Brandpreventie nieuwtjes

Auteur Topic: Brandpreventie nieuwtjes  (gelezen 390154 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #580 Gepost op: 29 mei 2009, 22:51:34
;) :-X

http://www.ad.nl/binnenland/3254696/Asielzoekers_noodgedwongen_in_tenten.html

 vrijdag 29 mei 2009
Asielzoekers noodgedwongen in tenten
Door ROBIN ROTMAN

DEN HAAG/ GILZE - Nieuwe asielzoekers moeten worden ondergebracht in enorme tenten, hotels en caravans op bungalowparken om het tekort aan huisvestingsplaatsen op te vangen.
Het tekort is ontstaan door een onverwachte toename van het aantal asielzoekers. Ook lopen huisvestingscontracten met gemeenten af en is er een trage uitstroom van asielzoekers die een verblijfsvergunning hebben gekregen.

Dat zegt het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Volgens woordvoerder Jan-Willem Anholts loopt het tekort op tot 2.500 plaatsen aan het einde van dit jaar. Inmiddels is voor 250 mensen een plek gevonden in een grote, plastic tent van 90 bij 40 meter in het Brabantse Gilze. Het COA is nog in onderhandeling met twee andere gemeentes. Om welke gemeentes het gaat, wil het COA niet zeggen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #581 Gepost op: 31 mei 2009, 21:57:34
http://www.cobouw.nl/nieuws/2009/05/26/Gedetailleerd-Bouwbesluit-schiet-doel-voorbij.html

'Gedetailleerd Bouwbesluit schiet doel voorbij'
Terug naar de vorige pagina
26-05-2009 00:00 |  Parlement  |  Belzen, Thomas van |  0 reacties

DEN HAAG - Bouwregels en brandveiligheid staan vandaag in de Tweede Kamer ter discussie. Rob Wijnands, oud-directeur van het Nederlandse Verbond voor Toeleveranciers in de Bouw (NVTB) vermoedt dat een fundamentele discussie uitblijft. Zijn pleidooi? "Het Bouwbesluit moet volledig op de schop. Kijk naar het Australisch model."

Het bruingetinte gezicht van Wijnands (68) laat zich makkelijk verklaren. "In Frankrijk ben ik mijn huis aan het verbouwen." De voormalige NVTB-directeur geniet van zijn pensioen, maar helemaal niets doen, komt niet in hem op. Bij het Expertisecentrum Regelgeving Bouw (ERB) zit hij in de raad van toezichthouders. "Hier en daar adviseer ik nog wat. Ik ben consultant zoals dat heet." Wijnands adviseert over bouwregels. Geen makkelijke opgave vandaag de dag: "De Nederlandse bouwregelgeving is niet meer werkbaar." Hij verwijst naar de 'doorgeschoten, rare' regels over brandveiligheid die uit een soort paniekreactie op rampen zijn voortgekomen. "In het Gebruiksbesluit is na branden in Volendam en het cellencomplex bij Schiphol uitgegaan van de zwaarste regelgeving. Dus niet de meest optimale. Hoor je? Niet de meest effectieve benadering. Ja, alleen voor de brandweer." Wijnands oppert dat het Bouwbesluit te ingewikkeld is geworden. Handhaving en controle is daardoor nauwelijks mogelijk, stelt hij. Hij weet wel hoe het anders moet. Australië is zijn voorbeeld. "Zij gaan heel anders met toezicht om. Ze werken sinds een jaar of vier met beëdigde bouwinspecteurs die namens de overheid bouwprocessen in de gaten houden en de volledige verantwoordelijkheid dragen over bouwwerken. Op die manier is de kwaliteit van de handhaving geborgd en blijft de overheid op gewenste afstand." Wijnands heeft nog een ander idee. "Maak het Bouwbesluit eenvoudiger met een praktijkvoorbeeldenboek. Daarin laat je zien hoe verschillende typen huizen er volgens de regels uit moeten zien. Gemeenten kunnen zich dan concentreren op meer op specifieke zaken. "
Innovaties

