Na moeilijke situatie's kan er inderdaad onderling veel gepraat worden, of met een speciaals team (bot-team), maar ik vind 't zelf prettiger praten met mensen die zelf ook die situatie hebben meegemaakt, dus collega's maar ook van de overige disciplines (politie & brandweer).
Overigens wordt er natuurlijk niet na ieder overlijden gepraat, want iedere situatie is weer anders.
Als 'n bejaarde van in de 90 na 'n heel lang ziektebed tijdens transport naar het ziekenhuis of behandeling terplaatse overlijdt, dan is dat natuurlijk heel vervelend voor de familie maar dan maakt dat bij (de meeste van) ons niet echt een diepe indruk achter.
Of iemand die ladderzat tegen 'n boom rijdt en daarom omkomt, natuurlijk is dat heel vervelend, maar ik voel dan eerder woede (dat hij zo dronken in de auto is gestapt, hij had wel iemand anders kunnen verwonden/vermoorden!) dan emotie's waar ik achteraf met collega's over zou willen/moeten praten.
Maar 'n kindje dat overlijdt en zwaar gewond raakt dat doet natuurlijk wel 'n heleboel met je.
Ik zou bij god niet meer weten naar hoeveel reanimatie's ik al gestuurd ben, maar die 3 keer dat ik naar een kinder-reanimatie ben gestuurd staan me nog heel goed bij, tot op 't detail.
En over dat soort dingen moet je gewoon praten, want als je dat blijft opkroppen dan gaat 't op een gegeven moment ook helemaal mis.
En naast collega's zijn er vaak ook wel andere mensen waar je mee kan praten, misschien dat die personen niet in het wereldje zitten en het daardoor moeilijk kunnen inschatten/begrijpen, maar als dat goeie vrienden of familie zijn dan kennen die jou wel heel goed, en dan merken ze 't ook wel als je het ergens moeilijk mee hebt.