SOL vervolg: Wenselijkheid

Auteur Topic: SOL vervolg: Wenselijkheid  (gelezen 17731 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 21 april 2006, 11:14:35
Ik denk dat je de vraag moet omdraaien, waarom is het wel wenselijk.
immers over het algemeenm doe je iets omdat er een goede reden voor is, niet omdat er geen redenen zijn om het niet te doen.
Ik heb mijn bovenstaande reactie iets aangepast om dat wat meer uit de verf te laten komen

Ja, ik zie het..  :-\

De SOL staat naar mijn persoonlijke mening een symbool voor "georganiseerde medische spoedeisende hulpverlening". en dat is in mijn visie breder dan alleen ambulancehulpverlening en "medische" is niet noodzakelijk alleen Advanced Life Support zoals we dat in Nederland kennen.  

Ook ALS is een rekbaar begrip. Advanced Life Support is een kroatie toch echt iets anders dan in Nederland en toch rijden er voertuigen rond met een SOL. Ook in nederland zijn er diverse organisaties die zeggen dat ze ALS diensten leveren, maar uiteindelijk hooguit een ILS dienst leveren, want ze blijven af van wettelijke voorbehouden handelingen..

Ik denk dat SOL niet zo zeer staat voor BLS, ILS of ALS, maar over een georganiseerde (medische) dienstverlening wordt aangeboden. Ja, een EHBO vereniging die alleen een dienst levert uit een passantenhulpverleningsboekje levert naar mijn mening geen georganiseerde dienst.. (Natuurlijk zijn er EHBO verenigingen die dit proffesioneler aanpakken dan gemiddeld)
Een grotere reddingsbrigade, (Ik denk even aan kennemerland en omstreken..) die levert weldegelijk een georganiseerde dienst.. Een goed bemande eerste hulp post, reddend organisatie, en vervoer van slachtoffers..
Een ander criterium zou kunnen zijn, of je als organisatie valt onder de KZI (Kwaliteitswet Zorginstellingen) valt. De meeste van de genoemde organisaties vallen daar ook daadwerkelijk onder..

In oogpunt van wenselijkheid, zou ik zeggen georganiseerd, relevante dienstverlening boven het passantenhulpverleningsniveau.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 21 april 2006, 11:52:04
Ik denk dat SOL niet zo zeer staat voor BLS, ILS of ALS, maar over een georganiseerde (medische) dienstverlening wordt aangeboden. Ja, een EHBO vereniging die alleen een dienst levert uit een passantenhulpverleningsboekje levert naar mijn mening geen georganiseerde dienst.. (Natuurlijk zijn er EHBO verenigingen die dit proffesioneler aanpakken dan gemiddeld)
Een grotere reddingsbrigade, (Ik denk even aan kennemerland en omstreken..) die levert weldegelijk een georganiseerde dienst.. Een goed bemande eerste hulp post, reddend organisatie, en vervoer van slachtoffers..

In oogpunt van wenselijkheid, zou ik zeggen georganiseerd, relevante dienstverlening boven het passantenhulpverleningsniveau.

Je koppelt in dat geval de SOL aan een niveau van opleiding dat in een georganiseerd verband wordt uitgeoefend. Als we jouw bovenstaande stelling nemen, dan zou volgens die stelling het Rode Kruis geen SOL mogen voeren, aangezien de verleende hulp zich (in de meeste) gevallen houd aan het OK boekje. Nu is dit niet relevant omdat het Rode Kruis zijn eigen symbool heeft, maar om de vergelijking even te stellen. Toch verleend het RK georganiseerde eerste-hulp, met materieel en de mogelijkheid tot vervoer. Het zelfde wat de reddingsbrigade doet, maar dan op het land. Strikt genomen is het RK ook een -landelijke- eerstehulp organisatie.

Komt het opleidings niveau van de gemiddelde reddingsbrigade boven het Oranje Kruis boekje uit? Daarbij niet kijkend naar de aangeleerde reddingstechnieken en het snelle materiaal.