Het voorbeeldenboek maakt tachtig procent van de huidige regels overbodig, meent hij. "De 20 procent die je vervolgens overhoudt, vereenvoudig je. De laatste 5 procent moet ruimte bieden aan maatwerk en innovaties die je niet in regels kunt vastleggen." Wijnands heeft niet de indruk dat zijn ideeën in het herziene Bouwbesluit (de derde trance Bouwbesluit 2003 loopt nu en moet in 2010 zijn afgerond) worden meegenomen. Een wet wijzigen is niet de favoriete bezigheid van de Tweede Kamer, oppert hij. "Het parlement redeneert dat het te veel geld kost. Ik denk dat het tegendeel waar is; met betere bouwregels valt geld te verdienen. Ik heb het niet uitgerekend maar ik schat grofweg een miljard of twee." Wijnands herinnert zich betere tijden. "In 1992 hadden we met het Bouwbesluit de beste bouwregelgeving ter wereld. Als eerste land zeiden wij: 'wij beoordelen het eindproduct, het bouwwerk.' Net zoals wasmachines niet op onderdelen worden afgerekend. Veiligheid, gezondheid en milieu waren de belangrijkste criteria, waarmee rekening moest worden gehouden." Wijnands zag 'de voorsprong op de rest van de wereld', snel wegebben. "De hele Nederlandse bouw is daar debet aan, maar de oorzaak ligt vooral in ons poldermodel. Hoe ver dat ons in het verleden ook heeft gebracht. Polderen over een kernbom doet toch niemand? Over het remvermogen van een auto toch ook niet? Waarom polderen we dan wel over bouwwerken? Wat is dat voor onzin?"
Eindgebruiker

Als voorbeeld noemt Wijnands weer brandveiligheid. "Het ministerie van Binnenlandse Zaken, VROM en Financiën denken mee. Eigenlijk is dat waanzin." Waar Nederland zich in de modder 'wegpolderde' haalden andere landen ons in. Het Bouwbesluit, besluit Wijnands, moet weer in dienst komen te staan van de eindgebruiker. "Alleen op die manier kun je de concurrentie winnen. Ook in Europa."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #582 Gepost op: 31 mei 2009, 22:04:33
Zit blijkbaar ook een voorgeschiedenis aan.... Blijkbaar gaat het erg lekker in Almelo met de horeca...  :-X :-X :-X Zie ook bijvoorbeeld: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,23274.0.html voor een andere horeca zaak die problemen had met de gemeente.  :-X


http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/3912499/Positief-advies-AylinDolle-Pret.ece

Positief advies Aylin/Dolle Pret

woensdag 22 oktober 2008 | 10:25 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 23 oktober 2008 | 23:25
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/00922/avest_922162h.jpg

Henny ter Avest, eigenaresse van partycentrum Aylin en kinderspeelparadijs Dolle Pret. Foto: Reinier van Willigen

ALMELO - De gemeentelijke bezwaarschriftencommissie adviseert het bezwaarschrift van Partycentrum Aylin gegrond te verklaren.

Volgens Almelo beschikt het partycentrum niet over de benodigde vergunningen. Onderneemster H.<EM>ter Avest houdt in de ruimte boven haar speelpaleis Turkse avonden, Hollandse concerten en andere feesten. De gemeente wil daar een stokje voor steken.

Volgens juridisch adviseur J. Eshuis van Aylin vallen de horeca-activiteiten onder het overgangsrecht, omdat de vorige gebruiker van het pand ook grootschalige horeca mocht onderbrengen op de bovenverdieping. Daarin geeft de commissie Eshuis gelijk. Het onderscheid tussen de begane grond en de eerste verdieping is de commissie niet duidelijk. Horeca activiteiten zijn dus toegestaan.

De bezwaarschriftencommissie vindt verder dat het bestemmingsplan niet duidelijk maakt wat wel en niet mag. Er is bijvoorbeeld geen definitie van de functie ‘kinderspeelparadijs’ opgenomen, waardoor niet duidelijk is ‘in welke mate de functie horeca is toegestaan’. Bovendien is er in 2002 een vergunning verleend, ook voor horeca. In 2006 gebeurde dat opnieuw.

Het college van B en W heeft nog geen besluit genomen over het advies van de bezwaarschriftencommissie.




http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/4154657/Tijdelijk-akkoord-over-feesten-bij-Aylin.ece

Tijdelijk akkoord over feesten bij Aylin

vrijdag 05 december 2008 | 11:41 | Laatst bijgewerkt op: zondag 07 december 2008 | 15:35
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

ALMELO - De dreiging van een dwangsom en sluiting voor partycentrum Aylin is vooralsnog opgeheven. Burgemeester Menno Knip en eigenaresse Henny ter Avest zijn het eens geworden over een maximaal aantal bezoekers.

