Brandpreventie nieuwtjes

Auteur Topic: Brandpreventie nieuwtjes  (gelezen 382384 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #150 Gepost op: 16 mei 2007, 19:30:30
16/05/2007
Subsidie voor rookmelders Borsele

--------------------------------------------------------------------------------
 
De gemeente Borsele trekt 30.000 euro
uit om woningen te voorzien van
brandmelders. In veel kernen van de
gemeente is de brandweer niet binnen
de wettelijk vastgestelde tijd van 8
minuten ter plaatse.

Daarom vindt de gemeente het
belangrijk dat de huizen in die kernen
voorzien zijn van een brandmelder.
Zodat de brand in ieder geval tijdig
wordt opgemerkt. Belangstellenden
moeten wel zelf 10, 00 euro betalen
voor twee brandmelders. De rest wordt
betaald door de gemeente Borsele.

Bron: Omroep Zeeland

Wat voor soort rookmelders zijn het?  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #153 Gepost op: 29 mei 2007, 23:33:23
Volgens mij weet Terneuzen iets wat de rest van Nederland nog niet weet (en wat pas eind 2008 in moet gaan)...  :-X :-X :-X De inhoud van het gebruiksbesluit staat nog steeds ter discussie....  ;)

Gaan ze nu ook al de meldingsplicht invoeren.....??  ::) ;)


http://www.terneuzen.nl/veiligheid/brandweer/gebruiksvergunningen/

Gemeente Terneuzen beperkt de afgifte van gebruikvergunningen

De gemeente Terneuzen gaat per 1 juni 2007 de afgifte van gebruiksvergunningen voor het brandveilig gebruik beperken. De gemeente loopt hiermee vooruit op nieuwe landelijk wetgeving, die naar verwachting begin volgend jaar van kracht zal worden.

Na de cafébrand in Volendam zijn veel gemeentes begonnen met een inhaalslag gebruiksvergunningen. Ook in de gemeente Terneuzen is de afgelopen jaren hard gewerkt om de achterastand in te halen. De afgelopen zes jaren zijn meer dan 340 gebruiksvergunningen afgegeven. Nog ongeveer 120 gebouwen moeten door medewerkers van de brandweer bezocht worden.

De wetgeving met betrekking tot brandveiligheid zal naar verwachting eind 2007 veranderen. Alle brandveiligheidsvoorschriften uit de gemeentelijk bouwverordening zullen dan één op één worden opgenomen in het landelijke Gebruiksbesluit. Hoewel de voorschriften met betrekking tot brandveiligheid inhoudelijk niet zullen wijzigen zal het huidige gebruiksvergunningsstelsel wel veranderen. Het aantal gebruiksvergunningsplichtige situaties zal worden teruggebracht. Hiervoor in de plaats komt een meldingsplicht. Door de gemeente Terneuzen is besloten om te anticiperen op deze nieuwe wetgeving: vanaf 1 juni 2007 zullen geen gebruiksvergunningen meer worden afgegeven voor gebouwen, die naar verwachting in 2008 niet meer gebruiksvergunningsplichtig zijn. In de Bouwverordening van de gemeente zijn de betreffende voorschriften met betrekking tot de meldingsplicht uit het Gebruiksbesluit overgenomen.

Het anticiperen op de nieuwe wetgeving betekent niet dat voor deze gebouwen geen brandveiligheidsvoorschriften gelden. De gemeente Terneuzen gaat door met het bezoeken beoordelen van gebouwen op brandveiligheid. Gebouwen die de afgelopen jaren niet bezocht zijn door de gemeente zullen de komende jaren bezocht worden voor het beoordelen van het brandveiligheidsniveau. Hieronder zijn de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen opgenomen. Wanneer er nog vragen zijn kunt u contact opnemen met de gemeente Terneuzen, afdeling brandpreventie via 0115 - 455 000 of infobrandweer@terneuzen.nl


Veelgestelde vragen

1. Wat is het doel van het nieuwe Gebruiksbesluit?
Het belangrijkste doel van het nieuwe gebruiksbesluit is het uniformeren van de voorschriften met betrekking tot brandveiligheid en het beperken van de administratieve procedures. Een groot deel van de brandveiligheidsvoorschriften is nu nog vastgelegd in gemeentelijke Bouwverordeningen, waardoor verschillen tussen gemeenten mogelijk zijn. Per 1 januari 2008 behoren deze lokale verschillen tot het verleden.

