SOL vervolg: Wenselijkheid

Auteur Topic: SOL vervolg: Wenselijkheid  (gelezen 17928 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #60 Gepost op: 5 mei 2006, 10:51:46
Koen,

reddingsbrigades terug naar de reddingsboei. Maak daar een herkenbaar logo van. Maar geen SOL. De SOL is bedoeld zoals in de onderstaande quote van 04-05-06.
www.zrb.info

Daar is in mijn optiek de SOL voor bedoeld en niet het pleisterplakken, splinter verwijderen of het redden van drenkelingen. Een SOL betekend veel minder dan het daadwerkelijke takenpakket van die reddingsbrigades. Dus, geen SOL op reddingsposten. Sorry voor deze uiteenzetting en het off-topic gaan.

RR (reddingsboei, boot, handreiking etc, mooie figuren voor een logo)

Wel voor de  reddingsboten die verder gaan als pleisterplakken vnd ik: zuurstof, AED,  immobilisatie met opleiding om dit ook toe te passen.

Als de drenkeling uit het water gehaald wordt, kun je meteen adequate eerste hulp bieden.

Henk


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #61 Gepost op: 5 mei 2006, 22:04:04
Het maakt mij niet zo veel uit hoe dat embleem er precies uit komt te zien als het maar doordacht en direct herkenbaar is.

Overigens Rolf,
Wat je aanhaalt is een voorbeeld van perfecte samenwerking, en dat is wel eens anders geweest. Mooie start van het seizoen, al aardig wat serieuze hulpverleningen gehad trouwens.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #62 Gepost op: 5 mei 2006, 22:15:02

 ;)maar is dat niet in alle takken van hulpverlening, bedrijfsleven en aanverwante artikelen?   ::)
 ;)

Dat kan wel zijn, maar dat is nog geen aanleiding een dergelijke houding maar te accepteren. Je moet het belang van de drenkeling/slachtoffer/patient voorop stellen, niet steeds maar bezig zijn met "hoe kom ik het beste uit de verf".
We hebben al in geen maanden een persbericht uitgestuurd, dat is beter voor de hulpverlenings-sfeer hier. Naar voor je ego, maar beter voor ons doel...

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #63 Gepost op: 5 mei 2006, 23:03:29
Henk, Hebben jullie ook zoiets op de boot ?
;D ;D

Je hebt gelijk dat het belang van de patient voorop staat, alleen daar gaat de discussie niet over..

De vraag is of het gepast om op andere voertuigen en vaartuigen een SOL ? te hebben..  ?


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #64 Gepost op: 5 mei 2006, 23:24:23

Prima die wens, De kwaliteitsdiscussie is een zeer uitgebreide en die wil ik graag voeren.. Maar daarvoor moeten we denk ik een andere discussie starten..
De omschrijving "In de opdracht van de meldkamer", is mij te specifiek, Ik kan nog meer opdrachtgevers verzinnen, en er rijden in Nederland ongeveer 100 ambulances die niet in opdracht van een MKA rijden.. De term "In Opdracht van ..." kan ik me wel in vinden.. Er moet een opdrachtgever zijn.
Aansluitend op de ambulance hulpverlening, is ook een zeer breed begrip, maar zo deel ik de omschrijving.
je kan verzinnen wat je wilt, maar een ambulance mag alleen in opdracht van een MKA vervoeren.

 
 

Ik vind het gemak waarmee jij concludeert dat dat volgende lijst organisaties dat niet doen vind ik niet prettig. Verder vind ik je de terminologie bedrijf niet gepast, want je suggereert commerciele motieven, je zou je objectiever kunnen uitdrukken door de term "organisatie" te gebruiken..  De meeste RAV zijn ook gewoon een bedrijf, met holdingen en dochterbedrijven in wel meerdere BV's.  Ik vind het niet erg om de term bedrijf, in kader van bedrijfvoering te gebruiken, maar de suggestie commerciele motieven gaat voor veel organisaties niet op.  Ik zou het respectvoller vinden om als de term "organisatie" gebruikt.  Je doet dan ook meer recht aan de verschillende rechtsvormen van de verschillende organisaties.
Er is niets verkeerd of negatiefs aan de term "bedrijf", ik suggereer geen financiële/ commerciële  motieven, dat maak jij ervan.


