Casus van de maand Mei door Rader

Auteur Topic: Casus van de maand Mei door Rader  (gelezen 36079 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #40 Gepost op: 9 mei 2006, 13:32:08
Even vanuit mijn rode kruis ervaringen:

Ik zou een vaste post plaatsen bij de finish, met daarin zes hulpverleners. Daarnaast een vaste post halverwege de route (dus op 1,5 km) met vier hulpverleners.
Verder per boot één hulpverlener. Mensen die uit het water gehaald worden direct naar de dichstbijzijnde vaste post.
Daarnaast, afhankelijk van het verwachtte aantal bezoekers, een aantal 'mobiele' posten (twee hulpverleners) aan beide oevers, met een vast, vooraf afgesproken bereik qua gebied.
Per mobiele post een porto, per boot een porto en per vaste post een aparte verbindingsdienst-vrijwilliger met porto (of vaste mobi, het is toch een vaste post).
In de post bij de finish een NCS. Verder een 'ploegleider' die de inzet coördineert. Bij die ploegleider iemand met een porto, zodat de ploegleider niet zelf de verbindingen in de gaten hoeft te houden.
Bij elke vaste post wordt iemand als 'teamleider' aangewezen, hij of zij neemt de beslissingen voor die post.
Uiteraad de inzet ook even aanmelden bij de CPA. Voorheen was de verbindingsdienst altijd wel in staat om een mobilofoonverbinding met de CPA te regelen, maar dat zal nu met C2000 / P2000 wat lastiger worden. Zorgen voor een bruikbare telefoon, dus.
Verder was er bij inzetten als de dam-tot-damloop altijd goede samenwerking met de mensen van de sportmassage. Dit lijkt me, gezien de zware fysieke inspanning van het zwemmen en het koude water, ook hier geen overbodige luxe. Dus: EHBO of NRK legt contact met organisatie in de buurt om te vragen of zij mensen kunnen leveren.
Voor wat betreft het materiaal: véél, héél veel isolatiedekens, de gebruikelijke hulpverleningsmaterialen in voldoende aantallen. Indien aanwezig bij vereniging en er voldoende hiertoe opgeleide vrijwilligers zijn: AED bij elke vaste post. Je hebt namelijk niet alleen de 250 zwemmers, maar ook nog eens de toeschouwers.
Verder een kwestie van de aanwezige hulpverleners goed briefen, en duidelijke afspraken maken over de onderlinge communicatie.

Zo, lijkt me voorlopig wel ff genoeg. Nu eens even horen wat de andere disciplines te melden hebben. :)


Michelle1983

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 9 mei 2006, 16:56:50
Gezien de beperkte breedte van de weg aan de ene kant van het water en de smalle bermen, zou het mogelijk verstandig kunnen zijn om mede voor de bereikbaarheid voor hulpdiensten, de doorgaande weg af te sluiten. Dat is misschien ook wel noodzakelijk, aangezien 1,5 kilometer water niet bereikbaar is vanaf de smallere weg. Daar ligt dus een taak voor gemeente c.q. politie zou ik zeggen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #42 Gepost op: 9 mei 2006, 17:18:02
De provincie heeft aangegeven dat een afsluiting van de doorgaande weg niet mogelijk is. Dat geeft teveel verkeersoverlast.
 ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 9 mei 2006, 17:22:39
De provincie heeft aangegeven dat een afsluiting van de doorgaande weg niet mogelijk is. Dat geeft teveel verkeersoverlast.
 ;)

Verkeersoverlast <=> veiligheid....

