Brandpreventie nieuwtjes

Auteur Topic: Brandpreventie nieuwtjes  (gelezen 381307 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #530 Gepost op: 13 maart 2009, 23:14:58
http://www.rtvdrenthe.nl/761e2b9b-2602-4484-98bd-7f9c0000bf01.aspx?NewsID=33550

Huurders dakloos door slechte huurbaas 13-03-2009
Huurders op straat

HOOGEVEEN - Zeven jonge Hoogeveners zijn sinds afgelopen weekend dakloos, buiten hun eigen schuld. De huurbaas waarvan ze de kamers in het centrum van Hoogeveen huren heeft zijn zaken namelijk niet in orde.

Gemeente en brandweer hebben hem diverse keren gesommeerd om de brandveiligheid in orde te maken, maar dat is niet gebeurd. Daarom mag er nu niet meer in het pand gewoond worden. Zo staan ook de jonge huurders Manja en Rishi nu op straat. Huurbaas Rinus Okken wil niet reageren. Hij zegt dat zijn dochter verantwoordelijk is voor het pand. De advocaat van vader en dochter Okken was niet bereikbaar voor een reactie.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #531 Gepost op: 14 maart 2009, 23:32:50
http://www.edestad.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Duurzaamheid-en-veiligheid-in-een.333684.news

Duurzaamheid en veiligheid in één systeem voor bedrijventerrein
donderdag 12 maart 2009 11:13
EDE - De gemeente Ede laat een duurzaam warmte- en koudenet aanleggen op het nieuwe bedrijventerrein A12 Ede-Veenendaal. De gemeente heeft hierover een akkoord bereikt met UDV Energie. UDV Energie zal het net in 2009 gaan aanleggen. Het warmte- en koudenet wordt aangelegd in combinatie met een centrale bluswatervoorziening. De combinatie van deze voorzieningen op een groot bedrijventerrein is uniek. Op deze manier worden duurzaamheid, comfort en veiligheid in één systeem gecombineerd.

Het warmte- en koudenet maakt gebruik van de warmte en koude van het grondwater in de bodem. Het water wordt opgepompt en via een ringleidingnet gedistribueerd naar de aangesloten bedrijven. De bedrijven hebben een elektrische warmtepomp, waarmee het aangevoerde water op de gewenste temperatuur kan worden gebracht om de gebouwen te verwarmen. Zomers kan het koude water gebruikt worden om ruimten te koelen. Een separate koelinstallatie wordt hiermee overbodig. Bedrijven kunnen op basis van vrijwilligheid een aansluiting op het net krijgen, ze kunnen dus ook kiezen voor aansluiting op het gasnet. UDV Energie sluit bloemenveiling Plantion als eerste aan op het collectieve systeem.

Energiebesparing
Het warmte- en koudenet met warmtepomp levert ongeveer 40-50 procent energiebesparing op, in vergelijking met de traditionele CV-ketel en (elektrische) koelmachine. Dit betekent dat aanzienlijk minder van het broeikasgas CO2 wordt uitgestoten. Door aan te sluiten op het warmte- en koudenet leveren de bedrijven een bijdrage aan de oplossing van de klimaatproblematiek. De kosten van verwarming en koeling via het warmte- en koudenet zijn lager dan de kosten van een traditioneel systeem (gasverwarming en elektrische koeling).

Via het aan te leggen ringleidingnet wordt ook bluswater gedistribueerd naar bedrijven, die daarmee hun sprinklerinstallatie kunnen voeden. Aansluiting op het CBV-systeem is niet verplicht, tenzij bedrijven kiezen voor een sprinklerinstallatie. Deze collectieve voorziening is voor het bedrijf goedkoper dan een individuele bluswatervoorziening. Ook de brandweer gaat voor bluswater gebruik maken van het net.

