....................................... Het is dat zelfssupporting in een hulpverleningspeleton. gezien de huidige ontwikkelingen, zal men veel vaker ingezet gaan worden bij incidenten buiten het eigen inzetgebied. dat kan voor een korps betekenen dat men zo wel een HV als een TAS kwijt is voor een bepaalde tijd. met dit voertuig is men alleen een HV kwijt. de TAS blijft binnen de gemeentegrens. en bij grote incidenten is extra mankracht altijd meegenomen. dus Ja wat is verstandig. ik denk dat men in smallingerland een verstandiger keuze heeft gemaakt. ook als je kijk naar de situatie daar te plaatsen in Friesland.
Begrijp ik hieruit dat de tankautospuit Smallingerland ook een pelotonsvoertuig is?
Daar moet het dekkingsplan van de regio op afgestemd zijn. Daarnaast heb je met een pelotons brandbestrijding hetzelfde probleem, dus zal daar rekening mee gehouden zijn.
Bij mij weten is een peloton altijd opgebouwd uit, 4 TS, 1 HV-I en 1 HAC (HV basis of HV spec). Daarbij wordt niet een HV-1 bedoeld met 6 man. Alles is op elkaar afgestemd (materieel en manschappen). Een HV-I wordt toegevoegd aan een TS. Iedereen buiten de gemeente moet ook met dit materiaal kunnen werken, dus hoeft niet standaard de eigen TS meegealarmeerd te worden.
Verder betekent het dat een peloton voor hulpverlening, dus ook dat er mijn inziens een extra HV-I moet worden toegevoegd. Omdat de HV-I selfsupporting is, wordt dit materiaal alleen gebruikt door die bemensing en kan het niet de rest van het peloton ondersteunen.
Tot slot als een dergelijke HV-I onder de TS valt wordt ook het aantal van 8 manschappen voor de leidende bevelvoerder overschreden, wat onveilige situaties in de hand werkt. Voor mij zitten er dus operationeel heel wat haken en ogen aan.....
Ik moet eerlijk gezegd wel bekennen dat ik niet op de hoogte ben van de plaatselijke omstandigheden. Ook sta ik open voor goede nieuwe ideëen, alleen weet ik niet of dit nu een oplossing biedt.