Casus van de maand Mei door Rader

Auteur Topic: Casus van de maand Mei door Rader  (gelezen 36048 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #90 Gepost op: 25 mei 2006, 00:52:28
Dit. Er is dus geloof ik wel sprake van groepen, maar het is niet concreet genoemd. Hoe groot de groepen zijn ??? Ikke nie wete

OK, ik dacht/denk dat hiermee bedoeld word de groepen van de verschillende afstanden zodat ze tegelijkertijd finishen dus vak 4 ligt in zwemgedeelte van de 2 en 3 km waaraan in totaal 125 mensen meedoen. Onmogelijk om overzicht te houden dus :(


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #91 Gepost op: 25 mei 2006, 21:25:52
Update-tje
@ Rader, is er nog een stukje weiland vrij gehouden voor een eventueel heli MMT? In verband met zoveel zwemmers lijkt me dat geen gek idee (aangezien MMT ook vliegt voor waterongevallen). Ik zie hier niets over in je tekst namelijk.
Er is plaats genoeg voor de heli indien nodig.

Ik zou als centralist tevens checken of iemand nummer 59 nog heeft waargenomen, want ik heb Rader nog nergens zien bevestigen dat deze persoon daadwerkelijk uit het water gehaald is. Dit checken kan door middel van "een bericht voor alle posten" met de vraag of ze numer 59 zien.
RB post 6 meldt zich dat zwemmer 59 uit het water gehaald wil worden.

wat is nr van de man die uit het water gehaald is
Zwemmer 113 wordt ondersteund door een brandweerduiker. Hij is nog niet uit het water gehaald, want ik wil graag weten hoe dat moet gebeuren.

Wat te doen:
* Wat gaan we met zwemmer 59 doen? En welke acties moet de centralist ondernemen?
* Hoe gaan we zwemmer 113 uit het water halen. Er staan een warme ambu klaar, maar het ambu-personeel gaat hem niet uit het water halen. :-\







brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #92 Gepost op: 26 mei 2006, 00:11:10
een bootje naar zwemmer 59 en een ondersteuningsbootje naar die andere zwemmer en hem via de kant of als da te lang duurt uit het water hallen door de duikers.

dus centralist extra bootje sturen naar zwemmer 59. extra ehver ook die kant op+ dootje naar die andere zwemmer en zorgen dat die zwemmer zsm uit het water komt ivm onderkoeling.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #93 Gepost op: 26 mei 2006, 13:21:22
Er zit al 4 man in zo'n bootje.
Kan zwemmer 113 gewoon in het bootje gesjord worden en vervolgens al dan niet ondersteund aan de kant klimmen?
 :-\ Ik weet het niet zeg het maar.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #94 Gepost op: 26 mei 2006, 22:27:04
grote boten he ;) ;)
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #95 Gepost op: 26 mei 2006, 23:50:56
Wat is de toestand van het slachtoffer? In ieder geval:
Een ambu gaat naar de plek van het incident, tevens een bootje. Het bootje zet de brandweerduikers af bij hun collega, de drie duikers moeten de man horizontaal zien te houden met het koppie boven water uiteraard. De boot gaat vervolgens naar de ambu. De wervelplank van de ambu gaat in de boot, de ambubemanning (mét vestje!) eveneens. De boot gaat naar het slachtoffer en de ambubemanning gaat de vitale levensfuncties checken als dat mogelijk is vanuit een boot en gaat in ieder geval proberen te achterhalen wat er aan de hand is. Ze gaan letten op aanwijzingen wat de oorzaak kan zijn. Het is vooral belangrijk of de man bij bewustzijn is lijkt me.

Is er iets met letsel (of bestaat hiervan een vermoeden):
Dan gaan de brandweerduikers gaan de drenkling op de wervelplank organiseren, met aanwijzingen en eventuele hulp van de ambubemanning. De wervelplank is tbv. eventueel rugletsel of in ieder geval om de man zo beschermd mogelijk uit het water te krijgen. Vervolgens gaat de boot naar de kant, de ambubemanning gaat weer uit de boot. De brandweerduikers vervoeren de drenkeling door het water, dat scheelt tilwerk en tijd (in plaats van in en uit de boot tillen). Bij de kant wordt de drenkeling met vereende krachten op de kant gehesen. Als de ambubemanning de vitale levensfuncties nog niet heeft kunnen checken, gaan ze dat nu doen en als direct handelen vereist is, vindt dat natuurlijk ook nu plaats.

Is er geen lestel (en ook geen vermoeden):
De man z.s.m. door de brandweerduikers naar de kant laten vervoeren en daar met vereende krachten de man op de kant leggen. De ambubemanning gaat de man controleren.

Moet de man gereanimeerd worden:
Dan z.s.m. de man naar de kant vervoeren door de brandweerduikers, op de kant leggen en reanimeren. Als die persoon dan letsel heeft, is het heel spijtig, er is geen tijd voor een wervelplank.

Dit hele lange verhaal vindt natuurlijk in enkele minuten plaats ;)
Ik heb totaal geen medische achtergrond (ik heb eigenlijk helemaal geen hulpverleningsachtergrond ::)) maar als ik zou moeten beslissen zou dit het worden ;)

Wie vult aan of weerlegt dit hele verhaal?? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #96 Gepost op: 29 mei 2006, 09:18:09
Maarten, ik moet zeggen dat ik het in ieder geval een hele originele oplossing vind.  ;)
Maar ik ben ook zeer benieuwd naar wat onze "professionals" er van vinden?  ???


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #97 Gepost op: 30 mei 2006, 15:48:29
De boot gaat naar het slachtoffer en de ambubemanning gaat de vitale levensfuncties checken als dat mogelijk is vanuit een boot en gaat in ieder geval proberen te achterhalen wat er aan de hand is. Ze gaan letten op aanwijzingen wat de oorzaak kan zijn. Het is vooral belangrijk of de man bij bewustzijn is lijkt me.

