SOL vervolg: Wenselijkheid

Auteur Topic: SOL vervolg: Wenselijkheid  (gelezen 17705 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

• Gast
Gepost op: 20 april 2006, 11:56:57
In het verlengde van de andere discussie die loopt over de wettelijke kaders van het gebruik van de SOL, hier een nieuwe topic om te praten over de wenselijkheid van het gebruik van de SOL door andere organisaties dan ambulancediensten.
De stelling van deze topic is : Als allerhande organisaties de SOL gaan gebruiken, dan verliest het symbool zijn eigenlijke betekenis en daarmee zijn waarde.

Ik wil wel even voorstellen om ons te beperken tot organisaties in het algemeen en niet een bepaald bedrijf of vereniging in de schijnwerpers te zetten.

De link naar de andere topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12668.0

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 20 april 2006, 11:58:29
Citaat
Citaat van: Rescue

Citaat
Citaat van: SEH zustertje op Vandaag om 09:14:02
Ying en Yang etc. zijn ook allemaal symbolen!
en dat probeerde ik ook al aan te geven met de aesculaap....
want dan zou heel die star of life niet eens gebruikt mogen worden.............
omdat hij daar ook in verwerkt zit en...............die is toch alleen toegeschreven aan de geneeskunde?
(en Aesculapius heeft bij mijn weten dat nooit gedopeneerd bij het octrooi bureau van Zeus)
maar andere hulpverleners maken er ook gebruik van.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit vernomen dat er een octrooi bureau is voor dat soort symbolen,
dus ben eigenlijk wel benieuwd of dat dus wel zo is! 

een symbool mag door iedereen gebruikt worden

Tussen symbool en een beeldmerk zit een verschil..  De M van die hamburger-keten is een Beeldmerk, zo'n zeer krachtig beeldmerk,dat het soms ook een symbool is.. Dit hamburger keten zorgt wereld wijdt er voor dat de beeldmerk beschermt is, en veranderd er om de 10 jaar een klein beetje aan, en deponeert hem dan opnieuw..
De maximale lengte dat een beeldmerk geregistreerd mag staan is 20 jaar..  Daarom word elk beeldmerk ook om 10-18 jaar iets veranderd.   Een beeldmerk behoort bij  een product of een dienst of een instelling en wordt meestal vergezeld door een woordmerk.   
Er zijn merken bureau's voor de landen, Benelux, Europa, en Amerika, Azie, Afrika, Australie.... Wil je iets wereldwijd beschermen kost je dat kapitalen. Dat kunnen de meeste organisaties niet betalen..
Het benelux-merkenbureau biedt merk bescherming en nooit een octrooi, Een octrooi is een recht op een bepaalde uitvinding dus niet op een beeldmerk, of symbool.,

We kunnen denk ik concluderen dat de SOL niet beschermt is..

Throphy en PDR snijden wel een terrecht punt aan. Ik denk persoonlijk dat we in Nederland af moeten van het DOMEIN-denken..  De schaar en spreider is niet voorbehouden aan alleen de brandweer, net zo goed dat het reanimeren niet voorbehouden is aan de ambulancedienst.Er is maar 1 belang die telt dat is het belang van het slachtoffer, en die is niet geholpen met "Domein-denken"..  Echter ik zou het dan ook vreemd vinden als de SOL gebruikt wordt door de hamburgerketen om hamburgers aan te prijzen..

De SOL staat naar mijn persoonlijke mening een symbool voor "georganiseerde medische spoedeisende hulpverlening". en dat is in mijn visie breder dan alleen ambulancehulpverlening en "medische" is niet noodzakelijk alleen Advanced Life Support zoals we dat in Nederland kennen. 

Georganiseerd en Medisch en Spoedeisend zijn kernwoorden die in dienstverlening moeten thuishoren. En daarmee valt in algemeen gesproken een reguliere eerste hulp vereniging af, maar een bijvoorbeeld een reddingsbrigade met een bewakende strandwacht taak, weer wel. 

b]Citaat van: Rescue[/b]

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 20 april 2006, 11:59:54
Waarom zou in dat geval een EHBO-vereniging afvallen? Ze zijn georganiseerd, verlenen spoedeisend hulp op evenementen en dergelijke en die hulp is over het algemeen medisch van aard. Waarom zou een reddingsbrigade dan wel die SOL mogen gebruiken, maar de EHBO-vereniging niet? Vanwege enkele extra trainingen? Omdat ze in contact staan met de CPA?
Je zou de betekenis van de term medisch in dit verband ter discussie kunnen stellen. Want wat is medisch?

