Wat is de toestand van het slachtoffer? In ieder geval:
Een ambu gaat naar de plek van het incident, tevens een bootje. Het bootje zet de brandweerduikers af bij hun collega, de drie duikers moeten de man horizontaal zien te houden met het koppie boven water uiteraard. De boot gaat vervolgens naar de ambu. De wervelplank van de ambu gaat in de boot, de ambubemanning (mét vestje!) eveneens. De boot gaat naar het slachtoffer en de ambubemanning gaat de vitale levensfuncties checken als dat mogelijk is vanuit een boot en gaat in ieder geval proberen te achterhalen wat er aan de hand is. Ze gaan letten op aanwijzingen wat de oorzaak kan zijn. Het is vooral belangrijk of de man bij bewustzijn is lijkt me.
Is er iets met letsel (of bestaat hiervan een vermoeden):
Dan gaan de brandweerduikers gaan de drenkling op de wervelplank organiseren, met aanwijzingen en eventuele hulp van de ambubemanning. De wervelplank is tbv. eventueel rugletsel of in ieder geval om de man zo beschermd mogelijk uit het water te krijgen. Vervolgens gaat de boot naar de kant, de ambubemanning gaat weer uit de boot. De brandweerduikers vervoeren de drenkeling door het water, dat scheelt tilwerk en tijd (in plaats van in en uit de boot tillen). Bij de kant wordt de drenkeling met vereende krachten op de kant gehesen. Als de ambubemanning de vitale levensfuncties nog niet heeft kunnen checken, gaan ze dat nu doen en als direct handelen vereist is, vindt dat natuurlijk ook nu plaats.
Is er geen lestel (en ook geen vermoeden):
De man z.s.m. door de brandweerduikers naar de kant laten vervoeren en daar met vereende krachten de man op de kant leggen. De ambubemanning gaat de man controleren.
Moet de man gereanimeerd worden:
Dan z.s.m. de man naar de kant vervoeren door de brandweerduikers, op de kant leggen en reanimeren. Als die persoon dan letsel heeft, is het heel spijtig, er is geen tijd voor een wervelplank.
Dit hele lange verhaal vindt natuurlijk in enkele minuten plaats
Ik heb totaal geen medische achtergrond (ik heb eigenlijk helemaal geen hulpverleningsachtergrond
) maar als ik zou moeten beslissen zou dit het worden
Wie vult aan of weerlegt dit hele verhaal??