SOL vervolg: Wenselijkheid

Auteur Topic: SOL vervolg: Wenselijkheid  (gelezen 17688 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 23 april 2006, 17:44:51
Precies

Dus allemaal maar hetzelfde symbool voeren dan, ookal zijn de mogelijkheden en niveau van zorg van 'n totaal ander niveau ?
Hetzelfde?  Nee, want bij een ambu staat er ALS door/voor/bij. En een ambu heeft zijn eigen exclusieve blauwe zwaailampen, de exclusieve drietoon exclusieve striping en de exclusieve kleding en dat is genoeg om de herkenbaarheid van de exclusieve ambulance te bewerkstelligen.
Citaat
Maar de herkenbaarheid naar het publiek wordt daar niet echt beter op, zoals al eerder gezegd in dit topic verwacht 't publiek bij het zien van een SOL (die ze vanzelf met de ambulance associeren) gewoon 'n bepaald niveau van zorg.

De herkenbaarheid van de georgainseerde medische hulpverlening niet direkt zijnde ambu wordt er wél beter op. Het gaat hier niet over de herkenbaarheid van de ambu, die blijft ook zonder exclusieve SOL voldoende gewaarborgd. Het gaat je kennlijk meer om het beletten van het gebruik door anderen dan de ambu van dit symbool. 
Citaat
Dus omdat allerlei ehbo-clubjes en bedrijfjes enzo opeens de SOL willen gaan voeren moet de ambulance maar aanpassen, en moeten wij ons symbool maar veranderen...  ::)

Ik geloof dat echt dat de ambulance eerst was, ook in het buitenland. De SOL vind je op 'n ambulance en de ehbo-verenigingen e.d. die je ook bij evenementen enzo ziet staan zijn voorzien van 'n rood kruis.
Als je echt een proces aan je broek wil hebben moet je het symbool van het internationale Rode Kruis gebruiken...
Citaat

Volgens mij zijn wij toch echt de enige die instaan voor "transfer to Definitive Care" of rijdt de lokale ehbo-vereniging hun slachtoffers zelf ook naar het ziekenhuis....

Daar heb je een punt. Maar wij vormen weldegelijk een onmisbaar onderdeel van een transport naar de definitieve zorgplek. Ambu's kunnen niet over water
Citaat

Er wordt door niemand gezegd dat dat zo is, alleen wel dat er verschil in niveau van zorg is, en dat verschil zie je o.a. in het voeren van bepaalde tekens.
Zoals eigen exclusieve blauwe zwaailampen, de exclusieve drietoon exclusieve striping en de exclusieve kleding. En een SOL met ALS erdoor.
Citaat

Een stadswacht loopt toch ook niet in hetzelfde uniform als een echte agent, en toch voeren ze allebei bepaalde gelijke taken uit.

Nou snap ik het. Je denkt dat we een ambu uniform willen. Nee, je hebt gelijk dat dit verwarring zou stichten, laten we de eigen exclusieve blauwe zwaailampen, de exclusieve drietoon exclusieve striping en de exclusieve kleding maar laten voor wat het is. Ons gaat het alleen maar om het MEDEgebruik van de SOL. We willen 'm ook niet afpikken, jullie mogen 'm gewoon blijven gebruiken.

En is herkenbaarheid echt zo belangrijk? Waarom zijn er dan nog zo lang witte en gele ambu's door elkaar blijven rijden?