Ik heb er even een woordenboek (van Dale, basiswoordenboek der Nederlandse taal) op nageslagen:
Medisch: gezegd van iets dat te maken heeft met de geneeskunde. Medische hulp: hulp van een dokter.
Geneeskunde: wetenschap van ziekten en genezing daar van --> geneeskunst.
(weet niet of de Dikke er nog wat anders over zegt)

We kunnen ons dus afvragen, of de basishulpverlening, zoals EHBO, BLS, ILS en alle tussenhangende vormen wel vallen onder de noemer medisch. Instinctief zou ik zeggen dat dat wel medische zaken zijn. Echter, wanneer de de termen uit het woordenboek bekijken, zou EHBO e.d. niet medisch zijn.
Pas wanneer we spreken van ALS en de georganiseerde ambulancehulpverlening, ziekenhuizen, artsen, is er sprake van geneeskunde, volgens de eerder genoemde definities.

Wat betreft de SOL hebben we, zoals SEH zustertje al zegt, een sterk punt gelezen. Wettelijke argumenten tegen het gebruik van de SOL door jan en alleman zijn niet genoemd.
Over de wenselijkheid van het gebruik kunnen we denk ik nog een hele tijd door discussieren. Waarschijnlijk is daar ook al heel wat over gediscussierd.
Misschien iets voor een aparte topic naast deze?

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 20 april 2006, 13:40:04
Alles wat met (spoedeisende) medische hulpverlening op straat te maken heeft, mag van mij de SOL voeren.
Wat ik belangrijker vind, dat direct voor de andere hulpverleners helderheid is over de rol in de hulpverleningsketen en liefst op een manier die het publiek ook nog begrijpt.

Ik heb in mijn EHBO-tas een veiligheidsvest met EHBO erop
In mijn rol van SIGMA loop ik een veiligheidsvest met SIGMA erop.
Als RK hulpverlener loop ik met een groot rood kruis op mijn rug.

Wat het allerbelangrijkste is, dat hulpverleners enen gezond boerenverstand en de nodige zelfkennis hebben.

Ik heb in mijn SIGMA outfit een bus van het MMT vanaf de standplaats naar een open dag gereden en ook weer terug.
Wat zou je nog meer bij je willen als je langs een ongeval komt ?
In mijn geval niets, want ik weet hoe C2000 c.q. mobiele telefoon werkt, en mijn eigen EHBO tas op de voorbank lag, omdat ik daar de weg in weet en het prachtige speelgoed in de auto niet wil en kan gebruiken.

Daar gaat het de meeste van ons om, zorg dat je je grenzen weet en wek geen grotere verwachtingen dan je waar kunt maken.

Als tegenprestatie mag je van de andere hulpverleners eisen dat ze je voor vol aanzien

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 20 april 2006, 14:49:10
Waarom zou in dat geval een EHBO-vereniging afvallen? Ze zijn georganiseerd, verlenen spoedeisend hulp op evenementen en dergelijke en die hulp is over het algemeen medisch van aard. Waarom zou een reddingsbrigade dan wel die SOL mogen gebruiken, maar de EHBO-vereniging niet? Vanwege enkele extra trainingen? Omdat ze in contact staan met de CPA?

Ik heb het verschil in gebruik aangegeven, tussen een EHBO vereniging en reddingsbrigades, omdat de eerder aangehaalde voertuigen van reddingsbrigades gebruik maken van een SOL, zoals omschreven in de regeling optische en geluidssignalen. Dat is absoluut geen kwaliteitskenmerk, maar een herkenning voor het uitvoeren van een eerste-lijns spoedeisende medische taak. Conform die regeling moet een voertuig deze SOL dragen tijdens het gebruik van OGS.

RR (Kijk eerst wat moet en daarna wat mag)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 20 april 2006, 22:38:14
Je kunt je ook afvragen wat de zin (het nut) is van het dragen van de SOL...
Waarom wil iemand zo'n symbool voeren, waarom wil iets of iemand als 'medisch hulpverlend" herkend willen worden, wat wil men met deze herkenbaarheid bereiken ?

Een reden die ik kan verzinnen is het feit dat het publiek mogelijk wat meer geneigd zal zijn een dergelijk voertuig doorgang te verlenen in een drukke verkeerssituatie. In dat geval lijkt het gerechtvaardigd om alle medische spoedhulpverleners met een dergelijk symbool uit te rusten. Ambulances hebben overigens andere betere middelen om voorang te vragen en hebben om die reden de SOL niet nodig.

