http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/4655694/Eshuis-kaatst-bal-terug-naar-Knip.ece
Eshuis kaatst bal terug naar Knip
zaterdag 14 maart 2009 | 00:25 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 14 maart 2009 | 20:16
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
ALMELO - John Eshuis kan zich niet vinden in de kritiek die hij donderdag kreeg van burgemeester Menno Knip.
De burgemeester verweet Eshuis, die juridisch adviseur is in de zaak Aylin/Dolle Pret, dat hij zich als raadsman van het bedrijf niet kundig gedraagt. "Geen jurist zou een dergelijke redenering voor zijn rekening nemen", schrijft Knip donderdag aan Eshuis. Maar die kaatst de bal terug. "Het feit dat mevrouw Ter Avest de Hollandse Avond beneden wil houden, en waar Knip moeite mee heeft, lijkt mij geen enkel probleem. Ik weet niet waarom Knip zo reageert en de confrontatie zoekt. Ik heb al eerder een brief met deze toon van hem gekregen, dat was in februari."
Burgemeester Knip schreef deze week een brief aan Eshuis, om zijn ongenoegen kenbaar te maken over de plannen van Henny ter Avest. De eigenaresse van kinderspeelhal Dolle Pret en partycentrum Aylin verplaatste de Hollandse Avond gisteren van de eerste verdieping naar de begane grond. Normaal houdt Ter Avest haar feesten en partijen boven in de feestzaal. Maar zij had in december met Knip afgesproken dat daar maximaal zeshonderd bezoekers toegestaan zijn. En omdat ze gisteravond meer klanten verwachtte, liet ze de tien artiesten waaronder Jannes beneden optreden bij Dolle Pret. Volgens haar mogen daar van de brandweer 1197 mensen in.
Die actie viel verkeerd bij Knip, die donderdag zei dat Ter Avest in strijd met de eerdere afspraken handelde. Volgens de burgemeester is het beneden geen partycentrum. Hij wil haar op straffe van een dwangsom houden aan het afgesproken maximum van zeshonderd bezoekers. Daar is de raadsman van Ter Avest het dus niet mee eens. "Het gaat om de brandveiligheid en die is beneden door de brandweer vergund voor 1197 mensen. Bovendien verwijst Knip naar mij, maar ik heb Ter Avest niet op dit idee gebracht, dit was haar idee."
Zit blijkbaar ook een voorgeschiedenis aan.... Blijkbaar gaat het erg lekker in Almelo met de horeca...
Zie ook bijvoorbeeld:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,23274.0.html voor een andere horeca zaak die problemen had met de gemeente.
http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/3912499/Positief-advies-AylinDolle-Pret.ecePositief advies Aylin/Dolle Pret
woensdag
22 oktober 2008 | 10:25 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 23 oktober 2008 | 23:25
http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/00922/avest_922162h.jpgHenny ter Avest, eigenaresse van partycentrum Aylin en kinderspeelparadijs Dolle Pret. Foto: Reinier van Willigen
ALMELO - De gemeentelijke bezwaarschriftencommissie adviseert het bezwaarschrift van Partycentrum Aylin gegrond te verklaren.
Volgens Almelo beschikt het partycentrum niet over de benodigde vergunningen. Onderneemster H.<EM>ter Avest houdt in de ruimte boven haar speelpaleis Turkse avonden, Hollandse concerten en andere feesten. De gemeente wil daar een stokje voor steken.
Volgens juridisch adviseur J. Eshuis van Aylin vallen de horeca-activiteiten onder het overgangsrecht, omdat de vorige gebruiker van het pand ook grootschalige horeca mocht onderbrengen op de bovenverdieping. Daarin geeft de commissie Eshuis gelijk. Het onderscheid tussen de begane grond en de eerste verdieping is de commissie niet duidelijk. Horeca activiteiten zijn dus toegestaan.
De bezwaarschriftencommissie vindt verder dat het bestemmingsplan niet duidelijk maakt wat wel en niet mag. Er is bijvoorbeeld geen definitie van de functie ‘kinderspeelparadijs’ opgenomen, waardoor niet duidelijk is ‘in welke mate de functie horeca is toegestaan’. Bovendien is er in 2002 een vergunning verleend, ook voor horeca. In 2006 gebeurde dat opnieuw.
Het college van B en W heeft nog geen besluit genomen over het advies van de bezwaarschriftencommissie.
http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/4154657/Tijdelijk-akkoord-over-feesten-bij-Aylin.eceTijdelijk akkoord over feesten bij Aylin
vrijdag 05 december 2008 | 11:41 | Laatst bijgewerkt op: zondag 07 december 2008 | 15:35
ALMELO - De dreiging van een dwangsom en sluiting voor partycentrum Aylin is vooralsnog opgeheven. Burgemeester Menno Knip en eigenaresse Henny ter Avest zijn het eens geworden over een maximaal aantal bezoekers.
Burgemeester Menno Knip en eigenaresse Henny ter Avest zijn het eens geworden over een maximaal aantal bezoekers. Dat is vastgesteld op 600 per keer. Tot de rechter in de bodemprocedure een beslissing heeft genomen of de activiteiten van Aylin in het kinderspeelparadijs Dolle Pret zijn toegestaan, gedogen B en W de feesten dus.
Daarmee geeft het college tevens aan het niet eens te zijn met de bezwaarschriftencommissie. De commissie adviseerde het partycentrum toe te staan omdat Aylin volgens het overgangsrecht horeca-activiteiten zou mogen ontplooien op de verdieping van het speelparadijs. „Daar zijn we het dus niet mee eens”, aldus Knip in een toelichting. Dat B en W nu desondanks gaan gedogen is volgens de burgemeester omdat het college inschat dat een rechtbank tot de uitspraak in de bodemprocedure ook op die lijn zou gaan zitten. „En dan moeten we onze knopen tellen”, aldus Knip.
Hij benadrukt dat daarmee het handhavingsbeleid van de gemeente niet op de helling gaat. En hij spreekt ook tegen dat het college, gezien de perikelen rond het vergunningenbeleid, bezig zou zijn met een ‘charme-offensief’.
Eigenaresse Henny ter Avest van partycentrum Aylin is blij met de reactie van Knip. „Ik ben blij dat Knip eindelijk met mij heeft gepraat. Het was een prettig gesprek waarin ik mijn bezwaren niet onder stoelen of banken heb gestopt. Ik had de indruk dat de burgemeester ook echt naar mijn verhaal heeft geluisterd. Ik snap alleen niet waarom dat gesprek niet jaren eerder plaats heeft gehad”, zegt zij. „Maar echt tevreden ben ik niet”.
Grootste bewaar van haar is dat zij maar feesten voor maximaal 600 mensen mag geven. Zij heeft in het partycentrum een professioneel onderzoek laten uitvoeren naar de brandveiligheid en volgens haar is de uitkomst daarvan dat er zelfs meer dan 1200 mensen ontvangen kunnen worden zonder dat dit in strijd is met de veiligheidseisen.
„Dat Knip over Aylin heeft gezegd dat het niet veilig zou zijn en dat hij geen Vollendamse toestanden wil, doet nog steeds pijn. Ik heb de zin in mijn werk wel verloren”, zegt zij. „Steeds kregen wij weer dwangsommen opgelegd. Maar goed, laat ik het positief zien. Ik ben blij dat met de burgemeester is afgesproken dat er geen dwangsommen meer komen”.