Burgemeester Menno Knip en eigenaresse Henny ter Avest zijn het eens geworden over een maximaal aantal bezoekers. Dat is vastgesteld op 600 per keer. Tot de rechter in de bodemprocedure een beslissing heeft genomen of de activiteiten van Aylin in het kinderspeelparadijs Dolle Pret zijn toegestaan, gedogen B en W de feesten dus.

Daarmee geeft het college tevens aan het niet eens te zijn met de bezwaarschriftencommissie. De commissie adviseerde het partycentrum toe te staan omdat Aylin volgens het overgangsrecht horeca-activiteiten zou mogen ontplooien op de verdieping van het speelparadijs. „Daar zijn we het dus niet mee eens”, aldus Knip in een toelichting. Dat B en W nu desondanks gaan gedogen is volgens de burgemeester omdat het college inschat dat een rechtbank tot de uitspraak in de bodemprocedure ook op die lijn zou gaan zitten. „En dan moeten we onze knopen tellen”, aldus Knip.

Hij benadrukt dat daarmee het handhavingsbeleid van de gemeente niet op de helling gaat. En hij spreekt ook tegen dat het college, gezien de perikelen rond het vergunningenbeleid, bezig zou zijn met een ‘charme-offensief’.

Eigenaresse Henny ter Avest van partycentrum Aylin is blij met de reactie van Knip. „Ik ben blij dat Knip eindelijk met mij heeft gepraat. Het was een prettig gesprek waarin ik mijn bezwaren niet onder stoelen of banken heb gestopt. Ik had de indruk dat de burgemeester ook echt naar mijn verhaal heeft geluisterd. Ik snap alleen niet waarom dat gesprek niet jaren eerder plaats heeft gehad”, zegt zij. „Maar echt tevreden ben ik niet”.

Grootste bewaar van haar is dat zij maar feesten voor maximaal 600 mensen mag geven. Zij heeft in het partycentrum een professioneel onderzoek laten uitvoeren naar de brandveiligheid en volgens haar is de uitkomst daarvan dat er zelfs meer dan 1200 mensen ontvangen kunnen worden zonder dat dit in strijd is met de veiligheidseisen.

„Dat Knip over Aylin heeft gezegd dat het niet veilig zou zijn en dat hij geen Vollendamse toestanden wil, doet nog steeds pijn. Ik heb de zin in mijn werk wel verloren”, zegt zij. „Steeds kregen wij weer dwangsommen opgelegd. Maar goed, laat ik het positief zien. Ik ben blij dat met de burgemeester is afgesproken dat er geen dwangsommen meer komen”.

http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/5030286/Gemeente-gaat-over-tot-innen-dwangsom-Aylin.ece


Gemeente gaat over tot innen dwangsom Aylin

woensdag 27 mei 2009 | 12:12 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 28 mei 2009 | 16:44
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

http://www.tctubantia.nl/multimedia/archive/01139/aylin_1139023b.jpg

Feesten bij Aylin, van de gemeente mag het niet. Archieffoto: Charel van Tendeloo

ALMELO - De gemeente Almelo gaat over tot het innen van een dwangsom van vijfduizend euro, omdat in het pand waarin het kinderspeelparadijs Dolle Pret is gevestigd activiteiten hebben plaatsgevonden, die daar volgens het bestemmingsplan niet mogen.
Het gaat om de activiteiten van het partycentrum Aylin.

Volgens burgemeester Menno Knip is daar vier dagen een controle uitgeoefend, waarbij op zondagmiddag de overtreding is geconstateerd. Zoals gemeld werd daar die zondagmiddag een presentatie van een cd gehouden, waarbij diverse artiesten optraden en publiek aanwezig was. Volgens de juridisch adviseur van Aylin zal de gemeente de dwangsom niet kunnen innen, omdat volgens hem de aanschrijving naar de verkeerde persoon is gegaan. Knip is het daar volstrekt mee oneens. Volgens de burgemeester was de uitspraak van de rechtbank vorige week over het opleggen van de dwangsom duidelijk. "Ik heb me ook wel eens afgevraagd of de juridische advisering aan mevrouw Ter Avest (de eigenaar van Dolle Pret/Aylin, red.) wel in haar belang is", aldus Knip. Ter Avest zegt op haar website dat ze een protestactie voorbereid. Als het kan op de Koornmarkt, anders in Dolle Pret. Zie voor een analyse pagina 25


