Gelijkwaardigheid bij grootte brandcompartimenten

Auteur Topic: Gelijkwaardigheid bij grootte brandcompartimenten  (gelezen 6180 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ruysdael

  • Gast
Gepost op: 19 april 2006, 20:14:19
Een bestaand bouwwerk wordt deels veranderd waarbij het totale vloeroppervlakte van het bouwwerk 10.000 vierkante meter omvat. Het bouwwerk wordt voorzien van een sprinklerinstallatie. Op basis van het reken- en beslismodel kunnen er aanvullende eisen worden gesteld aan de brandwerendheid van de wanden, terwijl hiervoor in de sprinklervoorschriften geen aanvullende eisen zijn opgenomen. Hoe gaan jullie hier mee om?




Archlackware

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • Archlackware
Reactie #1 Gepost op: 19 april 2006, 20:27:33
Op basis van het reken- en beslismodel kunnen er aanvullende eisen worden gesteld aan de brandwerendheid van de wanden, terwijl hiervoor in de sprinklervoorschriften geen aanvullende eisen zijn opgenomen. Hoe gaan jullie hier mee om?

Dit verschild per regelgeving, de nfpa heeft het over heel andere brandwerendheden als het bouwbesluit hoor. Wat je eerst duidelijk moet hebben is welke soort sprinklerinstallatie ze gaan toepassen. Tevens blijft bij gelijkwaardigheid dat jij (in naam van B&W) bepaald wat gelijkwaardig is. Dus als jij vind dat er een hogere brandwerendheid noodzakelijk is kun je deze eisen!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 19 april 2006, 20:34:54
Waarom niet gewoon BvB volgen.... dat is toch een geaccepteerd model!  ;) Soms worden daar cadeautjes worden weggeven maar soms is het ook een zure bom...  ;D ;D ;D ;D ;D ;D Ik denk dat voor de aanvrager het hoge brandwerendheid van de buitenwanden een zure bom is....  ;)


vinma

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 21 april 2006, 10:09:37
Waarom niet gewoon BvB volgen.... dat is toch een geaccepteerd model!  ;) Soms worden daar cadeautjes worden weggeven maar soms is het ook een zure bom...  ;D ;D ;D ;D ;D ;D Ik denk dat voor de aanvrager het hoge brandwerendheid van de buitenwanden een zure bom is....  ;)

Door een gebouw van sprinklers te voorzien wordt juist een bepaalde mate van gelijkwaardigheid bereikt! Door een sprinklerinstallatie goed te plaatsen, kan worden bereikt dat muren e.d. minder snel zullen bezwijken en dat overslag en doorslag minder snel zal plaatsvinden.
Dus eerder uitgaan van "en/of" in plaats van "en/en".

Of ben ik nu te simpel bezig?


Ook-preventist

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 27 april 2006, 10:40:43
Even mee filosoferend, :)
Er spelen natuurlijk nogal wat meer aspecten mee. ???

- Zijn er belendingen? ja hoe ver staan die weg? :D
- Wat is de aard van het bouwwerk? agrarische / industriële of publieksfunctie :D
- Wat zijn de eisen van de milieuvergunning (als die van toepassing is)  :D
- Wat is de opkomsttijd van de brandweer etc. :D
Dus ik denk niet dat we hier zonder meer een pasklare oplossing aan kunnen dragen. :-[

Greetz!
Door een gebouw van sprinklers te voorzien wordt juist een bepaalde mate van gelijkwaardigheid bereikt! Door een sprinklerinstallatie goed te plaatsen, kan worden bereikt dat muren e.d. minder snel zullen bezwijken en dat overslag en doorslag minder snel zal plaatsvinden.
Dus eerder uitgaan van "en/of" in plaats van "en/en".

Of ben ik nu te simpel bezig?


vinma

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2006, 15:30:19
- Zijn er belendingen? ja hoe ver staan die weg? :D
- Wat is de aard van het bouwwerk? agrarische / industriële of publieksfunctie :D
- Wat zijn de eisen van de milieuvergunning (als die van toepassing is)  :D
- Wat is de opkomsttijd van de brandweer etc. :D
Dus ik denk niet dat we hier zonder meer een pasklare oplossing aan kunnen dragen. :-[

Laten we de verzekeringsmaatschappijen ook maar aan je lijstje toevoegen....


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2006, 19:50:58
Het lijkt me toch een misverstand dat er volgens Beheersbaarheid van brand hogere eisen kunnen worden gesteld aan de brandwerendheid.

De sprinklerinstallatie heeft volgens Beheersbaarheid van brand alleen invloed op de compartimentsgrootte, voor de rest blijven de brandwerendheden hetzelfde als zonder sprinklerinstallatie. Wel is het zo dat de extra marge op de brandwerendheden vervalt bij toepassing van o.a. een sprinklerinstallatie, hetgeen meestal dus juist lagere brandwerendheden oplevert :P :D  ;D.

Is het misverstand niet juist dat men denkt dat bij toepassing van een sprinklerinstallatie alle eisen vervallen en dat het dan een tegenvallende verrassing  :o :-[ :( >:( :'( is dat er inderdaad nog dezelfde hoge eisen aan de gevels en brandscheidingen worden gesteld?


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #7 Gepost op: 8 juni 2006, 14:32:38
Door een gebouw van sprinklers te voorzien wordt juist een bepaalde mate van gelijkwaardigheid bereikt! Door een sprinklerinstallatie goed te plaatsen, kan worden bereikt dat muren e.d. minder snel zullen bezwijken en dat overslag en doorslag minder snel zal plaatsvinden.
Dus eerder uitgaan van "en/of" in plaats van "en/en".

Of ben ik nu te simpel bezig?

Ben het met vinma eens. Het uitgangspunt van een sprinkler in deze situatie, is het beheersbaar houden van een brand. Deze zal dus nooit groter worden als beheersbaar door 1 TS. Wat mij betreft mag er gereduceerd worden naar de uitgangspunten van het bouwbesluit.


vinma

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2006, 14:30:31
Is het misverstand niet juist dat men denkt dat bij toepassing van een sprinklerinstallatie alle eisen vervallen en dat het dan een tegenvallende verrassing is dat er inderdaad nog dezelfde hoge eisen aan de gevels en brandscheidingen worden gesteld?

Waar komt dat misverstand dan vandaan? :-\
Ik denk niet dat ALLE eisen vervallen, maar de door- en overslag van brand zal met de toepassing van een sprinkler verkleind worden.

Vaak worden RWA en sprinklerinstallatie als gelijkwaardig gezien, klopt dat?


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2006, 09:06:54
Een sprinkler kan als doel hebben de WBDBO van een wand te garanderen, maar ze moet hier dan wel op ontworpen zijn. In het PvE/BdB moet dit terugkomen, hierin staat omschreven wat voor gelijkwaardigheid nagestreeft wordt. In de bouwvergunning moet ook worden opgenomen dat er gebruik is gemaakt van een gelijkwaardigheid, en welke artikelen van het BB hiermee zijn betroffen.

RWA en sprinkler zijn niet gelijkwaardig, omdat ze een geheel ander doel dienen. De sprinkler houdt een brand beheersbaar (of koelt een WBDBO-wand, om het even), en de RWA zorgt ervoor dat de giftige, hete rook lang genoeg wordt afgevoerd om een veilige ontvluchting te garanderen. Compleet andere insteken dus. Wanneer je RWA en Sprinkler samen toepast, moet je ook een integrale benadering kiezen en héél goed overwegen of de een de ander niet nadelig beinvloed.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"