Brandpreventie nieuwtjes

Auteur Topic: Brandpreventie nieuwtjes  (gelezen 374182 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #590 Gepost op: 10 juni 2009, 21:30:26
http://www.omroepbrabant.nl/?news/119256992/Zwaargewonde+door+in+brand+gevlogen+frietpan.aspx

Zwaargewonde door in brand gevlogen frietpan
   

HILVARENBEEK - Bij een brand in een restaurant aan de Tilburgseweg in Hilvarenbeek is maandagavond een medewerker zwaargewond geraakt. De 34-jarige medewerker probeerde met een schuimblusser een in brand gevlogen frietpan te blussen.

Het blussen van een pan met een schuimblusser werkt averechts. Er ontstond een grote steekvlam waarbij het vet uit de pan spatte.

Het slachtoffer liep ernstige brandwonden op en is naar het Elisabeth Ziekenhuis gebracht.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #591 Gepost op: 13 juni 2009, 20:26:22
http://www.telegraaf.nl/buitenland/4156479/__Saudi_s_bouwen_recordtoren__.html

za 13 jun 2009, 20:14
Saudi's laten recordtoren bouwen

RIYAD -  Jeddah, met circa 3,5 miljoen inwoners de op één na grootste stad van Saudi-Arabië, krijgt de hoogste wolkenkrabber ter wereld. De Kingdom Tower wordt een kilometer hoog en is de blikvanger van Kingdom City, een project waarin het strengislamitische koninkrijk 19 miljard euro wil investeren.

Dat maakte de regering van Saudi-Arabië zaterdag bekend. Op dit moment is de Burj Dubai in het gelijknamige emiraat met 800 meter de hoogste toren op aarde. Aan deze toren wordt overigens nog gebouwd door projectontwikkelaar Emaar. Deze onderneming krijgt ook de supervisie over het Kingdom City project.

Op een terrein nabij de internationale luchthaven van Jeddah komt een groot aantal nieuwe gebouwen te staan. Het complex aan de boorden van de Rode Zee moet op termijn huisvesting bieden aan 80.000 mensen. Er komen ook allerlei recreatieve voorzieningen, zoals kanalen, meren, parken en sportstadions.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #592 Gepost op: 15 juni 2009, 16:36:02
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/06/18/A003.htm

Noordwijkse boekenbeurs in Grote Jeroenskerk ondanks 'vuurbelasting'

Bizar verhaal organisator Erna de Graaf rondom niet bestaande nieuwe regelgeving

NOORDWIJK (ZH), 20090615 -- Van 18 t/m 20 juni 2009 vindt in de Grote Jeroenskerk in Noordwijk toch nog een boekenbeurs plaats. Toch nog, omdat de organisator van boekenbeurzen door het hele land Erna de Graaf, voor Steven Sterk on Tour, werd geconfronteerd met zeer onduidelijke regelgeving rondom brandveiligheid in kerken. Op basis hiervan onstond een bizar schimmenspel met als kernwoord 'vuurbelasting'. Er bleken nieuwe regels te bestaan over het brandveilig gebruik van gebouwn, maar niemand is op de hoogte. Intussen baseerden burgemeester en brandweer hun besluiten hier wel op. Hieronder vertelt de Graaf dit verhaal van de klok en de klepel, hopend op helderheid en eenduidigheid voor de toekomst.

Eind januari heb ik een afspraak met de koster van de Oude Jeroenskerk. Ik zou daar graag een boekenbeurs willen organiseren. De locatie is geschikt, we spreken de data af en bespreken de huurprijs. De koster van de kerk laat mij in mei per email weten dat er binnen de kerk geen evenementenvergunning nodig was, maar ik maak een domme fout en vraag toch een evenementenvergunning bij de gemeente Noordwijk aan.

Op 6 mei dien ik de aanvraag in, deze moet drie weken voor het evenement bij de gemeente zijn, dus ik ben ruim op tijd. Ik krijg netjes een ontvangstbevestiging en wacht af.