Exploitant
UDV Energie is een combinatie van Unica Ecopower B.V. en Dura Vermeer Ruimtelijke Ontwikkeling BV. De combinatie heeft op kleinere schaal al meerdere van dergelijke systemen in Nederland gerealiseerd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #532 Gepost op: 15 maart 2009, 00:23:50
http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/4655694/Eshuis-kaatst-bal-terug-naar-Knip.ece

Eshuis kaatst bal terug naar Knip

zaterdag 14 maart 2009 | 00:25 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 14 maart 2009 | 20:16
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

ALMELO - John Eshuis kan zich niet vinden in de kritiek die hij donderdag kreeg van burgemeester Menno Knip.
De burgemeester verweet Eshuis, die juridisch adviseur is in de zaak Aylin/Dolle Pret, dat hij zich als raadsman van het bedrijf niet kundig gedraagt. "Geen jurist zou een dergelijke redenering voor zijn rekening nemen", schrijft Knip donderdag aan Eshuis. Maar die kaatst de bal terug. "Het feit dat mevrouw Ter Avest de Hollandse Avond beneden wil houden, en waar Knip moeite mee heeft, lijkt mij geen enkel probleem. Ik weet niet waarom Knip zo reageert en de confrontatie zoekt. Ik heb al eerder een brief met deze toon van hem gekregen, dat was in februari."

Burgemeester Knip schreef deze week een brief aan Eshuis, om zijn ongenoegen kenbaar te maken over de plannen van Henny ter Avest. De eigenaresse van kinderspeelhal Dolle Pret en partycentrum Aylin verplaatste de Hollandse Avond gisteren van de eerste verdieping naar de begane grond. Normaal houdt Ter Avest haar feesten en partijen boven in de feestzaal. Maar zij had in december met Knip afgesproken dat daar maximaal zeshonderd bezoekers toegestaan zijn. En omdat ze gisteravond meer klanten verwachtte, liet ze de tien artiesten waaronder Jannes beneden optreden bij Dolle Pret. Volgens haar mogen daar van de brandweer 1197 mensen in.

Die actie viel verkeerd bij Knip, die donderdag zei dat Ter Avest in strijd met de eerdere afspraken handelde. Volgens de burgemeester is het beneden geen partycentrum. Hij wil haar op straffe van een dwangsom houden aan het afgesproken maximum van zeshonderd bezoekers. Daar is de raadsman van Ter Avest het dus niet mee eens. "Het gaat om de brandveiligheid en die is beneden door de brandweer vergund voor 1197 mensen. Bovendien verwijst Knip naar mij, maar ik heb Ter Avest niet op dit idee gebracht, dit was haar idee."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #533 Gepost op: 15 maart 2009, 17:50:51
http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/4655694/Eshuis-kaatst-bal-terug-naar-Knip.ece

Eshuis kaatst bal terug naar Knip

zaterdag 14 maart 2009 | 00:25 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 14 maart 2009 | 20:16
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

ALMELO - John Eshuis kan zich niet vinden in de kritiek die hij donderdag kreeg van burgemeester Menno Knip.
De burgemeester verweet Eshuis, die juridisch adviseur is in de zaak Aylin/Dolle Pret, dat hij zich als raadsman van het bedrijf niet kundig gedraagt. "Geen jurist zou een dergelijke redenering voor zijn rekening nemen", schrijft Knip donderdag aan Eshuis. Maar die kaatst de bal terug. "Het feit dat mevrouw Ter Avest de Hollandse Avond beneden wil houden, en waar Knip moeite mee heeft, lijkt mij geen enkel probleem. Ik weet niet waarom Knip zo reageert en de confrontatie zoekt. Ik heb al eerder een brief met deze toon van hem gekregen, dat was in februari."

Burgemeester Knip schreef deze week een brief aan Eshuis, om zijn ongenoegen kenbaar te maken over de plannen van Henny ter Avest. De eigenaresse van kinderspeelhal Dolle Pret en partycentrum Aylin verplaatste de Hollandse Avond gisteren van de eerste verdieping naar de begane grond. Normaal houdt Ter Avest haar feesten en partijen boven in de feestzaal. Maar zij had in december met Knip afgesproken dat daar maximaal zeshonderd bezoekers toegestaan zijn. En omdat ze gisteravond meer klanten verwachtte, liet ze de tien artiesten waaronder Jannes beneden optreden bij Dolle Pret. Volgens haar mogen daar van de brandweer 1197 mensen in.

