Casus van de maand Mei door Rader

Auteur Topic: Casus van de maand Mei door Rader  (gelezen 36049 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #80 Gepost op: 23 mei 2006, 13:31:09
Wie weet ...  ;)

Jij bent centralist, je moet dus niet gaan raden wat er gebeurd zou kunnen zijn.
Je moet iets doen.
De wedstrijdleiding kan besluiten om de wedstrijd stop te zetten, maar dat is wat rigoreus. We weten nog niet goed wat er aan de hand is.

Wat ga je doen als centralist, dat is de vraag.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #81 Gepost op: 23 mei 2006, 14:42:25
Dan sluit ik me aan bij brw arie, teven een agent oid naar de bewoner van Ouweweg 49 om duidelijker uit te vragen want ik weet nou niet eens in welk vak hij/zij iets gezien heeft.

Enne, het kan niet de zwemmer van de eerste melding zijn, die is immers op advies van de centralist uit het water gehaald ;)


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #82 Gepost op: 24 mei 2006, 01:21:31
misschien draaf ik nu echt door he ::) ::) maar was het misschien niet handig om ook de politie heli uit tenodigen(dat schiet me nu te binnen) dat die alles vanuit de lucht in de gaten houd en da allemaal een beetje in de gaten kan houden en ook kan reageren.


persoonlijke noot
(dan zou ik het leuk vinden als ze ook pamela anderson en carmen electra in die heli zouden zetten om die dan net als in baywatch uit de heli te laten springen, want dan verdrink ik als eerste he ;D ;D ;D)

back on topic!!!
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Michelle1983

  • Gast
Reactie #83 Gepost op: 24 mei 2006, 10:15:08
Is er iets bekend van waar Ouweweg 49 ligt ten opzichte van vak 4 / RB post 11? Dat zou de dubbele melding kunnen verklaren. Ik zou richting post 11 dan ook meteen een ambulance sturen, eventueel twee in verband met potentiële reanimatie.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #84 Gepost op: 24 mei 2006, 10:19:45
ja daar is iets over bekend, zie de laatste plattgegrond van Rader


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #85 Gepost op: 24 mei 2006, 12:53:45
Update-tje

Er is inimmdels een agent aangekomen op Ouweweg 49. Pand ligt inderdaad recht tegenover RB-post 11. Bewoonster blijkt een oudere dame te zijn. Tegenover de agent verklaart ze dat ze een zwemmer onder water ziet gaan. Op doorvragen van de agent gaat ze twijfelen of ze nu twee keer dezelfde of twee verschillende zwemmers onder water heeft zien verdwijnen. Ze meent echt 2 verschillende zwemmer gezien te hebben, maar geeft geen zekerheid.

RB-post 11 meldt dat de zwemmer inderdaad onder is gegaan boven is gekomen en vervolgens weer kort onder water is geweest.

Een tweede zwemmer houdt hem (man ongeveer 45 jaar en gezet postuur) boven water.
De brandweerduiker van boot 4 is te water gegaan en neemt deze taak over.
Slachtoffer klaagt over stekende pijn op de borst en heeft een snelle ademhaling.
De centralist heeft ondertussen 1 EHV-er van post 3 tp gestuurd en ambu1 is ook tp.

Wat te doen:
* Wat moet er met het slachtoffer gebeuren (incl. behandelingen)?
* Wat doen we met de melding en verdere verklaring van de bewoonster van nummer 49; moet daar verder actie op ondernomen worden?