Henk

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 23 april 2006, 17:52:01
quote Henk: ''Wat er uit dat overleg komt lijkt mij op voorhand duidelijk. Volgens mij denken alle ambuplegen daarin hetzelfde, en zijn hetzelfde gemotiveerd. Het lijkt de riddertijd wel. (een enkele uitzondering uitgezonderd. Maar die ken ik persoonlijk en die komen niet hier op het forum kennelijk.)""
Henk

Beste Henk, jij draaft enorm door bij het etaleren van je onjuist gefundeerde meningen, jouw commentaar op de reactie van Trophy zegt mij in ieder geval genoeg,. De insinuaties dat alle ambu-plegen zich een soort held/ridder wanen en de nederlandse ambulancezorg willen exclusiveren met behulp van een SOL, is echt een heel aparte redenatie...ik ervaar het als een negatieve projectie.

quote: ""Nou snap ik het. Je denkt dat we een ambu uniform willen. Nee, je hebt gelijk dat dit verwarring zou stichten, laten we de eigen exclusieve blauwe zwaailampen, de exclusieve drietoon exclusieve striping en de exclusieve kleding maar laten voor wat het is. Ons gaat het alleen maar om het MEDEgebruik van de SOL. We willen 'm ook niet afpikken, jullie mogen 'm gewoon blijven gebruiken.

En is herkenbaarheid echt zo belangrijk? Waarom zijn er dan nog zo lang witte en gele ambu's door elkaar blijven rijden? ""
Henk

Goh, bedankt dat we wat JOU betreft, de SOL nog mede mogen gebruiken.....(sic). En wat die verschillende gekleurde ambulances daar nou weer mee te maken moeten hebben????

Trouwens met zulke redenaties die jij bedenkt kan ik toch echt niet logisch verder redeneren, je speelt jouw frustraties(want daar begint het nu wel een beetje op te lijken)  bijna op de persoon (van ambulanceverpleegkundigen) en daar wordt deze discussie echt niet frisser van, het raakt echt kant nog wal, het bootje is letterlijk losgeslagen... en daar wilde ik het voor nu graag bij laten.  :-\
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 23 april 2006, 18:05:20
Beste Henk, jij draaft enorm door bij het etaleren van je onjuist gefundeerde meningen, jouw commentaar op de reactie van Trophy zegt mij in ieder geval genoeg,. De insinuaties dat alle ambu-plegen zich een soort held/ridder wanen en de nederlandse ambulancezorg willen exclusiveren met behulp van een SOL, is echt een heel aparte redenatie...ik ervaar het als een negatieve projectie. Trowens met zulke redenaties die jij bedenkt kan ik niet logisch verder redeneren, het raakt echt kant nog wal, het bootje is letterlijk losgeslagen... en daar wilde ik het voor nu graag bij laten.  :-\

Je geeft inderdaad op voortreffelijke wijze de indruk weer die ik krijg als ik zie welke redenatie trophy kiest voor het verdedigen van het wapen der ambu's. Die indruk ontstaat als er zo'n kromme gedachte onder ligt als of de professionele hulp die geboden wordt door een ambu valt of staat met een SOL in het schild.

Als anderen de Leeuw der ambu's gebruiken dient dat bestreden te worden!

Kom nou...

En als, ik zeg met nadruk als de herkenbaarheid van ambu's de diensten zo na aan het hart lag was de omschakeling van witte naar gele ambu's wel sneller verlopen. Dat bedoelde ik Joffry.

En negatieve gefrustreerde projectie aan boord van een losgeslagen boot gaat niet goed, misschien moet ik toch eens naar zo'n praatgroepje...  ;)  ;D Het is niet tegen Trophy gericht, in een discussie hou ik mij niet in dat moge zo langzamerhand bekend zijn! Niet iedereen die het niet meteen overal mee eens is, is ziek...

Henk 

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 23 april 2006, 20:33:28
Gisteren had het OK een studiedag georganiseerd met als onderwerp "de rol van de EHBO bij calamiteiten".

Volendam werd door de heer Boon van de regionale brandweer amsterdam specifiek genoemd als een voorbeeld, waar de professionele hulpverlening zeer tevreden was over de samenwerking met de EHBO terwijl de EHBO niet te echt te spreken was over de samenwerking met de proffesionele hulpverlening. Het ging daarbij ook om het niet gebruiken van de lokatiebekendheid en het potentieel dat de EHBO voor de hulpverlening kan betekenen. Ook vertelde hij dat de minister Bonfire geslaagd noemde, terwijl ernstig gewonden s.o. uren lang geen hulp hadden gekregen.

