VdS Versus LPCB Certificaat

Auteur Topic: VdS Versus LPCB Certificaat  (gelezen 12211 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Lummelke

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 18 mei 2006, 15:23:50
Normen voor de aanleg zijn er voldoende, NEN-EN NFPA CEA FM VdS enz. enz. het eu-verhaaltje gaat ook niet op voor de normen. Maar over de handelswijze. Geharmoniseerd of niet NEN staat voor Nederlandse Norm en EN voor Europese Norm. In Nederland is deze norm geaccepteerd en dus van toepassing.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #31 Gepost op: 18 mei 2006, 16:02:26
Normen voor de aanleg zijn er voldoende, NEN-EN NFPA CEA FM VdS enz. enz. het eu-verhaaltje gaat ook niet op voor de normen. Maar over de handelswijze. Geharmoniseerd of niet NEN staat voor Nederlandse Norm en EN voor Europese Norm. In Nederland is deze norm geaccepteerd en dus van toepassing.

Een norm is alleen van kracht als hij ergens wordt aangehaald in de regelgeving.... ;)


Lummelke

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 18 mei 2006, 19:05:53
Ja, daar heb je gelijk in. Maar welke norm wordt er dan eigelijk aangeschreven voor de sprinklerinstallatie? De brandmeldinstallatie is me duidelijk, NEN 2535 (zie bouwverordening) en ook de ontruimingsinstallatie NEN2575. Maar waar staat een Norm voor brandmeldinstallaties?
Ik denk dat we lang kunnen zoeken.....................of kijk ik er naast.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #33 Gepost op: 18 mei 2006, 20:06:54
Ja, daar heb je gelijk in. Maar welke norm wordt er dan eigelijk aangeschreven voor de sprinklerinstallatie? De brandmeldinstallatie is me duidelijk, NEN 2535 (zie bouwverordening) en ook de ontruimingsinstallatie NEN2575. Maar waar staat een Norm voor brandmeldinstallaties?
Ik denk dat we lang kunnen zoeken.....................of kijk ik er naast.

 ;)


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #34 Gepost op: 20 mei 2006, 17:13:41
Er zijn inderdaad genoeg installatievoorschriften voor de aanleg van sprinklerinstallaties, maar geen geharmoniseerde Europese norm.

Alleen als een norm geharmoniseerd is mag je geen handelsbelemmeringen opwerpen tegen de producten die een CE keurmerk hebben op basis van die norm (of is het nou zo dat je geen producten mag invoeren die geen CE markeringen hebben, zo veel weet ik eigenlijk ook weer niet van  :D).

Er zijn wel geharmoniseerde normen op sprinklergebied, maar die betreffen b.v. produkten zoals alarmbellen voor sprinklerinstallaties.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #35 Gepost op: 27 mei 2006, 20:35:02
Zie onderstaande linken..... Het bedrijfsleven zelf is het blijkbaar eens met de regeling....  ;) ;D

http://www.hetccv.nl/dossiers/Kwaliteitsregelingen_en_instrumenten/CCVxregelingen/CCVxregelingen/Voorschriften_voro_automatische_sprinklerinstallaties.html

Voorschriften voor Automatische Sprinklerinstallaties
Brandblusinstallaties (sprinklerinstallaties, schuimblus- en gasblussystemen) worden in Nederland gecertificeerd volgens de regeling LPS 1233. Deze regeling wordt uitgevoerd door certificatie-instelling LPCB. Hierin staan eisen waaraan het proces van aanleg van stationaire brandblusinstallaties moet voldoen.
Beschrijving
Het Voorschrift voor Automatische Sprinklerinstallaties (VAS) met de daarbij behorende memoranda wordt het meest gebruikt. Verder wordt er regelmatig gebruik gemaakt van buitenlandse voorschriften, afkomstig van

    * National Fire Protection Association
    * FM
    * Comité Européen des Assurances

 

Er bestaat een Europese norm voor sprinklerinstallaties: de NEN-EN 12845:2004. Een NEN-werkgroep werkt aan een Nederlandse Praktijkrichtlijn (NPR) 1073, waarin de tekst van de EN 12845 in het Nederlands wordt opgenomen. De verwachting is dat de NPR 1073 als 'groentje' medio 2006 wordt gepubliceerd en de VAS zal gaan vervangen.
Toepassing
Voorschriften voor Automatische Sprinklerinstallaties

Dit Voorschrift voor Automatische Sprinklerinstallaties (VAS) betreft het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van automatische sprinklerinstallaties in gebouwen, objekten, etc. met een laag, een normaal of een hoog brandgevaar.  