Op 2 juni krijg ik een telefoontje van het team Vergunningen van de gemeente Noordwijk. Er is een probleem. De brandweer zal een negatief advies geven op de aanvraag voor vergunning wegens 'een te hoge vuurbelasting van het gebouw'. Ja, dat bestaat. Het team Vergunningen van de gemeente Noordwijk heeft hier ook nog nooit van gehoord en denkt eerst dat het een grapje is.
Zij vragen of ik niet buiten kan gaan staan met de kramen? Veertig kramen vol boeken drie dagen lang 's morgens opbouwen en 's avonds weer afbreken? Nee, ik denk het niet.
Wat nu?
Het team Vergunningen gaat met het advies langs bij de burgemeester in de veronderstelling dat deze het advies van de brandweer niet zo zwaar zal laten wegen en de boekenbeurs gewoon door kan gaan. Helaas, de burgemeester gaat mee met het advies van de brandweer. Vergunning wordt afgewezen. Iedereen verbaasd.

Meteen de brandweer gebeld met vraag om uitleg. Ik krijg de man aan de lijn die deze aanvraag behandeld heeft. Hij komt met een uitgebreid verhaal over vuurbelasting van gebouwen, vermogensdichtheid, eerder onderzoek daarna door een ingenieursbureau (Peutz) i.v.m. een prinselijk huwelijk in 2005, nieuwe regelgeving brandveiligheid sinds november 2008 enz., deuren die niet naar buiten maar naar binnen draaien, het duizelt mij en eigenlijk wordt ik er niet veel wijzer van.

Volgens de brandweer mogen er tijdens kerkdiensten en evt. concerten 800 mensen binnen zijn, voor andere activiteiten binnen de kerk zal geen vergunning meer worden verleend, tenzij er een uitgebreid rapport van het ingenieursbureau komt dat gebaseerd is op alle mogelijke soorten evenementen. Anders kan ook de kerstmarkt in december niet doorgaan, voegt hij er nog aan toe.

Ja, de brandweer geeft volmondig toe dat van minder regelgeving totaal geen sprake is, wel dat er door de strengere regelgeving steeds minder locaties in aanmerking komen voor verhuur. Zo kun je het ook oplossen. En dat is allemaal begonnen na 'Volendam', geeft hij toe.

Het komt er dus op neer dat de kerk het dure adviesbureau moeten gaan inschakelen dat opnieuw een rapport uit moet brengen over de vuurbelasting van het gebouw tijdens de boekenbeurs. Er moet een plattegrond komen waarin de opstelling van de tafels is ingetekend. Luxe kramen met verlichting ­ zoals ik die altijd gebruik - kan ik wel vergeten, die berekening wordt veel te ingewikkeld. Ik vraag hoelang een en ander gaat duren i.v.m. de promotie. De driehoeksborden gaan de 12de de stoep op. De advertenties voor 10 en 17 juni zijn geregeld.

Heeft de brandweer niets mee te maken: 'je mag pas iets organiseren als je een vergunning hebt'. Maar buitenreclame moet IK al maanden van te voren regelen, anders is er geen plaats meer. Er zijn maar een beperkt aantal plekken waar zo'n bord mag staan. En wie het eerst komt...' En ook hiervoor moet tijdig een vergunning voor worden aangevraagd.
Ik vraag de man van de brandweer of hij een alternatieve locatie voor mij weet, hij belt me de volgende dag en stelt de aula van een school voor. Lijkt me geen goed idee, de vakantie zijn nog niet begonnen.

Dit is werkelijk de eerste keer dat ik zoiets meemaak. Als ik de brandweer vraag waarom er in elke plaats andere regels zijn wordt dat tegengesproken: 'alleen zijn sommige korpsen er al verder mee dan anderen en Noordwijk is wat strikter'. Ik begin te denken: had ik maar nooit een vergunning aangevraagd en op de woorden van de koster vertrouwd!

De koster is ook verbaasd en handelt ter goede trouw: 'Je brengt toch geen gevaarlijke stoffen naar binnen?'. Hij doet navraag over de rapportage in 2005 bij het kerkelijk bureau, men weet van niets, kent geen bureau Peutz, weet niet van nieuwe regels. Ook gaat hij langs bij de brandweer, het heeft weinig zin.

De intekening van de tafels op de plattegrond wordt door de kerk gemaakt en nog voor het weekend verzonden, zelf heb ik op dat moment een drukbezochte beurs in ons magazijn in Gorredijk (Fr.).

