Casus van de maand Mei door Rader

Auteur Topic: Casus van de maand Mei door Rader  (gelezen 36043 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #50 Gepost op: 13 mei 2006, 11:16:57
update???
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #51 Gepost op: 13 mei 2006, 11:46:42
Ik wacht het nog even af.
Maandag komt er weer een update.

EHBO-ers, Reddingsbrigadiers, AHV-ers en brandweerlui, kom eens uit je tent en geef je mening over de preventieve inzet!!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #52 Gepost op: 15 mei 2006, 17:00:50
Citaat
Zoals gezegd gaat het eerst om het nadenken over preventie! Wat moet er aan preventieve inzet gebeuren.
Daarna gaan we over tot actie.
Stel er komt een architect met een bouwplan voor een gebouw bij de afdeling preventie. De planbeoordelaar kan binnen twee tellen al zien dat het gebouw niet veilig is en nooit aan de eisen op brandpreventief gebied zal voldoen. Alleen indien er permanent een TS met complete bemanning beneden paraat staat, een redvoertuig aan de achterzijde afgestempeld klaar staat om de ontvluchting vanaf de doodlopende gangen te realiseren en er op iedere verdieping een gediplomeerd BHV-er 24 uur per dag aanwezig is kan het gebouw open.
Welke aanvullende eisen zal de planbeoordelaar nog meer kunnen stellen, of zal er voor het gebouw gewoon geen bouwvergunning worden afgegeven ? Dit bedoel ik met raar, er zijn zoveel tekortkomingen bij dit plan die niet preventief op te lossen zijn. Dan ga je over op preparatieve maatregelen, voorbereiden op daadwerklijk optreden, maar daarbij komt de hele operationele dienst paraat staan om te voorkomen dat er niemand verdrinkt. Dat vind ik raar :'(  En vandaar mijn opmerkingen, als je het verhaal leest en de aanvullende voorwaarden en gegevens, kun je maar tot één conclusie komen: stoppen en niet door laten gaan !!  Bied de organisator een alternatief aan; je kunt het ook in een zwembad organiseren, lekker overzichtelijk, temperatuur te regelen, veilig zwemwater, ervaren en opgeleide badmeesters, alle voorzieningen aanwezig etc... ( en dan is 3 km ongeveer 60 keer het bad op en neer ;) )
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #53 Gepost op: 15 mei 2006, 18:34:30
Met andere woorden: het wk-voetbal, de vierdaagse van nijmegen, de dam-tot-dam loop en meer van dat soort evenementen kunnen we afschaffen, want die zullen nooit veilig zijn.
Zullen we marathons voortaan maar gewoon op een ateletiekbaan laten lopen? Dat is veel overzichtelijker natuurlijk dan in de binnenstad van Rotterdam. Doen we het indoor, kunnen we ook het klimaat nog enigszins beheersen. Met een rondje of honderd zitten ze aan de veertig kilometer, dus dat moet kunnen. Toch?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #54 Gepost op: 15 mei 2006, 21:12:36
Ralpje bedankt, we laten deze discussie maar even rusten.
Fdny61, misschien heb je wel gelijk.
 ;)

De mods hebben de casus goedgekeurd, dus we gaan toch maar even verder, want er zijn tenslotte een paar reacties geweest. Toch heb ik het gevoel dat ik lekker in mijn eigen zit te murmelen en mezelf problemen voorschotel en vervolgens zelf de oplossing aan moet dragen.  8)


Update
De doorgaande weg wordt in de west-oost richting afgesloten (dus op plattegrond van links naar rechts). Bij eventuele calamiteiten is er politie ter plaatse en die zal de weg geheel afsluiten voor hulpdiensten.
Ook de smalle weg ten zuiden van de Ouwe wordt afgesloten.
Langs de route zowel noord als zuid van het water zijn 6 vaste posten gemaakt. Deze worden bemand door 2 EHV-ers en 2 leden van de reddingsbrigade. De leden van de reddingsbrigade houden toezicht op het (niet) onder water verdwijnen van zwemmers.
In het water liggen 3 rubberboten van omliggende reddingsbrigades. Iedere boot wordt bemand door 2 leden van de reddingsbrigade en 2 brandweerduikers.
In de aan de route gelegen brandweerkazerne staat een duikwagen met 4 brandweerduikers en een brandweerboot standby. Deze is tevens voor de dekking van het gebied rondom Bosveen. In Zilverstand is geen duikteam meer standby!
In de brandweerkazerne en bij de finish is een gewondennest ingericht. Dit wordt bemand door 4 leden van het Rode kruis.
Bij de finish en het gewondennest wordt een ambulance gestationeerd. Eventuele extra ambulances kunnen binnen de daartoe gestelde aanrijtijden ter plaatse zijn.
De brandweer zorgt voor alle verbindingen. De vaste posten, boten en gewondennesten krijgen een c2000-porto. In de brandweerkazerne wordt een centrale post die bemand wordt door een centralist van de brandweer.
Onder en voor het publiek worden ook nog de nodige ehv-ers gestationeerd; maar dat laten gemakshalve even buiten beschouwing.
De organisatie zorgt voor alle faciliteiten. Verder krijgen alle zwemmers een deelnemersnummer op de rechter- en linkerbovenarm (met watervaste stift). De organisatie heeft de namen van de deelnemer en de bijbehorende nummers op lijsten.



