Casus van de maand Mei door Rader

Auteur Topic: Casus van de maand Mei door Rader  (gelezen 36076 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Gepost op: 20 april 2006, 11:15:35
Deze casus zal door Rader begeleidt worden,
verdere info volgt nog ;)




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2006, 10:13:21
Deze casus is gebaseerd op een werkelijk evenement in mijn Dorp. Sommige forumleden zullen het herkennen. Toch zal ik mijn fantasie de vrije loop laten en niet de gebeurtenissen van destijds uitwerken.
Verder ligt het accent in deze casus op preventie. Ongeveer halverwege de maand gaan we over tot actie.
Veel plezier, met elkaar gaan we er wat van maken!

RAdeR


Bosveen en Wadkoop liggen allebei langs het kanaal de Ouwe.
De Ouwe is zomers een druk bevaren route voor recreatieverkeer.
Maar ook de nodige vrachtschepen varen door dit kanaal.
Beide dorpen hebben een markante brug. De bruggen liggen ongeveer 3 kilometer bij elkaar vandaan.
Een plaatselijke comité van Bosveen dat tot doel heeft kansarme kinderen in Roemenië te helpen wil volgend jaar op de vrijdag en zaterdag na hemelvaartsdag allerlei activiteiten organiseren om geld in te zamelen.
De voorzitter van “Bosveen helpt Roemenië” heeft voor de meeste activiteiten inmiddels met de gemeentelijke ambtenaar al de nodige dingen doorgesproken en benodigde vergunningen ontvangen.
Het meest spectaculaire moet een zwemwedstrijd in de Ouwe worden. De bedoeling is dat er een 3 km, 1 km en 500 meter zwemwedstrijd is. Bovendien moeten de deelnemers zich laten sponsoren. Op die manier denkt het comité veel geld binnen te krijgen.
De betreffende ambtenaar op het gemeentehuis van Bosveen voelt aan z’n water dat hij niet zomaar een vergunning voor af mag geven. Alhoewel hij zelf denkt dat er toch geen mens zo gek zal zijn dat hij 3 kilometer gaat zwemmen, vermoedt hij dat er preventieve maatregelen nodig zijn. Maar wat en hoe? Want de voorzitter van “Bosveen helpt Roemenië” denkt juist dat het een daverend succes gaat worden en verwacht dat er gezien het doel van de actie ook veel kinderen mee zullen doen en ziet eigenlijk geen gevaren. Iedereen kan toch zwemmen?!

De vragen aan jullie:
Wie moet de ambtenaar voor een eerste overleg uitnodigen?
Wat zouden de uitgenodigden nog van de organisatie moeten weten voordat ze gaan bepalen of en wat er aan preventieve inzet nodig is? Dus welke vragen wil je aan de ambtenaar en voorzitter van ‘Bosveen helpt Roemenië’ stellen.


Michelle1983

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2006, 11:29:44
Ben dan de eerste die reageert en ook niet zo bekend met alles, maar hier een voorzet van mijn kant.

Wie er in ieder geval bij moeten zijn:
  • Rijkswaterstaat - in verband met afsluiting kanaal
  • Brandweer - in verband met eventuele duikers stand-by
  • Reddingsbrigade (als die er is)
  • Gemeente Wadkoop - aangezien ook die er bij betrokken wordt
  • Burgemeester - als hoofd van de politie
  • EHBO-vereniging - leveren van EHBO'ers

Wat men moet weten:
  • het eventuele aantal deelnemers (geschat)
  • de geschatte watertemperatuur (zeg ik als leek)
  • gedurende hoe lang men het kanaal nodig heeft
  • de minimumleeftijd van de kinderen


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #3 Gepost op: 1 mei 2006, 13:34:11
mmm... interessant

als toezichthouder in de nabijgelegen gemeente Reeugraven, zal ik samen met mijn collega uit Bodewijk, de ontwikkelingen omtrent de casus even volgen  ;)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Filip

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2006, 14:56:17
Ik zal als extra partners naast de partners die Michelle1983 uitnodigt, ook de organisatie bij het overleg willen hebben. Eventueel een (duik)arts die de risico's van het zwemmen in het kanaal kent en de mogelijke maatregelen daartegen.

Extra willen weten:
Eis dat deelnemers een zwemdiploma hebben.
Voor de 3 km als aanvullende eis stellen dat zij geoefend moeten zijn.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2006, 15:05:27
Even een vraagje aan RAdeR, je spreekt in de casusbeschrijving over de "betreffende ambtenaar". Kun je specifieker zijn als het gaat over zijn functie, wat voor ambtenaar?

Daarnaast kan ik me vinden in de reeds genoemde actoren en de gestelde vragen.
Aanvullend zou ik nog willen noemen:
  • De politie (tot nu toe alleen gesproken over de burg. als hoofd politie
  • De GGD/ambulancedienst (naast de EHBO)
  • Vanuit de gemeente in ieder geval de Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid (OOV) en/of Ambtenaar Rampenbestrijding (ARB)
  • Reddingsbrigade lijkt me een pre dus als deze er niet is moet deze maar "ingekocht" worden


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2006, 16:04:39
verder natuurlijk aanvullende dingen voor de mensen die uit het water komen
- douche's en tenten om warm om te kleden
ook denk ik inderdaad dat er voldoende hulp op het water moet zijn om als mensen het moeilijk krijgen er gelijk tot actie over kan gaan.

indd eisen stellen aan de zwemmers zowiezo a,b,c diploma en onder een bepaalde temperatuur een wetsuit verplicht stellen anders kan ik me nie voorstellen dat er ook maar 1 ambtenaar of burgemeester daar toestemming voor geeft. misschien maar loop nu erg hard van stapel is dit een goeie oefening voor het sigma maar dat is natuurlijk van veel latere orde eerst vergunningen en dan pas verder kijken
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2006, 16:48:01
Even een vraagje aan RAdeR, je spreekt in de casusbeschrijving over de "betreffende ambtenaar". Kun je specifieker zijn als het gaat over zijn functie, wat voor ambtenaar?

Het is de Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid (OOV) en Ambtenaar Rampenbestrijding (ARB). De gemeente is maar klein dus één en dezelfde ambtenaar is belast met 2 functies. Hij moet ook het eindoordeel over de vergunning geven en de eisen er aan stellen.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2006, 17:00:27
misschien is het trouwens ook een idee om een duikvereniging te vragen voor te helpen op die dag je laait hun in een bootje  met een ehbo'er en wa dekens en stuurt ze het water op idee??
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Harry007

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2006, 17:01:14
Water van het kanaal testen op eventuele ziektes e.d. lijkt mij ook geen kwaad kunnen.

Gr
Harry007