SOL vervolg: Wenselijkheid

Auteur Topic: SOL vervolg: Wenselijkheid  (gelezen 17732 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 22 april 2006, 12:53:58
Zonder iemand te niet te doen, waarom niet beginnen met een lijstje wat wettelijk is vastgelegd. Zoals Erny en ondergetekende reeds vermelden, wanneer is de SOL in de wetstekst opgenomen? In mijn quest ben ik deze voorlopig alleen tegen gekomen in de reglementen voor het verkeer in het algemeen. Ook de verschillende variaties qua kleur en met slangetje of ander teken ben ik in wetsteksten met bijlagen nimmer tegen gekomen.

Dus de SOL is voorbehouden aan hulpverleningsdiensten welke in opdracht van de Meldkamer Ambulance werken.

En of dat nu een motor, 4x4 hulpverleningsvoertuig, boot, helikopter, fiets of andere vervoersmiddel is, in de wet en dan met name regeling optische en geluidssignalen omschrijft het symbool, alsmede de verplichting tot het dragen, dus . . . . Niks geneuzel over kwalitiet, nee, indien je in opdracht werkt van de Meldkamer Ambulance, dan . . . . Ook geen ander kleurtje of een symbool meer of minder, de bijlage op de wetstekst is duidelijk => blauw met witte achterzijde.

Recent reed ik, volgens mij Rotterdam, alwaar ik een lage Mercedes ambulance met blauwe lampen en oude ambulance striping zag rijden met een groene SOL. Ik dacht op dat moment nog, "Rare ambu?, Tot op de zijkant "Dierenambulance" stond. Kijk, die zijn in mijn optiek verkeerd bezig. Als je dan duidelijk wilt maken, zet je trouwe viervoeter er dan op. Begrijp nu ook wat de voorgangers bedoelden met, "uw collega's zijn er al"

Op de voertuigen van reddingsbrigades staat "REDDINGSBRIGADE". Geen "4x4 ambulance" of welke variant dan ook. Ook de "verkrachting" door sommige instanties van de BZK striping werkt niet mee. Er wordt niet tegen op getreden, terwijl het voor de duidelijkheid wel moet. Maar dat is een ander topic.

RR (alleen SOL afgeven, indien voertuigcode afgegeven door MKA)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 22 april 2006, 17:33:05
Je draait het weer om RR. Het is verpicht voor een ambu dat hij wielen heeft. Maar wielen maken van een voertuig nog geen amulance.

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 22 april 2006, 17:38:37
Zonder iemand te niet te doen, waarom niet beginnen met een lijstje wat wettelijk is vastgelegd. Zoals Erny en ondergetekende reeds vermelden, wanneer is de SOL in de wetstekst opgenomen? In mijn quest ben ik deze voorlopig alleen tegen gekomen in de reglementen voor het verkeer in het algemeen. Ook de verschillende variaties qua kleur en met slangetje of ander teken ben ik in wetsteksten met bijlagen nimmer tegen gekomen.

Dus de SOL is voorbehouden aan hulpverleningsdiensten welke in opdracht van de Meldkamer Ambulance werken.

En of dat nu een motor, 4x4 hulpverleningsvoertuig, boot, helikopter, fiets of andere vervoersmiddel is, in de wet en dan met name regeling optische en geluidssignalen omschrijft het symbool, alsmede de verplichting tot het dragen, dus . . . . Niks geneuzel over kwalitiet, nee, indien je in opdracht werkt van de Meldkamer Ambulance, dan . . . . Ook geen ander kleurtje of een symbool meer of minder, de bijlage op de wetstekst is duidelijk => blauw met witte achterzijde.

