VdS Versus LPCB Certificaat

Auteur Topic: VdS Versus LPCB Certificaat  (gelezen 12210 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

WHamer

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2006, 16:22:40
Beste Palmpie (?) ondanks internet zijn er etiquette in woord en gedrag maar dat terzijde.

Het feit dat je spreekt over tegenpartij (blijkbaar de gemeenten) geeft aan dat ik in een andere wereld leeft dan jij. ik zie meer een wereld waarin open en eerlijkheid voorop staan en waar de wet wordt gerespecteerd van beide kanten (publieke partijen en private partijen) als er verschil van inzicht bestaat wordt dit voorgelegd via de daartoe geëigende kanalen.

Het kan bevreemden maar een overheid welke een bepaalde partij bevooroordeeld wekt vragen op. Het zal je ook niet ontgaan zijn in de media dat het aantal ambtelijke onderzoeken naar integriteit toeneemt.

Misschien is het voor je een advies om te raden te gaan indien je bij een overheid werkt bij de juristen aldaar. Werk je voor een bureau is het raadzaam op langs een juristenkantoor te gaan.

Ik ben het met je eens dat het een gecompliceerde materie is.

Met vriendelijke groet


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2006, 16:38:22
Beste Palmpie (?) ondanks internet zijn er etiquette in woord en gedrag maar dat terzijde.

Het feit dat je spreekt over tegenpartij (blijkbaar de gemeenten) geeft aan dat ik in een andere wereld leeft dan jij. ik zie meer een wereld waarin open en eerlijkheid voorop staan en waar de wet wordt gerespecteerd van beide kanten (publieke partijen en private partijen) als er verschil van inzicht bestaat wordt dit voorgelegd via de daartoe geëigende kanalen.

Het kan bevreemden maar een overheid welke een bepaalde partij bevooroordeeld wekt vragen op. Het zal je ook niet ontgaan zijn in de media dat het aantal ambtelijke onderzoeken naar integriteit toeneemt.

Misschien is het voor je een advies om te raden te gaan indien je bij een overheid werkt bij de juristen aldaar. Werk je voor een bureau is het raadzaam op langs een juristenkantoor te gaan.

Ik ben het met je eens dat het een gecompliceerde materie is.

Met vriendelijke groet

Dus ik begrijp uit je woorden dat jij niet zo de 'wetteksten' te voorschijn kan 'toveren'  ;) Dan weten we blijkbaar beiden niet waarover we praten.... Alleen staat het wel in de bouwverordening ;) ;D Volgens mij is dat nog steeds wettekst....  ;)
Ik neem aan dat jouw bureau wel langs een juristenkantoor gegaan is..... ;)

Waarom heft men in Nederland (hogere en lagere overheden) andere belastingen dan in België en visa versa  ;) Waarom hebben ze daar ook geen afspraak over gemaakt.... Dat lijkt me belangrijker voor de regeringen/voor de handel dan voor een 'sprinklerinstallatie'  ;) Vandaar dat ik aan je vroeg of je het kon onderbouwen met relevante wetteksten!  :)

Is het jullie al gelukt om in Duitsland een Spinklerinstallatie volgens de Nederlandse regels aan te laten leggen.....  ;) Waarom mag je in Nederland niet bouwen volgens de Duitse/Belgische/Franse/Italiaanse/Griekse/Spaanse/Oostenrijkse/Engelse/Ierse/Deense/Finse bouwvoorschriften  ;D ;D ;D ;)
Zomaar wat voorbeelden die volgens mij veel meer 'beperkingen' met zich mee brengen dan de LPCB versus VdS discussie.

Stel dat je volgens de italiaanse bouwregelgeving mag bouwen.... dan had je ook geen BMC's meer met doormelding want dat wil de italiaanse overheid niet. Ze hebben daar alleen maar last van.....  :-X ;)

Trouwens, het is Palmpie is zonder vraagteken.....  ;D ;D ;)


Ruysdael

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2006, 21:03:42
Ik vind het zeer betreuringswaardig dat Palmpje niet een constructieve bijdrage wil/kan leveren in deze discussie!


Karim

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 9 mei 2006, 21:08:58
Ik vind het zeer betreuringswaardig dat Palmpje niet een constructieve bijdrage wil/kan leveren in deze discussie!

Wat is dat nou weer voor domme opmerking   ???

Hoe zat dat ook alweer met dat spreekwoord van de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Palmpie gaat juist wel in discussie, hij vraagt om bewijs (wetteksten) van enkele stellingen en geeft voorbeelden waar dat op toegepast zou kunnen worden (die sprinkler installatie in het buitenland).