Even voor de brandweermensen onder ons.
- Er blijft altijd een duiker standby als er een duiker te water is.
- Een duiker wordt altijd begeleid door een duikbegeleider.
- In de boten zitten 2 brandweerduikers en 2 RB-leden (dus geen duikbegeleiders)
Mag ik concluderen dat niet alle 'lekken' in het inzetvoorstel gedicht zijn?
  ;)






brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #86 Gepost op: 24 mei 2006, 23:35:42
ja rader namens de brandweer mag JIJ dat concluderen   :D ;) :-X

ik zou de melding van mevrouw van 49 wel sirieus nemen beter mee verlegen als om verlegen dus koppen tellen (van overgebleven zwemmers) en duiker te water sturen. over de behandelijk weet ik nie veel maar denk aan hartproblemen dus aan de monitor en die meneer waarm in een ambulance vervoeren naar een ziekenhuis??
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #87 Gepost op: 25 mei 2006, 00:04:47
Ik zou als centralist tevens checken of iemand nummer 59 nog heeft waargenomen, want ik heb Rader nog nergens zien bevestigen dat deze persoon daadwerkelijk uit het water gehaald is. Dit checken kan door middel van "een bericht voor alle posten" met de vraag of ze numer 59 zien. Tevens laten omroepen over speakers als die aanwezig zijn, of meneer 59 zich wil melden bij een hulpverlener (indien hij op de kant geklommen is)
Is nummer 59 niet waargenomen, dan uitrekenen tot welk punt die persoon in +/- tien minuten heeft kunnen zwemmen en vanaf dat punt een boot in tegengestelde richting laten varen, om nummer 59 gericht te zoeken. Als hij kwijt is hebben we een probleem ::)

@ Rader, is er nog een stukje weiland vrij gehouden voor een eventueel heli MMT? In verband met zoveel zwemmers lijkt me dat geen gek idee (aangezien MMT ook vliegt voor waterongevallen). Ik zie hier niets over in je tekst namelijk.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #88 Gepost op: 25 mei 2006, 00:30:19
Ik sluit me aan bij de 2 bovenstaande reacties dus:

-wat is nr van de man die uit het water gehaald is en indien nodig gericht zoeken naar nr 59 en 113
-voor de zekerheid duiker in het water daar waar de bewoonster iemand onder heeft zien gaan.
-koppen tellen (wat is er eigenlijk gebeurd met voorstel om de zwemmers in kleine overzichtelijke groepen te laten zwemmen?)

Dan de behandeling van de inmiddels uit het water gehaalde man door de ambu en ehv-er

A: luchtweg, controleren, water binnengekregen?
B: ademhaling, hoe snel is snel? wat is de kleur van patient? saturatiemeter aansluiten, op geleide van saturatie zuurstof geven
C: pols, bloeddruk, ritme (monitor aansluiten)
D: AVPU
E: alu-deken en zsm in de (hopelijk voorverwarmde) ambu

verder voorgeschiedenis nagaan (hartklachten, longproblemen, medicatie?)

Wat kan er aan de hand zijn? stekende pijn is atypisch voor het hart, past eerder bij paniekaanval, longembolie (stolsel in bloedvaten van de longen) of pneumothorax (klaplong) waarbij ik deze volgorde van waarschijnlijkheid aanhou. Hoeft dus niet perse direct naar ziekenhuis, indien verpleegkundige denkt aan paniekaanval en deze weet te sussen.

@Maarten, heli kan, indien nodig, denk ik wel landen op provinciale weg die we gelukkig met een hoop gezeur verkeersvrij hebben weten te krijgen ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #89 Gepost op: 25 mei 2006, 00:40:39
-koppen tellen (wat is er eigenlijk gebeurd met voorstel om de zwemmers in kleine overzichtelijke groepen te laten zwemmen?)

Dit. Er is dus geloof ik wel sprake van groepen, maar het is niet concreet genoemd. Hoe groot de groepen zijn ??? Ikke nie wete

De grote dag is er.
De groepen starten na elkaar, zodat allen min of meer tegelijk bij de finish aankomen.

@Maarten, heli kan, indien nodig, denk ik wel landen op provinciale weg die we gelukkig met een hoop gezeur verkeersvrij hebben weten te krijgen ;)

Das waar, laat maar Rader ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s