Ik denk dat SOL niet zo zeer staat voor BLS, ILS of ALS, maar over een georganiseerde (medische) dienstverlening wordt aangeboden. Ja, een EHBO vereniging die alleen een dienst levert uit een passantenhulpverleningsboekje levert naar mijn mening geen georganiseerde dienst.. (Natuurlijk zijn er EHBO verenigingen die dit proffesioneler aanpakken dan gemiddeld)
Een grotere reddingsbrigade, (Ik denk even aan kennemerland en omstreken..) die levert weldegelijk een georganiseerde dienst.. Een goed bemande eerste hulp post, reddend organisatie, en vervoer van slachtoffers..
In oogpunt van wenselijkheid, zou ik zeggen georganiseerd, relevante dienstverlening boven het passantenhulpverleningsniveau.
Je koppelt in dat geval de SOL aan een niveau van opleiding dat in een georganiseerd verband wordt uitgeoefend. Als we jouw bovenstaande stelling nemen, dan zou volgens die stelling het Rode Kruis geen SOL mogen voeren, aangezien de verleende hulp zich (in de meeste) gevallen houd aan het OK boekje. Nu is dit niet relevant omdat het Rode Kruis zijn eigen symbool heeft, maar om de vergelijking even te stellen. Toch verleend het RK georganiseerde eerste-hulp, met materieel en de mogelijkheid tot vervoer. Het zelfde wat de reddingsbrigade doet, maar dan op het land. Strikt genomen is het RK ook een -landelijke- eerstehulp organisatie.
Komt het opleidings niveau van de gemiddelde reddingsbrigade boven het Oranje Kruis boekje uit? Daarbij niet kijkend naar de aangeleerde reddingstechnieken en het snelle materiaal.
Ik denk dat de SOL zou moeten staan voor ALS hulp, niet die ene 'ALS' die eigenlijk ILS is, maar volwaardige ALS. Voor ILS, waaronder je denk ik de meeste reddingsbrigades zou kunnen vatten, zou dan een apart logo opgezet kunnen worden. De EHBO heeft een landelijk bekend logo, dat naast het Rode Kruis logo, landelijke bekendheid geniet.
De SOL is voor het publiek het symbool dat geassocieerd wordt met de ambulance(dienst), in het verlengde daarvan met een door de overheid georganiseerde hulpdienst. Het staat dus voor kwalitatief goede, georganiseerde, acute hulpverlening, op een hoog (ALS) niveau. Opzich zou het erg interessant zijn om eens met een SOL de stad in te gaan en mensen te interviewen of ze weten waar die SOL voor staat.
Wanneer heel veel andere organisaties de SOL gaan gebruiken, is de SOL niet meer zo kenmerkend voor de genoemde dienst. Stel je voor dat beveiligingsbeamten het logo van de politie op hun jack hebben zitten...
Jacques zei het al eerder, waarom zou een organisatie anders dan de RAV/GGD de SOL willen voeren? Waarom?