Zoals een aantal van jullie inmiddels wel weten (of anders links van dit bericht kunnen lezen
) ben ik werkzaam op een huisartsenpost.
Tijdens een instructie van één van jullie collega's kwam ter sprake dat het eigenlijk vreemd is dat huisartsen bij een (vermoedelijk) collumfractuur, in afwachting van een ambulance, vaak géén pijnmedicatie toedienen.
Terwijl het natuurlijk erg prettig voor de patiënt is, wanneer deze zo min mogelijk pijn voelt op het moment dat de patiënt versleept moet worden.
Belangrijk is natuurlijk dan wel dat de ambulance onder A2 ter plaatste komt, anders is de medicatie wellicht alweer uitgewerkt
In gesprekken met een aantal huisartsen op de post, kreeg ik vrijwel van iedereen hetzelfde antwoord: "Helemaal niet zo'n gek idee, maar ik heb er nog nooit bij stilgestaan".... tja,
Nu zijn we momenteel bezig om het één en ander te motiveren naar de kwaliteitscommissie toe en daarom heb ik ook nog een aantal vragen aan jullie:
Is het bij jullie een bekend verschijnsel dat huisartsen in de regulieren praktijk en/of HAPdiensten pijnmedicatie geven aan patiënten met een vermoedelijke (collum)fractuur?
Hoe staan jullie hier eigenlijk tegenover?
Zijn er nog punten waar je rekening moet houden?
Ben benieuwd en alvast bedankt!