Die actie viel verkeerd bij Knip, die donderdag zei dat Ter Avest in strijd met de eerdere afspraken handelde. Volgens de burgemeester is het beneden geen partycentrum. Hij wil haar op straffe van een dwangsom houden aan het afgesproken maximum van zeshonderd bezoekers. Daar is de raadsman van Ter Avest het dus niet mee eens. "Het gaat om de brandveiligheid en die is beneden door de brandweer vergund voor 1197 mensen. Bovendien verwijst Knip naar mij, maar ik heb Ter Avest niet op dit idee gebracht, dit was haar idee."

Zit blijkbaar ook een voorgeschiedenis aan.... Blijkbaar gaat het erg lekker in Almelo met de horeca...  :-X :-X :-X Zie ook bijvoorbeeld: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,23274.0.html voor een andere horeca zaak die problemen had met de gemeente.  :-X


http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/3912499/Positief-advies-AylinDolle-Pret.ece

Positief advies Aylin/Dolle Pret

woensdag 22 oktober 2008 | 10:25 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 23 oktober 2008 | 23:25
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/00922/avest_922162h.jpg

Henny ter Avest, eigenaresse van partycentrum Aylin en kinderspeelparadijs Dolle Pret. Foto: Reinier van Willigen

ALMELO - De gemeentelijke bezwaarschriftencommissie adviseert het bezwaarschrift van Partycentrum Aylin gegrond te verklaren.

Volgens Almelo beschikt het partycentrum niet over de benodigde vergunningen. Onderneemster H.<EM>ter Avest houdt in de ruimte boven haar speelpaleis Turkse avonden, Hollandse concerten en andere feesten. De gemeente wil daar een stokje voor steken.

Volgens juridisch adviseur J. Eshuis van Aylin vallen de horeca-activiteiten onder het overgangsrecht, omdat de vorige gebruiker van het pand ook grootschalige horeca mocht onderbrengen op de bovenverdieping. Daarin geeft de commissie Eshuis gelijk. Het onderscheid tussen de begane grond en de eerste verdieping is de commissie niet duidelijk. Horeca activiteiten zijn dus toegestaan.

De bezwaarschriftencommissie vindt verder dat het bestemmingsplan niet duidelijk maakt wat wel en niet mag. Er is bijvoorbeeld geen definitie van de functie ‘kinderspeelparadijs’ opgenomen, waardoor niet duidelijk is ‘in welke mate de functie horeca is toegestaan’. Bovendien is er in 2002 een vergunning verleend, ook voor horeca. In 2006 gebeurde dat opnieuw.

Het college van B en W heeft nog geen besluit genomen over het advies van de bezwaarschriftencommissie.




http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/4154657/Tijdelijk-akkoord-over-feesten-bij-Aylin.ece

Tijdelijk akkoord over feesten bij Aylin

vrijdag 05 december 2008 | 11:41 | Laatst bijgewerkt op: zondag 07 december 2008 | 15:35
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

ALMELO - De dreiging van een dwangsom en sluiting voor partycentrum Aylin is vooralsnog opgeheven. Burgemeester Menno Knip en eigenaresse Henny ter Avest zijn het eens geworden over een maximaal aantal bezoekers.

Burgemeester Menno Knip en eigenaresse Henny ter Avest zijn het eens geworden over een maximaal aantal bezoekers. Dat is vastgesteld op 600 per keer. Tot de rechter in de bodemprocedure een beslissing heeft genomen of de activiteiten van Aylin in het kinderspeelparadijs Dolle Pret zijn toegestaan, gedogen B en W de feesten dus.

Daarmee geeft het college tevens aan het niet eens te zijn met de bezwaarschriftencommissie. De commissie adviseerde het partycentrum toe te staan omdat Aylin volgens het overgangsrecht horeca-activiteiten zou mogen ontplooien op de verdieping van het speelparadijs. „Daar zijn we het dus niet mee eens”, aldus Knip in een toelichting. Dat B en W nu desondanks gaan gedogen is volgens de burgemeester omdat het college inschat dat een rechtbank tot de uitspraak in de bodemprocedure ook op die lijn zou gaan zitten. „En dan moeten we onze knopen tellen”, aldus Knip.

Hij benadrukt dat daarmee het handhavingsbeleid van de gemeente niet op de helling gaat. En hij spreekt ook tegen dat het college, gezien de perikelen rond het vergunningenbeleid, bezig zou zijn met een ‘charme-offensief’.