2. Wat verandert er met het nieuwe Gebruiksbesluit?
Nu nog is in de Bouwverordening van de gemeente Terneuzen vastgelegd wanneer een gebruiksvergunning voor een gebouw moet worden aangevraagd. Voor 1 juni 2007 was een gebruiksvergunning verplicht wanneer:
1. meer dan vijftig personen tegelijk aanwezig zijn
2. nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan tien personen
3. dagverblijf wordt verschaft aan meer dan tien kinderen jonger dan twaalf jaar
4. dagverblijf wordt verschaft aan meer dan tien lichamelijk en/of verstandelijk gehandicapten
Met het nieuwe Gebruiksbesluit zal de vergunningsplicht voor het eerste criterium worden omgezet naar een meldingsplicht. Het gebruiken van een gebouw met meer dan vijftig personen, moet dus gemeld worden. Dit geldt bijvoorbeeld voor horecabedrijven, buurthuizen en verenigingsgebouwen. De overige gebouwen, zoals hotels, het ziekenhuis en kinderdagverblijven blijven vergunningsplichtig. Na het melden van het gebruik zal door de gemeente beoordeeld worden in hoeverre het gebouw brandveilig gebruikt wordt. De Bouwverordening van de gemeente Terneuzen is hier per 1 juni 2007 reeds op aangepast. Daarnaast hoeven voor het melden geen leges te worden betaald.

3. Ik ben nu nog gebruiksvergunningsplichtig, maar heb nog geen gebruiksvergunning aangevraagd. Wat moet ik doen?
Dit is afhankelijk van het gebruik van het gebouw. Hierboven is aangegeven voor welke gebouwen een gebruiksvergunning moet worden aangevraagd. Indien er in het gebouw alleen meer dan 50 personen aanwezig zijn, dient u geen gebruiksvergunning aan te vragen, maar het gebruik te melden. Het formulier voor het melden van het gebruik is hieronder te vinden. Indien u voldoet aan één van de andere criteria, dient u alsnog een gebruiksvergunning aan te vragen. Na het invullen van de formulieren en bijbehorende tekeningen zal het gebouw bezocht worden door een preventie-inspecteur van de gemeente om te beoordelen in hoeverre het gebouw veilig te gebruiken is en verdere brandpreventieve voorzieningen noodzakelijk zijn.

4. Ik ben nu vergunningsplichtig, straks niet meer. Krijg ik dan straks geen controle meer?
Brandveiligheid is een belangrijke zaak. Het wijzigen van de vergunningsplicht naar een meldingsplicht betekent niet dat minder brandveiligheidsregels gelden. Ook deze gebouwen moeten brandveilig zijn. De gebouwen zullen dan ook regelmatig door de brandweer bezocht worden. De frequentie is afhankelijk van het risico: een ziekenhuis zal bijvoorbeeld vaker bezocht worden dan een buurthuis.

5. Mijn collega heeft hetzelfde bedrijf als ik, maar is nog niet in het bezit van een gebruiksvergunning. Gelden er voor hem nu minder regels dan voor mij?
Als het gebruik identiek is, gelden er voor hem dezelfde brandveiligheidsregels. Het is niet zo dat door het nieuwe stelsel andere brandveiligheidsvoorschriften gelden. Jullie moeten beide voldoen aan de brandveiligheidsvoorschriften uit het Bouwbesluit en de Bouwverordening van de gemeente Terneuzen.

6. Ik heb reeds een gebruiksvergunning, maar val nu onder de meldingsplicht. Wat verandert er voor mij en moet ik mijn gebruik melden?
Als u reeds in het bezit bent van een gebruiksvergunning, terwijl u in de nieuwe situatie het gebruik zou moeten melden, veranderd er voor u niets. De gebruiksvergunning wordt beschouwd als melding. Dat geldt ook vanaf 1 januari 2008 wanneer het Gebruiksbesluit van kracht wordt.