Ook kan een dusdanig gemarkeerd voertuig/gebouw wat gemakkelijker kerkend worden als ehbopost tijdens bijvoorbeeld een evenement of als strandwacht post op een druk strand. Herkenbaarheid kan de patient in die gevallen naar de hulpverlener leiden.

Ik zie geen praktische redenen waarom alleen ambulances een dergelijk symbool zouden willen/moeten voeren.
Sterker nog, deze voertuigen zijn al dermate herkenbaar dat het ontbreken van een SOL waarschijnlijk niet eens zal opvallen.
De toegevoegde waarde van een SOL voor deze groep hulpverleners is m.i. dan ook nihil ....

Dus wie wil (waarom) een SOL voeren ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 21 april 2006, 09:56:08
Waarom zouden de volgende organisaties niet een Star of Life mogen gebruiken, ze bieden allemaal ongeveer een gelijksoortige dienst ?

Een van de redenen van dit soort organisaties kan kan zijn, dat internationale richtlijnen van bijvoorbeeld motorcross of auto sport organisaties een SOL als herkenningteken voor voertuigen ter medische asssitentie verplicht stellen..
Een andere reden om de SOL te verwerken in een beeldmerk kan zijn dat er een relevantie is met de  doelstellingen van de organisatie die daar voor kiest ?

We hebben al vast gesteld dat er geen regeling is die dit verbiedt, maar wat zouden de bezwaren kunnen zijn ?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 21 april 2006, 10:32:19
Een andere reden om de SOL te verwerken in een beeldmerk kan zijn dat er een relevantie is met de  doelstellingen van de organisatie die daar voor kiest ?

Wat betekent dit in (voor mij begrijpelijk) nederlands ?

Overigens, De stelling van deze topic is : Als allerhande organisaties de SOL gaan gebruiken, dan verliest het symbool zijn eigenlijke betekenis en daarmee zijn waarde.
het gaat dus niet zozeer om het al dan niet mogen, maar meer om de gevolgen van het gebruik door iedereen.

Ik kan het met die stelling wel een eens zijn, nu verwacht je bij post uitgerust met een SOL medische hulp op ALS nivo, althans dat verwacht ik.
Wanneer iedereen dit symbool gaat gebruiken zou het zo kunnen zijn dat je op de betrteffende post alleen een pakje pleisters of een spliterpincet aantreft.
De duidelijkheid m.b.t. het nivo van hulp is daarmee verdwenen en ik denk niet dat dat een goede zaak is.

een ehbo sym,bool is er al, jem ag daar bls + verbandachtige zaken verwachten
je zou een symbool kunnen maken voor de "ILS" hulpverlening, als er al ooit een standaard komt op dit gebied.
De SOL maak je dan symbool voor hulpverlening op ALS nivo.
op deze mnier hebben de symbolen een waarde, ze geven een niovo van hulpverlening aan, zodra iedereen het gebruikt het heeft eigenlijk geen waarde meer.
Maar dat is mijn mening ......
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 21 april 2006, 10:41:19
Wat betekent dit in (voor mij begrijpelijk) nederlands ?

De organisatie heeft een bepaald doel, Bijvoorbeeld "De wereld van het redden en de wereld van het medische zorg bij elkaar brengen",  en verwerkt die beide doelen in een beeldmerk.. (zoals bijvoorbeeld het Beeldmerk van Stichting MedicalRescue.NL).

Overigens, de vraag van dit topic is "Is het wenselijk dat men dit teken voert"
je vraag "waarom zouden ze (...) dit niet mogen" hoort eigenlijk meer in het eerste topic hierover thuis.

Dat ze het mogen is beantwoord in de vorige topic,  Ik zou het beter moeten formuleren..
Waarom zou het niet wenselijk zijn dat ze SOL in het beeldmerk gebruiken of een SOL op hun voertuigen en gebouwen gebruiken.?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 21 april 2006, 10:50:28
Waarom zou het niet wenselijk zijn dat ze SOL in het beeldmerk gebruiken of een SOL op hun voertuigen en gebouwen gebruiken.?

Ik denk dat je de vraag moet omdraaien, waarom is het wel wenselijk.
immers over het algemeenm doe je iets omdat er een goede reden voor is, niet omdat er geen redenen zijn om het niet te doen.
Ik heb mijn bovenstaande reactie iets aangepast om dat wat meer uit de verf te laten komen