Eigenaresse Henny ter Avest van partycentrum Aylin is blij met de reactie van Knip. „Ik ben blij dat Knip eindelijk met mij heeft gepraat. Het was een prettig gesprek waarin ik mijn bezwaren niet onder stoelen of banken heb gestopt. Ik had de indruk dat de burgemeester ook echt naar mijn verhaal heeft geluisterd. Ik snap alleen niet waarom dat gesprek niet jaren eerder plaats heeft gehad”, zegt zij. „Maar echt tevreden ben ik niet”.

Grootste bewaar van haar is dat zij maar feesten voor maximaal 600 mensen mag geven. Zij heeft in het partycentrum een professioneel onderzoek laten uitvoeren naar de brandveiligheid en volgens haar is de uitkomst daarvan dat er zelfs meer dan 1200 mensen ontvangen kunnen worden zonder dat dit in strijd is met de veiligheidseisen.

„Dat Knip over Aylin heeft gezegd dat het niet veilig zou zijn en dat hij geen Vollendamse toestanden wil, doet nog steeds pijn. Ik heb de zin in mijn werk wel verloren”, zegt zij. „Steeds kregen wij weer dwangsommen opgelegd. Maar goed, laat ik het positief zien. Ik ben blij dat met de burgemeester is afgesproken dat er geen dwangsommen meer komen”.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #534 Gepost op: 17 maart 2009, 00:06:08
http://www.nu.nl/algemeen/1933730/wilders-wil-premier-worden.html

Wilders wil premier worden
Uitgegeven:    16 maart 2009 23:45
Laatst gewijzigd:    16 maart 2009 23:57

STEYL - ''Ik wil premier worden''. Dat zei Geert Wilders maandagavond na afloop van een partijbijeenkomst in Steyl, gemeente Venlo.

Hoewel hij de momenteel voor zijn partij PVV uiterst gunstige peilingen kan relativeren, denkt Wilders dat de PVV op termijn toch de grootste partij wordt.

''Dat gaat ooit gebeuren, en dan is het een hele eer om de functie van minister president te vervullen'', zei Wilders.


De PVV-voorman sprak voor een gehoor van tweehonderd gasten in een besloten bijeenkomst. Daarbij stelden zich enkele mensen kandidaat voor de PVV voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen.

Brandweer

Voor de bijeenkomst in zaal De Vriendenkring in Steyl hadden zich vierhonderd mensen aangemeld, maar van de brandweer mocht slechts de helft naar binnen.

''Uit de zaal kwamen allerlei vragen, niet alleen over de islam, maar ook over minimumstraffen, de Antillen en milieubeleid'', zei Wilders.

Journalisten

Hij stond na afloop enkele tientallen journalisten en cameraploegen uit Nederland en Belgie te woord. Die mochten de zaal pas in, nadat alle bezoekers weg waren, en niet zonder eerst onderworpen te zijn aan allerlei zeer strenge veiligheidsmaatregelen.

Een speurhond controleerde hun notitieblokken, fototoestellen, laptops, camera's en tassen op de mogelijke aanwezigheid van bommen, en de journalisten werd grondig gefouilleerd. Tassen en jassen mochten niet mee de zaal in.

Afgesloten

De straten in de omgeving van de zaal waar Wilders sprak, waren afgesloten door tientallen agenten. Buurtbewoners moesten hun paspoort laten zien voor ze naar huis mochten.

Overigens bleef het de hele avond rustig. Wilders zei niet te weten waarom de strenge veiligheidsmaatregelen genomen werden. ''Daar ga ik niet over'' zei hij.

Wel genoot Wilders zichtbaar van het geven van de persconferentie in zijn eigen Venlose dialect. ''In Den Haag geef ik niet graag persconferenties, maar dit hier is leuk'', zei hij.
© ANP


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #535 Gepost op: 17 maart 2009, 08:48:09
Sprinklers in huizen

AMSTERDAM, dinsdag -  Voor het eerst zullen er in renovatiewoningen sprinklers worden aangebracht. De Amsterdamse brandweer start deze primeur in de buurt Oostenburg.

