Evenementen Hulpverlening : Minimum Leeftijd

Auteur Topic: Evenementen Hulpverlening : Minimum Leeftijd  (gelezen 22762 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #20 Gepost op: 26 april 2006, 12:40:48
Op het bouwdorp in ons dorp verlenen jeug B ehv'ers hulp aan kinderen. Wij huldigen de stelling dat het past binnen het beleid van het bouwdorp. Jongeren tussen de 14 en 18 doen vrijwilligerswerk en daarop willen wij als EHBO post geen uitzondering op zijn. Ze worden door een collega en mij begeleid, zodat ze wel ervaring kunnen opdoen, maar niet e verantwoording hoeven te dragen. We hebben tot nu toe alleen maar positieve ervaringen gehad.

Daar heb je helemaal gelijk om niet achter te willen blijven.
Maar je hebt het hier wel over een specifiek project.
Vooraf opgezet voor die specifieke leeftijdsgroep.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 26 april 2006, 13:27:17
Op het bouwdorp in ons dorp verlenen jeug B ehv'ers hulp aan kinderen. Wij huldigen de stelling dat het past binnen het beleid van het bouwdorp. Jongeren tussen de 14 en 18 doen vrijwilligerswerk en daarop willen wij als EHBO post geen uitzondering op zijn. Ze worden door een collega en mij begeleid, zodat ze wel ervaring kunnen opdoen, maar niet e verantwoording hoeven te dragen. We hebben tot nu toe alleen maar positieve ervaringen gehad.

Je spreek wel over begeleiding door ouderen, dan lijkt het miij geen probleem, dat doen wij ook!
Nurse powerrrrr

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 26 april 2006, 19:07:17
De relevantie tussen leeftijd en het aantal ervaren eerste hulpverleners ligt het er in dat als een organisator van een evenement vind dat hij minimaal 30 eerste hulpverleners nodig heeft,  dan kan het toch niet zijn dat je de helft van die hulpverleners met kinderen invult. in de leeftijd van 12 tot 16 jaar...?

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 26 april 2006, 21:18:00
De relevantie tussen leeftijd en het aantal ervaren eerste hulpverleners ligt het er in dat als een organisator van een evenement vind dat hij minimaal 30 eerste hulpverleners nodig heeft,  dan kan het toch niet zijn dat je de helft van die hulpverleners met kinderen invult. in de leeftijd van 12 tot 16 jaar...? 

Misschien is hij de organisator van de world jamboree en heeft hij voor de EHV  een mix van ervaren ehv'ers vanuit de stam en jeugd EHV'ers vanuit de spelgroepen scouts en rowans voor ogen ? misschien vraagt hij er daarom wel 30 omdat zo het aantal volwassen EHV in die mix voldoende is om de adequate hulpverlening conform de arbowet te waarborgen.

Misschien is het een organisator van extreme skiļng is en zich zwaar belazert voelt.

Misschien ...

Ongetwijfeld roep je terecht dat het onverantwoord is. Maar zolang ik niet weet wat jou organisator voor ogen had toen hij om 30 hulpverleners vroeg, dan is elke uitspraak, dusook die van jou,  over de samenstelling en of die wel of niet kan waardeloos.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #24 Gepost op: 26 april 2006, 21:21:32
Pardon, minimumleeftijd 18 jaar voor een ehbo diploma?  ???
Ik was dus mooi 16 toen ik 'm haalde :P

ik was ook 16
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #25 Gepost op: 26 april 2006, 21:28:50
Peter,

voor het gemak stel ik nu even evenementen gelijk aan een bewakingsdag op het strand door leden van een reddingsbrigade. Deze leden hebben ongeveer een gelijke opleiding als de Rode Kruis en andere EHBO verenigingen. Zeker de jongere leden, van 13 tot en met 16 jaar, gaan altijd onder begeleiding van ervaren menesen mee op patrouille of gaan te werk in een eerste hulp kamer van een van de reddingsposten. Op deze manier doen zij de benodigde ervaring op. Op deze manier "groeien" ze ook in de hulpverlening. Voor de eventuele verantwoordelijkheden is de ervaren persoon aan te spreken.

Bij grotere incidenten blijven de jongeren altijd ter plaatse en doe hand en spandiensten, zoals afzetten en beveiligen. Maar ervaring leer je in het "veld". Ook de evaluatie leert dat zij hele andere dingen waar nemen dan de doorgewinterde "knutselaar". Niet iedereen heeft feeling met de eerste hulp. En geef die jeugd de kans om te zeggen dat zij liever geen eerste hulp verlenen.

Ook op het strand maak je soms dingen mee, die leden niet in de kouwe kleren gaan zitten. Evaluatie, ook met een organisator, kan veel gespreksstof opleveren.

RR (die ook met een EHBO-diploma begonnen is)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Kanarie

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 26 april 2006, 21:34:09

ik was ook 16
Ik wil er niet over praten, is traumatisch.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #27 Gepost op: 26 april 2006, 22:20:22
*Knuffelt Kanarie*

Ik weet t meid... maar dat is allemaal voorbij, je bent nu volwaardig ehbo-ster  :)
Arts  www.alphalog.nl

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 26 april 2006, 22:55:22
Ik ben ook van mening dat mensen onder de 18 altijd als extra ingedeeld moeten worden en niet als opvulling....
Nurse powerrrrr

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 27 april 2006, 09:50:50
Ik ben ook van mening dat mensen onder de 18 altijd als extra ingedeeld moeten worden en niet als opvulling....

Het woordje hoort niet in de zin. Er zijn evenementen waarbij het risicoprofiel niet dusdanig hoog is dat je per se in koppels van twee volwassen EHBO'ers moet werken. Afhankelijk van het evenement kan je er als hulpverleningsorganisatie voor kiezen om ook de jeugd in te zetten. Mocht er een probleem ontstaan in de vorm van een ongeval dat moeilijk handelbaar is, dan zijn er altijd volwassen collega's die bij kunnen springen. Meer kinderen meenemen dan dat er volwassenen zijn is niet verantwoord.