Intussen is het al 4 juni, de advertenties die ik gepland had voor 10 juni kan ik wel vergeten, daarvoor is het allemaal te onzeker. Het persbericht dat is verzonden naar de regionale media moet worden herroepen. De promotie wordt noodgedwongen stopgezet.

Op maandag 8 juni krijg ik een telefoontje van de kerk dat bureau Peutz in principe geen problemen ziet voor het houden van een boekenbeurs in de Jeroenskerk en dat zij zo snel mogelijk een advies zullen uitbrengen over het aantal bezoekers dat er tegelijkertijd in de kerk aanwezig mag zijn tijdens de boekenbeurs.

Dinsdag 9 juni bel ik afdeling vergunningen om te vragen of ik ­ als er een positief besluit wordt genomen ­ opnieuw een vergunning moet aanvragen. Ik bel net op tijd, de afwijzing voor de aanvraag ligt op het bureau, klaar om die dag verstuurd te worden. Op mijn verzoek wordt mijn aanvraag nog even vastgehouden.

Ik bel de meneer van de brandweer, waarmee ik eerder contact had, om te vragen wat te doen als er een positief besluit komt. Voor een nieuwe aanvraag ben ik natuurlijk veel te laat. Hij wil wel een uitzondering maken en de lopende aanvraag opnieuw bekijken als het rapport binnenkomt.

Op 11 juni begint het echt te spannen, ik moet vóór 15.00 uur een antwoord hebben. De volgende dag zullen de A0-posters namelijk langs de weg worden gezet en dat werk moet worden ingepland.
Het verlossende telefoontje komt om half 12, het feest kan doorgaan. Hoewel feest, het kost ook nog wat zo'n rapport. Het zal er ook veel minder gezellig uitzien. Er komen nu 40 schragentafels i.p.v. luxe kramen met kleurige (geïmpregneerde) overkappingen en verlichting erin. En er mogen maximaal 100 personen tegelijk in de kerk zijn tijdens de boekenbeurs en de kerk krijgt advies voor verhuur voor grotere evenementen de draairichting van de deuren om te laten draaien.

Elk korps/gemeente lijkt de regels rondom brandveiligheid anders uit te leggen of te hanteren. Er zijn maar een paar gemeenten waar ik vooraf bij de brandweer een plattegrond met de opstelling van de luxe kramen moet inleveren ter goedkeuring, dat levert nooit problemen op. In de meeste gemeenten hoef ik helemaal niets te doen, kan zo een boekenbeurs houden en heb niets met de brandweer van doen. Er zijn locaties die over een eigen evenementenvergunning beschikken, daar komt de brandweer niet eens kijken wat er binnen allemaal gebeurt.

Ik heb het internet afgespeurd. Over de nieuwe regelgeving die ingevoerd zou zijn in november 2008 heb ik niets kunnen vinden. Je zou toch denken dat deze toegankelijk zou moeten zijn voor verhuurders en huurders van openbare gebouwen. Natuurlijk is het zo dat je als verhuurder je zaken op orde moet hebben, maar dat wordt moeilijk als je niet weet WAT je op orde moet hebben. Valt waarschijnlijk onder de regel; elke burger dient de wet te kennen. Navraag bij andere kerkelijke bureaus (ik noem geen namen, straks krijg ik daar ook nog problemen) leert dat men niet op de hoogte is van nieuwe regels sinds november 2008.

Door al deze ellende heb ik al met al wel een volle week promotie voor de boekenbeurs in Noordwijk gemist. Ik hoop dat de inwoners van Noordwijk er een leuk evenement bij gaan krijgen, aan mij zal het niet liggen.

Tot slot de openingstijden. Kom vooral gezellig langs, maar neem niet meer dan 99 vrienden mee.