In zo'n honderd huizen komen de sproei-installaties te hangen die vanzelf aangaan als er brand uitbreekt. Het betreft een proef van het brandweerkorps en woningcorporatie Alliantie. Het is de bedoeling dat in de hoofdstad uiteindelijk steeds meer huizen worden ingericht met sprinklers.

Woningsprinklers worden op verschillende plaatsen in de wereld, zoals Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten, al gebruikt. Ook in Europa, bijvoorbeeld in Engeland en Finland, wordt het steeds meer toegepast. In ons land is dit nog nauwelijks het geval. "Het is wel een enkele keer gedaan in nieuwbouwhuizen, maar gebeurt veel te weinig", zegt hoofdcommandant Caroline van de Wiel van brandweer Amsterdam-Amstelland.

Blij

"We zijn erg blij dat Alliantie deze proef met ons wil aangaan. Er bestaan veel misverstanden over sprinklers in woningen. Het zijn heel andere dan die dingen die al afgaan als je staat te roken. Deze systemen werken alleen bij brand en zetten ook niet meteen je hele huis onder water. Maar daarbij, als wij langs moeten komen, gaan we ook niet bepaald zachtzinnig te werk en wordt er nog veel meer schade aangericht."

Woningsprinklers reageren pas wanneer de temperatuur boven de zeventig graden Celsius is. Slechts één op de 1,6 miljoen gaat zonder reden spontaan af. "De cijfers liegen er niet om. De meeste branden zijn woningbranden", stelt de brandweer. "Ook de meeste slachtoffers vallen bij een woningbrand. De maatregelen die we nu hebben, zijn bouwkundige preventie en rookmelders. Daarbij moet men bedenken dat de tijd tussen ontstaan en ontdekking van een brand vijftien minuten kan zijn. En dat als de brand is ontdekt, je door rookontwikkeling circa twee minuten hebt om te vluchten. De sprinkler is bij uitstek het middel dat in die eerste minuten van de brand ervoor zorgt dat bewoners tijdig hun woning kunnen ontvluchten en dat de brandschade beperkt blijft."

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3492653/__Sprinklers_in_huizen__.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #536 Gepost op: 17 maart 2009, 23:51:51
http://www.ad.nl/groenehart/gouda/3081979/Neus_kapot_en_baan_kwijt.html

dinsdag 17 maart 2009
Neus kapot en baan kwijt
Door ANNE KOMPAGNIE

GOUDA/SCHOONHOVEN - Verwondingen aan zijn gezicht en onmiddellijke stopzetting van zijn uitzendwerk bij Gerco Brandpreventie in Schoonhoven.

Dat is volgens Gouwenaar Chemany Najat (47) de wrange uitkomst van een incident afgelopen vrijdag, waarvoor hij naar eigen zeggen geen enkele schuld draagt.

,,Sinds zes weken werk ik bij Gerco Brandpreventie, met veel plezier trouwens. Vrijdag ging ik met een collega op pad naar Amersfoort. Aan het einde van de dag moesten we een dagrapport invullen. Ik zag dat hij alle klusjes onder zijn eigen naam noteerde en zo deed voorkomen alsof ik niets gedaan had.’’

Najat sprak de collega daarop aan. ,,Die reageerde direct door met een houten plankje op mijn neus te slaan.’’ Dit gebeurde in de auto van de man, waarmee de twee nog samen naar Gouda moesten rijden. ,,Ik zag dat ik bloedde, reageerde geschokt en haalde er een beveiliger bij van het bejaardenhuis waar we die dag hadden gewerkt. Toen de rust leek weergekeerd, ben ik nogmaals in de auto gaan zitten. Op het moment echter dat ik zei hier melding van te maken bij onze baas werd hij wéér agressief en sloeg me de auto uit.’’

Toen Najat maandag het incident wilde bespreken op de werkplek, wachtte hem een tweede onaangename verrassing. ,,Het bedrijf werkt met duo’s en aangezien het onze niet meer functioneerde, moest er eentje weg: ik.’’

Volgens het hoofd van personeelszaken heeft het bedrijf geen keuze. ,,Er waren geen getuigen bij en de lezingen van de twee betrokkenen verschillen sterk van elkaar. De collega van Najat werkt al acht jaar in vaste dienst en heeft in het verleden nooit voor problemen gezorgd. Het bewijs dat Najats lezing de enige ware is, ontbreekt.’’