Vragen:
Wat voor hulpmiddelen moeten er bij de vaste posten zijn.
Nog op- en aanmerkingen op dit verhaal?


Thijs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 694
    • www.1-1-2forum.nl
Reactie #55 Gepost op: 16 mei 2006, 01:06:23
Wat moet er aanwezig zijn?

Brancard
Iso dekens
stoelen
bouillon
verbanddoos
tent
reserve accu's voor de porto
Handdoeken
toilet

Op of aanmerkingen:
Ik zou info borden langs de route plaatsen waar men wat kan vinden.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #56 Gepost op: 16 mei 2006, 14:19:43
Nou RADeR, ik zal mijn best doen je een beetje tevreden te stellen en je niet alleen in jezelf te laten mompelen ;)

Als eerste maar puntsgewijs op- en aanmerkingen op dit verhaal.

1) gedeeltelijke wegafsluiting doorgaande weg, ik neem aan dat dit een 80-km weg is? zonder middenberm? dan moet er minstens een goede afscherming tussen beide weghelften komen en daarnaast een snelheidsbeperking op de helft die doorgang mag vinden. Immers de toeschouwers zullen waarschijnlijk te voet gebruik gaan maken van deze weg.
--> Ik sluit me aan bij eerdere posters, deze weg moet dicht in zijn geheel om de veiligheid te kunnen waarborgen en anders kan het evenement geen doorgang vinden

2) de afsluiting van de smalle weg, hoe moet de brandweer gaan rijden wanneer ze voor een calamiteit elders uitrukken? Is er aan de andere kant van de brandweerkazerne een weg waarlangs ze weg kunnen? Of moeten ze zich een weg banen door toeschouwers die ongetwijfeld allemaal over de smalle weg lopen van start naar finish (en horeca  8)) en vervolgens hekken opzij gaan gooien om erdoor te kunnen?
--> Evt zal de brandweer dus paraat moeten gaan staan op een lokatie waar ze wel snel weg kunnen.

3) Langs de route zowel noord en zuid worden EHV-ers geplaatst. Bedoel je hier dat er dus 2x6 posten komen of afwisselend noord en zuid dus slechts 6 posten in totaal zoals op de tekening lijkt aangegeven? Even vanuit gaande van slechts 6 posten met reddingsbrigade-mensen maak ik het volgende rekensommetje:
Het parkoers is 3 km lang, laten we er even vanuit gaan dat start en finish gecoverd zijn dan moeten deze 6 daartussen verdeeld worden dat betekent dat er elke 375 meter 2 mensen staan en dus over zo'n gebied toezicht moeten uitoefenen over de zwemmers. Dit lijkt mij veel en veel te weinig. Ter verduidelijking ik heb zwemles gegeven in een 25-mtr bad waarbij ik pak-em beet 12 kinderen lesgaf dat was goed te doen en toch was ik heel vaak koppies aan het tellen om te kijken of ze nog allemaal boven water waren. Dat lukt me niet over een afstand van 375 meter met troebel water en veel meer koppies...
--> Meer posten dus, ik denk eerder aan iedere 50-100 meter

4) de reddingsbrigademensen kijken alleen of er mensen onder gaan of hebben ze ook een rol in de redding? Zo ja,
--> duidelijke afspraken over wel/niet te water gaan (denk aan watertemperatuur, obstakels op de bodem, etc.) en uitrusting zoals bv reddingsklos bij zich hebben

5) de boten op de Ouwe, waar gaan deze varen in geval van een calamiteit? ik mag hopen dat ze niet tussen de deelnemers door moeten varen want dan kan je een hoop extra zwemmers gaan redden ;) oftewel wordt er een parkoers afgezet waartussen de zwemmers moeten blijven zodat de boten vrij rond kunnen varen?
--> Parkoers afzetten en de zwemmers op het hart drukken daarbinnen te blijven zodat de boten vrij kunnen varen naar mensen die hulp nodig hebben.

6) het duikteam, aangezien dit het enige team is wat nog beschikbaar is in de regio maar even vantevoren een telefoontje naar buurregio's? Dit om zeker te zijn van assistentie indien zich ergens anders een calamiteit voordoet waarbij duikers nodig zijn en ze niet toevallig een soortgelijk evenement hebben in de eigen regio en dus niet kunnen komen helpen
--> bellen dus.

