VdS Versus LPCB Certificaat

Auteur Topic: VdS Versus LPCB Certificaat  (gelezen 12220 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

WHamer

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 11 mei 2006, 14:27:34
Geachte heer Palmpie (?)

In gevolge van artikel 100A EEG Verdrag worden technische handelbelemmeringen opgeheven door harmonisatie

Een EN-norm is een uitvloeisel van de Europese Commssie, welke zijn overgenomen door de Europese Raad vastgelegd in een resolutie 7 mei 1985, welke opdracht heeft geheven aan CEN/CENELEC welke normen door de nationale normcommissies worden overgenomen in nationale normen.

Indien bijvoorbeeld conform de norm 12845 (sprinkler) een installatie wordt is een verklaring van overeenstemming van de installateur voldoende. Echter meestal zal een installatie afwijkend zijn van de norm (om welke reden dan ook) op dat moment dient er een Programma van Eisen te worden geschreven (dit mag een ieder doen) welke daarna gecertificeerd dient te worden. Dan kan de opdrachtgever een aanbestedingsprocedure starten. Bij oplevering dient dat een certificaat van een daartoe bevoegde (europese)certificatieinstelling overlegd te worden.

Een opdrachtgever kan zelf bepalen met welke (europese) installateur en (europese) certificatieinstelling zaken worden gedaan hierin heeft en mag een overheid geen invloed op uit oefenen. Ziet een toetsende overheid missstanden dan zal deze overheid de misstanden kenbaar dienen te maken bij de toezichthoudende instantie van de certificeringsinstalling in Nederland is dat de Raad van Accreditatie.

Zoals ik al eerder aangaf zit de wetgeving toch gecompliceerder in elkaar dan menigeen verwacht. Het aangeven dat het in de gemeentelijke bouwverordening staat is juist maar de gemeentelijke bouwverordening is dan ook strijdig met hogere wetgeving (europa) en derhalve niet rechtsgeldig.

Met vriendelijke groet,
Willem Hamer


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 11 mei 2006, 19:27:41
Geachte heer Palmpie (?)

In gevolge van artikel 100A EEG Verdrag worden technische handelbelemmeringen opgeheven door harmonisatie

Een EN-norm is een uitvloeisel van de Europese Commssie, welke zijn overgenomen door de Europese Raad vastgelegd in een resolutie 7 mei 1985, welke opdracht heeft geheven aan CEN/CENELEC welke normen door de nationale normcommissies worden overgenomen in nationale normen.

Indien bijvoorbeeld conform de norm 12845 (sprinkler) een installatie wordt is een verklaring van overeenstemming van de installateur voldoende. Echter meestal zal een installatie afwijkend zijn van de norm (om welke reden dan ook) op dat moment dient er een Programma van Eisen te worden geschreven (dit mag een ieder doen) welke daarna gecertificeerd dient te worden. Dan kan de opdrachtgever een aanbestedingsprocedure starten. Bij oplevering dient dat een certificaat van een daartoe bevoegde (europese)certificatieinstelling overlegd te worden.

Een opdrachtgever kan zelf bepalen met welke (europese) installateur en (europese) certificatieinstelling zaken worden gedaan hierin heeft en mag een overheid geen invloed op uit oefenen. Ziet een toetsende overheid missstanden dan zal deze overheid de misstanden kenbaar dienen te maken bij de toezichthoudende instantie van de certificeringsinstalling in Nederland is dat de Raad van Accreditatie.

Zoals ik al eerder aangaf zit de wetgeving toch gecompliceerder in elkaar dan menigeen verwacht. Het aangeven dat het in de gemeentelijke bouwverordening staat is juist maar de gemeentelijke bouwverordening is dan ook strijdig met hogere wetgeving (europa) en derhalve niet rechtsgeldig.

Met vriendelijke groet,
Willem Hamer

Kan je een linkje regelen, ik kan hem namelijk niet vinden op: http://eur-lex.europa.eu/nl/treaties/index.htm


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 12 mei 2006, 00:03:03
Europa is leuk!!!  ;D ;D ;D :)

http://ec.europa.eu/comm/consumers/cons_safe/serv_safe/reports/safety_serv_rep_nl.pdf

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE
RAAD
over de veiligheid van consumentendiensten

(...)

