Ik ben nieuw op dit forum maar toen ik deze casus las heb ik me maar aan gemeld omdat ik over deze casus graag mijn mening wil ventileren.
Teb eerste; de organisator vraagt een vergunning aan voor een evenement. Hij zal moeten aantonen dat het evenement veilig kan verlopen, zoniet geen vergunning. Wat er nu gebeurd is dat de brandweer allarlei acties gaat doen om de veiligheid van de deelnemers te waarborgen. Dit is de zaak omdraaien ! Wat nu als alle duikteams etc. uit de wijde omgeving het kanaal bewaken, en er verdinkt toch een deelnemer? Drie keer raden wie de zwarte piet krijgt, de organisator in elk geval niet want de brandweer zou toch voor de veiligheid zorgen. En wat als er op een rij afstand van meer dan 15 min. nu een auto te water raakt met inzittenden. Dan is er geen duikteam beschikbaar of gaat deze dan weg bij het evenement en wordt dan het evenement stil gelegd?
Ten tweede: leuk dat al die vrijwilligers, EHBO, Brandweer, Sigma etc op hun vrijde zaterdag dat werk willen doen, maar helaas blijkt maar al te vaak dat de organsator commerciele doelen heeft en dus winst wil maken. Oftewel, als hij EHBO ers , of duikers met boten nodig heeft moet hij die maar gaan huren bij commerciele bedrijven.
Brandweer, toest de vergunning aanvraag, als uit het plan blijkt dat het niet veilig kan, dan geen vergunning verlenen. het is toch te zot dat een hele veiligheidsregio op zijn kop staat omdat iemand een wild plan heeft om drie kilometer in het kanaal te laten zwemmen.
De laatste jaren steken er steeds meer mega evenementen de kop op, en de hulpdiensten, zoals de brandweer, moeten maar zorgen dat de veiligheid gewaarborgd blijft. Ik weet helaas uit eigen ervaring dat met name de zorgnormen, bereikbaarheid etc, tijdens grote evenementen als Koninginnnenach in Den Haag, de Vrijmarkt in Amsterdam, Sail, maar ook tijdens de Vierdaagse feesten in Nijmegen zwaar onder druk staan. Gelukig is er nog nooit een calamiteit geweest, maar elementen voor een ramp zijn al aanwezig, alleen de lont in het kruitvat is elke keer ( nog) niet aangestoken.