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #583 Gepost op: 5 juni 2009, 22:41:39
http://www.br-architect.be/dossier/1172/default.aspx?_vs=0_N&art=EBR0134n01.mth

100.000 WONINGBRANDEN PER JAAR IN BELGIE

NAV VRAAGT EENDUIDIGE REGELGEVING

Jaarlijks zijn er in België ongeveer 100.000 woningbranden, zo blijkt uit cijfers van Assuralia, de beroepsvereniging voor verzekeringsondernemers. Minister van Binnenlandse Zaken De Padt wil concrete maatregelen. Architectenorganisatie NAV ziet eenduidige regelgevingen als eerste stap.

 

Tilly Baekelandt

 

brandveiligheid verbeteren

Minister van Binnenlandse Zaken Guido De Padt onderzoekt momenteel de mogelijkheden om de brandveiligheid in woningen te verbeteren. Jaarlijks vinden immers ongeveer 100.000 woningbranden plaats in ons land. Tot de opties behoren o.a. het verplichten van rookmelders, een 'brandcertificaat' naar analogie met een energiecertificaat, een doorlichting van de brandweer bij de bouwaanvraag van eengezinswoningen en brandveiligheid als verplicht vak in de architectenopleiding.

Onduidelijke regels

Voor NAV dient er eerst werk te worden gemaakt van een overzichtelijke regelgeving. Uit een studie die de federatie in 2007 uitvoerde, blijkt dat bijna 40% van de Vlaamse architecten de bestaande brandpreventieregels te complex en onoverzichtelijk vindt. Bart Verstraete (directeur NAV): “Men betreurt vooral de overlappingen en tegenstrijdig­heden tussen regionale, federale en gemeentelijke wetgevingen. De niveaus communiceren te weinig en er is geen hiërarchie. Nergens is er een website die alle regelgeving bundelt. Er is dringend nood aan overleg om tot een uniform wetgevend beleid te komen.”  

brandweeradviezen

NAV is vragende partij om de brandweeradviezen beter te ondersteunen als voorwaarde vooraleer dit wordt uitgebreid naar eengezinswoningen. “Het overgrote deel van de architecten vindt de tijd rijp voor een procedure met betrekking tot brandpreventie­advies. Er is immers geen enkele duidelijkheid rond de geldigheid van een advies, de documenten die moeten worden voorgelegd, beroepsprocedures en administratief kader. Bovendien moet openlijk de vraag gesteld worden als de slechte afloop van woningbranden zo vaak gelinkt kan worden aan de conceptie van de woning. Vaak laten onderhoud en algemene voorzichtigheid te wensen over”, aldus Bart Verstraete.

rookmelders?

Op 23 april 2008 keurde het Vlaams Parlement, op initiatief van toenmalig Vlaams volksvertegenwoordiger Veerle Heeren, een decreet goed dat rookmelders verplicht voor alle nieuwbouwwoningen en renovatiewerken, onderworpen aan een stedenbouwkundige vergunning. Bart Verstraete: “Er bestaat dus een decreet, maar een uitvoeringsbesluit bleef uit, waardoor het voor veel architecten aan duidelijkheid ontbreekt. Wij staan achter een verplichting van rookmelders in bestaande woningen en zien hierin een opdracht voor de wijkagent. Hij dient immers langs te gaan om een nieuwe verblijfplaats vast te stellen. Door een eenvoudige visuele controle dat er rookmelders zijn, kan heel wat onheil worden voorkomen.”

certificaat

Minister De Padt oppert de mogelijkheid om een 'brandcertificaat' in te voeren. “Dit kan bekeken worden, maar dan is ook de tijd rijp om tot één certificaat te komen dat diverse bouwtopics zoals energie, elektriciteit en brandpreventie groepeert. Overleg tussen de overheden is hier dringend nodig om te vermijden dat deze certificaten niets meer zijn dan administratieve lege dozen”,  besluit Bart Verstraete. 


