Over één ding heb je wel gelijk: het is mijn wens dat de SOL wordt voorbehouden aan hulpverlenende instanties die verantwoorde hulp verlenen, inzichtelijk, op de patiënt gericht, die aan kwaliteitsnormen voldoen en door een onafhankelijke organisatie gecontroleerd/ gecertificeerd wordt. En in opdracht van de meldkamer, aansluitend op de ambulancehulpverlening.
Prima die wens, De kwaliteitsdiscussie is een zeer uitgebreide en die wil ik graag voeren.. Maar daarvoor moeten we denk ik een andere discussie starten..
De omschrijving "In de opdracht van de meldkamer", is mij te specifiek, Ik kan nog meer opdrachtgevers verzinnen, en er rijden in Nederland ongeveer 100 ambulances die niet in opdracht van een MKA rijden.. De term "In Opdracht van ..." kan ik me wel in vinden.. Er moet een opdrachtgever zijn.
Aansluitend op de ambulance hulpverlening, is ook een zeer breed begrip, maar zo deel ik de omschrijving.
Iedereen kan zijn eigen regels maken, opleidingen starten. Niemand zal je een strobreed in de weg leggen. De opleiding kan prima zijn, er kan best kwaliteit geleverd worden. Maar wie controleert dat?
Ik ben van mening dat, als een bedrijf zich profileert als rapid responder, first responder or whatever, hij aan dezelfde kwaliteitseisen moet volden als een ambulancedienst. Zeker als een bedrijf pretendeert professioneel te zijn (ik noem absoluut geen namen, maar praat in het algemeen, voordat daar weer een discussie over losbarst).
Als de kwaliteit gegarandeerd, inzichtelijke en controleerbaar is, dan plak je er maar op los met de SOL.
Ik vind het gemak waarmee jij concludeert dat dat volgende lijst organisaties dat niet doen vind ik niet prettig. Verder vind ik je de terminologie bedrijf niet gepast, want je suggereert commerciele motieven, je zou je objectiever kunnen uitdrukken door de term "organisatie" te gebruiken.. De meeste RAV zijn ook gewoon een bedrijf, met holdingen en dochterbedrijven in wel meerdere BV's. Ik vind het niet erg om de term bedrijf, in kader van bedrijfvoering te gebruiken, maar de suggestie commerciele motieven gaat voor veel organisaties niet op. Ik zou het respectvoller vinden om als de term "organisatie" gebruikt. Je doet dan ook meer recht aan de verschillende rechtsvormen van de verschillende organisaties.
De kwaliteitsdiscussie wil ik graag aangaan. En de objectiviteit daarvan. Want behalve de HKZ en ISO certificeringen zijn er geen onafhankelijke organisaties die de kwaliteit van Organisaties meten.. Elke organisatie zou iets met kwaliteit van haar dienstverlening moeten doen. HKZ voor een reddingsbrigade of voor een club als MedicalTeam Nederland of Service Medical is niet te betalen.
En over welke kwaliteit hebben we het dan ?, Kwaliteit over de bedrijfsvoering, kwaliteit van medische zorg of handelen van individuele organisatie. Als je naar erkende certificeringen kijkt. dan moet je kijken naar de Raad voor de Accreditatie. De certificeringen van NRR, Oranje Kruis en vele anderen zijn niet erkend door de RvA.. Is dan de kwaliteit slecht ?
Voor mij is de Sollitaire SOL een herkenningssymbool voor het publiek en staat voor medische spoedeisende hulp. En daarmee voor georganiseerde vormen van dienstverlening in opdracht van (opdrachtgever).
De kwaliteit van Zorg, moet geborgt zijn., Maar daarin staan veel organisaties nog in de kinderschoenen. Is wekelijkse bijscholing voldoende om kwaliteit te leveren, of mag het ook 1 keer per jaar om je certificaat geldig te houden. . De "meetbare kwaliteit" en de onderbuik gevoelens van kwaliteit is nog al een verschil. Uit eindelijk bepaald een opdrachtgever en de patient of zij tevreden zijn over de geleverde dienst.. En dat best weergave over kwaliteits ervaring.