Recent reed ik, volgens mij Rotterdam, alwaar ik een lage Mercedes ambulance met blauwe lampen en oude ambulance striping zag rijden met een groene SOL. Ik dacht op dat moment nog, "Rare ambu?, Tot op de zijkant "Dierenambulance" stond. Kijk, die zijn in mijn optiek verkeerd bezig. Als je dan duidelijk wilt maken, zet je trouwe viervoeter er dan op. Begrijp nu ook wat de voorgangers bedoelden met, "uw collega's zijn er al"

Op de voertuigen van reddingsbrigades staat "REDDINGSBRIGADE". Geen "4x4 ambulance" of welke variant dan ook. Ook de "verkrachting" door sommige instanties van de BZK striping werkt niet mee. Er wordt niet tegen op getreden, terwijl het voor de duidelijkheid wel moet. Maar dat is een ander topic.

RR (alleen SOL afgeven, indien voertuigcode afgegeven door MKA)

Over de wettelijke kaders gaat een ander topic.. En daar staat een en ander zeer duidelijk weer gegeven,  De SOL is niet wettelijk beschermt. Dus dit Topic is bedoeld om concensus te krijgen om te voorkomen dat de hamburger-keten  de SOL als beeldmerk gaat gebruiken..

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 22 april 2006, 19:41:53
Peter,

als jouw boot, na overleg met de Kustwacht, naar een jacht vaart met iemand onwel aan boord, ben jij toch de "andere" hulpverlenende instantie, bedoeld in de wetstekst. Het wordt namelijk nogal een zooitje als ik mijn Chevrolet via het Paard ook ter plaatsen wil komen. Dus zal jij het slachtoffer vervoeren in overleg met Kustwacht en Meldkamer Ambulance. In die hoedanigheid kan jij toch ook een SOL voeren.

Ik denk dat je een verschil moet maken tussen een EHBO-vereniging die alleen de cursus "pleister plakken" geeft en een repressief optredende hulpverleningsdienst. De laatste groep heeft in mijn optiek meer met de SOL te maken dan de eerst genoemden.

Je draait het weer om RR. Het is verpicht voor een ambu dat hij wielen heeft. Maar wielen maken van een voertuig nog geen amulance.

Henk

Henk,

de hulpverleningsvoertuigen van de reddingsbrigade zijn ook geen ambulance, maar hebben wel wielen en een SOL. Het gebruik moet hem liggen in het repressief optreden. Mijn voorkeur heeft het dus als de Meldkamer daar leidend in kan zijn.

RR (en alleen in blauw verkrijgbaar)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #24 Gepost op: 23 april 2006, 03:33:43
Dus de SOL is voorbehouden aan hulpverleningsdiensten welke in opdracht van de Meldkamer Ambulance werken
Daar ben ik het volledig mee eens.
Los daarvan verwacht het publiek wel iets meer dan EHBO als men een voertuig met een SOL ziet.

Ik heb in eerdere postings ook vraagtekens gezet bij de motivatie om een SOL te gebruiken.
Het geneuzel over BLS, ILS (voor zover dat officieel bestaat in Nederland) en ALS leidt nergens toe.
In Nederland heb je BLS en ALS. Daarnaast zijn er verenigingen die BLS + doen. Prima, niet mis mee, vooral doen. Maar neem dan wel een eigen herkenningsteken.Gebruik van de SOL alleen in opdracht van de MKA of als men aangesloten is bij een ambulancedienst. En daar heeft de KZI niets mee te maken.

Even over medische zorg: daar wordt ook regelmatig mee geschermd. Los van wat medische zorg precies inhoudt ( er zijn verschillende definities in omloop): deze kan onmogelijk door een EHBO vereniging of particulier bedrijf geboden worden, mits er een arts voorhanden is.
Maar ook dat is relatief. Een oogarts is ook een arts, maar niet bekwaam in ATLS.
Het woord “medisch” is suggestief, evenals het gebruik van de SOL.

Verder stikt het van de persoonlijke meningen, waarbij de wens vaak de moeder van de gedachte is.
De SOL is ontworpen voor de georganiseerde ambulancehulpverlening. De betekenis van de SOL is onder andere zorg tijdens vervoer.
Een internationale richtlijn van een autosport vereniging is geen motivatie, evenals een eventuele “relevantie” van de doelstellingen (zie vorige alinea). Want dan kan je heel Nederland met de SOL uitrusten.
Herkenbaarheid als “medische dienst” op en evenementen terrein? Daar is het weer: wat is medisch? Mijn mening is dat je moet spreken van een hulpverleningsdienst.

