Alleen daar waar het luchtverkeersbeeld het toelaat zal er rekening mee gehouden worden dat ze wat "voorrang" krijgen, maar er wordt ZEKER geen ander luchtverkeer voor stilgelegd of omgeleid.
Aangezien ze onder VFR regels vliegen zullen ze NOOIT voorrang krijgen op IFR verkeer, er zal door de toren waar het kan wel rekening gehouden worden qua meedenken over een zo snel mogelijk te vliegen route, binnen de Control Zone van Schiphol in ieder geval. In ongecontroleerd (luchtverkeers)gebied wordt er helemaal geen voorrang gegeven, in dat gebied is er namelijk geen verkeersleiding.
De enige voorrang die Lifeliners hebben op ander verkeer is, wanneer er gebieden gesloten zijn voor alle verkeer hier een uitzondering geldt voor politie, mililtaire, SAR en HEMS vluchten.
Braaf wachten met opstijgen op Schiphol klopt dus ook helemaal, maar zodra het low level richting het oosten kan vertrekken, vrij van inbound verkeer zal er geen minuut vertraging extra gegeven worden door de toren.