De kwaliteitsdiscussie wil ik graag aangaan. En de objectiviteit daarvan. Want behalve de HKZ en ISO certificeringen zijn er geen onafhankelijke organisaties die de kwaliteit van Organisaties meten.. Elke organisatie zou iets met kwaliteit van haar dienstverlening moeten doen.  HKZ voor een reddingsbrigade of voor een club als MedicalTeam Nederland of Service Medical is niet te betalen.
En over welke kwaliteit hebben we het dan ?, Kwaliteit over de bedrijfsvoering, kwaliteit van medische zorg of handelen van individuele organisatie.  Als je naar erkende certificeringen kijkt. dan moet je kijken naar de Raad voor de Accreditatie. De certificeringen van NRR, Oranje Kruis en vele anderen zijn niet erkend door de RvA..  Is dan de kwaliteit slecht ?
Ik heb het over HKZ, het geheel en niet over items. Van A tot Z. Bedrijfsvoering, bijscholing, uitrusting, alles.

Voor mij is de Sollitaire SOL een herkenningssymbool voor het publiek en staat voor medische spoedeisende hulp. En daarmee voor georganiseerde vormen van dienstverlening in opdracht van (opdrachtgever).
De kwaliteit van Zorg, moet geborgt zijn., Maar daarin staan veel organisaties nog in de kinderschoenen.  Is wekelijkse bijscholing voldoende om kwaliteit te leveren, of mag het ook 1 keer per jaar om je certificaat geldig te houden. . De "meetbare kwaliteit" en de onderbuik gevoelens van kwaliteit is nog al een verschil. Uit eindelijk bepaald een opdrachtgever en de patient of zij tevreden zijn over de geleverde dienst.. En dat best weergave over kwaliteits ervaring.
Dat een patient en een opdrachtgever tevreden zijn zegt niets over de kwaliteit. Een patient is snel tevreden als hij hulp krijgt. Een opdrachtgever als er een hulpverlener komt.

verder moet je eens goed lezen wat ik schrijf en mijn woorden niet uit zijn verband rukken.
VSAZ ambulancezorg


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #65 Gepost op: 5 mei 2006, 23:34:33
Henk, Hebben jullie ook zoiets op de boot ?
;D ;D

Je hebt gelijk dat het belang van de patient voorop staat, alleen daar gaat de discussie niet over..


Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat je, als je zegt "alleen wij mogen een SOL hebben" je toch een beetje met je ego bezig bent. Vooral als je allerlei onheuse argumenten gaat gebruiken, bijvoorbeeld "de herkenbaarheid van de ambu staat op het spel" of "alleen reddingsbrigades gestuurd door de RAC mogen er één". Ik vind uiteindelijk de succeskans van de geboden hulp het belangrijkst.

Delen staat je goed 8). Iedereen die gespecialiseerd is in levensreddende hulp mag 'm voeren wat mij betreft. Dierenambu's met een afwijkend kleurtje, de rest gewoon blauw, desnoods met een tekst erin als je je persé wilt onderscheiden van 't gewone klootjesvolk.  
 
Henk


Target77

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 6 mei 2006, 17:45:55
Sorry, maar ik volg nu al een tijdje deze topic en begin nu toch echt de indruk te krijgen dat er nu toch wel heel erg sentimenteel gezeikt wordt. Blijkbaar is het gebruik van de SOL, door andere dan een ambulancedienst, niet vasteglegd. En zolang dit niet het geval is kunnen we hier over blijven touwtrekken tot we een ons wegen, maar daar komen we ook niet verder mee. Waar ik mij nog meer aan stoor is het feit dat "professionele" hulpverleners zich lopen te verlagen met dit soort gezeur. De discussie over verantwoorde hulpverlening, en de verschillende zienswijze,  kan ik tot daar aan toe nog begrijpen. De SOL levert geen echte bijdrage of meerwaarde in de behandeling van de patiënt. Dit doen immers de "professionele"hulpverleners zelf door middel van hun handelen. Daarom zie ik totaal het nut er niet van in om hier op door te blijven gaan....


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #67 Gepost op: 17 mei 2006, 09:23:50

Leuk zo'n creatie, maar volgens mij is dit een SOL, met een getekende schaduw of een misdruk, omdat een SOL blauw met witte achtergrond is. Als je dit soort "verkrachtingen" gaat toepassen op SYMBOLEN, waar ben je dan mee bezig? Dan komt er voor reddingsbrigades een SOL met een boei, voor EHBO verenigingen een SOL met een verbandje, voor motor evenementen een SOL met een motor en voor een eerste hulp tijdens grote house party's een SOL met een spuit en pillen. Dat zal niet bijdragen aan de herkenbaarheid. Zeker niet als jij je met je reddingboot wilt onderscheiden van de "normale" reddingboten, omdat jij een plank, AED en zuurstof aan boord hebt.

