Hooligantool

Auteur Topic: Hooligantool  (gelezen 7969 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Gepost op: 24 april 2006, 17:33:02
Sinds kort hebben wij in ons korps de Hooligantool op beide TS-en. Zijn er nog meer korpsen die dit stuk gereedschap in gebruik hebben? Je moet het zien als een soort van koevoet, maar dan ff een stukkie groter  ;) Ik ben graag benieuwd naar de plus en minpunten ervan, de ervaringen (zowel positief en negatief) en of hij vaak gebruikt wordt.

Groeten

Sander




ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #1 Gepost op: 24 april 2006, 17:57:09
Wij hebben die ook in onze autopompen en bevrijdingswagens zitten. Een zeer nuttig en veelzijdg stuk gereedschap waarmee je in combinatie met een bijl en/of voorhamer zowat elke deur open krijgt.
Ook voor andere werkzaamheden zeer nuttig. Ik gebruik hem altijd en probeer de anderen ook zover te krijgen, waarin ik ook slaag want meer en meer mensen leren de mogelijkheden kennen en dit door het gereedschap te gebruiken, je vind telkens andere toepassingen.
Ik neem hem als bevelvoerder steeds mee samen met een bijl en de TIC (warmtebeeldcamera) zodoende kan ik indiebn nodig samen met de eerste ploeg de toegang forceren.
Wij hebben in de autopompen de normale uitvoering en in de bevrijdingswagen die met een soort blikopener ( 8).
Ook in onze ambulances hebben wij dit gereedschap steken maar dan een kleinere uitvoering.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2006, 20:30:03
De grote uitvoering (120 cm), is een veelzijdig stuk blikopener, zowel bij staal als kunststof.
Goeie ervaring mee.


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2006, 22:06:37
De grote uitvoering (120 cm), is een veelzijdig stuk blikopener, zowel bij staal als kunststof.
Goeie ervaring mee.

Idd volledig mee eens, ik heb er ook veel plezier aan gehad tijdens mijn 1e klas cursus we mochten hem op alle manieren uitproberen zowel op auto's als op deuren.


Jeroen th (HbT)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • ex Hoofdbrandwacht 12 jaar brandweerman geweest
Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2006, 21:52:21
Sinds kort hebben wij in ons korps de Hooligantool op beide TS-en. Zijn er nog meer korpsen die dit stuk gereedschap in gebruik hebben? Je moet het zien als een soort van koevoet, maar dan ff een stukkie groter  ;) Ik ben graag benieuwd naar de plus en minpunten ervan, de ervaringen (zowel positief en negatief) en of hij vaak gebruikt wordt.

Groeten

Sander

Hey Sander,

Hier in Bunschoten hebben we hem ook in iedergeval op  HV als het goed is is het nu ook op beide TAS-sen geplaatst samen met halfzwaar redgereedschap


Groetjes,

Jeroen


Richard W

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2006, 15:16:56
He Sander,

In Heerhugowaard zit ie ook op de TAS. Dat is dus een grote versie met blikopener.
Naar mijn weten wordt ie niet echt vaak gebruikt. Laatste keer was een paar weken terug toen we een brandje in een spouwmuur hadden van een boeren schuur. Er moesten toen wat houten platen verwijderd worden.

Groet,
Richard


vincent-mdr

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2006, 19:55:44
zo tref ik ff 2 oud collega's in 1 thread! haha

sander, wij hebben hem ook, ik vind het een heerlijk stuk gereedschap!

groette,
vincent


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #7 Gepost op: 1 september 2006, 00:30:41
Hey gezellig: 2 oud-collega's  ;D

Hey Vincent en Jeroen

Thanks voor alle reacties. Ik heb hem alleen nog maar bij oefeningen gebruikt, nog niet echt in de praktijk, maar ik denk toch wel dat het een meerwaarde heeft. Zelf denk ik dat ik hem meer voor brandbestrijding ga gebruiken (bijvoorbeeld openen van deuren etc) dan voor hulpverlening, hoewel hij zijn nut hier ook kan bewijzen, denk maar aan het maken van een derde deur bijvoorbeeld.

Groeten

Sander

Beverwijk


vincent-mdr

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 5 september 2006, 17:25:09
ik heb hem tijdens mijn opleiding brandwacht 1e klas veelvoudig gebruikt. niet tijdens brandbestrijding alleen.


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2007, 09:25:07
Hooligantool??? Klinkt spannend, en handig,....maaruh,...heeft er misschien iemand een foto van,..
Kan me de functie van groot breekijzer en blikopener namelijk niet zo goed visualiseren in een stuk gereedschap.
Ben erg benieuwd.
Servo Per Amikeco