(...)


----------------------------------------------------

http://www.hetccv.nl/hetccv/partners/

Partners van het CCV
De aanpak van het CCV is gericht op samenwerking. Het CCV creëert en verbindt netwerken om gezamenlijk criminaliteit te bestrijden en veiligheid te bewerkstelligen. Kennis en praktijkvoorbeelden worden uitgewisseld met partners. Het CCV werkt samen met verschillende publieke en private partijen.

Oprichters van het CCV:

   1. Verbond van verzekeraars
   2. Ministerie van Justitie
   3. VNO-NCW
   4. Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
   5. Raad van Hoofdcommissarissen
   6. Vereniging van Nederlandse Gemeenten

Andere samenwerkende partijen:

   1. Hoofdbedrijfschap Detailhandel
   2. Platform Detailhandel
   3. MKB Nederland
   4. Koninklijk Horeca Nederland
   5. Kamer van Koophandel


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 1 juni 2006, 16:58:32
Jammer dat er geen reactie meer komt van de 'tegenstanders'...... ::) ::) ;)


Lummelke

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 2 juni 2006, 12:05:29
Vreemd, dat er een NEN-EN Norm is die gedeeltelijk vertaald moet worden in een NPR? Een NEN Norm prevaleert toch boven een praktijkrichtlijn. Je kunt de NEN-EN toch ook gewoon vertallen.
En waarom blijven we eigelijk steeds weer normen verzinnen, als we toch maar alles blijven copiëren uit FM/NFPA/CEA, vertaal die boeken gewoon verhef ze tot norm en klaar is kees.
Waarom weer zelf dingen gaan bedenken als dat al door andere is gedaan.


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #38 Gepost op: 4 juni 2006, 01:08:07
Inderdaad, het is vreemd, maar wel verklaarbaar:

De NEN-EN 12845 is voor de eerste keer uitgekomen (een paar jaar geleden) met als doel te worden geharmoniseerd. Het harmoniseren is niet gebeurd, voor zover ik het heb begrepen aangezien je nu eenmaal niet een complete installatie in Europa wilt invoeren en over de grenzen wil transporteren. Ik denk dat aangezien het de bedoeling was om een geharmoniseerde norm te maken, men bepaalde zaken uit de norm heeft gelaten, of het waren gewoon fouten.

Feit is dat er nogal wat zaken missen. Het is de bedoeling om de fouten of ontbrekende zaken recht te zetten in een Nederlands document. En aangezien er al een geldende norm is, mag je dan geen nieuwe Nederlandse norm maken die van de geldende norm afwijkt. De simelste oplossing was dan een NPR, maar de laatste berichten zijn dat het toch wel weer een norm mag worden van NEN. Het zou dan de NEN 6094 worden.

Overigens staat het een ieder vrij om FM/NFPA te gebruiken, maar kennelijk is er toch behoefte om een Nederlandse of Europese norm te hebben. Misschien een lobby van Europese fabrikanten, certificatie-instellingen, beproevingslaboratoria en Raden voor Accreditatie? Benieuwd wat WHamer van deze mogelijke vorm van marktbescherming vindt  :o. Ik zou zeggen: weg met die Europese marktbescherming en leve de NFPA voorschriften, mits volgens een goede certificeringsregeling bewaakt  ;).


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 4 juni 2006, 15:43:12
Helaas voor ons vind WHamer de discussie waarschijnlijk niet meer interessant, vind hij dat hij ons(/mij) toch niet kan overtuigen of heeft hij geen argumenten meer:

Naam:     WHamer
Berichten:    10 (0.333 per dag)
Positie:    Volledig lid
Datum van registratie:    4 mei 2006, 21:01:22
Laatst actief:    31 mei 2006, 12:31:26

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?action=profile;u=3281;sa=showPosts


Ik heb hem nog een paar keer uitgenodigd om te reageren in sommige topics maar helaas blijft het stil.....  ::) So be it... :)