Dat Najat naar eigen zeggen tweemaal gedupeerd wordt door de agressie van een ander, is volgens het hoofd personeelszaken spijtig. ,,Als er binnen het bedrijf een andere functie voor hem was, hadden we hem die aangeboden. Zelfs al zouden we willen kunnen we niet iemand in vaste dienst wegsturen op basis van vermoedens.’’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #537 Gepost op: 20 maart 2009, 20:39:09
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rivierenland/4694306/Hoop-voor-Vrije-Markt-Tiel-gloort.ece

Hoop voor Vrije Markt Tiel gloort

vrijdag 20 maart 2009 | 17:16 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 20 maart 2009 | 19:52

TIEL - De Vrije Markt in Tiel blijft voorlopig open en lijkt zelfs helemaal niet meer te hoeven sluiten.
De ondernemer krijgt drie maanden meer de tijd om veiligheidsvoorzieningen te bouwen. En als die er komen, is er voor de gemeente over enige tijd geen reden meer om sluiting af te dwingen.

De gemeente Tiel stoeit al vele maanden met de exploitant van de Vrije Markt, gevestigd in de oude veilinghallen vlak bij het station. Het complex zou onveilig zijn, vooral op het gebied van brandveiligheid. Daarom wilde de gemeente dit voor jaar de panden sluiten, tenzij flinke bouwkundige aanpassingen zouden worden gepleegd.

Bij de rechter probeerde de exploitant sluiting te voorkomen en dat lijkt nu succesvol. De gemeente heeft in ieder geval meer tijd voor de verbouw gegeven, zodat boetes of sluiting de komende drie maanden nog niet aan de orde zijn. De verwachting is dat op die termijn de verbouw afgerond kan zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #538 Gepost op: 20 maart 2009, 20:41:00
http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/4685163/Brandveiligheid-stationsgebieden-in-het-gedrang.ece

Brandveiligheid stationsgebieden in het gedrang

door Peter Ullenbroeck. donderdag 19 maart 2009 | 07:33 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 19 maart 2009 | 07:41
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

BREDA - Projectontwikkelaars lijken het niet altijd even nauw te nemen met de brandveiligheid bij de ontwikkeling van nieuwe stationsgebieden in Nederland.
Op meerdere plaatsen blijven maatregelen achterwege om de reiziger zo goed mogelijk te beschermen tegen de gevolgen van grote incidenten, zoals een ongeval met een goederentrein geladen met gevaarlijke stoffen.

Dat geldt ook bij de aanleg van de spoorzone in Breda, waar NS Poort, het ontwikkelbedrijf van de Nederlandse Spoorwegen, afziet van het brandwerend maken van de gebouwen die de komende jaren op luttele meters van het spoor verrijzen. De gemeente Breda had NS Poort opgedragen die maatregel te treffen, maar het ontwikkelbedrijf weigerde en stapte naar de rechter. Die stelde NS Poort in het gelijk, omdat gemeenten op basis van de huidige wetgeving de naleving van dergelijke voorschriften niet kan afdwingen.

In Arnhem spelen soortgelijke problemen, terwijl in Amsterdam, pal achter de haven, zelfs een hotel is gebouwd boven het spoor.

Het CDA vindt dat dit hiaat in de wetgeving op korte termijn moet worden gedicht. "Daar mag niet langer mee gewacht worden", stelt het Brabantse Kamerlid Ruud van Heugten. "Temeer omdat er in de Brabantse steden veel plannen voor de ontwikkeling van spoorzones liggen. Als daar eenmaal een bouwvergunning voor is afgegeven, ben je te laat."

De Belangenvereniging Rail Goederenvervoerders, waarin de vier grootste spoorvervoerders van Nederland zich hebben verenigd, noemt, bij monde van haar woordvoerder Johan ter Poorten, de situatie in Breda 'zorgelijk'. Temeer omdat in Breda 0ok geen voorziening lijkt te worden getroffen voor de bestrijding van zogeheten 'plasbranden'. Dat zijn branden die na een ongeval worden veroorzaakt door weglekkende vloeistof uit een wagon. Dergelijke branden kunnen in korte tijd zo'n intense hitte veroorzaken, dat andere, niet lekkende wagons exploderen.