En dan kom jij, zonder dat je zelf ook maar iets toevoegd aan dit topic roepen dat palmpie geen "constructieve bijdrage" leverd....  ::)

Heel logisch ja....  ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #14 Gepost op: 9 mei 2006, 22:33:29
Ik vind het zeer betreuringswaardig dat Palmpje niet een constructieve bijdrage wil/kan leveren in deze discussie!

Ik wil niet lullig doen maar wat voor bijdrage lever jij in deze discussie met je opmerking???  ;) Ook in de volgende topic stel je wel een 'vraag' maar draag je totaal niet bij aan de discussie / stelling name: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12746.0 Jij begint  met een vraag zonder dat je je mening neer zet. Ook verder in de discussie nodig ik je uit om dit te doen maar je reageert er totaal niet op.  :) :-X


Lummelke

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2006, 00:14:20
Beste Palmpie,

We hebben het niet over normen, we hebben het over regelingen. In de rest van Europa worden installaties veelal gebouwd conform de Normen CEA NFPA FM en VdS net zoals in Nederland, ook Nederlandse installateurs bouwen in het buitenland installaties.
Bouwen moeten we conform het bouwbesluit ook de Deense aannemers die hier bouwen. Installaties moeten ook gemaakt worden eerst conform de EU-normen indien deze ontbreken conform de landelijke normen, ontbreken die dan pas naar buitelandse normen.

Regelingen beperken het handelsverkeer, wanneer we naar LPCB kijken. Het feit dat deze regeling in de bouwverordening is opgenomen is geheel juist, maar volgens mij is ie opgenomen in de bijlage (en dus geen wet tekst). De houding en opmerkingen die je onlangs aan het plaatsen bent geweest, geven aan dat het vuur je aan de schenen wordt gelegd en dat je dus een fel voorstander van LPCB bent. Op zich is daar niets op tegen, iedereen mag vinden wat ie wil. Maar ik kan je garanderen dat je in de toekomst van je denkbeeldig eilandje wordt geschopt door de EU-regelgeving.

Overigens heb je eerder gevraagd, waar er in de eu-regelgeving iets over installaties wordt verteld, beste Palmpie in de EU-regelgeving staat daar niets over in. In deze regelgeving staat hoe we met regelingen als een LPCB moeten omgaan. Het gaat voornamelijk over vrij handelsverkeer. Maar vraag het maar eens aan mevrouw N. Kroes. Zij is te bereiken in Brussel. Je kent haar vast wel.
En als we het over normen hebben dan is er de NEN-EN 12845 (NEderlandseNorm-EuropeseNorm), maar deze zou zogenaamd niet geaccepteerd zijn door de ..........................................LPCB aanhang. Heren, voor het hekje bij de rechter is dit de norm (NEN_EN 12845). En omdat de afkorting LPCB of het woord BdB er niet in voorkomt zouden we de norm niet accepteren? Inderdaad de norm heeft een aantal open delen, maar pak dan de NFPA, FM of CEA regelgeving.
Er komen overigens steeds meer PvE's op de markt die gestoeld zijn op de NEN 12845 met aanvulling NFPA enFM regelgeving.

Palmpie palmpie, wat laat je je eigen nu kennen zeg.

Tip. Ga eens informeren bij Economische zaken in je gemeente. Sla het hoofd preventie eens over, ook die zijn vaak al bedorven door LPCB aanhangers.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2006, 00:28:31
Beste Palmpie,

We hebben het niet over normen, we hebben het over regelingen. In de rest van Europa worden installaties veelal gebouwd conform de Normen CEA NFPA FM en VdS net zoals in Nederland, ook Nederlandse installateurs bouwen in het buitenland installaties.
Bouwen moeten we conform het bouwbesluit ook de Deense aannemers die hier bouwen. Installaties moeten ook gemaakt worden eerst conform de EU-normen indien deze ontbreken conform de landelijke normen, ontbreken die dan pas naar buitelandse normen.

Regelingen beperken het handelsverkeer, wanneer we naar LPCB kijken. Het feit dat deze regeling in de bouwverordening is opgenomen is geheel juist, maar volgens mij is ie opgenomen in de bijlage (en dus geen wet tekst). De houding en opmerkingen die je onlangs aan het plaatsen bent geweest, geven aan dat het vuur je aan de schenen wordt gelegd en dat je dus een fel voorstander van LPCB bent. Op zich is daar niets op tegen, iedereen mag vinden wat ie wil. Maar ik kan je garanderen dat je in de toekomst van je denkbeeldig eilandje wordt geschopt door de EU-regelgeving.

