Volgens mij voldoet de installatie niet aan de prestatie eisen uit de NEN2535 voor loze en onechte meldingen...
http://www.ad.nl/groenehart/alphen/article2004840.ecemaandag 28 januari 2008
’Ontruim De Aarhof bij melding’
Door ELIA ZWEVERINK
ALPHEN - Het gaat erom dat de winkeliers bewuster worden van het probleem. Op zich is het met de brandveiligheid in De Aarhof wel goed gesteld vindt Bart Vegt, hoofd preventie van de Alphense brandweer.
afbeelding vergroten Winkelend publiek in de Aarhof. FOTO BRAM GEBUYS
Hij is er van overtuigd dat het aantal valse brandmeldingen in De Aarhof omlaag kan. Melders boven ovens en frituurpannen bezorgen de brandweer overuren, terwijl de winkeliers nauwelijks meer reageren.
Het aantal loze alarmmeldingen maakt winkeliers volgens hem laks om bij brandalarm over te gaan tot ontruiming.
,,Niemand heeft zelf meegemaakt dat het ook echt fout kan gaan. Na een aantal loze alarmmeldingen op een dag word je het als winkelier zat. Toch is het belangrijk om tot actie en ontruiming over te gaan bij een brandmelding.’’
Deze week bezochten circa zestig winkeliers en personeelsleden de kazerne van de Alphense brandweer. Daar kregen zij een filmpje te zien waarin een brand binnen veertig seconden een hele kamer in vuur en vlam zette. Een stukje bewustwording, aldus brandweerman Leendert Klok.
,,De brandweer arriveert pas na dertien minuten. Tot die tijd sta je er als winkelier alleen voor.’’
De ondernemers uit De Aarhof erkennen dat zij zelden overgaan tot ontruiming bij een brandalarm. De vrees bestaat dat na een ontruiming de klanten niet terugkeren; zeker wanneer keer op keer blijkt dat het loos alarm is.
Dus gaan de klanten rustig door met winkelen en blijven de winkeliers bij de kassa staan. ,,In je winkel staat toch je geld,’’ verwoordt Cees Scheltens van Jamin.
Een half jaar geleden heeft De Aarhof een nieuwe brandmeldinginstallatie gekregen. ,,Dit was nodig omdat het oude systeem zo vaak was bijgewerkt, dat niemand meer wist hoe het eigenlijk werkte. Nu moeten we aan de slag om het aantal loze brandmeldingen verder omlaag te brengen,’’ stelt Cor Webbers, voorzitter van winkeliersvereniging De Aarhof.
Veel van die meldingen zijn volgens hem te wijten aan een lakse houding. ,,Vooral door verbouwingen gaat het brandalarm af. Winkeliers vergeten dan door te geven aan de huismeester dat zij aan het verbouwen zijn,’’ zegt Webbers.
Daarnaast blijken hete ovens voor bijvoorbeeld saucijzenbroodjes vaak de oorzaak te zijn van valse meldingen.
,,Dan staat er bijvoorbeeld een hete oven of rokende frituurpan met oud vet onder een brandmelder. Die moeten vervangen worden door speciale keramische melders.’’ Volgens de voorzitter blijkt uit onderzoek dat brandalarmen vaak bij dezelfde winkels afgaan.
Webbers wil niet alleen brandmelders laten vervangen. ,,Wij gaan in de komende maanden ook een ontruimingsoefening houden. Dan worden de klanten verzocht de winkelpanden te verlaten. Het is alleen nog zoeken naar een juist tijdstip. Op maandagochtend is de helft van de winkeliers niet aanwezig, maar op een zaterdag kost zo’n oefening het wel erg veel omzet.’’
Als voorbeeld voor De Aarhof dient een ontruimingsplan dat is uitgevoerd bij winkels in Leiderdorp. De winkeliers daar zijn positief.
Bij zo’n oefening dragen de ondernemers een geel hesje. ,,Dat geeft meer herkenbaarheid en straalt meer autoriteit uit,’’ zegt Webbers. ,,Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de winkeliers bij een melding het hesje ook gaan dragen.’’
Om het gevoel van veiligheid verder te vergroten, worden binnen een week twee AED-apparaten opgehangen in het winkelcentrum. Daarmee kunnen mensen die een hartaanval krijgen, direct worden geholpen.
Webbers: ,,Ook dat verhoogt het gevoel van veiligheid onder de consumenten.’’