In principe kunnen de leden van de RB op de boot al voor de eerste medische opvang zorgen. De RB leden die meehelpen bij bewakingen hebben namelijk verplicht een EHBO diploma cq EM bewijs naast hun RB diploma's die ze nodig hebben om ingezet te worden bij bewakingen. De toestand van het SO kunnen ze doorgeven aan het Ambulance personeel via de mobilofoon.

Is er iets met letsel (of bestaat hiervan een vermoeden):
Dan gaan de brandweerduikers gaan de drenkling op de wervelplank organiseren, met aanwijzingen en eventuele hulp van de ambubemanning. De wervelplank is tbv. eventueel rugletsel of in ieder geval om de man zo beschermd mogelijk uit het water te krijgen. Vervolgens gaat de boot naar de kant, de ambubemanning gaat weer uit de boot. De brandweerduikers vervoeren de drenkeling door het water, dat scheelt tilwerk en tijd (in plaats van in en uit de boot tillen). Bij de kant wordt de drenkeling met vereende krachten op de kant gehesen. Als de ambubemanning de vitale levensfuncties nog niet heeft kunnen checken, gaan ze dat nu doen en als direct handelen vereist is, vindt dat natuurlijk ook nu plaats.Is er geen lestel (en ook geen vermoeden):
De man z.s.m. door de brandweerduikers naar de kant laten vervoeren en daar met vereende krachten de man op de kant leggen. De ambubemanning gaat de man controleren.
Moet de man gereanimeerd worden:
Dan z.s.m. de man naar de kant vervoeren door de brandweerduikers, op de kant leggen en reanimeren. Als die persoon dan letsel heeft, is het heel spijtig, er is geen tijd voor een wervelplank.

Nou bewaak ik vaker langebaan zwemwedstrijden in open water bij de RB, maar leg mij eens uit hoe iemand daaraan rugletsel oploopt? Ik neem daarbij wel redelijkerwijs aan dat het SO niet overgevaren is danwel een startsprong van de strekdam genomen heeft.
Verder zou ik de drenkeling niet op de plank door het water vervoeren. Dit kost teveel tijd. Gewoon de drenkeling met een drenkelingnet in de snelle boot hijsen (hierbij ga ik er vanuit dat er geen rugletsel is, onderkoeling is waarschijnlijker, 16 graden is namelijk niet al te warm) en afvoeren naar gewonden nest, gaat echt veel sneller, het lijkt mij namelijk geen geslaagd plan met apparatuur en ook nog eens een geplankte drenkeling door stromend water te slepen. Het slachtoffer per boot afvoeren is echt mijns inziens een betere optie, zeker omdat eventuele reanimatie al op de boot gestart kan worden.




Wie vult aan of weerlegt dit hele verhaal?? :)

Ik vind het verhaal op zich wel goed, maar je onderschat wel de inzetcapaciteit van de Reddingsbrigade. Goed dat je meedenkt in ieder geval :).


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #98 Gepost op: 30 mei 2006, 17:12:50
Nou bewaak ik vaker langebaan zwemwedstrijden in open water bij de RB, maar leg mij eens uit hoe iemand daaraan rugletsel oploopt?

Ik vind het verhaal op zich wel goed, maar je onderschat wel de inzetcapaciteit van de Reddingsbrigade. Goed dat je meedenkt in ieder geval :).

Ik houd met "alles"  rekening ;D

Bedank voor je inbreng, je krijgt denk ik alleen reële oplossingen van mensen die er verstand van hebben ;)

PS: De werkvloer weet ik vooral op medisch gebied te weinig van. ;) Ik zal me in de toekomst (zoals het er nu naar uit ziet) beperken tot het oganiseren, al moet de werkvloer niet uit het oog verloren worden, daar draait het immers om ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #99 Gepost op: 30 mei 2006, 21:29:17
Nog 1 dag te gaan.
Maar morgen heb ik geen tijd.
Vandaar dat ik ga afsluiten.

Ik vond het leuk om te doen. Casussen heb ik altijd leuk en leerzaam gevonden en ik hoop dat ze een vervolg krijgen!
Deze casus was er één die afweek van de casussen die we gehad hebben. Ik vermoed dat sommigen er in het begin niet helemaal goed raad mee wisten.
Een casus waar alle diciplines (inclusief ehbo, reddingsbrigade/knrm) aan mee konden doen.
Uiteindelijk is het toch wat moois geworden. Sommigen deden enthousiast mee. Jammer dat er niet meer waren. :'(
Omdat het geheel toch wat traag verliep is er minder aan bod gekomen dan ik in petto had.

De casus was gebaseerd op een echt evenement. Ook daar was in de voorbereiding niet met alles rekening gehouden, maar dit is niet de plaats om het daarover te hebben. Bovendien is het al jaren geleden.

We zagen dat het best lastig is om overal aan te denken.
Het belangrijkste een slachtoffer uit  het water krijgen m.b.v. een redbrancard o.i.d. Daar was niet aan gedacht en behoorde niet tot de uitrusting die jullie in de casus genoemd hebben.  ;)
Ook de registratie van de zwemmers (alleen naam) is over het hoofd gezien. Want enkele zwemmers hebben het koud en klimmen onderweg uit het water en worden door familie thuisgebracht.
Aan het eind zijn we dus een flink aantal zwemmers kwijt en hebben geen gegevens van het thuisfront om ze op te sporen.  :-\

Op naar de volgende. Wie neemt het stokje over?  ???

Oh ja, ga nog even gerust verder met de discussie hoe we het slachtoffer het beste uit het water kunnen halen.

RAdeR