Donderdag 18 juni  10.00-18.00 uurVrijdag 19 juni    10.00-21.00 uurZaterdag 20 juni   10.00-17.00 uur (Tuinmarkt rond de kerk)

Toegang gratis en voor elke koper is er een gratis boek

Oude Jeroenskerk, Voorstraat 11, Noordwijk


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #593 Gepost op: 15 juni 2009, 20:58:00
Arbeidsinspectie frustreert chemische warehousing

Auteur: Martin Althoff  Martin Althoff

Geplaatst: Vandaag 11:26 De eerste openbare ledenvergadering van de vorig jaar opgerichte Vereniging Nederlandse Chemische Warehousingbedrijven (VNCW) heeft aangetoond dat de relatie met de Arbeidsinspectie (AI) verbetering behoeft. Het verwijt aan de AI is dat deze instantie teveel let op allerlei details en daarbij soms de hoofdlijnen uit het oog verliest.

In de dagelijkse praktijk is de Arbeidsinspectie (AI) belast met de handhaving van de wetgeving en de controles zijn zeer streng. De rol van de AI is volgens velen in de chemische warehousing de laatste jaren enorm veranderd.

Voorheen had de AI naast een controlerende taak, ook een adviserende rol. Tegenwoordig houdt de AI zich - op last van de politiek - uitsluitend bezig met strikte handhaving van wetten en voorschriften. Dat heeft er toe geleid dat de AI bij inspecties teveel aandacht besteed aan allerlei details. Deze strikte naleving van de regels en voorschriften drijft menig chemisch warehousemanager dan ook tot wanhoop.


Details  

Het gros van de aangesloten VNCW-leden stelt dat de bedrijfsvoering en veiligheid voor 99 procent in orde is, maar dat zij door de inspecteurs van de AI vaak keihard worden afgerekend op allerlei details. Als voorbeeld wordt de vermeende verkeerde opslag van toiletpapier in de directe omgeving van het magazijn genoemd. Dit zou volgens de inspecteurs een potentiële brandhaard kunnen zijn. Volgens de regels hebben de inspecteurs volgens VNCW-voorzitter Luciën Govaert vokomen gelijk, maar met deze houding frustreren zij wel de ondernemers in de chemische warehousing.

  
Oerwoud aan regels

De meeste chemische warehousingbedrijven die zich bij de VNCW hebben aangesloten zijn al jarenlang actief in deze sector. Calamiteiten hebben zich bij geen van deze leden voorgedaan. Toch is de hele sector sinds de vuurwerkramp in Enschede onderhevig aan uitvoerige, ingewikkelde en strenge regelgeving, die bovendien voortdurend lijkt te veranderen. De uitvoering daarvan is voor vele chemische warehouse bedrijven dan ook een uiterst lastige kwestie. Er zijn volgens VNCW-voorzitter Govaert zoveel regels en voorschriften dat men ‘door de bomen vaak het bos niet meer ziet'. Dit is volgens hem dan ook de reden om een branchevereniging in het leven te roepen. De VNCW gaat de belangen van deze bedrijven actief behartigen. Dit zal ze doen door een duidelijke stem te laten horen bij de wetgevers; zowel de plaatselijke - alsook de landelijke. De vereniging verstrekt ook informatie met betrekking tot de eisen vanuit de PGS15/CPR15, de BRZO'99, REACH en eisen met betrekking tot de brandwerendheid van gebouwen, sprinklersystemen, ATEX, vloeistofdichte vloeren, scholing etc.

http://www.logistiek.nl/warehousing/warehouse-management/nid8435-chemische-warehousing-toont-knelpunten-arbeidsinspectie.html


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #594 Gepost op: 15 juni 2009, 21:00:55
Veel mis met brandbestrijdingsystemen in warehousing

Auteur: Marjan Lijftogt  Marjan Lijftogt

De vereniging Nederlandse Chemische Warehousingbedrijven heeft de resultaten van een landelijke inventarisatie naar de problematiek van chemische opslag gepubliceerd. Hier deden zowel grote als kleine opslag van chemische stoffen mee. Er blijkt veel mis met de met de brandbestrijdingssystemen.

De grote bedrijven lijken minder moeite te hebben met invulling en acceptatie van regelgeving dan de kleinere. Zo'n 37 procent van de respondenten geeft aan dat ze het lastig vinden om met de PGS15 te werken; de richtlijn voor de opslag van chemie in stukgoed. En daarbij geeft 30 procent aan een probleem te hebben met de scheiding van stoffen.
  
