SOL vervolg: Wenselijkheid

Auteur Topic: SOL vervolg: Wenselijkheid  (gelezen 17709 keer)

0 gebruikers (en 31 gasten bekijken dit topic.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 2 mei 2006, 10:28:35
;)
Ik heb alle bewondering voor het werk van de ambuplegen, maar weet zeker dat er enkelen bij zijn die meer met hun ego dan met hulpverlening bezig zijn.

Wie de schoen past trekke hem aan!

Henk
maar is dat niet in alle takken van hulpverlening, bedrijfsleven en aanverwante artikelen?   ::)
 ;)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 2 mei 2006, 10:40:42
Ego's heb je overal. En ook in de totale hulpverleningsbranche..
Maar daar gaat dit Topic niet over en dat heeft ook geen zin..

Dat de SOL niet beschermd meer is.. Daar is een uitgebreide discussie over gevoerd. En de conclusie is dat de SOL niet beschermd is en niet meer beschermd kan worden..

We zouden het hier hebben over wat wenselijk is, en daar heeft het geen zin om de dagdromen over iets wat niet meer haalbaar is...  Nu kan je met elkaar beter constructief kijken wat dan een correct gebruik is van de SOL voor gebruik bij eerste hulp posten etc..
Enkele koepel organisaties hebben Eerste hulp vlaggen, andere weer niet.. En je kan niet een vlag van een koepel gebruiken als organisatie je niet bij die koepel bent aangesloten.
De SOL alleen voorbehouden aan de AMBULANCE Zorg is een gepasseerd station, waar men misschien nog over kan dromen..  Over de regelgeving gaat een ander topic.. Laten we dit Topic daarmee niet vervuilen.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 2 mei 2006, 10:48:54
maar dat is juist denk wel het grappige van deze discussie.....
er zal geen eind aan komen. :)

want wat ieders wens is kan je ventileren, maar om het concreet tot één duidig beeld te krijgen zal niet mee vallen ;)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 2 mei 2006, 11:24:05
Over één ding heb je wel gelijk: het is mijn wens dat de SOL wordt voorbehouden aan hulpverlenende instanties die verantwoorde hulp verlenen, inzichtelijk, op de patiënt gericht, die aan kwaliteitsnormen voldoen en door een onafhankelijke organisatie gecontroleerd/ gecertificeerd  wordt. En in opdracht van de meldkamer, aansluitend op de ambulancehulpverlening.

Prima die wens, De kwaliteitsdiscussie is een zeer uitgebreide en die wil ik graag voeren.. Maar daarvoor moeten we denk ik een andere discussie starten..
De omschrijving "In de opdracht van de meldkamer", is mij te specifiek, Ik kan nog meer opdrachtgevers verzinnen, en er rijden in Nederland ongeveer 100 ambulances die niet in opdracht van een MKA rijden.. De term "In Opdracht van ..." kan ik me wel in vinden.. Er moet een opdrachtgever zijn.
Aansluitend op de ambulance hulpverlening, is ook een zeer breed begrip, maar zo deel ik de omschrijving.

Iedereen kan zijn eigen regels maken, opleidingen starten. Niemand zal je een strobreed in de weg leggen. De opleiding kan prima zijn, er kan best kwaliteit geleverd worden. Maar wie controleert dat? 
Ik ben van mening dat, als een bedrijf zich profileert als rapid responder, first responder or whatever, hij aan dezelfde kwaliteitseisen moet volden als een ambulancedienst. Zeker als een bedrijf pretendeert professioneel te zijn (ik noem absoluut geen namen, maar praat in het algemeen, voordat daar weer een discussie over losbarst).
Als de kwaliteit gegarandeerd, inzichtelijke en controleerbaar is, dan plak je er maar op los met de SOL.

Ik vind het gemak waarmee jij concludeert dat dat volgende lijst organisaties dat niet doen vind ik niet prettig. Verder vind ik je de terminologie bedrijf niet gepast, want je suggereert commerciele motieven, je zou je objectiever kunnen uitdrukken door de term "organisatie" te gebruiken..  De meeste RAV zijn ook gewoon een bedrijf, met holdingen en dochterbedrijven in wel meerdere BV's.  Ik vind het niet erg om de term bedrijf, in kader van bedrijfvoering te gebruiken, maar de suggestie commerciele motieven gaat voor veel organisaties niet op.  Ik zou het respectvoller vinden om als de term "organisatie" gebruikt.  Je doet dan ook meer recht aan de verschillende rechtsvormen van de verschillende organisaties.

De kwaliteitsdiscussie wil ik graag aangaan. En de objectiviteit daarvan. Want behalve de HKZ en ISO certificeringen zijn er geen onafhankelijke organisaties die de kwaliteit van Organisaties meten.. Elke organisatie zou iets met kwaliteit van haar dienstverlening moeten doen.  HKZ voor een reddingsbrigade of voor een club als MedicalTeam Nederland of Service Medical is niet te betalen.
En over welke kwaliteit hebben we het dan ?, Kwaliteit over de bedrijfsvoering, kwaliteit van medische zorg of handelen van individuele organisatie.  Als je naar erkende certificeringen kijkt. dan moet je kijken naar de Raad voor de Accreditatie. De certificeringen van NRR, Oranje Kruis en vele anderen zijn niet erkend door de RvA..  Is dan de kwaliteit slecht ?

