Nou RADeR, ik zal mijn best doen je een beetje tevreden te stellen en je niet alleen in jezelf te laten mompelen
Als eerste maar puntsgewijs op- en aanmerkingen op dit verhaal.
1) gedeeltelijke wegafsluiting doorgaande weg, ik neem aan dat dit een 80-km weg is? zonder middenberm? dan moet er minstens een goede afscherming tussen beide weghelften komen en daarnaast een snelheidsbeperking op de helft die doorgang mag vinden. Immers de toeschouwers zullen waarschijnlijk te voet gebruik gaan maken van deze weg.
--> Ik sluit me aan bij eerdere posters, deze weg moet dicht in zijn geheel om de veiligheid te kunnen waarborgen en anders kan het evenement geen doorgang vinden
2) de afsluiting van de smalle weg, hoe moet de brandweer gaan rijden wanneer ze voor een calamiteit elders uitrukken? Is er aan de andere kant van de brandweerkazerne een weg waarlangs ze weg kunnen? Of moeten ze zich een weg banen door toeschouwers die ongetwijfeld allemaal over de smalle weg lopen van start naar finish (en horeca
) en vervolgens hekken opzij gaan gooien om erdoor te kunnen?
--> Evt zal de brandweer dus paraat moeten gaan staan op een lokatie waar ze wel snel weg kunnen.
3) Langs de route zowel noord en zuid worden EHV-ers geplaatst. Bedoel je hier dat er dus 2x6 posten komen of afwisselend noord en zuid dus slechts 6 posten in totaal zoals op de tekening lijkt aangegeven? Even vanuit gaande van slechts 6 posten met reddingsbrigade-mensen maak ik het volgende rekensommetje:
Het parkoers is 3 km lang, laten we er even vanuit gaan dat start en finish gecoverd zijn dan moeten deze 6 daartussen verdeeld worden dat betekent dat er elke 375 meter 2 mensen staan en dus over zo'n gebied toezicht moeten uitoefenen over de zwemmers. Dit lijkt mij veel en veel te weinig. Ter verduidelijking ik heb zwemles gegeven in een 25-mtr bad waarbij ik pak-em beet 12 kinderen lesgaf dat was goed te doen en toch was ik heel vaak koppies aan het tellen om te kijken of ze nog allemaal boven water waren. Dat lukt me niet over een afstand van 375 meter met troebel water en veel meer koppies...
--> Meer posten dus, ik denk eerder aan iedere 50-100 meter
4) de reddingsbrigademensen kijken alleen of er mensen onder gaan of hebben ze ook een rol in de redding? Zo ja,
--> duidelijke afspraken over wel/niet te water gaan (denk aan watertemperatuur, obstakels op de bodem, etc.) en uitrusting zoals bv reddingsklos bij zich hebben
5) de boten op de Ouwe, waar gaan deze varen in geval van een calamiteit? ik mag hopen dat ze niet tussen de deelnemers door moeten varen want dan kan je een hoop extra zwemmers gaan redden
oftewel wordt er een parkoers afgezet waartussen de zwemmers moeten blijven zodat de boten vrij rond kunnen varen?
--> Parkoers afzetten en de zwemmers op het hart drukken daarbinnen te blijven zodat de boten vrij kunnen varen naar mensen die hulp nodig hebben.
6) het duikteam, aangezien dit het enige team is wat nog beschikbaar is in de regio maar even vantevoren een telefoontje naar buurregio's? Dit om zeker te zijn van assistentie indien zich ergens anders een calamiteit voordoet waarbij duikers nodig zijn en ze niet toevallig een soortgelijk evenement hebben in de eigen regio en dus niet kunnen komen helpen
--> bellen dus.
7) Gewondennest inrichten door Rode Kruis, misschien goed om bij de finish het Rode Kruis neer te zetten voor de "kleinere kwalen" en een Sigma-team standby te zetten bij de brandweerkazerne voor "grotere" rampen? Alhoewel, zie punt 2 hoe bereikbaar is de brandweerkazerne? evt dus 2e gewondennest elders inrichten (weiland ofzo?)
--> nadenken over bemanning gewondennesten en lokatie
Deelnemersnr op arm met watervaste stift, bestaat er geen beter alternatief evt met een reflecterend iets om mocht men onder gaan ook het zoeken te vereenvoudigen (mbv van bv sonar?)
--> alternatief deelnemersnr
9) worden de deelnemers nog verplicht een bewijs van zwemvermogen te geven? moeten ze vantevoren een medische verklaring invullen?
10) de uitrusting: Alu-dekens (een heleboel), zuurstof (evt alleen in Sigma-tent, zie punt 7), brancards, verbandmiddelen, AED (ook voor publiek), uitzuigapparatuur (wederom evt alleen in Sigma-tent)
Hier laat ik het maar even bij. Iemand op- of aanmerkingen? Laat het anders ook even weten als je het goed vindt en nog even afwacht, dan weet RADeR dat hij het ook niet voor niks doet