AED bij Dirk van den Broek?

Auteur Topic: AED bij Dirk van den Broek?  (gelezen 4370 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

miv

  • Gast
Gepost op: 26 april 2006, 18:12:06
Wat vinden jullie van het feit dat bij elke Dirk van de Broek supermarkten een AED komt te hangen?

Ik vind dit zeer goed. Alleen wat de supermarkt zegt, is dat deze door elke werknemer gebruikt mag worden. Maar als je bekijkt naar de leeftijd van veel hulpkrachten (vakkenvullers etc), lijkt mij dit geen verstandige keuze. (wel de aed hoor). Niet alleen kwa bekwaamheid, maar zie jij al iemand van 14 jaar iemend reanimeren en defibrileren?




Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #1 Gepost op: 26 april 2006, 18:17:49
Is er door jouw bron aangegeven dat er geen opleidingen gegeven worden? Als het complete personeelsteam een opleiding (op locatie) krijgt lijkt mij dat er geen problemen zijn. Mocht die 14 jarige toevallig als eerste bij die AED zijn, zijn die kostbare secondes tijdwinst altijd mooi meegenomen. En er kan ook wel binnen een minuut een BHV'er aanwezig zijn. Knappe jongen die binnen die minuut dat de BHV'er nog niet aanwezig is alle handelingen kan verrichten die nodig zijn!!!

Korte samenvatting van m'n verhaal: een persoon die wél grondig is opgeleid is snel genoeg aanwezig...


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 26 april 2006, 18:38:15
Reanimatieapparatuur in supers Dirk van den Broek
 
HOOFDDORP - Dirk van den Broek gaat al zijn supermarkten voorzien van apparatuur voor hartreanimatie. Het bedrijf heeft dat dinsdag bekendgemaakt.
 
Voor zover de supermarktketen kon nagaan is zij de eerste ter wereld die zijn winkels gaat uitrusten met een zogenoemde defibrillator. De Hartstichting overhandigt het eerste exemplaar woensdag in het filiaal in Hoofddorp en is enthousiast over het initiatief. In oktober moeten alle winkels zijn voorzien.
 
Per week worden gemiddeld driehonderd mensen buiten het ziekenhuis getroffen door een acute hartstilstand. Alleen met reanimatie binnen zes minuten is de kans op overleven redelijk. Ambulances zijn gemiddeld langer onder weg.
 
Het personeel krijgt een training om de apparatuur te kunnen bedienen.


link


miv

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 april 2006, 21:28:01
o sorry, ik heb het gevonden op fok.nl en wat over het personeel ging (dus AL het personeel) op de radio, een intervieuw met de directeur, ik dacht caz radio.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2006, 18:17:09
Prima initiatief, niets verkeerd mee.

Als het personeel goed wordt opgeleidt, gebruiken die AED. Er kan in principe niets verkeerd gaan.
En die 14 jarige kan alvast de plakkers opbrengen, als deze daartoe in staat is.
Als ik naar het gemiddelde postuur kijk van de huidige 14-jarige is deze zelfs in staat om de reanimatie aan te vangen.
VSAZ ambulancezorg


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2006, 18:24:38
14 jaar iemend reanimeren en defibrileren?


Zonder AED zal er ook gereanimeerd moeten worden hoor! en trouwens er zijn altijd ook oudere werknemers aanwezig (en met 14 mag je toch helemaal niet werken in een supermarkt?). Als er voldoende bekwaam personeel aanwezig is, dan is het een prima initiatief! Het kan weinig kwaad en wel mensenlevens redden.
Nurse powerrrrr


Michelle1983

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2006, 18:28:37
14-jarigen mogen in een supermarkt werken, maar mogen eigenlijk maar twee dingen doen: spiegelen (dus alle boodschappen naar voren halen en netjes neerzetten) en licht schoonmaakwerk (vegen dus). Vanaf 15 mag men vakken vullen, vanaf 16 achter de kassa en aan het werk bij de vleesafdeling.

Maar er moet altijd een BHV-er aanwezig zijn en die zijn vrijwel altijd 18 jaar of ouder.


miv

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2006, 19:59:13
ik zie 14 jarigen ook vaak vakken vullen..........


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2006, 20:00:38
Dan zijn de regels veranderd, ik mocht vanaf 15 jaar werken overdag en vanaf 16 in de avonduren
Nurse powerrrrr


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2006, 11:27:24
Dan zijn de regels veranderd, ik mocht vanaf 15 jaar werken overdag en vanaf 16 in de avonduren

De meeste supermarkten nemen geen 14 jarigen meer aan als vakkenvullers, ivm met de beperkte inzetbaarheid in het kader van arbeidstijdenbesluit en de verruiming van de winkel tijden..

Goed initiatief van Dirk van den Broek..