Voor mij is de Sollitaire SOL een herkenningssymbool voor het publiek en staat voor medische spoedeisende hulp. En daarmee voor georganiseerde vormen van dienstverlening in opdracht van (opdrachtgever).
De kwaliteit van Zorg, moet geborgt zijn., Maar daarin staan veel organisaties nog in de kinderschoenen.  Is wekelijkse bijscholing voldoende om kwaliteit te leveren, of mag het ook 1 keer per jaar om je certificaat geldig te houden. . De "meetbare kwaliteit" en de onderbuik gevoelens van kwaliteit is nog al een verschil. Uit eindelijk bepaald een opdrachtgever en de patient of zij tevreden zijn over de geleverde dienst.. En dat best weergave over kwaliteits ervaring.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #54 Gepost op: 2 mei 2006, 18:22:06

Prima die wens, De kwaliteitsdiscussie is een zeer uitgebreide en die wil ik graag voeren.. Maar daarvoor moeten we denk ik een andere discussie starten.........

Ik kan helemaal met de strekking van jouw verhaal meegaan.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #55 Gepost op: 2 mei 2006, 22:57:59
De ambu's zijn al lang te herkennen aan hun star of life, en zijn daar de anderen mee vooruit.  De reddingsbrigades hebben zoiets niet, wie heeft een oplossing die voor een zelfde herkenning zorgt als de star of life?

Een oranje star of life leek zo gek nog niet.

De reddingsbrigades hebben een beeldmerk dat vanaf enige afstand alleen door kenners kan worden herkend, daarom heb ik destijds -dat was nog voordat er voor geel/rood was gekozen- de suggestie gedaan om als brigades een oranje star of life te gaan voeren. Inmiddels is dit overigens niet meer aan de orde. Maar wat nu?

Een geel/rode star of life als symbool van een hulpverlenende brigade, is dat misschien iets, wat vinden jullie? Of heeft een beter idee?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 2 mei 2006, 23:30:36

Maak uw keuze  ;D,  Andere kleur combinaties op aanvraag :D

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #57 Gepost op: 3 mei 2006, 07:57:30
Koen,

sorry, maar dit is waarschijnlijk het meest belachelijke idee wat je ooit uit je hoed hebt getrokken. Reddingsbrigades voeren de SOL vanwege de wetstekst. En in die wetstekst is de kleur vastgelegd. En niet een of andere creatie erop losborduren. Datzelfde geld voor de kleur keuze van Redned kleding. We hebben een kledinglijn opgezet, maar van "hoger" hand werd aangegeven dat de kleurstelling rood/ geel moest worden. Dan voer je dat uit om uniformiteit te bewerkstelligen. Nu zullen er altijd buitenbeentjes blijven. Geen probleem daarmee. Maar ga niet knutselen met vastgelegde symbolen als je deze enige waarde wilt geven.

Maar uit je voetnoot blijkt hoe jij erover denkt.
Citaat
Indentiteit??? Iedere reddingsbrigade zijn SOL in de gemeente kleuren. Ja dat werkt.

RR (Geen SOL op een reddingspost)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #58 Gepost op: 3 mei 2006, 21:25:06
OK Rolf, en nu een idee voor iets wat in de buurt komt van de herkenbaarheid van de star of life.
Of iets minder, net zo herkenbaar is als het politie of brandweerembleem.

Tenzij je natuurlijk het huidige bondsembleem perfect herkenbaar vind.

Doe eens een suggestie.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #59 Gepost op: 5 mei 2006, 08:28:47
Koen,

reddingsbrigades terug naar de reddingsboei. Maak daar een herkenbaar logo van. Maar geen SOL. De SOL is bedoeld zoals in de onderstaande quote van 04-05-06.

Citaat
Rond 15.15 kwam er een melding via de 112-centrale dat er een persoon met een hartstilstand terhoogte van de strandhuisjes zou zijn.
Hierop zijn de redders terplaatse gegaan samen met de ambulancedienst.
De redders van de ZRB hebben terplaatse de ambulancebemanning geassisteerd bij de reanimatie. Hierna is het slachtoffer met de strandambulance van de Bloemendaalse Reddingsbrigade vervoerd naar de boulevard waarna het slachtoffer met de ambulance naar het ziekenhuis is gebracht.

De laatste melding kwam om 17.15 via MBA. Er zou een reainmatie c.q. drenkeling zijn terhoogte van paviljoen 3.
Wederom rukten de redders uit samen met de ambulance en politie.
Terplaatse gekomen was een familie-lid al het slachtoffer aan het beademen.
Een politie-agent heeft hierna met de redders de hulpverlening overgenomen en een AED aangesloten. Op dat moment kreeg het slachtoffer zelfstandig een ademhaling,
Het slachtoffer is doormiddel van de strandambulance van de ZRB van het strand af vervoerd en met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht
www.zrb.info

Daar is in mijn optiek de SOL voor bedoeld en niet het pleisterplakken, splinter verwijderen of het redden van drenkelingen. Een SOL betekend veel minder dan het daadwerkelijke takenpakket van die reddingsbrigades. Dus, geen SOL op reddingsposten. Sorry voor deze uiteenzetting en het off-topic gaan.

RR (reddingsboei, boot, handreiking etc, mooie figuren voor een logo)
Elke hulpverlening start met communicatie.