Europa is leuk!!!
http://ec.europa.eu/comm/consumers/cons_safe/serv_safe/reports/safety_serv_rep_nl.pdfVERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE
RAAD
over de veiligheid van consumentendiensten
(...)
I. Algemeen
Met dit verslag komt de Commissie tegemoet aan het verzoek van het Europees
Parlement en de Raad in artikel 20 van Richtlijn 2001/95/EG (algemene
productveiligheid) om "aan (te geven) welke de behoeften, mogelijkheden en
prioriteiten zijn inzake ...
een gemeenschappelijk optreden op het gebied van de
veiligheid van diensten". Het werd opgesteld na een brede raadpleging van de
lidstaten en belanghebbenden, op grond van een voorlopige vaststelling van de meest
aangewezen beleidsopties die op hun kwaliteit beoordeeld werden. De voornaamste
bevinding in het verslag is dat gegevens en informatie over de feitelijke aspecten van
de risico's en de veiligheidsaspecten van diensten grotendeels ontbreken. De
conclusie van dit verslag is dan ook dat de communautaire actie in de eerste plaats
gericht moet zijn op de verbetering van de kennisbasis op dit gebied.
Dit verslag is toegespitst op de aspecten gezondheid en fysieke veiligheid van aan de
consument verleende diensten en op diensten die in dit opzicht bepaalde risico's
inhouden. De bescherming van de economische en financiële belangen van de
consument is reeds geregeld in het kader van initiatieven met betrekking tot het
consumentenbeleid van de EU en de interne markt, en komt in dit verslag niet aan
bod.
II. De bestaande Europese wet- en regelgeving over de veiligheid van diensten
Op Europees niveau bestaat er geen horizontale wetgeving over de veiligheid van
diensten. Een aantal bestaande instrumenten op diverse beleidsgebieden dragen
echter indirect bij tot de veiligheid van bepaalde diensten. Met name de
communautaire wetgeving die de technische regels voor bepaalde professionele
producten harmoniseert, is van groot belang voor de veiligheid van de dienst waarin
die producten worden gebruikt.
Specifiek voor de brandveiligheid in hotels heeft de
Raad in 1986 een belangrijke aanbeveling goedgekeurd. Er is een omvangrijke
communautaire wetgeving opgesteld specifiek voor vervoersveiligheid (land-, zeeen
luchtvervoer) in het kader van de bepalingen van het Verdrag over het
vervoersbeleid.
III. Beleidssituatie en wet- en regelgeving in de lidstaten
Alle lidstaten hebben een beleid, wetgeving en administratieve maatregelen met
betrekking tot de veiligheid van diensten, maar de benaderingen zijn sterk
verschillend. Bepaalde lidstaten (Finland, Frankrijk, Portugal, Spanje en Zweden)
hebben een algemene wetgeving ingevoerd, specifiek over de veiligheid van
consumentendiensten, als aanvulling op hun sectoraal beleid en wetgeving. Een paar
lidstaten (Verenigd Koninkrijk en Ierland) hebben de horizontale aspecten van de
veiligheid van diensten voor de consument, de gebruiker en het publiek opgenomen
in hun wetgeving inzake gezondheid en veiligheid op het werk. Alle lidstaten hebben
sectorspecifieke benaderingen, met diverse bepalingen die direct of indirect van
belang zijn voor de veiligheid van verschillende categorieën van diensten. In
sommige lidstaten zijn ook gedragscodes en vrijwillige maatregelen ingevoerd, maar
op ad-hocbasis en slechts voor een paar specifieke dienstensectoren. Naast de
specifieke directe maatregelen is de regelgeving op andere gebieden, zoals de
veiligheid van gebouwen en de arbeidsveiligheid, indirect van groot belang.
De betreffende maatregelen zijn complex en verscheiden, en het is dus zeer moeilijk
om een vergelijkende analyse te maken van de wet- en regelgeving in de lidstaten en
een overzicht te geven van de specifieke leemten en zwakheden in de benaderingen
van de lidstaten of in hun praktische toepassing en handhaving.
IV. Problemen die bij de beoordeling van de situatie in de lidstaten naar voren
komen
Tot dusver zijn er geen feitelijke bewijzen gevonden van specifieke belemmeringen
voor intracommunautaire grensoverschrijdende dienstverlening tengevolge van
uiteenlopende veiligheidsvoorschriften. Tijdens de raadplegingen werd daaromtrent
geen enkele aanwijzing gevonden of klacht geuit. Een Eurobarometer-enquête wijst
erop dat bij de Europese consument de indruk leeft dat de veiligheid van producten
en diensten in het buitenland minder goed gewaarborgd is. Dat kan onder meer
afhangen van de manier waarop zij de veiligheid van diensten in andere landen
ervaren. Het vertrouwen van de consument in de veiligheid van diensten in de hele
EU verbeteren, is een belangrijke doelstelling van de interne markt, vooral op
gebieden zoals toerisme, sport- en recreatieactiviteiten.
