Even terug naar de vraag
Een bestaand bouwwerk wordt deels veranderd waarbij het totale vloeroppervlakte van het bouwwerk 10.000 vierkante meter omvat.
Dat wordt dus een nieuwe bouwvergunning waarbij vanwege de verandering wordt getoetst aan nieuwe bouw (of is het bestaande bouw
) . Maakt ook niet uit: zelfs bij bestaande bouw geldt 3.000 m2, dus moet je een gelijkwaardige oplossing bedenkten. Dan kan je "Beheersbaarheid van brand" toepassen.
Het bouwwerk wordt voorzien van een sprinklerinstallatie.
Dat lijkt mij een uitstekend plan (al was het maar uit eigenbelang
) Dat houdt dan in dat je massafactor 0,1 in plaats van 1 mag toepassen waardoor je compartiment tien keer zo groot mag zijn als zonder sprinkler.
Op basis van het reken- en beslismodel kunnen er aanvullende eisen worden gesteld aan de brandwerendheid van de wanden, terwijl hiervoor in de sprinklervoorschriften geen aanvullende eisen zijn opgenomen.
Zoals ik al eerder zei: het is niet "kunnen" maar "moeten". En zoals Palmpie al zei: "Beheersbaarheid van brand" biedt voordelen en nadelen, het is niet de bedoeling dat je alleen de voordelen pakt.
Het is bovendien ook logisch: normaal mag je een compartiment hebben van 1000 m2. Als je een sprinklerinstallatie toepast mag je natuurlijk niet meteen oneindig groot. Stel dat je ene sprinklerpomp in jaarlijks onderhoud is, dan kan het oneindig grote compartiment afbranden. Vandaar dat in "Beheersbaarheid van brand" staat dat je ook bij toepassing van een sprinklerinstallatie aanvullende eisen aan de brandwerendheid van je wanden krijgt om de brand bij een falende sprinklerinstallatie tenminste binnen het tien keer zo grote compartiment te houden. Wel geeft "Beheersbaarheid van brand" nog een korting: je hoeft de (veiligheids-)marge op de brandwerendheid niet mee te rekenen.
Hoe gaan jullie hier mee om?
Tsja, ik ben geen preventist. Maar de vereiste brandscheidingen zouden in veel gevallen kunnen worden teruggebracht tot maximaal 60 minuten omdat het toch allemaal veel veiliger wordt als er een sprinklerinstallatie wordt toegepast. Overigens biedt de nieuwe versie van "Beheersbaarheid van brand" hier wat meer oplossingen. Maar sinds het concept heb ik eigelijk al een hele tijd hier niets meer van vernomen
.
En over iets anders in dit topic:Vaak worden RWA en sprinklerinstallatie als gelijkwaardig gezien, klopt dat?
Neem eens twee barbecues: op de één gooi je een kopje water en van de andere zet je de ventilatieroosters volledig open
.