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #584 Gepost op: 5 juni 2009, 23:28:19
http://www.cfax1070.com/newsstory.php?newsId=9333

WATERFRONT HOTEL EVACUATED AFTER FIRE IN PARKING GARAGE

Jun 5, 2009

A NUMBER OF GUESTS AT THE COAST HARBOUR SIDE HOTEL HAS TO BE EVACUATED THURSDAY NIGHT AFTER A CAR FIRE BROKE OUT IN THE BUILDING'S UNDERGROUND PARKADE.

REPORTS OF THE BLAZE CAME IN JUST AFTER 6:30PM.

WHILE THE FLAMES WERE QUICKLY PUT DOWN, BATTALION CHIEF SCOTT WOODBURN SAYS A PARKADE IS A DANGEROUS PLACE FOR A FIRE.

“IT CAN SPREAD TO OTHER CARS IN THE GARAGE, BUT THE SPRINKLER SYSTEM WAS ACTIVATED SO THAT PROBABLY SUPPRESSED IT TO A CERTAIN EXTENT.”

THE FIRE APPEARS TO HAVE STARTED IN THE CAR'S ENGINE COMPARTMENT.

THE EXACT CAUSE HAS NOT BEEN DETERMINED.

THERE WERE NO SERIOUS INJURIES IN THE INCIDENT.

- ADAM STIRLIN


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #585 Gepost op: 5 juni 2009, 23:33:45
http://www.firerescue1.com/firefighter-safety/articles/500820-USFA-warns-of-state-legislation-banning-home-sprinklers/

USFA warns of state legislation banning home sprinklers

By FireRescue1 Staff

WASHINGTON — The United States Fire Administration is pushing for firefighters to take an active role as states consider legislation that would prohibit fire sprinkler requirements for new homes.

"I encourage every member of the fire service to stay abreast of this rapidly changing situation, and to be ready to voice any concerns that you have about proposed legislation to your respective state legislature," USFA Acting Assistant Administrator Glenn A. Gaines said in a statement released Thursday.

With the endorsement of the USFA, the International Residential Code was changed in September 2008 to require fire sprinklers in all new construction, including residential homes.

"This code change survived rigorous scrutiny, during which all interested parties had ample opportunity to comment on the technical merits of the issue," Gaines said.

Opponents of the IRC change — led by the National Association of Home Builders — have since introduced state legislation hoping to block such requirements.

According to Gaines' statement, More than 30 years of research has demonstrated residential fire sprinklers can save the lives of building occupants and firefighters, significantly offset the risk of premature building collapse posed by lightweight construction, and substantially reduce property loss caused by fire.

"The time has come to use this affordable, simple and effective technology to save lives and property where it matters most — in our homes," he said.

Firefighters can access the Fire Sprinkler Initiative website http://firesprinklerinitiative.org as a central clearing house for up-to-date information, the statement said.

"Stay vigilant and keep the fire service community informed of developments in your area. Only by working together can we save lives," Gaines said.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #586 Gepost op: 7 juni 2009, 16:02:32
In nederland kunnen dat maximaal 32 kinderen zijn...  :-X :-X :-X

De slaapkamers en speelruimten van twee groepen mogen tegenwoordig in hetzelfde subbrandcompartiment liggen, danzij de lobby van de belangenvereniging van KDV's... In eerste instantie was men KDV's helemaal vergeten in de regelgeving... ::) :-X

Meer hierover is te lezen op: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=5021  o.a.:


(...)
Brandveiligheid
In het Bouwbesluit zijn specifieke voorschriften opgenomen voor de brandveiligheid van nieuwe kinderopvangvoorzieningen waar ook geslapen wordt (kinderdagverblijven voor kinderen jonger dan vier jaar en 24-uursopvang). Dit is logisch omdat zeer jonge en slapende kinderen zich zelfstandig minder goed en minder snel kunnen redden dan oudere kinderen. Het Bouwbesluit eist daarom dat elke slaapruimte in deze voorzieningen in een subbrandcompartiment moet liggen. Slapende kinderen zijn dan extra beschermd als in een andere ruimte van het gebouw, buiten het subbrandcompartiment ::) ::), brand uitbreekt.
Subbrandcompartimenten zijn enigszins te vergelijken met een soort aparte doos binnen het gebouw waarin men enige tijd beschermd
is tegen brand en waaruit men relatief eenvoudig kan vluchten. De beperkte oppervlakte (maximaal 200 m²) en het beperkt aantal toegestane personen in het compartiment (maximaal
veertig) maken een snelle evacuatie mogelijk. Dit betekent dat er in één subbrandcompartiment ten hoogste twee groepen van zestien kinderen met begeleiding zijn toegestaan. Bij een groter oppervlak of meer dan veertig personen zal de instelling over meer dan één subbrandcompartiment moeten beschikken.

