Evenementen Hulpverlening : Minimum Leeftijd

Auteur Topic: Evenementen Hulpverlening : Minimum Leeftijd  (gelezen 22798 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 24 april 2006, 19:15:17
Naast de leeftijdseis, komt er ook nog het aspect bekwaamheid kijken.
Zeker bij risicovolle evenementen.

Bij ons is het zo geregeld dat de jeugdige leden wel mee mogen, echter onder toezicht
van een "volwassen" hulpverlener, welke enige ervaring heeft opgedaan bij evenementen.
Dit geld echter ook voor nieuwe leden die ervaring meebrengen. Deze worden in ieder
geval 1 á 2 x onder begeleiding op pad gestuurd.

Jeugdige EHV érs die zonder begeleiding  (ook nog eens bij risicivolle evenementen) aan de slag gaan,
is mijns inziens een heel slechte zaak.
Al zouden ze bekwaam zijn (niets is onmogelijk) dan nog kun je het niet maken tegenover het publiek.

Ik heb tijdens jeugd rode kruiswedstrijden de jeugd A van de afd Zoetermeer aan het werk gezien.
Van deze kinderen (tussen 11 en 13 jaar) kunnen nog veel volwassenen leren hoe ze inzicht in de ongevalssituatie kunnen krijgen, hoe ze s.o.'ers ipv letsels moeten behandelen of hoe je omgaat met je s.o. Ik heb het volste vertrouwen erin dat ze op straat ook effectieve hulp zullen verlenen.
Toch ben ik het met je eens, maar wel vanuit het belang van de kinderen.

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #11 Gepost op: 25 april 2006, 07:12:28
Ik heb tijdens jeugd rode kruiswedstrijden de jeugd A van de afd Zoetermeer aan het werk gezien.
Van deze kinderen (tussen 11 en 13 jaar) kunnen nog veel volwassenen leren hoe ze inzicht in de ongevalssituatie kunnen krijgen, hoe ze s.o.'ers ipv letsels moeten behandelen of hoe je omgaat met je s.o. Ik heb het volste vertrouwen erin dat ze op straat ook effectieve hulp zullen verlenen.
Toch ben ik het met je eens, maar wel vanuit het belang van de kinderen.

Dat er jeugdleden zijn die goed zijn, ben ik absoluut met je eens, ik heb het ook zelf mogen zien.
Daar kan menig volwassene nog wat van leren.

Maar je dient idd die jeugd wel te beschermen op straat, stel dat er wat gebeurd of misgaat.
Dan heb je toch gelijk een probleem wat betreft verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid, om maar
1 van de apsecten te noemen.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

Harry007

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 25 april 2006, 10:38:23
Voor EHV-diploma geldt toch een minimum eis van 18 jaar.
Dus hoe kan een iemand van 12 jaar dan EHV-er zijn?
Ik zou sowieso niet graag gereanimeerd worden, maar zeker niet door een kind van 12.
Als het zou mogen, dan moet je het geen eens willen!!

Dus als jij op straat ligt met een hart att, en er komt een kind van 12 die de abc gaat controleren, dan duw je m weg en zeg je : nee hoeft niet??

Groeten

HArry007

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 25 april 2006, 10:54:15
Dus als jij op straat ligt met een hart att, en er komt een kind van 12 die de abc gaat controleren, dan duw je m weg en zeg je : nee hoeft niet??

Groeten

HArry007

Heb je weleens nagedacht over het effect van thoraxcompressie door een 12 jarige en door een volwassene?
En dan hebben we het nog niet over de psychologische effecten.
Tuurlijk als een kind van 12 in zijn eentje is, is het beter dan niks.
Maar het gaat nu over een 12 jarige inschakelen als EHV-er ipv volwassenen.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 25 april 2006, 13:19:05
Als EHBO-vereniging of rode kruis vereniging  lever je een dienst, en die dienst moet minimaal voldoen aan eisen van de arbowet, werktijdenbesluit, verantwoordelijkheden die je aan kinderen kunt geven..

Wat kan een meisje van 16 jaar, met haar Eerste Hulp met een ernstig letsel.  Hoe komt dat over bij de opdrachtgever.. Hoe goed dat meisje van 16 jaar haar werk ook doet, mag je haar de verantwoordelijkheid geven voor adequate eerste hulp zorg ?
Zeker als de opdrachtgever vraagt om 30 hulpverleners, die adequate zorg moeten kunnen leveren, dan horen daar geen personen onder de 18 jaar bij of kinderen van net 12 jaar..