I. Algemeen
Met dit verslag komt de Commissie tegemoet aan het verzoek van het Europees
Parlement en de Raad in artikel 20 van Richtlijn 2001/95/EG (algemene
productveiligheid) om "aan (te geven) welke de behoeften, mogelijkheden en
prioriteiten zijn inzake ... een gemeenschappelijk optreden op het gebied van de
veiligheid van diensten"
. Het werd opgesteld na een brede raadpleging van de
lidstaten en belanghebbenden, op grond van een voorlopige vaststelling van de meest
aangewezen beleidsopties die op hun kwaliteit beoordeeld werden. De voornaamste
bevinding in het verslag is dat gegevens en informatie over de feitelijke aspecten van
de risico's en de veiligheidsaspecten van diensten grotendeels ontbreken. De
conclusie van dit verslag is dan ook dat de communautaire actie in de eerste plaats
gericht moet zijn op de verbetering van de kennisbasis op dit gebied.
Dit verslag is toegespitst op de aspecten gezondheid en fysieke veiligheid van aan de
consument verleende diensten en op diensten die in dit opzicht bepaalde risico's
inhouden. De bescherming van de economische en financiële belangen van de
consument is reeds geregeld in het kader van initiatieven met betrekking tot het
consumentenbeleid van de EU en de interne markt, en komt in dit verslag niet aan
bod.

II. De bestaande Europese wet- en regelgeving over de veiligheid van diensten
Op Europees niveau bestaat er geen horizontale wetgeving over de veiligheid van
diensten.
Een aantal bestaande instrumenten op diverse beleidsgebieden dragen
echter indirect bij tot de veiligheid van bepaalde diensten. Met name de
communautaire wetgeving die de technische regels voor bepaalde professionele
producten harmoniseert, is van groot belang voor de veiligheid van de dienst waarin
die producten worden gebruikt. Specifiek voor de brandveiligheid in hotels heeft de
Raad in 1986 een belangrijke aanbeveling goedgekeurd.
Er is een omvangrijke
communautaire wetgeving opgesteld specifiek voor vervoersveiligheid (land-, zeeen
luchtvervoer) in het kader van de bepalingen van het Verdrag over het
vervoersbeleid.

III. Beleidssituatie en wet- en regelgeving in de lidstaten
Alle lidstaten hebben een beleid, wetgeving en administratieve maatregelen met
betrekking tot de veiligheid van diensten, maar de benaderingen zijn sterk
verschillend. Bepaalde lidstaten (Finland, Frankrijk, Portugal, Spanje en Zweden)
hebben een algemene wetgeving ingevoerd, specifiek over de veiligheid van
consumentendiensten, als aanvulling op hun sectoraal beleid en wetgeving. Een paar
lidstaten (Verenigd Koninkrijk en Ierland) hebben de horizontale aspecten van de
veiligheid van diensten voor de consument, de gebruiker en het publiek opgenomen
in hun wetgeving inzake gezondheid en veiligheid op het werk. Alle lidstaten hebben
sectorspecifieke benaderingen, met diverse bepalingen die direct of indirect van
belang zijn voor de veiligheid van verschillende categorieën van diensten. In
sommige lidstaten zijn ook gedragscodes en vrijwillige maatregelen ingevoerd, maar
op ad-hocbasis en slechts voor een paar specifieke dienstensectoren. Naast de
specifieke directe maatregelen is de regelgeving op andere gebieden, zoals de
veiligheid van gebouwen en de arbeidsveiligheid, indirect van groot belang.
De betreffende maatregelen zijn complex en verscheiden, en het is dus zeer moeilijk
om een vergelijkende analyse te maken van de wet- en regelgeving in de lidstaten en
een overzicht te geven van de specifieke leemten en zwakheden in de benaderingen
van de lidstaten of in hun praktische toepassing en handhaving.