De aanvrager van de bouwvergunning is in beginsel vrij om zelf te bepalen welke ruimten van de kinderopvang samen in één subbrandcompartiment liggen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een groepsruimte met bijbehorende slaap- en sanitaire ruimten tot één subbrandcompartiment worden benoemd. Ook twee groepsruimten
samen kunnen dat zijn, mits de totale oppervlakte niet groter is dan 200 m². De twee groepsruimten hoeven dan niet onderling te worden gescheiden door een brandwerende deur. Binnen één subbrandcompartiment is ook een schuifwand toegestaan.

(...)




http://www.telegraaf.nl/buitenland/4101126/__Dodental_opvang__loopt_op_tot_38__.html?p=24,1

zo 07 jun 2009, 09:33
Dodental kinderdagverblijf Mexico loopt op tot 38

HERMOSILLO/MEXICO-STAD -  Het dodental als gevolg van het inferno in een kinderdagverblijf in Mexico vrijdag is opgelopen tot 38. Vijftien kinderen liggen in zeer ernstige toestand in ziekenhuizen en verkeren in levensgevaar. Dit is zaterdag (plaatselijke tijd) van officiële bron vernomen.

Tientallen kinderen en zeker zes volwassenen raakten gewond door de felle brand. De meeste slachtoffers, onder wie ook baby's, zijn gestikt in de rook. Een deel van het dak van het kinderdagverblijf stortte door de brand in.

De ramp gebeurde vrijdag in Hermosillo, de hoofdstad van de staat Sonora in het noordwesten van Mexico aan de grens met de Verenigde Staten. Na het bekend worden van de brand, haastten vertwijfelde ouders zich naar de plek des onheils om hun kinderen te zoeken. Lokale media berichtten over hartverscheurende taferelen. Wanhopige ouders sloegen muren kapot om bij hun kinderen te kunnen komen. Over de oorzaak van de brand is officieel nog niets bekend.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #587 Gepost op: 7 juni 2009, 16:35:31
Ook in het buitenland lopen ze wel eens tegen een probleempje bij het opleveren op...  ;)

http://www.livepunjab.com/articles/firemen-declare-delhis-new-airport-terminal-unsafe-16892.html

 Firemen declare Delhi's new airport terminal 'unsafe'
June 7, 2009 - 0 comments          
LivePunjab

New Delhi, June 7: The Delhi Fire Service has declared the brand new departure terminal 1 D at the capital's Indira Gandhi International Airport (IGI) unsafe.

According to the information accessed by IANS under the Right to Information Act (RTI), Delhi Fire Service chief R.C. Sharma has refused to provide a no-objection certificate (NOC) for terminal 1 D, citing many shortcomings during the two inspections conducted by his team in the past few months.

In his last report on May 13, Sharma cited six shortcomings. He said the ventilation system in the VIP lounge, baggage area and the office area was yet to be completed. Further, he stated, the exit route in the retail area should have a separate staircase or passage.

"In some places sprinklers are hidden in the false ceiling, which should be brought down. Some of the restaurants are under construction and are using wooden material. The wood works need to be painted with fire retardant chemicals. Necessary fire alarms or sprinkler system should be extended to these areas," Sharma noted in his report.

He further said systems at the new departure terminal could not be checked due to passenger movement and asked for arrangements to test the systems whenever possible.

But so far the Delhi International Airport Ltd (DIAL), a joint venture between the state-run Airports Authority of India and a consortium led by infrastructure major GMR, has not made any arrangements for the inspection of the systems.

In his report Sharma concluded that "terminal 1 D cannot be considered safe from the safety point of view till safety arrangements are fully completed."

Terminal 1 D, which is spread over 33,000 sq m, has replaced 1 B, the old terminal. It was opened for operations April 19. Kingfisher, Kingfisher Red and IndiGo, Jet Airways, JetLite and Spice Jet are operating from the new terminal, while GoAir, Air India and others are operating from terminal 1 A.