Dat is in strijd met alles wat vrijwilligerswerk heet, arbowet etc..  Als een kind van 14 jaar nog niet mag vakken vullen in een supermarkt omdat in het kader van het werktijden besluit.  Dan neem je ze niet een hele dag mee, naar een risicovol evenement.

De grens van 18 jaar heeft de maken met meerderjarigheid volgens de wet en de bijbehorende werktijden besluit..  En elke vereniging en elke stichting of elk bedrijf heeft zich daar aan te houden.

Kanarie

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 25 april 2006, 13:32:53
Als je een 16-jarige koppelt aan iemand die z'n diploma al langer heeft en al op tig evenementen heeft gestaan, zie ik daar totaal geen probleem in. Onderschat 'kinderen' niet!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 25 april 2006, 14:09:28
Als je een 16-jarige koppelt aan iemand die z'n diploma al langer heeft en al op tig evenementen heeft gestaan, zie ik daar totaal geen probleem in. Onderschat 'kinderen' niet!

Ik onderschat kinderen zeker niet.  En ik kan me voorstellen dat bij eenvoudige evenementen, met laag risicoprofiel dat je ze boventallig mee neemt. Maar je moet er niet afhankelijk van zijn. En zeker niet meenemen als evenementenhulpverlener naar evenementen met hoog riscioprofiel en hoge impact.

Als je kijkt als jongeren van 14 en 16 jaar stages gaan lopen bij organisaties, waar die organisatie allemaal aan moet voldoen, en dat ze niet zelfstandig met geld mogen werken, geen zwaar psychologisch belastiend werk mogen doen. etc. geld dat zeker voor vrijwilliger zijn bij risico-volle evenementen.
Je hebt namelijk geen tijd als je met een slachtoffer welke in de kreukels ligt, om nog een kind te begeleiden..

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 25 april 2006, 19:01:27
Zeker als de opdrachtgever vraagt om 30 hulpverleners, die adequate zorg moeten kunnen leveren, dan horen daar geen personen onder de 18 jaar bij of kinderen van net 12 jaar. Dat is in strijd met alles wat vrijwilligerswerk heet, arbowet etc.. De grens van 18 jaar heeft de maken met meerderjarigheid volgens de wet en de bijbehorende werktijden besluit..  En elke vereniging en elke stichting of elk bedrijf heeft zich daar aan te houden.

Ik zie geen verband tussen het aantal hulpverleners en de minimumleeftijd van 18 jaar.
Jonger dan 18 jaar betekent dat ze onder de verantwoordelijkheid van volwassenen moeten werken.
De vraag of een hulpverlener adequate hulp kan verlenen is van veel factoren afhankelijk dan alleen de leeftijd.
Ik ga met je mee, dat leeftijd een wezenlijk bepalende factor, maar dan moet je niet alleen kijken naar de lichamelijke leeftijd, maar ook naar de geestelijke ontwikkeling.

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 25 april 2006, 19:23:15
Je kan inderdaad als 16 jarige je eenheidsdiploma halen, echter vanaf 18 jaar mag je zelfstandig bij evenementen staan (dat wil dus niet zeggen dat als je als burger bij een ongeval komt je geen hulp mag verlenen). Wij nemen ook wel eens jeugd mee deze zijn in het bezit van het jeugd-B diploma, achter staan deze altijd onder toezicht van een 18jarige of ouder, het liefst met enige ervaring. Ik vraag me ook af hoe het uberhaupt kan dat "kinderen" EHBO doen op een evenement.

Overigens wil ik niet zeggen dat alleen volwassenen adequate hulp kunnen verlenen, want daar heb ik ook echt me twijfels over bij sommige  :-X
Nurse powerrrrr

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 26 april 2006, 00:48:22
Ik vraag me ook af hoe het uberhaupt kan dat "kinderen" EHBO doen op een evenement.

Op het bouwdorp in ons dorp verlenen jeug B ehv'ers hulp aan kinderen. Wij huldigen de stelling dat het past binnen het beleid van het bouwdorp. Jongeren tussen de 14 en 18 doen vrijwilligerswerk en daarop willen wij als EHBO post geen uitzondering op zijn. Ze worden door een collega en mij begeleid, zodat ze wel ervaring kunnen opdoen, maar niet e verantwoording hoeven te dragen. We hebben tot nu toe alleen maar positieve ervaringen gehad.