Als de hulpdiensten die nodig hebben is het of het evenement gaat niet door of de weg wordt afgesloten. Het is aan de aanvrager/politiek om de wegbeheerder zover te krijgen. Als hulpdiensten moet je geen water bij de wijn hoeven/moeten doen  ;) En als de politiek het advies naast zich neerlegt is dat aan de politiek, niet aan de hulpdiensten om hun advies aan te passen  ;) :)


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #44 Gepost op: 9 mei 2006, 17:27:31
dat kan de provincie wel nie willen maar de situatie wordt daardoor te gevaarlijk voor eventueel afvoor van slachtoffers dat dit toch zou moeten en anders moet er gekeken worden voor het afsluiten van in ieder geval 1 weghelft(wat niet mijn voorkeur heeft)
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #45 Gepost op: 10 mei 2006, 22:34:08
Ik verwacht eigenlijk nog wel wat reacties voor we weer gaan.  :-\ :'(


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #46 Gepost op: 12 mei 2006, 11:00:10
Tja, wat voor reakties verwacht je dan ??? De ene helft op bereidt zich voor op een heerlijke dag met 250 zwemmers waarbij ze er vanuit gaan dat minimaal 10 % gered en geranimeerd moet gaan worden door duikers, de overige deelnemers mogelijk onderkoeld raken, gemasseerd moeten worden en een aantal zelfs afgevoerd moeten worden over een niet af te sluiten provinciale weg. De andere reakties zeggen waar het om gaat, een dergelijk evenement moet je gewoon niet door laten gaan.
Ik vindt deze hele casus een beetje een "raar" geval, en dan druk ik me voorzichtig uit. Ik proef een beetje dat het ook daadwerkelijk in soortgelijke vorm heeft plaats gevonden maar dat de hulpdiensten er na afloop een slecht gevoel bij hadden. Wat is nu de bedoeling van deze casus, dat we hier de oplossing voor het probleem aandragen, of dat we proberen zoveel mogelijk instanties en voorzieningen te benoemen die mogelijk nodig zijn.
Denk hierbij dan ook aan dierenambulances, het wil wel eens voorkomen dat honden in een vaart springen als ze zoveel zwemmers zien en dan niet meer op de kant kunnen komen en onderkoeld raken.
 ;)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #47 Gepost op: 12 mei 2006, 12:38:55
Volgens mij is de bedoeling van de casus redelijk uitgelegd.
De updates zijn voorzien van vragen.

Als je met 'raar' bedoeld dat deze casus anders is dan voorgaande, dan klopt dat.  ;)
Zoals gezegd gaat het eerst om het nadenken over preventie! Wat moet er aan preventieve inzet gebeuren.
Daarna gaan we over tot actie.

'k Zou zeggen geef je mening en beantwoord de vragen:
Citaat
De  vragen aan jullie:
* Welke eisen ga je stellen aan de organisatie?
* Welke maatregelen moet de organisatie zelf nemen?
* Welke maatregelen / preventieve inzet gaan politie, brandweer, reddingsbrigade, ehbo en ambulancedienst nemen. Denk aan (hulp)middelen/materialen, voertuigen benodigd aantal mensen. Graag ook taakverdeling tussen reddingsbrigade/brandweer en ehbo/ambulancedienst.


brw opsterland freak

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #48 Gepost op: 12 mei 2006, 12:54:48
dit is mijn eerste keer dat ik aan zo iets mee doe ik hoop dat ik het ook mag want ik ben een geintreseerde  mag het niet wijs me er op dan lees ik gewoon mee want ik vind het namelijk heel interessant

* Welke maatregelen moet de organisatie zelf nemen?
actuele tempratuur op meten en het vaar verkeer goed er op wijzen dat ze daar niet langs kunnen(goeie vaarwegen blokering dus)

* Welke maatregelen / preventieve inzet gaan politie, brandweer, reddingsbrigade, ehbo en ambulancedienst nemen. Denk aan (hulp)middelen/materialen, voertuigen benodigd aantal mensen. Graag ook taakverdeling tussen reddingsbrigade/brandweer en ehbo/ambulancedienst.
ik vind de brandweer moet standby op de kazerne zitten een duikteam met min. 2 boten en veel duikers te water.
ambu lance dienst paraat op de start 1.5km en de finish en daar kun je mischien ook een gewonden nest krijgen voor de mensen die tp behandelt kunnen worden en de plaatselijke e.h.b.o vereninging overral wat plaatsen in het publiek zowieso een paar en onder weg ook wat.


MVG Jos dijk


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #49 Gepost op: 12 mei 2006, 16:02:36
Tuurlijk Jos,
Het is een openbaar forum.