Veel mis met brandbestrijdingssystemen

Tevens bevestigt het onderzoek, dat er met de brandbestrijdingssystemen veel mis is. Bij 74 procent van de opslaghouders met een hi-ex installatie worden er moeilijkheden met de certificering geconstateerd. De problematiek wordt daarbij onderscheiden in stofgerelateerde - en techniek gerelateerde problematiek. Waarbij opgemerkt wordt, dat daarvan een groot deel buiten het vermogen en schuld van de opslaghouders ligt, maar waarvan de consequenties wel bij hun is komen te liggen. Een reeks aan aanbevelingen worden in de rapportage gedaan om uit deze impasse te komen.  

  
Invullen BRZO moeilijk

De inventarisatie brengt nog meer opmerkelijke uitslagen aan het licht. Zo geeft 37,5 procent van de bedrijven aan, dat het invullen van de verplichtingen van de BRZO als moeilijk wordt ervaren. Ook heeft een deel van de bedrijven moeite met de identificatie van gevaren, opstellen van veiligheidsprocedures en opzetten van een Veiligheids-beheersysteem. Onderliggende oorzaken liggen deels in de gebrekkige wetgeving die vooral voor de chemische industrie geschreven is en het ontbreken van kennis bij bedrijven. En dat laatste komt met name omdat er geen kennisbron voorhanden is en geen opleiding voor de sector bestaat.

  
Openbare kennisbank

De vereniging pleit voor een openbare kennisbank waarin kennis met betrekking tot de opslag van chemische stoffen verzameld wordt. De vereniging werpt zich op deze kennisbank te ontwikkelen en faciliteren en vraagt aan de overheid financiële steun om dit van de grond te krijgen.  

Opslaghouders van chemische stoffen wijzen er bovendien op dat er landelijk grote verschillen bestaan in interpretatie van wetgeving door toezichthouders. Bedrijven hebben zich jarenlang in de kou voelen staan en constateren bovendien dat ze te kampen hebben met een imago probleem.


Vereniging Nederlandse Chemische Warehousingbedrijven

De landelijke inventarisatie stond open voor leden en niet-leden, alsmede voor grote- en kleine opslaghouders. De resultaten zullen in ieder richting gaan geven aan de speerpunten van de vereniging voor de komende tijd. De vereniging VNCW; wat staat voor Vereniging Nederlandse Chemische Warehousingbedrijven, komt op voor de belangen van zowel kleine - alsmede grote opslaghouders van chemische stoffen. De vereniging die nu iets meer dan vijf maanden geleden werd opgericht vertegenwoordigd inmiddels een flink deel van de grote chemische opslagbedrijven.

http://www.logistiek.nl/warehousing/warehouse-management/nid7952-veel-mis-met-brandbestrijdingsystemen-in-warehousing.html


De gehele rapportage is hier te downloaden: http://www.logistiek.nl/download/InventarisatieChemie.pdf


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #595 Gepost op: 18 juni 2009, 21:27:51
Brandweer controleert P-garages

APELDOORN - De Apeldoornse brandweer gaat alle parkeergarages in de stad controleren. Doel is gedetailleerde kennis op te doen om zo per garage een aanvalsplan klaar te hebben, mocht er zich een brand voordoen.

Volgens de brandweer komen er steeds meer parkeergarages. Dergelijke bouwsels vol auto's vormen voor de brandweer een nieuw probleem.

Daarbij gaat het niet alleen om het bluswerk. Het vuur heeft ook invloed op de constructie van een gebouw, en van die risico's  is nog te weinig bekend. Een brand in een garage zorgde in 2006 voor problemen.

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/292241/Brandweer-controleert-Pgarages.htm