7) Gewondennest inrichten door Rode Kruis, misschien goed om bij de finish het Rode Kruis neer te zetten voor de "kleinere kwalen" en een Sigma-team standby te zetten bij de brandweerkazerne voor "grotere" rampen? Alhoewel, zie punt 2 hoe bereikbaar is de brandweerkazerne? evt dus 2e gewondennest elders inrichten (weiland ofzo?)
--> nadenken over bemanning gewondennesten en lokatie

8) Deelnemersnr op arm met watervaste stift, bestaat er geen beter alternatief evt met een reflecterend iets om mocht men onder gaan ook het zoeken te vereenvoudigen (mbv van bv sonar?)
--> alternatief deelnemersnr

9) worden de deelnemers nog verplicht een bewijs van zwemvermogen te geven? moeten ze vantevoren een medische verklaring invullen?

10) de uitrusting: Alu-dekens (een heleboel), zuurstof (evt alleen in Sigma-tent, zie punt 7), brancards, verbandmiddelen, AED (ook voor publiek), uitzuigapparatuur (wederom evt alleen in Sigma-tent)

Hier laat ik het maar even bij. Iemand op- of aanmerkingen? Laat het anders ook even weten als je het goed vindt en nog even afwacht, dan weet RADeR dat hij het ook niet voor niks doet  :D


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #57 Gepost op: 16 mei 2006, 16:30:58
Citaat
Met andere woorden: het wk-voetbal, de vierdaagse van nijmegen, de dam-tot-dam loop en meer van dat soort evenementen kunnen we afschaffen, want die zullen nooit veilig zijn.
Dat heb je me niet horen zeggen. Ik bedoel alleen dat wanneer er een dusdanig risico is dat er zoveel repressieve maatregelen moeten worden genomen om te voorkomen dat er mensen verdrinken en dan nog geen 100% garantie kan worden afgeven het risisco dus te hoog is. WK voetbal, hoe groot is de kans dat daar mensen onderkoeld raken of verdrinken, of bij de vierdaagse?
Bij de vierdaagse is het plafond bereikt, meer deelnemers zijn niet meer verantwoord, met name ook door de toeloop bij de feesten in de avond.
Herinneren jullie nog het Dance Event in Spaarnewoude enkele jaren geleden. Gigantische inzet van alle hulpdiensten, mensen onderkoeld, compleet in paniek, chaos. Iedereen verrast dat de mensen geen honderden mensen omlopen als het stort regent  en ze vlak bij de bussen staan maar er een hek tussen staat. gek hè, ach dat was al eerder gebeurd bij de Koniginnenach in Den Haag en andere evenementen maar we hebben er niets van geleerd.
KISS, Keep it simple Stupid principe; de aanvrager voor een evenement dient een vergunning aanvraag in, de hulpdienst toetsen of het veilig en verantwoord is, en of er een normaal of verhoogd risisco is, bijvoorbeeld voor deelnemers en/of bereikbaarheid. Aan de hand daarvan wordt de vergunning verleent, maar niet de hulpdiensten opzadelen met een taak die ze niet kunnen uitvoeren.
Bij de marathon Rotterdam is er geen extreem verhoogd risico dat niet met minimale inspanning is op te lossen. En één hardloper met een hardaanval die helaas overlijdt is net zoveel als er op een normale koopzaterdag kunnen voorkomen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #58 Gepost op: 16 mei 2006, 16:57:15
We gaan nu even niet discussiëren over of dit evenement wel of niet doorgaat.
Dit gaat door, de vraag is alleen hoe. ;)


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #59 Gepost op: 17 mei 2006, 14:12:54
Bij een evenement van een dusdanige schaal kan op veel meer reddingsbrigade materieel beroep gedaan worden. Men kan bijvoorbeeld de hele regio of twee zelfs er bij betrekken. Dit zie je ook bij de jaarlijkse langebaan wedstrijden in Culemborg. Hier komen veel reddingsbrigades op af.
Ik denk niet dat het dan onrealistisch is dat er 20 varende eenheden afgeleverd kunnen worden.
Dit zijn dan niet alleen snelle boten maar ook reddingsvletten.
De vletten kunnen dan met de zwemgroepen meevaren en de snelle boten zijn dan verspreid over het traject om evt slachtofferevacuatie uit te voeren en assistentie te verlenen aan de vletten.

Verder kan men beschermende kleding verplicht stellen onder een bepaalde watertemperatuur en is het zeker ook een idee om de scheepvaart op het traject stil te leggen (in ieder geval de beroepsvaart).

Verder beschikken een aantal brigades over terreinvoertuigen met een slachtoffer vervoercapaciteit.
Dus de afvoer van slachtoffer zou niet per se via de provinciale weg hoeven.

Tot zover mijn reddingsbrigade insteek.