Ik denk dat de SOL zou moeten staan voor ALS hulp, niet die ene 'ALS' die eigenlijk ILS is, maar volwaardige ALS. Voor ILS, waaronder je denk ik de meeste reddingsbrigades zou kunnen vatten, zou dan een apart logo opgezet kunnen worden. De EHBO heeft een landelijk bekend logo, dat naast het Rode Kruis logo, landelijke bekendheid geniet.

De SOL is voor het publiek het symbool dat geassocieerd wordt met de ambulance(dienst), in het verlengde daarvan met een door de overheid georganiseerde hulpdienst. Het staat dus voor kwalitatief goede, georganiseerde, acute hulpverlening, op een hoog (ALS) niveau. Opzich zou het erg interessant zijn om eens met een SOL de stad in te gaan en mensen te interviewen of ze weten waar die SOL voor staat.
Wanneer heel veel andere organisaties de SOL gaan gebruiken, is de SOL niet meer zo kenmerkend voor de genoemde dienst. Stel je voor dat beveiligingsbeamten het logo van de politie op hun jack hebben zitten...

Jacques zei het al eerder, waarom zou een organisatie anders dan de RAV/GGD de SOL willen voeren? Waarom?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 21 april 2006, 13:21:49
Je koppelt in dat geval de SOL aan een niveau van opleiding dat in een georganiseerd verband wordt uitgeoefend. Als we jouw bovenstaande stelling nemen, dan zou volgens die stelling het Rode Kruis geen SOL mogen voeren, aangezien de verleende hulp zich (in de meeste) gevallen houd aan het OK boekje. Nu is dit niet relevant omdat het Rode Kruis zijn eigen symbool heeft, maar om de vergelijking even te stellen. Toch verleend het RK georganiseerde eerste-hulp, met materieel en de mogelijkheid tot vervoer. Het zelfde wat de reddingsbrigade doet, maar dan op het land. Strikt genomen is het RK ook een -landelijke- eerstehulp organisatie.

Komt het opleidings niveau van de gemiddelde reddingsbrigade boven het Oranje Kruis boekje uit? Daarbij niet kijkend naar de aangeleerde reddingstechnieken en het snelle materiaal.

Ik denk dat de SOL zou moeten staan voor ALS hulp, niet die ene 'ALS' die eigenlijk ILS is, maar volwaardige ALS. Voor ILS, waaronder je denk ik de meeste reddingsbrigades zou kunnen vatten, zou dan een apart logo opgezet kunnen worden. De EHBO heeft een landelijk bekend logo, dat naast het Rode Kruis logo, landelijke bekendheid geniet.

De SOL is voor het publiek het symbool dat geassocieerd wordt met de ambulance(dienst), in het verlengde daarvan met een door de overheid georganiseerde hulpdienst. Het staat dus voor kwalitatief goede, georganiseerde, acute hulpverlening, op een hoog (ALS) niveau. Opzich zou het erg interessant zijn om eens met een SOL de stad in te gaan en mensen te interviewen of ze weten waar die SOL voor staat.
Wanneer heel veel andere organisaties de SOL gaan gebruiken, is de SOL niet meer zo kenmerkend voor de genoemde dienst. Stel je voor dat beveiligingsbeamten het logo van de politie op hun jack hebben zitten...

Jacques zei het al eerder, waarom zou een organisatie anders dan de RAV/GGD de SOL willen voeren? Waarom?

Twee redenen die ik al eerder geroepen hebt.
  • Een van de redenen van dit soort organisaties kan kan zijn, dat internationale richtlijnen van bijvoorbeeld motorcross of auto sport organisaties een SOL als herkenningteken voor voertuigen ter medische asssitentie verplicht stellen..!!
  • Een andere reden om de SOL te verwerken in een beeldmerk kan zijn dat er een relevantie is met de  doelstellingen van de organisatie die daar voor kiest ?
  • Herkenbaar als medische dienst op evenementen terreinen..

Ik ken de motivatie van een club als service-medical of medicalteam.nl niet..
Het Rode kruis gebruikt ook op diverse locaties de SOL naast het Rk logo..
Veel reddingsbrigades gaan verder met hun dienstverlening dan het Oranje Kruis boekje voor eerste hulp.

