Gisteren had het OK een studiedag georganiseerd met als onderwerp "de rol van de EHBO bij calamiteiten".
Volendam werd door de heer Boon van de regionale brandweer amsterdam specifiek genoemd als een voorbeeld, waar de professionele hulpverlening zeer tevreden was over de samenwerking met de EHBO terwijl de EHBO niet te echt te spreken was over de samenwerking met de proffesionele hulpverlening. Het ging daarbij ook om het niet gebruiken van de lokatiebekendheid en het potentieel dat de EHBO voor de hulpverlening kan betekenen. Ook vertelde hij dat de minister Bonfire geslaagd noemde, terwijl ernstig gewonden s.o. uren lang geen hulp hadden gekregen.
Hoe je het ook draait of keert, tijdens de eerste minuten van een calamiteit zijn het de EHVers die de hulp moeten verlenen, als zij het niet doen, dan doet niemand het. Dagelijks bewijzen ehv'ers de ambulancediensten al goede diensten omdat zij bijv. het uitvoeren van de BLS op zich nemen, zodat zij hun handen vrij hebben voor andere taken.
Uit de evaluaties kwam heel duidelijk naar voren dat de EHBO een onmisbare factor in de rampenhulpverlening vormt, zowel voor, tijdens en zelfs na het opschalen van de hulpdiensten. Stuur ze vooral niet weg als ze nog iets voor s.o. kunnen betekenen. Een van de ideeen die hij naar voren bracht waren veiligheidsvestjes met een passende tekst, die in ruime mate in elk hulpverleningsvoertuig voorhanden moeten zijn, zodat de redzame burgers herkenbaar gemaakt kunnen worden.
Ik zie nu al aankomen dat men door slaat en groepen EHV'ers wil oprichten die men vervolgens wil alarmeren via snel toegankelijke kanalen. De EHV'ers zijnimmers snel terplaatse. Wat men vergeet is, dat we zeker weten dat er EHV'ers aannwezig zijn die goed werk kunnen verrichten, maar dat we niet kunnen organiseren dat er snel EHV'ers terplaatse komen. Kijk maar naar de proffesionele diensten. Hoewel er vele mensen 24 uur per dag, dag in dag uit klaar staan om de hulp te gaan verlenen die nodig is, lukt het zelfs hun niet om binnen 3 minuten terplaatse te zijn. Wie durft dan te beweren dan EHV'ers die ene keer dat ze opgeroepen worden, dat wel kunnen. Het is bovendien zinloos, want er zullen EHV'ers ter plaatse zijn, en in dit verband noem ik iedereen die zich inzetten om zich zelf en hun medemensen te helpen waar ze kunnen ehv'er.
Wat heeft dit met de SOL te maken,
Ik vrees voor de opponenten dat de SOL slecht scoort als je de burgers vraagt waaraan ze een ambulance herkennen.
Dat begint al met de opluchting als ze de drietoon horen in de verte. Met alle respect, en ik kan dat zeggen omdat ik regelmatig, legaal, shirtjes draag met een SOL, het rode kruis of een logo van de EHBO.Het zijn niet de symbolen die draag, maar de manier waarop ik de s.o. help, bepaald hoe een s.o. mij beoordeeld.
Ik hoop dat jullie mij, met goede argumenten, duidelijk kunnen maken dat ik ongelijk heb, maar voor mij wordt de discussie vooral gevoed door terretoriumgedrag en onwetenheid over het reilen en zeilen van de andere takken van sport.
Het grote toverwoord is daarom het uit de wereld helpen van broodjes aap, mythes e.d. door elkaar te willen leren kennen.
Niet voor ons, maar het zou zo fijn voor de s.o.'ers zijn als we samen, ieder op hun nivo, de hulpverlening oppakken, want daar zijn ze het meest bij gebaat.
En gezien de ontwikkelingen bij de BLS, heb ik nog goede hoop ook.