According to the airport officials, around 200 flights operate daily from the new departure terminal, which has been built at a cost of Rs.500 crore ($100 million). The terminal is able to handle 10 million passengers annually and is equipped with 72 check-in counters. It was inaugurated by Civil Aviation Minister Praful Patel.

The airport authorities had first invited the Delhi Fire Service officials April 8. At that time, the fire service wrote in its report that fire pumps and the fire control room were yet to be fully operational and that the sprinkler line was not charged with water at many places.

DIAL sent a report to the fire department May 4 stating that measures suggested had been complied with. The fire department again conducted an inspection and highlighted fresh shortcomings.

When asked why necessary clearance was not sought before the new terminal came into operation, DIAL spokesman Arun Arora said the terminal was absolutely safe for operations and for passengers.

"DIAL is very much alive to the required fire safety norms. We have been following all fire safety norms (domestic as well as international) for all equipment and procedures," Arora told IANS.

"All necessary documents have been submitted to the fire department and inspections have been carried out by the Delhi Fire Service officers. All observations and suggestions made by them were carried out by DIAL. The suggestions made by them during their subsequent visit to terminal 1 D are also being carried out," he added.

Arora said to ensure fail-proof fire safety DIAL has taken many initiatives.

"We have deputed 18 well trained firemen who keep patrolling all areas of the terminals - like the check-in area, airline ticketing areas and security holds. More than 50 fire hydrant outlets have been deployed inside and outside the terminal for greater safety," Arora said.

Though DIAL has been running the new terminal without fire safety clearances, the Delhi Fire Service was silent on why no action was being taken against the airport authorities. As per the powers conferred upon the fire department, it can cut electricity and water supplies to a building or even shut it down if the fire safety norms are not met.

-IANS


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #588 Gepost op: 9 juni 2009, 12:53:37
http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/1857032/en-derde-ambtenaren-ervaart-regelmatig-stress.html

Eén derde ambtenaren ervaart regelmatig stress

Bijna alle medewerkers in overheidsdienst ervaren wel eens stress op het werk, waarvan één derde regelmatig. Het overgrote deel van de ambtenaren vindt dit niet erg. ‘Een beetje stress hoort er nu eenmaal bij', zegt 96% van de ondervraagden. Dit blijkt uit onderzoek van InOverheid.nl.

Van de ondervraagde ambtenaren geeft 32% aan ‘regelmatig' stress te hebben, 59% ‘soms' en 3% ‘altijd'. In totaal ervaart 94% van de ambtenaren stress op de werk. Meer dan de helft (54%)  ligt soms wakker van zijn of haar werk. Bij 7% gebeurt dit regelmatig.

Het percentage overheidswerknemers dat regelmatig stress ervaart ligt iets hoger dan het Nederlandse gemiddelde. Vorig jaar bleek uit een enquête onder 2.230 werknemers in loondienst, dat 27% frequent tot zeer frequent stress op het werk ervaart*.

Stressbronnen
De meeste ambtenaren (54%) ervaren stress vanwege een te hoge werkdruk. Vooral het werken met krappe termijnen en deadlines blijkt een bron van stress te zijn.

Eén derde van de ondervraagden (31%) ervaart stress, omdat ze te maken hebben met te veel regels, procedures en voorschriften. Ruim één op de vijf (22%) ondervraagden krijgt stress omdat zij complexe beslissingen moeten nemen, die van invloed zijn op anderen.

Voorts blijkt gebrek aan erkenning een stressbron te zijn. 'Ik krijg te weinig waardering voor mijn werk' is voor 26% van de respondenten een stressfactor.

Gevolgen
De gevolgen, die de respondenten van stress ondervinden, zijn uiteenlopend. De meesten (38%) maken langere dagen op het werk. 34% zegt dat zijn of haar gezondheid eronder lijdt. Stress heeft ook negatieve gevolgen voor de prestaties op het werk (28%) en de thuissituatie (27%). Bovendien wil 28% van functie veranderen als gevolg van stress. Ziek melden wegens stress doen ambtenaren zelden; slechts 4% is absent ten gevolge van stress.