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #596 Gepost op: 8 juli 2009, 21:55:35
http://www.ad.nl/groenehart/3328175/Alphen_wil_circusoptreden_verbieden.html

 maandag 29 juni 2009
Alphen wil circusoptreden verbieden
Door CARLA VAN DER WAL

ALPHEN - De tent staat, de artiesten zijn gearriveerd, maar het optreden van het Amsterdams Stadscircus in de oude ambachtenbuurt staat op losse schroeven.
De gemeente wil de voorstelling verbieden. ,,Ik heb zo onderhand iets van: Alphen? Laat maar,’’ zegt Maurice Veldkamp van het circus. Zijn tent zou te dicht bij basis- school Het Spinnewiel staan, wat brandgevaar zou opleveren. ,,We hadden de vergunning beter moeten lezen, wordt ons gezegd. Na vier maanden in Amsterdam zonder problemen, krijgen we dit soort kafkiaanse toestanden.’’ Veldkamp kreeg drie opties gepresenteerd om de brandveiligheid te verbeteren. Hij mocht de tent verplaatsen, de wanden van de school aftimmeren met brandwerend materiaal of 24 uur per dag een brandweerman neerzetten. Veel ruimte voor verplaatsing is er niet en aftimmeren of een brandweerman huren is te duur, zegt Veldkamp. De gemeente was niet bereikbaar voor commentaar.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #597 Gepost op: 9 juli 2009, 03:12:40
Brandweer gaat Europarlement bewaken

ANP
Gepubliceerd op 08 juli 2009 15:57, bijgewerkt op 15:59

STRAATSBURG -  Het Europees Parlement in het Franse Straatsburg krijgt bij de vergadering volgende week voortdurende bewaking van brandweerlieden.

Het gaat om een noodmaatregel, aldus een woordvoerster van het parlement woensdag.

Rondom de grote vergaderzaal, waar de ruim zevenhonderd Europarlementsleden dinsdag bijeenkomen, blijkt brandvertragende coating te ontbreken in een deel van het metaal.

Bij een brand zou het metaal dan sneller smelten dan voorzien, zo ontdekten controleurs recent.

Een jaar geleden stortte al een deel van het plafond van de grote Straatsburgse vergaderzaal naar beneden.

Op de vergaderbankjes lagen toen grote stukken steen, waardoor het parlement maandenlang naar Brussel moest uitwijken.

Het parlement heeft sindsdien schadeclaims ingediend tegen de bouwer van het grote vergadercomplex.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/article1255871.ece/Brandweer_gaat_Europarlement_bewaken


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #598 Gepost op: 10 juli 2009, 19:28:59
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/bommelerwaard/5230872/Brandveiligheid-pand-Van-Namen-wel-in-orde.ece

Brandveiligheid pand Van Namen wél in orde

donderdag 09 juli 2009 | 18:01 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 09 juli 2009 | 18:04
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

KERKDRIEL - De woning boven de bloemist aan de Bulkseweg in Kerkdriel is wel brandveilig.
Eigenaar Johan van Namen heeft zijn sleutels teruggekregen. Twee weken geleden liet de gemeente Maasdriel de woning ontruimen. Daardoor kwam een groep Bulgaren op straat te staan. Die mogen nog niet terugkeren. Het pand zou geen woonbestemming hebben.

lees vrijdag meer in het Brabants Dagblad


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #599 Gepost op: 16 juli 2009, 09:59:09
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/3372273/Vertrek_van_De_Fabriek_dreigt.html

donderdag 16 juli 2009
Vertrek van De Fabriek dreigt

ROTTERDAM - Het kunstenaars- en ondernemers- collectief De Fabriek dreigt zijn onderkomen aan de Hendrik de Keyserstraat in Crooswijk kwijt te raken.
In een brief aan verhuurder PWS schrijft de dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting dat er sprake is van een ‘gevaarlijke situatie’ in het pand. ,,In geval van brand kan er een onbeheersbare situatie ontstaan,’’ luidt de constatering.

Alleen als er voor aanstaande vrijdag een hele serie maatregelen wordt genomen, kan vertrek worden voorkomen. Zo moeten onder meer de twee bovenste verdiepingen leeg worden gemaakt en afgesloten, is gebruik van de rest van het pand alleen tussen 8.00 en 18.00 uur toegestaan en moeten er twee gecertificeerde brandwachten een oogje in het zeil houden. Ook de elektrische installatie dient aan een inspectie te worden onderworpen en er mogen geen werkzaamheden zoals houtbewerking, lassen, slijpen en solderen meer plaatsvinden.

Een woordvoerder van De Fabriek laat weten de maatregelen ‘veel te draconisch’ te vinden. Eind augustus verloopt de huurovereenkomst met PWS. Een andere ruimte is nog niet gevonden.