7. Ik ben in de nieuwe situatie niet gebruiksvergunnings- en meldingsplichtig. Aan welke brandveiligheidsvoorschriften moet ik voldoen?
Wanneer het gebruik niet gebruiksvergunnings- of meldingsplichtig is, moet u voldoen aan bepaalde brandveiligheidsvoorschriften. Deze zijn vastgelegd in de Bouwverordening van de gemeente Terneuzen, de milieu- en de arbowetgeving. Informeer bij de gemeente welke brandveiligheidsvoorschriften op uw bedrijf van toepassing zijn.

8. Ik heb voor 1 maart reeds een gebruiksvergunning aangevraagd. Moet ik mij gebruik nu alsnog melden?
Wanneer u voor 1 juni een gebruiksvergunning heeft aangevraagd en op basis van het Gebruiksbesluit vergunningsplichtig blijft, zal de gebruiksvergunning in behandeling genomen worden. Indien u op basis van het Gebruiksbesluit meldingsplichtig wordt, zal de aanvraag om een gebruiksvergunning afgehandeld worden als een meldingsplicht.

9. Vorige maand heb ik mijn gebruiksvergunning ontvangen en heb ik de leges hiervoor betaald. Worden de leges terugbetaald?
Wij begrijpen dat het vervelend is wanneer een maand geleden een gebruiksvergunning is afgegeven en u hiervoor leges moet betalen. Welke datum ook gesteld wordt, het is altijd voor iemand vervelend. Daarom is besloten dat voor alle afgegeven vergunningen voor 1 juni 2007 de leges betaald zullen moeten worden.

Terug naar boven


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #154 Gepost op: 30 mei 2007, 23:19:12
Ieder woning tot op 10 m benaderbaar...  ::) ::) ;)

http://wonen.blog.nl/architectuur/2007/05/30/regeldrift-obstakel-voor-waterwoning

ij het realiseren van 75 drijvende woningen in de Amsterdamse wijk IJburg loopt de projectontwikkelaar tegen een muur van regels aan. In een artikel in  het tijdschrift Intermediair staat dat het project lang stil heeft gelegen door de voorschriften die de verschillende nutsbedrijven hebben voor kabels en leidingen. Ook de brandveiligheid geeft extra praktische problemen in de uitvoering. Wat moet dat worden met al die plannen voor wonen op het water? Komt dat ooit van de grond?

http://farm1.static.flickr.com/220/521918590_cd467ea07e.jpg

 

Architect Art Zaaijer ontwierp in 2001 zes drijvende watervilla's voor woningcorporatie Het Oosten in Amsterdam, maar die werden tot voor kort als kantoor gebruikt. Hij zegt in Intermediair dat waterwonen in Nederland niet van de grond komt omdat er geen locaties zijn: ,,Alleen bij nieuwbouwprojecten komt er ruimte voor. Het zal waarschijnlijk wel een kleine nichemarkt blijven. Het is geen oplossing voor een volkshuisvestingsprobleem, noch voor de stijgende zeespiegel."
De waterwoningen in IJburg zijn ontworpen door Marlies Rohmer. Een deel is sociale huurwoning, de rest koopwoningen.  Het zijn volwaardige woningen van drie verdiepingen die aan alle eisen van het Bouwbesluit voldoen.
De animo is groot. Voor 55 koophuizen zijn 1000 inschrijvingen binnengekomen.
Nog een praktisch probleem is dat  de waterwoningen, net als woonarken, roerend goed zijn, en dat is weer lastig bij het verkrijgen van een hypotheek. De gemeente Amsterdam geeft de grond onder water in eeuwigdurende erfpacht uit. Vreemd is het allemaal wel.

http://farm1.static.flickr.com/218/521925884_7757343c3d.jpg


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #155 Gepost op: 31 mei 2007, 22:31:13
;)

http://www.sbr.nl/Default.aspx

Brand- en rookwerende oplossingen voor installatietechnische doorvoeringen

Doorvoeringen in wanden en vloeren zijn onmisbaar voor het transport van water, lucht of stroom van de ene naar de andere ruimte in gebouwen. Voor wanden en vloeren gelden strikte veiligheidseisen als het gaat om het brand- en rookwerende uitvoering. Diezelfde eisen gelden ook als er sprake is van installatietechnische doorvoeringen. De publicatie 'Brandveilige doorvoeringen' van SBR en ISSO wil ontwerpende en uitvoerende partijen in het bouwproces meer inzicht geven in het correct uitvoeren van doorvoeringen.