IV. Problemen die bij de beoordeling van de situatie in de lidstaten naar voren
komen
Tot dusver zijn er geen feitelijke bewijzen gevonden van specifieke belemmeringen
voor intracommunautaire grensoverschrijdende dienstverlening tengevolge van
uiteenlopende veiligheidsvoorschriften. Tijdens de raadplegingen werd daaromtrent
geen enkele aanwijzing gevonden of klacht geuit.
Een Eurobarometer-enquête wijst
erop dat bij de Europese consument de indruk leeft dat de veiligheid van producten
en diensten in het buitenland minder goed gewaarborgd is. Dat kan onder meer
afhangen van de manier waarop zij de veiligheid van diensten in andere landen
ervaren. Het vertrouwen van de consument in de veiligheid van diensten in de hele
EU verbeteren, is een belangrijke doelstelling van de interne markt, vooral op
gebieden zoals toerisme, sport- en recreatieactiviteiten.
De beschikbare kennisbasis over de veiligheid en de risico's van diensten vertoont
aanzienlijke leemten. Systematische monitoring en verzameling van gegevens over
ongevallen en letsels gebeurt slechts in een paar sectoren zoals vervoer en
gezondheidszorg. De gegevens over andere sectoren zijn schaars. Bovendien is de
beschikbare informatie meestal onvoldoende betrouwbaar en gedetailleerd, en niet
vergelijkbaar. Ze is dan ook niet bruikbaar voor een systematische en vergelijkende
risico-evaluatie. Extrapolaties voor de hele Unie op basis van de schaarse
beschikbare gegevens geven nietszeggende of tegenstrijdige resultaten

(...)

VI. Maatregelen op Europees niveau
Overeenkomstig de resultaten van de raadpleging is de Commissie van mening dat
communautaire maatregelen voor de veiligheid van diensten de volgende
streefdoelen zou kunnen hebben:
 Ondersteuning van de effectiviteit en efficiëntie van de nationale
beleidsmaatregelen.
 Ervoor zorgen dat de consument erop kan rekenen dat zijn veiligheid in de hele
EU steeds even goed beschermd is.

 Vergemakkelijken van informatieverstrekking over grensoverschrijdende
dienstverlening of de oprichting van dochterondernemingen van dienstverleners
bevorderen.
Er werd dan ook onderzocht welke concrete maatregelen voor de veiligheid van
diensten mogelijk zijn en in hoeverre zij verantwoord zijn in het licht van deze
doelstellingen.
De beschikbare gegevens zijn echter ontoereikend en er is geen bewijs van specifieke
interne marktproblemen. Elke richtinggevende keuze voor concrete communautaire
maatregelen is in dit stadium dan ook moeilijk te verantwoorden. Diensten zijn een
belangrijke sector in de Europese economie en de veiligheid van diensten op het
gebied van toerisme, sport en recreatie is aan geen grenzen gebonden. De Europese
burgers verwachten ook dat hun veiligheid overal in de EU even goed beschermd
wordt. Daaruit moet men besluiten dat initiatieven in EU-verband ter ondersteuning
van het beleid en de maatregelen van de lidstaten wenselijk zijn.
De verbetering van de huidige kennisbasis en een systematische monitoring van het
beleid en de maatregelen van de lidstaten lijkt bijgevolg de eerste prioriteit. Europese
normen voor specifieke dienstensectoren of risico's kunnen eveneens noodzakelijk
zijn ter ondersteuning van nationale maatregelen.
Om de kennisbasis te verbeteren en zo nodig Europese normen ter ondersteuning van
het nationaal beleid te kunnen vastleggen, moet een geschikt kader worden
uitgewerkt.
Een dergelijk wetgevingskader zou tot doel hebben het beleid en de maatregelen van
de lidstaten te volgen en te ondersteunen door:
(1) Een procedure vast te stellen voor de uitwisseling van informatie over
ontwikkelingen in het beleid en de regelgeving en over de geboekte resultaten,
en voor administratieve samenwerking tussen de autoriteiten, rekening
houdend met het toepassingsgebied van de huidige en toekomstige
communautaire wetgeving inzake informatie op het gebied van technische
normen en voorschriften met betrekking tot diensten,
(2) Voorschriften vast te stellen voor de systematische verzameling en evaluatie
van gegevens over de risico's van diensten en het aanleggen van een EUdatabank,
(3) Het beogen van het opstellen van procedures voor de vaststelling van
Europese normen, als de noodzaak daartoe blijkt, die samen met een aantal
ruim omschreven doelstellingen betreffende de veiligheid van diensten
zouden worden gebruikt.
Het kader zal worden uitgewerkt in het licht van een zorgvuldige evaluatie van de
mogelijke voor- en nadelen, met bijzondere aandacht voor de situatie van het
midden- en kleinbedrijf en in nauwe samenwerking met de lidstaten. Doel daarvan is
het onderzoeksgebied en de methodes voor monitoring en de verzameling van
gegevens te optimaliseren, zodat op een economische verantwoorde manier een
werkelijke toegevoegde waarde wordt gecreëerd.
De aandacht zou vooral moeten uitgaan naar sectoren waarvan het
grensoverschrijdend karakter de consument het meest aanbelangt, bijvoorbeeld
diensten voor verblijfstoerisme zoals hotels, campings en andere toeristische
voorzieningen en tevens de daarmee samenhangende sport- en recreatieactiviteiten.