De beschikbare kennisbasis over de veiligheid en de risico's van diensten vertoont
aanzienlijke leemten. Systematische monitoring en verzameling van gegevens over
ongevallen en letsels gebeurt slechts in een paar sectoren zoals vervoer en
gezondheidszorg. De gegevens over andere sectoren zijn schaars. Bovendien is de
beschikbare informatie meestal onvoldoende betrouwbaar en gedetailleerd, en niet
vergelijkbaar. Ze is dan ook niet bruikbaar voor een systematische en vergelijkende
risico-evaluatie. Extrapolaties voor de hele Unie op basis van de schaarse
beschikbare gegevens geven nietszeggende of tegenstrijdige resultaten
(...)
VI. Maatregelen op Europees niveau
Overeenkomstig de resultaten van de raadpleging is de Commissie van mening dat
communautaire maatregelen voor de veiligheid van diensten de volgende
streefdoelen zou kunnen hebben:
Ondersteuning van de effectiviteit en efficiëntie van de nationale
beleidsmaatregelen.
Ervoor zorgen dat de consument erop kan rekenen dat zijn veiligheid in de hele
EU steeds even goed beschermd is. Vergemakkelijken van informatieverstrekking over grensoverschrijdende
dienstverlening of de oprichting van dochterondernemingen van dienstverleners
bevorderen.
Er werd dan ook onderzocht welke concrete maatregelen voor de veiligheid van
diensten mogelijk zijn en in hoeverre zij verantwoord zijn in het licht van deze
doelstellingen.
De beschikbare gegevens zijn echter ontoereikend en er is geen bewijs van specifieke
interne marktproblemen. Elke richtinggevende keuze voor concrete communautaire
maatregelen is in dit stadium dan ook moeilijk te verantwoorden. Diensten zijn een
belangrijke sector in de Europese economie en de veiligheid van diensten op het
gebied van toerisme, sport en recreatie is aan geen grenzen gebonden. De Europese
burgers verwachten ook dat hun veiligheid overal in de EU even goed beschermd
wordt. Daaruit moet men besluiten dat initiatieven in EU-verband ter ondersteuning
van het beleid en de maatregelen van de lidstaten wenselijk zijn.
De verbetering van de huidige kennisbasis en een systematische monitoring van het
beleid en de maatregelen van de lidstaten lijkt bijgevolg de eerste prioriteit. Europese
normen voor specifieke dienstensectoren of risico's
kunnen eveneens noodzakelijk
zijn ter ondersteuning van nationale maatregelen.
Om de kennisbasis te verbeteren en zo nodig Europese normen ter ondersteuning van
het nationaal beleid te kunnen vastleggen, moet een geschikt kader worden
uitgewerkt.
Een dergelijk wetgevingskader zou tot doel hebben het beleid en de maatregelen van
de lidstaten te volgen en te ondersteunen door:
(1) Een procedure vast te stellen voor de uitwisseling van informatie over
ontwikkelingen in het beleid en de regelgeving en over de geboekte resultaten,
en voor administratieve samenwerking tussen de autoriteiten, rekening
houdend met het toepassingsgebied van de huidige en toekomstige
communautaire wetgeving inzake informatie op het gebied van technische
normen en voorschriften met betrekking tot diensten,
(2) Voorschriften vast te stellen voor de systematische verzameling en evaluatie
van gegevens over de risico's van diensten en het aanleggen van een EUdatabank,
(3) Het beogen van het opstellen van procedures voor de vaststelling van
Europese normen, als de noodzaak daartoe blijkt, die samen met een aantal
ruim omschreven doelstellingen betreffende de veiligheid van diensten
zouden worden gebruikt.
Het kader zal worden uitgewerkt in het licht van een zorgvuldige evaluatie van de
mogelijke voor- en nadelen, met bijzondere aandacht voor de situatie van het
midden- en kleinbedrijf en in nauwe samenwerking met de lidstaten. Doel daarvan is
het onderzoeksgebied en de methodes voor monitoring en de verzameling van
gegevens te optimaliseren, zodat op een economische verantwoorde manier een
werkelijke toegevoegde waarde wordt gecreëerd.
De aandacht zou vooral moeten uitgaan naar sectoren waarvan het
grensoverschrijdend karakter de consument het meest aanbelangt, bijvoorbeeld
diensten voor verblijfstoerisme zoals hotels, campings en andere toeristische
voorzieningen en tevens de daarmee samenhangende sport- en recreatieactiviteiten.(...)