Overigens heb je eerder gevraagd, waar er in de eu-regelgeving iets over installaties wordt verteld, beste Palmpie in de EU-regelgeving staat daar niets over in. In deze regelgeving staat hoe we met regelingen als een LPCB moeten omgaan. Het gaat voornamelijk over vrij handelsverkeer. Maar vraag het maar eens aan mevrouw N. Kroes. Zij is te bereiken in Brussel. Je kent haar vast wel.
En als we het over normen hebben dan is er de NEN-EN 12845 (NEderlandseNorm-EuropeseNorm), maar deze zou zogenaamd niet geaccepteerd zijn door de ..........................................LPCB aanhang. Heren, voor het hekje bij de rechter is dit de norm (NEN_EN 12845). En omdat de afkorting LPCB of het woord BdB er niet in voorkomt zouden we de norm niet accepteren? Inderdaad de norm heeft een aantal open delen, maar pak dan de NFPA, FM of CEA regelgeving.
Er komen overigens steeds meer PvE's op de markt die gestoeld zijn op de NEN 12845 met aanvulling NFPA enFM regelgeving.

Palmpie palmpie, wat laat je je eigen nu kennen zeg.

Tip. Ga eens informeren bij Economische zaken in je gemeente. Sla het hoofd preventie eens over, ook die zijn vaak al bedorven door LPCB aanhangers.


Dat ik zo fel reageer wil niet zeggen dat ik oogkleppen op heb.... ;) Alleen komen de 'tegenstanders' van de regeling altijd met de kreet dat het niet mag zonder dit ooit aan te tonen door een 'directive'  ;) Vandaar dat ik benieuwd ben waar de wijsheid daadwerkelijk staat.... Sommige zaken zijn namelijk geharmoniseerd en sommige zaken niet.... ;) Dus ik heb een simpele vraag: waar staat het?  :) Nog steeds heb ik geen link gevonden / gekregen waar ik het kan na lezen.....  :) ::)


WHamer

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2006, 13:41:46
Beste heer Palmpie (?)

Je verward het een met het ander.

1) Europese bouwregelgeving wordt momenteel geharmoniseerd, daar hebben wij voordeel van maar ook nadeel. Misschien is het aardig te wten dat in het blad "Bouwrecht december 2004" een onderzoek is gepubliceerd van een onderzoek gehouden in 2003 welke is uitgevoerd door OTB (Universiteit Delft) in hoeverre er harmonisatie dient te gebeuren van de europese bouwregelgeving.

2) Een certificaat voor een elektrotechnisch installatie of een bouwtechnische installatie valt niet onder bouwregelgeving hooguit wordt vanuit het bouwbesluit hiervoor een norm aangestuurd. Deze normen worden op europees niveau bepaald de zogenaamde CEA waaruit volgt de EN-NEN norm voor Nederland (dit is een wettelijke norm). Dit houdt dus ook in zodra bij voorbeeld in Belgie, Italie of Duitsland een installatie aangelegd wordt door een nederlands bedrijf conform de EN norm en deze uiteraard wordt gecertificeerd door bij voorbeeld LPCB, KIWA, SECO, VdS, ANPI, Lloyds Register de desbetreffende overheid hiermee volledig instemt. Bij twijfel kan de overheid enkel een klacht indienen bij de toezichthouder.

Je vraagt naar wettelijke onderbouwing uiteraard wil ik deze graag aanreiking echter mijn werkzaamheden dienen wel betaald te worden.

Ik denk dat het essentieel is in deze discussie dat men beseft dat bouwregelgeving wordt gegeven door de centrale overheid en dat de toetsende en handhavende activiteiten op lokaal niveau worden uitgevoerd. Je stelt dat de gemeentelijke bouwverordening voor jou regelgeving is dat is in juist mits deze lokale regelgeving in overeenstemming is met hogere wet en regelgeving.

Met vriendelijke groet,
Willem Hamer


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2006, 18:41:19
Beste heer Palmpie (?)

Je verward het een met het ander.

1) Europese bouwregelgeving wordt momenteel geharmoniseerd, daar hebben wij voordeel van maar ook nadeel. Misschien is het aardig te wten dat in het blad "Bouwrecht december 2004" een onderzoek is gepubliceerd van een onderzoek gehouden in 2003 welke is uitgevoerd door OTB (Universiteit Delft) in hoeverre er harmonisatie dient te gebeuren van de europese bouwregelgeving.

2) Een certificaat voor een elektrotechnisch installatie of een bouwtechnische installatie valt niet onder bouwregelgeving hooguit wordt vanuit het bouwbesluit hiervoor een norm aangestuurd. Deze normen worden op europees niveau bepaald de zogenaamde CEA waaruit volgt de EN-NEN norm voor Nederland (dit is een wettelijke norm). Dit houdt dus ook in zodra bij voorbeeld in Belgie, Italie of Duitsland een installatie aangelegd wordt door een nederlands bedrijf conform de EN norm en deze uiteraard wordt gecertificeerd door bij voorbeeld LPCB, KIWA, SECO, VdS, ANPI, Lloyds Register de desbetreffende overheid hiermee volledig instemt. Bij twijfel kan de overheid enkel een klacht indienen bij de toezichthouder.