Het mag dan de wens zijn van een bepaalde groep om de SOL te gebruiken (ambulance en aanverwanten), het is wel een terechte wens. Wij leveren verantwoorde zorg op deskundig niveau. Al dan niet academisch, maar wel van een hoog niveau. Bij tijd en wijlen ook medisch (intraveneuze therapie) waarbij “genezend” wordt gewerkt.
Zonder de EHBO-er te kort te willen doen, deze levert immers ook verantwoorde zorg op zijn niveau. Met eigen logo.

Overigens gaan in Italie vaak artsen mee op de Pronto Soccorso ambulances (boten).

Verder heeft het inmiddels de aandacht binnen de sector, er wordt aan gewerkt.
De consencus wordt niet bereikt door op een forum met elkaar te discusieren, maar door beroepsgroepen met elkaar tot overeenstemming te laten komen.
VSAZ ambulancezorg

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 23 april 2006, 10:35:22
Dus de SOL is voorbehouden aan hulpverleningsdiensten welke in opdracht van de Meldkamer Ambulance werken
Daar ben ik het volledig mee eens.
dat is niet zo, maar dat is dus jouw wens
Citaat
Los daarvan verwacht het publiek wel iets meer dan EHBO als men een voertuig met een SOL ziet.
dat krijgen ze ook, maar daar ben je dus fel tegen
Citaat
Ik heb in eerdere postings ook vraagtekens gezet bij de motivatie om een SOL te gebruiken.

ik heb vraagtekens bij de motivatie anderen te verbieden meer te doen als pleisters plakken en herkenbaarheid na te streven. Allemaal je eigen symbool bedenken werkt niet omdat die nooit allemaa goed herkend zullen worden. En opnieuw bedenken hoeft ook niet want het wiel werd al eens uitgevonden.
Citaat
Het geneuzel over BLS, ILS (voor zover dat officieel bestaat in Nederland) en ALS leidt nergens toe.
In Nederland heb je BLS en ALS. Daarnaast zijn er verenigingen die BLS + doen. Prima, niet mis mee, vooral doen. Maar neem dan wel een eigen herkenningsteken.Gebruik van de SOL alleen in opdracht van de MKA of als men aangesloten is bij een ambulancedienst. En daar heeft de KZI niets mee te maken.

op het grote water maakt men geen gebruik van de plaatselijke RAC/rav. Hoogstens van de radio medische dienst. "in opdracht van" daar willen ze buiten hun regio niets van weten
Citaat

Even over medische zorg: daar wordt ook regelmatig mee geschermd. Los van wat medische zorg precies inhoudt ( er zijn verschillende definities in omloop): deze kan onmogelijk door een EHBO vereniging of particulier bedrijf geboden worden, mits er een arts voorhanden is.

Volgens jouw  eigen defenitie dus. En je wil dat ook niet hebben. Of de mens met een hartaanvan of gevallen uit een bootsmans-stoeltje geholpen is met een pleister van ons tot de ambu arriveert is de vraag die je je niet stelt. En je bedoelt is "~onmogelijk tenzij een arts aanwezig is. Of je moet zeggen: "de EHBO vereniging mag medische zorg aanbieden mits er een arts aanwezig is."
Citaat
Maar ook dat is relatief. Een oogarts is ook een arts, maar niet bekwaam in ATLS.
Het woord “medisch” is suggestief, evenals het gebruik van de SOL.

Nu is ineens al een ATLS bekame arts nodig voor een SOL. De eisen worden steeds hoger
Citaat

Verder stikt het van de persoonlijke meningen, waarbij de wens vaak de moeder van de gedachte is.
De SOL is ontworpen voor de georganiseerde ambulancehulpverlening.
Precies! Dat is nou geen wens maar een gedachte. Die vult in wat jij hoopt dat de ontwerpers voor ogen hadden. Niet een internationaal symbool om herkenbaarheid te verwerven voor de MEDISCHE hulpverlening op de aarde, maar een liefst exclusief ontworpen voor de Nederlandse ambulance want het exclusief blauw, de exclusieve drietoon exclusieve striping en de exclusieve kleding is niet genoeg om de herkenbaarheid van de ambulance te bewerkstelligen, er MOET echt ook nog een Star Of Live bij. En die mag dan niet door anderen gebruikt worden, anders herkennen de mensen de ambulance niet meer.

