http://www.pzc.nl/regio/bevelandentholen/3787141/Ophef-over-Goes-kampeerbeleid.eceOphef over Goes' kampeerbeleid
door Lilian Dominicus. maandag 29 september 2008 | 08:22
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
GOES - Het nieuwe kampeerbeleid van Goes is de campingeigenaren in de gemeente rauw op het dak gevallen.
De ondernemers zouden niet van tevoren zijn ingelicht, terwijl de regels verstrekkende gevolgen kunnen hebben.
Wethouder Sophie van 't Westeinde (VVD, recreatie en toerisme) zegt binnenkort alsnog te praten met de eigenaren en belooft te kijken of er 'ruimte' is voor aanpassingen.
De campingeigenaren zijn onder meer verontwaardigd over de verplichte vijf meter afstand tussen stacaravans. Die zou nodig zijn voor de brandveiligheid. "Dubbele caravans, dat mag dus niet meer", concludeert Piet Verburg van camping De Haas in Oud-Sabbinge. Stan Jasperse van camping 't Veerse Meer in Wolphaartsdijk: "Het is ook fout zoals het geschreven staat. Ik denk dat die regel dusdanig onmogelijk is, dat-ie er nooit zal komen." Hij stelt voor om de vijf meter-regel voor uitbreidingen of nieuwe kampeerterreinen in te stellen, 'mogen die er komen', en voor de bestaande terreinen drie meter aan te houden. "Dat is haalbaar." Verder is er commotie over de nieuwe regels voor randbeplanting. "Nu is dat een veel ruimer begrip. Het mag van alles zijn: gras, sloot of akkerrand. Maar straks moeten we nieuwe bomen zetten om de camping", zegt Verburg van De Haas. Hij is bang dat zijn smalle en langgerekte camping staanplaatsen zal moeten inleveren.
Op bestaande terreinen mag de boomstrook vijf meter zijn, maar rond nieuwe terreinen wordt de regel tien meter. Jasperse: "Dat gaat me echt te ver. Als je dat bij elkaar optelt, hou je geen camping meer over. Ik zou met die tien meter wel vrede hebben als er meer mag dan alleen bomen: dus ook gras of een ecologische oeverrand."
Norbert Roetenberg van camping De Veerhoeve in Wolphaartsdijk: "Mensen komen bij mij juist voor het weidse uitzicht, de plekken aan de rand zijn het snelst zijn verhuurd. Dus ik plant daar liever geen bomen."
De ondernemers hadden het liefst gezien dat de gemeente eerst met hen was komen praten over het nieuwe kampeerbeleid. Nu moesten ze in de krant lezen dat erover zou worden gediscussieerd in de gemeenteraadscommissie. Van 't Westeinde: "Het meeste was ook al bekend. Het stuk bestaat uit oud beleid uit de bestaande plaatselijke verordening en het bestemmingsplan. Alleen de brandweerverordening is nieuw. Maar dat is nog maar een concept."