Begrijp ik hieruit dat de tankautospuit Smallingerland ook een pelotonsvoertuig is?
Daar moet het dekkingsplan van de regio op afgestemd zijn. Daarnaast heb je met een pelotons brandbestrijding hetzelfde probleem, dus zal daar rekening mee gehouden zijn.
Bij mij weten is een peloton altijd opgebouwd uit, 4 TS, 1 HV-I en 1 HAC (HV basis of HV spec). Daarbij wordt niet een HV-1 bedoeld met 6 man. Alles is op elkaar afgestemd (materieel en manschappen). Een HV-I wordt toegevoegd aan een TS. Iedereen buiten de gemeente moet ook met dit materiaal kunnen werken, dus hoeft niet standaard de eigen TS meegealarmeerd te worden.
Verder betekent het dat een peloton voor hulpverlening, dus ook dat er mijn inziens een extra HV-I moet worden toegevoegd. Omdat de HV-I selfsupporting is, wordt dit materiaal alleen gebruikt door die bemensing en kan het niet de rest van het peloton ondersteunen.
Tot slot als een dergelijke HV-I onder de TS valt wordt ook het aantal van 8 manschappen voor de leidende bevelvoerder overschreden, wat onveilige situaties in de hand werkt. Voor mij zitten er dus operationeel heel wat haken en ogen aan.....
Ik moet eerlijk gezegd wel bekennen dat ik niet op de hoogte ben van de plaatselijke omstandigheden. Ook sta ik open voor goede nieuwe ideëen, alleen weet ik niet of dit nu een oplossing biedt.
Jouw verhaal klopt in grote lijnen wel,bij een peletonsinzet wordt er gerekend op de standaart bemanning van een voertuig.
Dus:
6 man TS
2 man HV
2 man AL/HW
Houdt dus heel simpel in,dat als je gewent ben binnen je gemeentegrens met 8 man uit te rukken.dat je bij een peletonsinzet met 6 man uit dient te rukken,en er dus 2 thuis moet laten.
het zou bv zo maar kunnen dat er voor het "teveel"personeel geen eten is,ook met de catering houden ze rekening met de standaart bezeting van een voertuig.Het is wat makkelijker rekenenen zoveel maal TS met 6 man is zoveel maal broodjes