http://www.cobouw.nl/cobouw/nieuws/toonnieuwsartikel.jsp?di=278065Snelweg overkappen met tuinbouwkas kan al voor 7 miljoen
BINNENLAND | 28-10-2006 00:00 | Thomas van Belzen
DELFT - Met behulp van een tuinbouwkasconstructie kan 1 kilometer snelweg met zes rijstroken, vluchtstroken en een op en afrit, al voor 7 miljoen euro worden overkapt. In opdracht van het Innovatie Programma Luchtkwaliteit (IPL) bedacht Willem Bos, bekend van de Bosvariant voor de hogesnelheidslijn, de Greenroad.
Hoewel er nog geen concrete opdrachten zijn, ziet Bos tuinbouwkassen boven snelwegen als ‘Hollands trots’ al helemaal voor zich. “Een betonnen kap is een factor 10 duurder.” Het belang van veiligheid noemt Bos het grootste verschil met een kas op het platteland.
Om hagelschade te voorkomen wordt geen vensterglas, maar veiligheidsglas of gelamineerd glas toegepast. Een vangnet van roestvrij staal dient als noodvoorziening bij eventuele buien van glasscherven. Dat de Greenroad modulair kan worden opgebouwd, beschouwt Bos als groot voordeel. “Met een rijdend portaal kunnen wij van binnenuit de overkapping opbouwen zonder dat het verkeer daardoor gestremd wordt.”
Ook aan brandveiligheid is gedacht. De ramen kunnen bij brand automatisch open. “Luchtkwaliteit? Met behulp van verneveling, iets dat in de tuinbouw gebruikelijk is, worden vuile stoffen door het water opgenomen.”
Marjan den Braber, projectmanager bij DHV, heeft haar twijfels over de Greenroad. “Wij wantrouwen overkappingen die je zo goedkoop kunt neerzetten.” Voor het IPL ontwierp DHV met NIO Architecten een Banaandak en een Lamellendak. Het Banaandak heeft een stalen frame met daarin opgeblazen transparante kussens, ‘bananen’ die de krachtenlijn van de spanten volgen. Het afdekmateriaal bestaat grotendeels uit etfe-kussens (een dubbellaagse zachte kunststof onder lichte overdruk). Het Lamellendak is opgebouwd uit panelen van hard kunststof die open kunnen bij lage fijnstofconcentraties en calamiteiten. Beide ontwerpen kosten 65 miljoen euro per kilometer. Den Braber gelooft heilig in het overkappen van snelwegen op meerdere locaties, maar meent dat daarvoor aanpassingen in de Tunnelwet nodig zijn. “Als je die letterlijk interpreteert, kom je altijd uit bij een betonnen bak.”
Vorige week werden plannen in Arnhem voor een kunststof overkapping gepresenteerd. Daarmee is de opmars van de lichtgewicht overkapping als alternatief voor geluidsschermen volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat niet losgebarsten. “Overkappingen hebben als voordeel dat ze luchtverontreiniging voor 100 procent bestrijden, maar ze bieden slechts uitkomst voor enkele tientallen kilometers snelweg in Nederland.” Wereldwijd zijn er volgens hem maar een paar landen die tunnels of overkappingen aanleggen in het kader van de luchtkwaliteit. Japan, Australië, Noorwegen en Oostenrijk lopen wat dat betreft voorop.