http://www.gelderlander.nl/betuwe/2286523/Politiek-wil-onderzoek-veiling.ecePolitiek wil onderzoek veiling
door Menno Pols
08 dec 2007, 03:19 - BEMMEL - De Lingewaardse gemeenteraad wil een onderzoek naar de gang van zaken rond de brandveiligheid van de veiling in Bemmel bij evenementen.
De fracties willen weten hoe het kan dat er meer dan vijf jaar lang vlooienmarkten, popconcerten en andere grote publieksevenementen in de veiling gehouden konden worden terwijl het gebouw niet aan de brandveiligheidseisen voor zulke evenementen voldeed. "Wethouder Jansen zegt dat hij niet van de situatie op de hoogte was. Ik wil weten hoe dat kan" , zegt Margareth Bouwmeister (Lokaal Belang Lingewaard).
"Heeft de brandweer niet hard genoeg aan de bel getrokken? Hebben de ambtenaren niet aan de wethouder doorgegeven wat er aan de hand was?"
Frans Crijns (CDA) is ook voorstander van een onderzoek. Hij noemt het 'teleurstellend' dat er zo lang evenementen in de veiling gehouden konden worden terwijl het gebouw niet brandveilig was. "Vooral omdat door het vorige college na de cafébrand in Volendam werd geroepen dat er streng naar dit soort zaken gekeken moest worden."
"Aan de andere kant is het wel goed dat de zaak nu wordt aangepakt" , zegt Crijns. Ook de VVD is voor een onderzoek. "Als ik wethouder zou zijn en ik was niet op de hoogte van zo'n situatie, zou ik toch eens met mijn ambtenaren gaan praten waarom ik geen signalen heb gekregen", meent fractievoorzitter Piet Wegh.
Ook wethouder Jansen behoort tot de VVD. PvdA en Lingewaard.NU willen een onderzoek dat verder gaat dan alleen de situatie rond de veiling. "Is er iets structureel mis met de communicatie? Dan is het wel belangrijk dat dat wordt aangetoond", zodat het in de toekomst niet weer misgaat" , zegt Ko van den Beemt.
Alleen B'06 is tegen een onderzoek. " Wij hebben in september een motie ingediend voor meer handhaving in het algemeen. Die is door de raad verworpen. Dan vind ik het flauwekul om nu dit ene geval wel te onderzoeken", aldus fractievoorzitter Frans Schut.
Burgemeester Harry de Vries zei op vragen van deze krant dat hij niet kan oordelen over zaken die zich voor zijn aantreden hebben afgespeeld. Volgens Roel Schutgens, docent staatsrecht aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, kan De Vries die houding niet volhouden. "Naar de pers heeft de burgemeester geen informatieplicht, maar naar de raad wel. Als er vragen komen, moet hij uitleg geven. Er zijn zelfs bestuurders opgestapt om zaken uit het verleden. Maar daar lijkt deze kwestie me niet zwaar genoeg voor."