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 21 april 2006, 13:30:40

Ik mis in het rijtje van Rescue nog 1 argument:
  • Omdat de wegenverkeerswet dit voorschrijft

"Deze wijziging houdt in, dat naast ziekenauto's ook andere voertuigen voor spoedeisende hulpverlening kunnen worden ingezet, die minimaal herkenbaar dienen te zijn aan een 'star-of-life'-symbool op beide zijkanten van het voertuig." (Staatscourant 1998, nr. 85, pag. 9)..de uitgebreide tekst heb ik eventueel beschikbaar..

"Tevens is bepaald dat ook voertuigen van andere dan ambulancediensten kunnen worden ingezet voor het verlenen van hulpverlening, voor zover de Centrale Post Ambulancevervoer deze daartoe opdracht geeft. Ook die voertuigen moeten tenminste zijn voorzien van het ’star of life’-symbool aan beide zijkanten van het voertuig."

Als dit dus niet wettelijk geregeld was, dan zouden wij helemaal geen SOL op de voertuigen hebben... 8)
[img]/img]

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 21 april 2006, 13:37:55
  • Een van de redenen van dit soort organisaties kan kan zijn, dat internationale richtlijnen van bijvoorbeeld motorcross of auto sport organisaties een SOL als herkenningteken voor voertuigen ter medische asssitentie verplicht stellen..!!
  • Een andere reden om de SOL te verwerken in een beeldmerk kan zijn dat er een relevantie is met de  doelstellingen van de organisatie die daar voor kiest ?

Veel reddingsbrigades gaan verder met hun dienstverlening dan het Oranje Kruis boekje voor eerste hulp.

Om herkenbaar te zijn op een medisch terein heb je geen SOL nodig, dat han ook een groen kruis zijn bijvoorbeeld.
Het is mij duidelijk dat een organisatie herkenbaar/vindbaar wil zijn, het is mij niet duidelijk waarom dat via de SOL zou moeten zijn.
Kijk eens op Google bij plaatjes onder "first aid logo" je vindt daar van alles.
Laat de SOL lekker voor de hulpverlening op hoog nivo, de esculaap suggereert immers de betrokkenheid van artsen.

Je hebt ook de SOL zonder esculaap, misschien is dat een goed alternatief voor medische hulpverlening onder academisch/als nivo ?
(ambu plegen werken via de verlengde hand redenatie op academisch nivo indien zij de protocollen volgen)

Ook een groen/wit kruis zoals je dat overal vindt is perfect herkeenbaar.
Ik zie de meerwaarde van juist de SOL gebruiken niet, ik zie wel de nadelen zoals reeds aangegeven
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Karim

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 21 april 2006, 13:57:01

De SOL is voor het publiek het symbool dat geassocieerd wordt met de ambulance(dienst), in het verlengde daarvan met een door de overheid georganiseerde hulpdienst. Het staat dus voor kwalitatief goede, georganiseerde, acute hulpverlening, op een hoog (ALS) niveau.

Mooi gezegd, helemaal mee eens.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 21 april 2006, 14:46:07
Het EHBO logo dekt zeker geen lading op ILS niveau. Bovendien is al de argumentantie die de wens ondersteunt de SOL exclusief voor het ALS te behouden gestoeld op de invulling die een beperkte groep aan de inhoud van de SOL wil geven.

Ik denk dat hier de kern van het probleem ligt, er staat niet precies omschreven waar de SOL voor staat.

Als iets mooi en goed werkt wil je het natuurlijk voor jezelf houden, dat is mensen eigen.

Ik denk zelf dat de medische hulpverlening baat heeft bij een zo eenduidig mogelijke beeldvorming. Een ambu herkennen de meeste mensen ook wel zonder de SOL.

Vaak zijn reddingsboten de enige die terstond hulp op medisch gebied kunnen bieden. Mogen van mij met een SOL varen, zelfs al zouden ze géén AED, geen zuursof en geen backboard hebben. Verwarring met anderen kan immers niet onstaan als je de enige bent.

