19 april 2006, 12:40:16
weet ik helaas niet