Nu ik dat logo een goed bekijk, vraag ik me dus af wat "werken op hoogte" met een boot te maken heeft. Ik denk dat je het KISS principe moet hanteren en het dus lekker simpel moet houden. Plak die SOL op je boot, maar geen extra poespas eromheen.

By the way, zijn jullie materialen uitwisselbaar met de aanrijdende ambulancedienst, of moet een slachtoffer onnodig extra verplaatst worden, zodat er een extra tijdsverlies kan plaats vinden tijdens de hulpverlening.

RR (die een nr op de boot heeft, nl 60-29)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #68 Gepost op: 17 mei 2006, 10:48:07
Sorry, maar ik volg nu al een tijdje deze topic en begin nu toch echt de indruk te krijgen dat er nu toch wel heel erg sentimenteel gezeikt wordt. Blijkbaar is het gebruik van de SOL, door andere dan een ambulancedienst, niet vasteglegd. En zolang dit niet het geval is kunnen we hier over blijven touwtrekken tot we een ons wegen, maar daar komen we ook niet verder mee. Waar ik mij nog meer aan stoor is het feit dat "professionele" hulpverleners zich lopen te verlagen met dit soort gezeur. De discussie over verantwoorde hulpverlening, en de verschillende zienswijze,  kan ik tot daar aan toe nog begrijpen. De SOL levert geen echte bijdrage of meerwaarde in de behandeling van de patiënt. Dit doen immers de "professionele"hulpverleners zelf door middel van hun handelen. Daarom zie ik totaal het nut er niet van in om hier op door te blijven gaan....

het taalgebruik van sommige moderatoren gaat ook al zienderogen achteruit, laat staan dat men in zn waarde wordt gelaten en laatdunkende uitspraken worden vermeden, ik word hier echt niet vrolijk van .......................... >:( :(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #69 Gepost op: 17 mei 2006, 11:05:10

Leuk zo'n creatie, maar volgens mij is dit een SOL, met een getekende schaduw of een misdruk, omdat een SOL blauw met witte achtergrond is. Als je dit soort "verkrachtingen" gaat toepassen op SYMBOLEN, waar ben je dan mee bezig? Dan komt er voor reddingsbrigades een SOL met een boei, voor EHBO verenigingen een SOL met een verbandje, voor motor evenementen een SOL met een motor en voor een eerste hulp tijdens grote house party's een SOL met een spuit en pillen. Dat zal niet bijdragen aan de herkenbaarheid. Zeker niet als jij je met je reddingboot wilt onderscheiden van de "normale" reddingboten, omdat jij een plank, AED en zuurstof aan boord hebt.

Nu ik dat logo een goed bekijk, vraag ik me dus af wat "werken op hoogte" met een boot te maken heeft. Ik denk dat je het KISS principe moet hanteren en het dus lekker simpel moet houden. Plak die SOL op je boot, maar geen extra poespas eromheen.

By the way, zijn jullie materialen uitwisselbaar met de aanrijdende ambulancedienst, of moet een slachtoffer onnodig extra verplaatst worden, zodat er een extra tijdsverlies kan plaats vinden tijdens de hulpverlening.

RR (die een nr op de boot heeft, nl 60-29)

Wat je op de foto ziet is het beeldmerk van Stichting MedicalRescue.NL de combinatie van de abseilende man en de sol symboliseert de doelstellingen van de stichting. namelijk het reddende werk, combineren met adequate medische zorg..

Diverse technieken van hoogte redding worden ook gebruikt bij Swift-Water Rescue situaties.  Ook bij reddingswerk nabij bruggen, stuwen etc. worden deze technieken gecombineerd gebruikt., Hoogte reddingswerk word ook gebruikt bij het bevrijden van slachtoffers uit scheepsruimten en mangaten..

Ook bij waterski-race evenementen worden er vaak gecombineerde reddingstechnieken gebruikt uit diverse disciplines. Duiken, Rescueswimmer,  met 140kilometer per uur over het water levert dus hoog-energetisch letsel op, met de combinatie van verdrinking.. Er word hier dus wat meer gevraagd, dan een mono-disciplinaire aanpak.
Zeker bij dit soort evenementen kan je niet zeggen, Redden doet de brandweer, en Medische zorg doet de ambulance dienst, want de wereld zit net iets grilliger in elkaar..