Henk

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 22 april 2006, 08:57:33
  • Een andere reden om de SOL te verwerken in een beeldmerk kan zijn dat er een relevantie is met de  doelstellingen van de organisatie die daar voor kiest ?

Ik vind het een beetje onzin dat een motorsportorganisatie uit zichzelf verplicht wil stellen dat hulpverleners een SOL op hun materiaal/materieel/kleding moeten hebben zitten, dat bepalen die hulpverleners altijd nog zelf. Dat motorsportorganisaties graag een herkenbare hulpverlenersinstantie willen inhuren is hun goed recht, maar een SOL zegt ook niet alles over eventueel niveau van hulpverlening (zie hiervoor de vorige postings).
Motorsportorganisaties gaan -gelukkig- niet over het gebruik van een SOL dat in Nederland voornamelijk gebruikt wordt door de ambulancediensten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 22 april 2006, 10:43:36
Ik vind het een beetje onzin dat een motorsportorganisatie uit zichzelf verplicht wil stellen dat hulpverleners een SOL op hun materiaal/materieel/kleding moeten hebben zitten, dat bepalen die hulpverleners altijd nog zelf. Dat motorsportorganisaties graag een herkenbare hulpverlenersinstantie willen inhuren is hun goed recht, maar een SOL zegt ook niet alles over eventueel niveau van hulpverlening (zie hiervoor de vorige postings).
Motorsportorganisaties gaan -gelukkig- niet over het gebruik van een SOL dat in Nederland voornamelijk gebruikt wordt door de ambulancediensten.

Kan dat? Een beetje onzin?

Een beetje melk in je koffie kan, maar een beetje onzin?

Je wilt het wat vriendlijk verpakken maar de boodschap blijft hetzelfde, dat je het gewoon onzin vindt dat anderen ook een SOL ter herkenning voeren.
Terwijl het juist zo handig is. Allemaal tekentjes symbolen en streepjes en één spingt er uit en is voor iedereen internationaal herkenbaar. En dat is zeer praktisch uit het oogpunt van herkenbaarheid.

Ik was druk aan het werk in Venetië toen ik deze boot (één tussen de velen uiteraard) tegenkwam met een SOL er op. Ik zou meteen de boot aanroepen als er iemand onwel zou worden. Hé ici por vavor ofzoiets. Wie weet wat voor teken er door Venetië verzonnen was als die SOL niet "wenselijk" was geweest. Omdat ze niet mochten intuberen voldeden ze niet aan alle eisen die aan het dragen van de SOL gesteld worden.
Dat zou pas onzin zijn!

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 22 april 2006, 11:04:37
De FIM is niet zomaar een motorsport organisatie, de stelt wereldwijd de eisen aan hulpverleningsvoertuigen voor dit soort evenementen begeleiden.  Zij stellen de Eis, zonder dergelijke herkenningstekens mag een voertuig niet ingezet worden als een hulpverleningsvoertuigen..

De SOL staat niet voor de kwalititeit of niveau van hupverlening of organisatie  Daarvoor zijn andere herkenningstekens.
Misschien is het slim om kwaliteit en de niveau van dienstverlening te onderscheiden.
Als je Niveau BLS, ILS of ALS onderscheidt als dienstverlenings niveau. Dan kan de kwaliteit van de dienst nog steeds slecht zijn.  Een BLS, ILS of ALS dienst kan nog steeds slecht van kwaliteit zijn. En de kwaliteit van de ALS dienst in kroatie is echt anders de ALS dienst in belgie of in Nederland.

Het niveau van de dienstverlening is dus wat anders dan de kwaliteit van de dienstverlening.
Je kan dus niet zeggen dat een ALS dienst van betere kwaliteit is dan een BLS-dienst..  De kwaliteit kan het zelfde zijn, er worden dan gewoon andere dienst geleverd die meer handelingen mag doen..
Om de discussie niet te vervuilen, is het handig dit onderscheidt te blijven maken..