Hoe je het ook draait of keert, tijdens de eerste minuten van een calamiteit zijn het de EHVers die de hulp moeten verlenen, als zij het niet doen, dan doet niemand het. Dagelijks bewijzen ehv'ers de ambulancediensten al goede diensten omdat zij bijv. het uitvoeren van de BLS op zich nemen, zodat zij hun handen vrij hebben voor andere taken.  

Uit de evaluaties kwam heel duidelijk naar voren dat de EHBO een onmisbare factor in de rampenhulpverlening vormt, zowel voor, tijdens en zelfs na het opschalen van de hulpdiensten. Stuur ze vooral niet weg als ze nog iets voor s.o. kunnen betekenen. Een van de ideeen die hij naar voren bracht  waren veiligheidsvestjes met een passende tekst, die in ruime mate in elk hulpverleningsvoertuig voorhanden moeten zijn, zodat de redzame burgers herkenbaar gemaakt kunnen worden.

Ik zie nu al aankomen dat men door slaat en groepen EHV'ers wil oprichten die men vervolgens wil alarmeren via snel toegankelijke kanalen. De EHV'ers zijnimmers snel terplaatse. Wat men vergeet is, dat we zeker weten dat er EHV'ers aannwezig zijn die goed werk kunnen verrichten, maar dat we niet kunnen organiseren dat er snel EHV'ers terplaatse komen. Kijk maar naar de proffesionele diensten. Hoewel er vele mensen 24 uur per dag, dag in dag uit klaar staan om de hulp te gaan verlenen die nodig is, lukt het zelfs hun niet om binnen 3 minuten terplaatse te zijn. Wie durft dan te beweren dan EHV'ers die ene keer dat ze opgeroepen worden, dat wel kunnen. Het is bovendien zinloos, want er zullen EHV'ers ter plaatse zijn, en in dit verband noem ik iedereen die zich inzetten om zich zelf en hun medemensen te helpen waar ze kunnen ehv'er.

Wat heeft dit met de SOL te maken,

Ik vrees voor de opponenten dat de SOL slecht scoort als je de burgers vraagt waaraan ze een ambulance herkennen.
Dat begint al met de opluchting als ze de drietoon horen in de verte. Met alle respect, en ik kan dat zeggen omdat ik regelmatig, legaal, shirtjes draag met een SOL, het rode kruis of een logo van de EHBO.Het zijn niet de symbolen die draag, maar de manier waarop ik de s.o. help, bepaald hoe een s.o. mij beoordeeld.

Ik hoop dat jullie mij, met goede argumenten, duidelijk kunnen maken dat ik ongelijk heb, maar voor mij wordt de discussie vooral gevoed door terretoriumgedrag en onwetenheid over het reilen en zeilen van de andere takken van sport.
Het grote toverwoord is daarom het uit de wereld helpen van broodjes aap, mythes e.d. door elkaar te willen leren kennen.

Niet voor ons, maar het zou zo fijn voor de s.o.'ers zijn als we samen, ieder op hun nivo, de hulpverlening oppakken, want daar zijn ze het meest bij gebaat.
En gezien de ontwikkelingen bij de BLS, heb ik nog goede hoop ook.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 24 april 2006, 11:14:46
Ik hoop dat jullie mij, met goede argumenten, duidelijk kunnen maken dat ik ongelijk heb, maar voor mij wordt de discussie vooral gevoed door terretoriumgedrag en onwetenheid over het reilen en zeilen van de andere takken van sport.
Het grote toverwoord is daarom het uit de wereld helpen van broodjes aap, mythes e.d. door elkaar te willen leren kennen.

Ik denk dat je hiermee de kern van discussie raakt..