(...)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 12 mei 2006, 00:16:07
http://ec.europa.eu/internal_market/score/docs/score10/score10_nl.pdf

Blz 23 (alleen voor de die hards... :))

(...)

de industrie heeft niet sterk aangedrongen op Europese normalisatie. Kleine bedrijven
hebben zelden grensoverschrijdende belangen en vrezen voor meer formaliteiten,
terwijl grote bedrijven niet geïnteresseerd zijn in meer concurrentie voor hun
buitenlandse dochterondernemingen die met de plaatselijke nationale voorschriften
hebben leren omgaan.

(...)


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #24 Gepost op: 12 mei 2006, 08:31:23
Beste meneer WHamer,

waarom zet u nog steeds dat vraagteken achter Palmpie zijn naam??

Geachte heer Palmpie (?)

Hij heeft toch aangegeven dat dit een nickname is.
This is internet.... Ik had mezelf ook BrEEzErgIrl kunnen noemen...  ;D ;D ;D ;D ;D

Trouwens, het is Palmpie is zonder vraagteken.....  ;D ;D ;)

Of blijft u zo onbeleefd en toch dat vraagteken erachter te tikken.

Jammer hoor


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #25 Gepost op: 12 mei 2006, 09:47:25
Ach, sommige mensen vinden een naam belangrijker dan de rest..... ;) ;) Mij gaat het om de discussie en niet om de namen. Al noemde de heer Willem Hamer zich Piet Snot dan zou ik me er niet druk over maken. Er zijn wel belangrijker zaken in het leven.  :) ;)

Maar thx voor je support!  :) Jij bent toevallig toch ook geen één of ander europees regeltje tegen gekomen in je archief?  ;D ;D  ;D ;)


WHamer

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 16 mei 2006, 10:34:30
Beste Palmpie,

Je laatste inhoudelijke bijdrage aandachtig doorgenomen maar de issue is dient een andere certificaat, uiteraard van een geaccrediteerde instanties, dan LPCB geaccepteerd te worden. Het antwoord is dus JA.

Lokale overheden mogen/moeten een certificaat of een verklaring van overeenstemming eisen van de desbetreffende installatie.

Op grond van twijfel, bij voorbeeld niet voldoende inhoudelijke kennis in huis bij de desbetreffende overheid, kan men daar voor derden inhuren en eventueel een klacht indienen bij de toezichthoudende instantie.

Aangaande het inhoudelijk van je mail en misschien interessante achtergrond informatie in deze discussie.
-The New Approach to Technical Harmonization and the Interest of Consumers (1992)
-One European Market? A Critical Analysis of the Commission Internal Market Strategy (1988)

Daarnaast is het misschien iets om een nieuw topic te straten met de vraag in hoeverre de overheid (brandweer) zich aan de wet en regelgeving dient te houden?