Je vraagt naar wettelijke onderbouwing uiteraard wil ik deze graag aanreiking echter mijn werkzaamheden dienen wel betaald te worden.

Ik denk dat het essentieel is in deze discussie dat men beseft dat bouwregelgeving wordt gegeven door de centrale overheid en dat de toetsende en handhavende activiteiten op lokaal niveau worden uitgevoerd. Je stelt dat de gemeentelijke bouwverordening voor jou regelgeving is dat is in juist mits deze lokale regelgeving in overeenstemming is met hogere wet en regelgeving.

Met vriendelijke groet,
Willem Hamer

Het wordt al wat helderder. In Nederland worden ook heel wat normen uitgegeven. Alleen hebben die pas wetkracht als ze ergens worden aangehaald in een wets artikel. Hoe verhoud zich dat met de EN normen??

Bijvoorbeeld de EN81-72. Daarin staat keihard dat er een brandweerschacht moet komen waarin een trappenhuis voor de brandweer ligt + de brandweerlift. Beiden te samen in één schacht. Ook staat er in dat er een fireprotected lobby voor de brandweerlift moet komen, dus geen smoke protected zoals het nu in NL gehanteerd wordt. Kunnen we nu plannen gaan afwijzen die dit niet hebben??  ::) ;) Wat adviseer jij je klanten met betrekking tot deze norm?  ::)

De overheid bepaald toch het veiligheidsniveau wat we willen hebben in een land. In belgië kan je redelijk gemakkelijk vuurwapens kopen terwijl dit in NL toch wat moeilijker is.
Nederland wil blijkbaar met zijn sprinklerinstallaties een bepaald niveau halen dat hoger ligt dan in de omringende landen. Door deregulering leggen ze de verantwoordelijkheden ergens neer waarop de overheid tweedelijns toezicht houdt. Dat dit erg belangrijk is hebben we in het najaar van 2005 kunnen zien bij sprinklerinstallaties.
Het is dus belangrijk dat de overheid kan controleren of de inspectie instellingen hun werk goed hebben gedaan en bij de nederlandse instellingen kan je dat!
Blijkbaar wil de overheid ook met een bepaalde kwaliteit worden aangelegd. Zou jij er dan voorstander van zijn dat de loodgieter op de hoek een sprinkler zou gaan aanleggen??

Ik begrijp uit je woorden dat je de artikelen dus niet op de plank heb liggen en dat je het ook uit moet zoeken. Hoe ben je dan aan je informatie gekomen dat dit allemaal niet mag? ::) ???
Ik zal binnenkort eens pogen om in mijn vrije tijd eens in de EU directives te gaan speuren.....  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2006, 21:00:41
Ik mis hier echt de sprinklerinstallatie in het rijtje......  ;)

http://europa.eu/scadplus/leg/nl/s06014.htm
   

Activiteiten van de Europese unie - Samenvattingen van de wetgeving

TECHNISCHE HARMONISATIE >
BOUWNIJVERHEID

INLEIDING

BOUWPRODUCTEN

ENERGIE-EFFICIËNTIE

    * Energiecertificatie van gebouwen
    * Energieprestaties van gebouwen

IMPACT VAN CONSTRUCTIEMATERIAAL

    * Geluidshinder
          o Geluidsemissies van buitenshuis gebruikt materieel (castellanodeutschenglishfrançais)
    * Gezondheid en zekerheid
          o Brandbeveiliging in bestaande hotels

INSTALLATIES IN GEBOUWEN

    * Liften (castellanodeutschenglishfrançais)
    * Huishoudelijke elektrische koelapparatuur (castellanodeutschenglishfrançais)
    * Nieuwe centrale-verwarmingsketels (castellanodeutschenglishfrançais)
    * Gastoestellen (castellanodeutschenglishfrançais)
    * Voorschakelapparaten voor fluorescentielampen (castellanodeutschenglishfrançais)
    * Elektrisch materieel voor gebruik met laagspanning (castellanodeutschenglishfrançais)

GEZONDHEID VAN DE WERKNEMERS

    * Blootstelling aan asbest (castellanodeutschenglishfrançais)
    * Werk op tijdelijke en mobiele bouwplaatsen (castellanodeutschenglishfrançais)
    * Blootstelling aan mechanische trillingen (castellanodeutschenglishfrançais)
    * Blootstelling aan lawaai (castellanodeutschenglishfrançais)
    * Gevaren als gevolg van elektromagnetische velden en golven (castellanodeutschenglishfrançais)