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 24 april 2006, 14:48:10
Het onderwerp behelst niet het negatief klinkende ''territoriumgedrag'' maar juist het afbakenen van een beroep dat valt onder de wet BIG en andere wetten en het afbakenen van de taken/functie/werkveld van eerste hulp organisaties/bedrijven. Het is maar hoe je het interpreteert en ermee verder gaat. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 24 april 2006, 15:10:48
Het onderwerp behelst niet het negatief klinkende ''territoriumgedrag'' maar juist het afbakenen van een beroep dat valt onder de wet BIG en andere wetten en het afbakenen van de taken/functie/werkveld van eerste hulp organisaties/bedrijven. Het is maar hoe je het interpreteert en ermee verder gaat. ;)
De SOL staat niet voor een beroep die in onder de BIG-wet valt..   De functie van ambulancechauffeur staat niet benoemd in de BIG-WET dus een chauffeur zou niet met de SOL op mogen lopen..

Ik denk dat het meer een algemeen herkenningssymbool is voor Medische hulpverlening,  En beperken tot ambulance niveau, is inmiddels wel achterhaald en valt denk ik ook niet meer te realiseren..

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 24 april 2006, 16:18:48

Geen territoriumgedrag maar wel afbakenen... Hoe doe je dat, tegen een boom?

Je maakt het alleen maar erger... ;)  ;)  ;D

Henk

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #38 Gepost op: 24 april 2006, 17:14:45
Afbakenen en territoriumdrang hoort bij dieren, beesten... Maar mensen schijnen dit gedrag ook uit te kunnen voeren ;)
Arts  www.alphalog.nl

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #39 Gepost op: 24 april 2006, 17:30:10
Jammer dat deze discussie zo loopt. Omdat ik nog steeds van niemand vernomen heb waarom de stelling:de SOL is voorbehouden aan hulpverleningsdiensten welke in opdracht van de Meldkamer Ambulance werken niet afdoende zou zijn. Het is naar mijn inzien voldoende.

EHV-ers zijn uiteraard van levensbelang en niet alleen bij grotere callamiteiten, ook bij de standaard huis tuin en keuken ongemakken. Een EHV-er is als eerste ter plaatse, maar kan maar "beperkte" kwaliteit leveren, namelijk zijn of haar persoonlijke kwaliteit. Een IC-verpleegkundige en een toevallig passerende huisvrouw kunnen evenveel kwaliteit leveren bij een so met dezelfde EHBO-middelen. Alleen heeft de een meer inzicht bij het leveren van het een en ander dan de ander. Maar moet in deze dan verschil gemaakt worden middels een SOL? Ik denk het niet. Of geeft de SOL het inzicht aan van degene die de hulp leverd? Nee, ook niet.

De EHBO in Nederland kan zich goed kenbaar maken middels hun eigen logo. De in Nederland instructie gevende bedrijven hebben genoeg logo's om uit te kiezen om zich te profileren, denk aan de cursussen die er gegeven worden. Maar waarom dan die SOL? Om aan te geven dat zij kwaliteit leveren? Nee dat gaat er bij mij niet in, omdat een SOL absoluut geen kwaliteit aangeeft, maar dat er aansturing gebeurt via de Meldkamer Ambulance. Men kan beter de logo's gebruiken van de NRR, Oranje Kruis, NIBHV. De laatste is een keurmerk voor de gegeven cursussen door het bedrijf. Daar heb je wat als je op zoek bent naar kwaliteit. Maar voor de rest . . . .

Op het moment dat je kwaliteit hoog in het vaandel hebt, moet je de logo's gebruiken waar je opleidingen voor gelopen hebt, bijvoorbeeld SOSA, PHTLS, PALS, ICET-saver, Brandweer-chauffeur zwaar. Al deze opleidingen hebben hun eigen logo. De SOL is geen opleiding. Precies als het logo van de Politie of Brandweer, het geeft als het ware een instituut aan.

RR (ik wil mijn ICET-saver logo op mijn gele 112-auto)
Elke hulpverlening start met communicatie.