Met vriendelijke groet,
Willem Hamer


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 17 mei 2006, 20:19:20
Beste Palmpie,

Je laatste inhoudelijke bijdrage aandachtig doorgenomen maar de issue is dient een andere certificaat, uiteraard van een geaccrediteerde instanties, dan LPCB geaccepteerd te worden. Het antwoord is dus JA.

Lokale overheden mogen/moeten een certificaat of een verklaring van overeenstemming eisen van de desbetreffende installatie.

Op grond van twijfel, bij voorbeeld niet voldoende inhoudelijke kennis in huis bij de desbetreffende overheid, kan men daar voor derden inhuren en eventueel een klacht indienen bij de toezichthoudende instantie.

Aangaande het inhoudelijk van je mail en misschien interessante achtergrond informatie in deze discussie.
-The New Approach to Technical Harmonization and the Interest of Consumers (1992)
-One European Market? A Critical Analysis of the Commission Internal Market Strategy (1988)

Daarnaast is het misschien iets om een nieuw topic te straten met de vraag in hoeverre de overheid (brandweer) zich aan de wet en regelgeving dient te houden?

Met vriendelijke groet,
Willem Hamer

Ik snap even je punt niet wat je met bovenstaand probeert te betogen?  :) Kan je het wat duidelijker stellen?  :) Misschien een citaat waarop je reageert?

Kan je misschien nog reageren op: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12842.msg392314#msg392314 mbt tot de NEN-EN 81-72 en hoe jullie daar als adviseur mee omgaan.

Het verzoek blijft nog steeds staan om een (paar) linken te geven over de europese regelgeving die jouw stellingen ondersteunen. Alle regelgeving van europa staat op internet: http://europa.eu.int/eur-lex/nl/index.html . Ben nu een tijdje aan het zoeken geweest en ben een hoop tegen gekomen maar heb nog steeds niet iets zwart op wit gevonden.

De zoek actie:
http://www.google.nl/search?sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rls=GGGL,GGGL:2005-09,GGGL:nl&q=%22The+New+Approach+to+Technical+Harmonization+and+the+Interest+of+Consumers%22

Levert niets op.

De zoekactie:
http://www.google.nl/search?sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rls=GGGL,GGGL:2005-09,GGGL:nl&q=%22One+European+Market%3F+A+Critical+Analysis+of+the+Commission+Internal+Market+Strategy%22

Levert alleen een boek op wat te koop is. Helaas ben ik niet van plan, gezien dat alle europese regelgeving op het internet staat, dit boek te gaan kopen.
Als jij het hebt kan je misschien vinden welke artikelen jouw stelling ondersteunen. Als jij de artikelen hier neerzet dan zoek ik ze wel op op op het internet.... is dat geen goede deal....  ;D ;D

Het staat je vrij om een topic over de overheid/brandweer te openen, alleen lijkt me dat een open deur.... ;)

Trouwens ooit wel eens de term 'normshoppen' gehoord.....  Het schijnt een ernstige ziekte onder adviseurs te zijn bij een sprinklerinstallatie......  ;D ;D ;D ;)


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #28 Gepost op: 17 mei 2006, 23:59:35
Het verhaal van WHamer gaat in het begin mis: er is geen geharmoniseerde norm voor de aanleg of het ontwerp van sprinklerinstallaties. De rest doet er dan niet meer toe en de overheid overtreedt geen enkele regel door het verlangen van CCV/LPS1233 certificering (of gelijkwaardig).


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 18 mei 2006, 00:05:49
Het verhaal van WHamer gaat in het begin mis: er is geen geharmoniseerde norm voor de aanleg of het ontwerp van sprinklerinstallaties. De rest doet er dan niet meer toe en de overheid overtreedt geen enkele regel door het verlangen van CCV/LPS1233 certificering (of gelijkwaardig).

Er is wel een europese norm maar deze is dus niet geharmoniseerd...... ??? :) Vandaar dat ik er niets over kon vinden op de EU site..... 8) :-X