http://www.telegraaf.nl/binnenland/3358339/__Nederlandse_skileraren_in_kelder_opgestapeld__.html?p=3,1za 28 feb 2009, 05:30 | 85 reacties | lees voor
'Niemand heeft een probleem met z'n kamer'
Nederlandse skileraren in kelder opgestapeld
MAYRHOFEN, zaterdag - De autoriteiten in het populaire Oostenrijkse skioord Mayrhofen hebben per direct een einde gemaakt aan de in hun ogen 'volstrekt ongeoorloofde' huisvesting van maar liefst 22 Nederlandse skileraren in de kelder van een hotel.
In Hotel Alte Post in Mayrhofen slpen de 22 skileraren in de kelder op stapelbedden.
De 22 jonge mannen en vrouwen sliepen op stapelbedden in te kleine en spaarzaam ingerichte ruimten. Er was te weinig daglicht en ook was er van alles mis met de verplichte vluchtwegen, aldus controleurs. "Normaliter zet je alleen ski's in een kelder. Hier woonden 22 mensen", aldus burgemeester Günther Fankhauser van Mayrhofen ontzet. Een gemeenteambtenaar, die was getipt over de karige huisvesting, keurde de kelderbewoning meteen af.
De skileraren zijn in dienst van de populairste skischool van Mayrhoven, Die Roten Profi's. Eigenaar van de skischool en van het bewuste hotel Alte Post is Manfred Gager. De Oostenrijker noemt de schrobbering van de autoriteiten 'buiten alle proporties'.
"Er is niets mis met de huisvesting van deze jongelui. Er zitten genoeg ramen in de kelder. Niemand vindt het erg om op een stapelbed te slapen. Ze hoeven bij mij helemaal niets te betalen aan inwoning. Dat vinden ze alleen maar geweldig, ze komen toch alleen maar op hun kamer om er te slapen", aldus Gager.
Hij vindt de houding van de autoriteiten kortzichtig. "Sinds 1 januari zijn er nieuwe regels opgesteld. Personeel zou niet meer op stapelbedden mogen slapen, alleen betalende gasten mogen dat. Het huisvestingsprobleem van tijdelijke krachten hier is enorm. Waar moet ik ze dan laten?" Van de skileraren zelf was gisteren niemand bereikbaar voor commentaar, maar Gager bezweert dat niemand van hen een probleem heeft met z'n kamer.
"Ze gaan dan ook op zeer korte termijn met de burgemeester praten, want een aantal moet ik nu bij gebrek aan een slaapplek naar huis sturen." De Oostenrijker stelt verder dat als de autoriteiten het voortaan zo nauw nemen, er veel ondernemers in Tirol een probleem krijgen.