Afblijven! >:( Wat mooi is wil het kind hebben. Bordje met "ik ben maar gewoon een EHBO'r, mag niets kan niets en wacht op de echte en enige ambu" zijn in de maak
Citaat
De betekenis van de SOL is onder andere zorg tijdens vervoer.

Dat is weer de gedachte ontleend aan de wens
Citaat

Een internationale richtlijn van een autosport vereniging is geen motivatie, evenals een eventuele “relevantie” van de doelstellingen (zie vorige alinea). Want dan kan je heel Nederland met de SOL uitrusten.

Zorgt heel Nederland dan voor de beveiliging van evenementen en bedrijven? Van mij mogen rode kruisers GHOR, reddingsbrigades allemaal de SOL voeren, ik doe daar niet kinderachtig over. Er blijft genoeg over voor de AMBU en de reddingsboot om zich appart te profileren. En toevoegingen bij de SOL kunnen hem net zo exclusief maken als je wilt. Zet er voor de ambu ALS onder/bij/door. Bedenk je eigen symbool, zoals je van ons ook verwacht. En dan mag van mij iedereen meeliften op een internationaal (h)erkend symbool bedacht voor de medische hulpverlening in brede zin. ( Ik zag nog even private Ryan. Rode kruisen op de helm, mocht dat wel?)
Citaat
Herkenbaarheid als “medische dienst” op en evenementen terrein? Daar is het weer: wat is medisch? Mijn mening is dat je moet spreken van een hulpverleningsdienst.

Als bv de kindertelefoon  ;D Nog ff!!
Citaat

Het mag dan de wens zijn van een bepaalde groep om de SOL te gebruiken (ambulance en aanverwanten),

Daar heb je het weer. Je wilt hem niet gebruiken, je wilt 'm exclusief gebruiken. Je wilt dat anderen hem NIET gebruiken. Dat is wezenlijk iets anders
Citaat

het is wel een terechte wens. Wij leveren verantwoorde zorg op deskundig niveau.

Wij ook. Dat moet wel anders gaan de mensen die wij helpen dood. Een pleister helpt niet altijd.
Citaat

Al dan niet academisch, maar wel van een hoog niveau. Bij tijd en wijlen ook medisch (intraveneuze therapie) waarbij “genezend” wordt gewerkt.
Zonder de EHBO-er te kort te willen doen, deze levert immers ook verantwoorde zorg op zijn niveau. Met eigen logo.

Overigens gaan in Italie vaak artsen mee op de Pronto Soccorso ambulances (boten).

Verder heeft het inmiddels de aandacht binnen de sector, er wordt aan gewerkt.
De consencus wordt niet bereikt door op een forum met elkaar te discusieren, maar door beroepsgroepen met elkaar tot overeenstemming te laten komen.

Wat er uit dat overleg komt lijkt mij op voorhand duidelijk. Volgens mij denken alle ambuplegen daarin hetzelfde, en zijn hetzelfde gemotiveerd. Het lijkt de riddertijd wel. (een enkele uitzondering uitgezonderd. Maar die ken ik persoonlijk en die komen niet hier op het forum kennelijk.)

Henk

helm

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 23 april 2006, 11:01:58
Betekenis Star of Life
Leo R. Schwartz gaf in zijn ontwerp van de Star of Life betekenis aan de 6 punten van de ster die elk een onderdeel van de ambulancezorg voorstellen.

De staf met slang is de bekende aesculaap.