Om dit scenario te vermijden, worden ondermeer aparte rioleringssystemen aangelegd, zodat de ontsnapte vloeistof snel wordt afgevoerd. Maar in het nieuwe stationsgebied van Breda lijkt ook van zo'n systeem geen sprake te zijn. Tot ongenoegen van de grootste railvervoerder van Nederland, DB Schenker. "Het wordt tijd dat projectontwikkelaars, zoals in de spoorzone in Breda, hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen", zegt woordvoerder Jelle Rebbers.

"Dat is makkelijk gezegd", reageert NS Poort-woordvoerder Peter Slangen. "Waarom moet een ontwikkelaar volledig opdraaien voor dit soort zaken. Deze veiligheidseisen stellen de economische haalbaarheid van een project flink op de proef. Financieel groeien bij ons de bomen ook niet tot in de hemel."

Bovendien, zegt Slangen, zijn de eerste gebouwen in de Bredase spoorzone wel degelijk van een brandwerende coating voorzien. "Maar ik kan u niet zeggen of we dat bij de rest van de gebouwen ook zullen doen."

De gemeente Breda heeft het ministerie van VROM om opheldering gevraagd na de uitspraak van de rechtbank. Woordvoerster Sonja van Ginneken: "VROM stelt richtlijnen op waar de bouw in spoorzones aan moet voldoen. Maar dan moeten wij wel in staat zijn ontwikkelaars die richtlijnen op te leggen. Want wij willen een zo veilig mogelijke spoorzone."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #539 Gepost op: 20 maart 2009, 21:21:46
http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=5393

VNCI: vervoer gevaarlijke stoffen moet mogelijk blijven

DEN HAAG - Het vervoer van gevaarlijke stoffen tussen de chemieclusters in Nederland en van en naar het Belgische en Duitse achterland moet nu en in de toekomst voor alle modaliteiten (spoor, weg en binnenvaart) mogelijk blijven.

De voor het Basisnet gebruikte risicomodellen moeten daarom een realistisch, goed gekwantificeerd beeld geven van de mogelijke risico's, lokale overheden moeten niet te dicht op het spoor willen bouwen, en het Basisnet moet in overeenstemming zijn met internationale regelgeving. Dat is de strekking van de door de Commissie Transport Gevaarlijke Goederen (CTGG) en mede namens de VNCI opgestelde brief aan de ministeries van V&W, VROM, BZK en EZ. Directe aanleiding voor deze brief vormt de commissiebespreking in de Tweede Kamer op 19 maart over de stand van zaken van het Basisnet.

Volgens de briefschrijvers is het vervoer van gevaarlijke stoffen van wezenlijk belang voor de chemische industrie. Ook levert het een belangrijke economische bijdrage aan de handelsbalans van Nederland. Bedrijven moeten daarom gegarandeerd nu en in de toekomst hun producten kunnen blijven aan- en afvoeren, zowel tussen de chemieclusters in Nederland als naar het Belgische en Duitse achterland.

Daarnaast vindt de CTGG dat het door het Basisnet gebruikte risicomodel in zijn huidige vorm niet in staat is om de risico's realistisch te kwantificeren. Ook kan dit model veiligheidmaatregelen niet goed omzetten naar veiligheidswinst. Voordat het Basisnet eind 2009 definitief wordt, moet daarom het risicomodel verbeterd worden. Verder vindt de commissie dat lokale overheden bij hun ruimtelijke ordening te weinig rekening houden met het vervoer van gevaarlijke stoffen. Dit uit zich vooral in te dicht op of boven het spoor bouwen. Dit staat haaks op de eisen die aan de industrie worden gesteld: zij moet bij het vervoer van gevaarlijke stoffen aan strenge normen voldoen.

Als laatste punt schrijft de CTGG dat de Nota Vervoer Gevaarlijke Stoffen expliciet vermeldt dat de regelgeving voor vervoer van gevaarlijke stoffen in Nederland niet in strijd mag zijn met internationale regelgeving. Of dit het geval is, vormt nog steeds een grote vraag. De CTGG vraagt hiervoor specifieke aandacht van de overheid, zodat er op een later moment geen conflict ontstaat tussen de nationale en internationale regelgeving.