Stressbestendig
Bijna alle ondervraagden (96%) vinden dat een beetje stress op het werk niet erg is; het hoort er nu eenmaal bij. Bijna vier op de vijf (79%) van de ambtenaren vindt zichzelf stressbestendig. Driekwart (74%) zegt zelfs: ‘ik presteer het beste onder druk'.

Bespreekbaar
Volgens 79% is het onderwerp stress goed bespreekbaar tussen collega's onderling. Praten over stress met een leidinggevenden vinden de ondervraagden moeilijker; volgens 67% is het onderwerp bespreekbaar met de managers. Eén vijfde van de ondervraagde ambtenaren kan niet met de leidinggevende over stress praten.

Slechts 20% van de ondervraagden vindt dat zijn of haar organisatie voldoende onderneemt om stress op het werk te verminderen. De helft van de ondervraagden (52%) vindt juist dat de werkgever te weinig doet om de stressbronnen weg te nemen. De rest weet niet of er iets aan gedaan wordt.


Bron | InOverheid.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #589 Gepost op: 9 juni 2009, 22:19:35
Je kan blijkbaar nog zulke goede afspraken maken... alleen worden die door de tijd ingehaald...  :-X

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/06/09/R240.htm

21. Kunt u aangeven welke concrete regelgeving leidt tot de noodzaak van extra Datum maatregelen met betrekking tot brandveiligheid aan de Thalys-treinstellen?

Zijn deze regels strenger dan de regels die gelden voor het rijden door de Ons kenmerk spoortunnel in Antwerpen? Zijn deze regels strenger dan de regels die gelden VENW/DGMO-2009/5147 voor de technisch verwante TGV-Réseautreinen door de tunnel bij Modane? Indien sprake is van zwaardere eisen: kunt u toelichten waar deze hun oorsprong vinden? Valt deze regelgeving onder de tunnelwetgeving waarvan u heeft aangegeven die te zullen heroverwegen?


21. De discussie rondom de brandveiligheid van de Thalys stamt uit eind 90-er jaren. Indertijd zijn afspraken gemaakt over de evacuatie van passagiers uit (brandende) treinen in de HSL-tunnels. Er werd van deze treinen geëist dat er geen rook of vuur zou kunnen uitslaan. De veronderstelling was dat deze eisen ook in de Europese regelgeving (TSI) aangaande treinen opgenomen zouden worden. Dat is evenwel niet gebeurd.
Maar deze brandveiligheidseisen waren wel onderdeel geworden van afspraken over tunnelveiligheid met de lokale overheden langs het HSL-tracé.

De brandveiligheidseisen die zijn toegepast in Nederland zijn strenger dan eisen in België of Frankrijk, en ook strenger dan de TSI's. Gevolg is dat treinen, zoals de Thalys die voldoet aan de TSI (op dit punt) niet geweerd worden. Inmiddels is met de lokale bevoegde gezagen in 2008 een nieuw evacuatieconcept voor de reizigers uit een brandende trein in een tunnel overeengekomen. Hierbij wordt nu wèl rekening gehouden met rook en vuur uit een trein (Thalys) tijdens een evacuatie. Het ministerie is de inspanningsverplichting aangegaan om te onderzoeken of er nog mogelijkheden waren om de Thalys (motorwagen) brandveiliger te maken.

Uit het onderzoek bleek dat er technische mogelijkheden zijn om de brandveiligheid verder te verbeteren. De Thalyseigenaren antwoordden in reactie op het onderzoek niet overtuigd te zijn van de effectiviteit van de geschetste opties en aanpassingen aan de Thalys ook niet nodig te vinden. De Thalyspartners stellen terecht dat al hun materieel voldoet aan de TSI's en dat de Thalys veiliger is dan de meeste Nederlandse treinen. Op 4 juni jongstleden is de reactie van de Thalyseigenaren besproken in een bestuurlijk overleg met de betrokken gemeenten. Daar hebben de gemeenten aangegeven dat ze kennis hebben genomen van het standpunt van de Thalyseigenaren. De minister heeft toegezegd de inspanningsverplichting voor verdere optimalisering van de brandveiligheid van de Thalys wederom op zich te nemen zodra er zich in de toekomst een passende gelegenheid voordoet.


22. Kunt u een inschatting maken van de kosten die gepaard gaan met het brandveiliger maken van de Thalys-treinen? Heeft u concrete ideeën over wie de kosten hiervan moet dragen?


22. Zie 21