De betekenis van elke sterpunt is:

* Detection
* Reporting
* Response
* On Scene Care
* Care In Transit
* Transfer to Definitive Care

Kortom,... plakken maar met die ster!  ;D

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 23 april 2006, 11:11:16
plakken maar met die ster!  ;D
(een enkele uitzondering uitgezonderd. Maar die ken ik persoonlijk en die komen niet hier op het forum kennelijk.)

Henk

Of toch.... ;)  ;D  ;D

Je vat het zo mooi samen, kon ik dat maar!  :D

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 23 april 2006, 13:07:01
Betekenis Star of Life
Leo R. Schwartz gaf in zijn ontwerp van de Star of Life betekenis aan de 6 punten van de ster die elk een onderdeel van de ambulancezorg voorstellen.

De staf met slang is de bekende aesculaap.

* Detection
* Reporting
* Response
* On Scene Care
* Care In Transit

Kortom,... plakken maar met die ster!  ;D

Conform deze eisen leveren veel van de genoemde organisaties die eisen.   We hebben in een andere discussie er al vast gesteld, dat de NAI, VWS en SOVAM en welke andere organisatie dan ook geen exclusiviteit kan afdwingen, nu niet en zeker niet in de toekomst..  Wie je van iets anders probeert te overtuigen, ken de internationale context niet..   En het grappig is , welke versie van blauwe SOL zou dan beschermt worden..  Dus ondanks de wens van sommigen, dat zal niet haalbaar zijn.

Verder vind ik het domein denken erg kort door de bocht.  Er bestaat niet zo iets als exclusiviteit op het redden en medische verzorgen van mensen. En ook andere organisaties leveren verantwoorde medische zorg, dan alleen de RAV.

Ga je beweren dat al die organisaties geen verantwoorde zorg leveren !!

Karim

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 23 april 2006, 17:18:05
De SOL is ontworpen voor de georganiseerde ambulancehulpverlening. De betekenis van de SOL is onder andere zorg tijdens vervoer.

Precies

Allemaal je eigen symbool bedenken werkt niet omdat die nooit allemaa goed herkend zullen worden. En opnieuw bedenken hoeft ook niet want het wiel werd al eens uitgevonden.

Dus allemaal maar hetzelfde symbool voeren dan, ookal zijn de mogelijkheden en niveau van zorg van 'n totaal ander niveau ?

Van mij mogen rode kruisers GHOR, reddingsbrigades allemaal de SOL voeren, ik doe daar niet kinderachtig over. Er blijft genoeg over voor de AMBU en de reddingsboot om zich appart te profileren.

Maar de herkenbaarheid naar het publiek wordt daar niet echt beter op, zoals al eerder gezegd in dit topic verwacht 't publiek bij het zien van een SOL (die ze vanzelf met de ambulance associeren) gewoon 'n bepaald niveau van zorg.

Zet er voor de ambu ALS onder/bij/door. Bedenk je eigen symbool, zoals je van ons ook verwacht.

Dus omdat allerlei ehbo-clubjes en bedrijfjes enzo opeens de SOL willen gaan voeren moet de ambulance maar aanpassen, en moeten wij ons symbool maar veranderen...  ::)

Ik geloof dat echt dat de ambulance eerst was, ook in het buitenland. De SOL vind je op 'n ambulance en de ehbo-verenigingen e.d. die je ook bij evenementen enzo ziet staan zijn voorzien van 'n rood kruis.

Betekenis Star of Life

* Detection
* Reporting
* Response
* On Scene Care
* Care In Transit

Volgens mij zijn wij toch echt de enige die instaan voor "transfer to Definitive Care" of rijdt de lokale ehbo-vereniging hun slachtoffers zelf ook naar het ziekenhuis....

Er bestaat niet zo iets als exclusiviteit op het redden en medische verzorgen van mensen. En

Er wordt door niemand gezegd dat dat zo is, alleen wel dat er verschil in niveau van zorg is, en dat verschil zie je o.a. in het voeren van bepaalde tekens.

Een stadswacht loopt toch ook niet in hetzelfde uniform als een echte agent, en toch voeren ze allebei bepaalde gelijke taken uit.