Ik sluit me aan bij de 2 bovenstaande reacties dus:
-wat is nr van de man die uit het water gehaald is en indien nodig gericht zoeken naar nr 59 en 113
-voor de zekerheid duiker in het water daar waar de bewoonster iemand onder heeft zien gaan.
-koppen tellen (wat is er eigenlijk gebeurd met voorstel om de zwemmers in kleine overzichtelijke groepen te laten zwemmen?)
Dan de behandeling van de inmiddels uit het water gehaalde man door de ambu en ehv-er
A: luchtweg, controleren, water binnengekregen?
B: ademhaling, hoe snel is snel? wat is de kleur van patient? saturatiemeter aansluiten, op geleide van saturatie zuurstof geven
C: pols, bloeddruk, ritme (monitor aansluiten)
D: AVPU
E: alu-deken en zsm in de (hopelijk voorverwarmde) ambu
verder voorgeschiedenis nagaan (hartklachten, longproblemen, medicatie?)
Wat kan er aan de hand zijn? stekende pijn is atypisch voor het hart, past eerder bij paniekaanval, longembolie (stolsel in bloedvaten van de longen) of pneumothorax (klaplong) waarbij ik deze volgorde van waarschijnlijkheid aanhou. Hoeft dus niet perse direct naar ziekenhuis, indien verpleegkundige denkt aan paniekaanval en deze weet te sussen.
@Maarten, heli kan, indien nodig, denk ik wel landen op provinciale weg die we gelukkig met een hoop gezeur verkeersvrij hebben weten te krijgen