   
   
Auteur    Mevrouw ir. R.J. Boot-Dijkhuis      
Artikelnummer    809.07
ISBN-10   90-5397-456-X
ISBN-13   978-90-5367-456-7
Prijs    € 95,00
Datum van publicatie   25 mei 2007

   
Achtergrond informatie

Er bestaan veel alternatieven om installatietechnische doorvoeringen uit te voeren volgens de regels. In de praktijk blijken aannemers en installateurs echter onvoldoende kennis te hebben om deze oplossingen naar behoren toe te passen. Daarom hebben SBR en ISSO deze publicatie ontwikkeld die specifiek ingaat op doorvoeringen van kunststof, metaal, kabels en kabelgoten en luchtkanalen. Een goede doorvoer is van belang. Doorvoeringen zijn meestal aan het oog onttrokken en zijn na realisatie van een gebouw niet gemakkelijk meer te controleren. Daarom moet er absolute zekerheid zijn dat brand en rook zich in een gebouw niet verder kunnen verspreiden.

Compleet overzicht van kennis
De publicatie 'Brandveilige doorvoeringen' geeft een compleet overzicht van alle kennis de er voorhanden is op dit gebied.  Een veelheid aan onderwerpen komt aan bod. Uitvoerende partijen vinden in de publicatie meer informatie over de reservering van schachtruimte in het ontwerp en de positionering van schachten. Ook wordt aandacht besteed aan de realisatie van de WBDBO-eis bij schachten, de opbouw en de dikte van schachtwand en -vloer en de WBDBO-eis bij meterruimten. Meer specifiek voor uitvoerende partijen gaat de publicatie nader in op de voorzieningen die nodig zijn om doorvoeringen brand- en rookwerend uit te voeren,  de randvoorwaarden voor het aanbrengen van voorzieningen en het belang van testen.

Inhoud
Voorafgaand aan de meer praktische informatie worden alle voorkomenden installatietechnische doorvoeringen helder gedefinieerd. Een apart hoofdstuk gaat nader in op de vraag aan welke brand- en rookwerendheidseisen wanden en vloeren inclusief doorvoeringen moeten voldoen. Per type doorvoering krijgen ontwerpers en uitvoerders vervolgens de brand- en rookwerende basisoplossingen gepresenteerd. Omdat basisoplossingen niet altijd voldoen, worden ook alternatieve strategieën aangedragen. Verder is er een  hoofdstuk opgenomen van voorzieningen die mogelijk zijn om een doorvoering brand- of rookwerend te maken. In specificatiebladen worden de oplossingen uit overzichtstabellen nader uitgewerkt, met een visualisatie en voorzien van randvoorwaarden.
Opzet en inhoud sluiten aan bij het ISSO-rapport 3217, dat nader in gaat op doorvoeringen in sanitaire techniek. Ook ISSO-publicatie 76, over warmwaterinstallaties, kan ernaast worden gebruikt.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #156 Gepost op: 1 juni 2007, 11:23:06


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #158 Gepost op: 4 juni 2007, 12:52:25
http://www.onderzoeksraad.nl/publicaties/ovv/rapport_discobrand_kingdom_venue.pdf  :)

Mhhh... De brand is op 15 mei 2005 gebeurd, het rapport komt uit in februari 2007? Ze hebben er in ieder geval de tijd voor genomen...
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #159 Gepost op: 4 juni 2007, 14:33:49
Mhhh... De brand is op 15 mei 2005 gebeurd, het rapport komt uit in februari 2007? Ze hebben er in ieder geval de tijd voor genomen...

Ze hadden nog een klein onderzoekje tussendoor....  :-X