Belgische ambulance met optische signalen?

Auteur Topic: Belgische ambulance met optische signalen?  (gelezen 4703 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Gepost op: 28 april 2006, 23:12:48
Hallo mensen,

Ik reed vanmiddag op de A28 ter hoogte van Staphorst en tot mijn verbazing raaste er aan de andere kant een ambulance met belgisch kenteken én met in ieder geval optische signalen aan. Dat hij de maximum snelheid overschreed was wel duidelijk door te vergelijken met het overige verkeer. Of deze ambu ook geluidssignalen voerde is mij onduidelijk omdat ik uiteraard mn raampje dicht had en de ambulance toch op redelijke afstand reed. Mijn vraag hierbij is: Mag dit? Mag een belgische ambulance  in Nederland gebruik maken van deze signalen??

Groet,

André




Michelle1983

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 april 2006, 23:24:41
Hiervoor is een specifieke ministeriële regeling opgesteld:

Tijdelijke beschikking erkenning bepaalde Belgische en Duitse hulp verleningsdiensten en vrijstelling van de Regeling optische en geluidssignalen

 De Minister van Verkeer en Waterstaat;

Overwegende, dat motorvoertuigen ten dienste van hulpverleningsdiensten uit België en Duitsland in voorkomend geval in Nederland kunnen worden ingezet bij de ongevals- en rampenbestrijding;

dat het daartoe noodzakelijk kan zijn dat zij bijzondere optische en geluidssignalen voeren om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen;

dat de door Belgische en Duitse motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, ziekenauto’s en van andere aangewezen hulpverleningsdiensten gebruikte bijzondere optische en geluidssignalen kunnen afwijken van die welke in Nederland zijn voorgeschreven doch dat die afwijking niet zodanig is dat weggebruikers die voertuigen niet herkennen als voorrangsvoertuigen;

dat het daarom wenselijk is dat de motorvoertuigen van de Belgische en Duitse hulpverleningsdiensten worden vrijgesteld van de in de Regeling optische en geluidssignalen neergelegde regels inzake de te gebruiken bijzondere optische en geluidssignalen, voorzover zij voldoen aan de in hun eigen land gestelde regels ter zake van de optische en geluidssignalen;

dat de aanwijzing en vrijstelling met spoed tot stand moeten worden gebracht in verband met de Europese voetbalkampioenschappen voor landenteams medio 2000;

Gelet op artikel 147 van de Wegenverkeerswet 1994 en op artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990;

Besluit:

Artikel 1
Als hulpverleningsdiensten als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990, worden aangewezen Belgische en Duitse organisaties die taken vervullen op het gebied van de spoedseisende geneeskundige hulpverlening alsmede het Belgische Korps Civiele Bescherming en het Duitse Technische Hilfswerk.

Artikel 2
Belgische en Duitse motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, Belgische en Duitse ziekenauto’s alsmede motorvoertuigen van de in artikel 1 bedoelde Belgische en Duitse organisaties worden vrijgesteld van het bepaalde in artikel 29, eerste lid, van het RVV 1990 en de artikelen 3, 4 en 5 van de Regeling optische en geluidssignalen onder de voorwaarde dat zij optische en geluidssignalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijke regels.

Deze beschikking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

namens deze,

de Directeur-Generaal Personenvervoer,

J.M.F. Diris


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 april 2006, 23:38:18
Ja dat mag.

Ik mag in 'n Nederlandse ambu gewoon de Belgische grens over en daar met OGS rijden, en andersom mag ik ook met 'n Belgische ambulance gewoon in Nederland prioritair rijden.
En dat ik daarbij dan geen tatuu geluid maak waar allerlei soorten "whiew whiew" maakt niet uit, ik ben groot, geel, heb blauwe lampen aan en maak veel herrie, duidelijk genoeg dus. (en ik spreek uit ervaring) ;)

Zelfde geld voor de duitse ambu's, want d'r zijn in verschillende Nederlandse plaatsen bepaalde overeenkomsten met Duitsland en Belgie.

Overigens zijn er al vaker topics over geweest, zie hier voor meer info :

buitenlandse ambulances

sirene


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 29 april 2006, 12:54:27
Karim,

Ik zie ook in belgië (meen ik) en in Frankrijk ambulances rijden die alleen blauw licht voeren, maar zich aan de normale verkeersregels houden.
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat deze wagens daarmee aangeven dat er een patiënt aan boord is.
Kun je daar iets meer van zeggen


miv

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 april 2006, 15:59:01
dat met alleen blauwe lampen voeren lijkt mij erg gevaarlijk voor het overig verkeer, moet ik nu wel of niet aan de kant. Ben benieuwd!


pros

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
    • ambulancecentrum
Reactie #5 Gepost op: 29 april 2006, 17:15:49
dat met alleen blauwe lampen voeren lijkt mij erg gevaarlijk voor het overig verkeer, moet ik nu wel of niet aan de kant. Ben benieuwd!

Dit is in België al jaren een discussie.
Wettelijk mag je met blauwe lampen rijden van het moment je een opdracht doet. Blauwe lampen en sirene mag enkel bij een prioritaire opdracht.
wettelijk mag je dus voor een secundaire rit (B-rit in Nederland) met blauwe lampen rijden, maar dien je je aan de verkeersregels te houden.
dit zorgt inderdaad voor verwarring en daarom doet 90 % dit niet.
Tegen de enkelingen die het wel doen kan je niets beginnen want wettelijk mag het.
Ik vid het persoonlijk ook geen zicht een ziekenwagen die met blauwe lampen op braaf voor het licht staat te wachten


Mc DuLu

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 29 april 2006, 18:50:23
In de grensregio Maastricht is er een overeenkomst dat de Ambulance's van Maastricht in bepaalde regio's van de gemeente Riemst (B) door de Belgische 112 meldkamer worden opgeroepen voor dringende medische hulp te bieden.
Ze mogen de Patiënten dan ook Prioritair (OGS) vervoeren naar het AZ Maastricht of naar het AZ Vesalius Tongeren (B)

De Brandweer van Maastricht heeft zo een overeenkomst met de gemeente Lanaken (B) voor dringende brandweerhulp.

Het gebeurt ook meer en meer dat Belgische Ambulance's uit Bilzen, Tongeren en Lanaken patiënten van een 112 melding overbrengen naar het AZ Maastricht, en die ritten gebeuren overwegend Prioritair (OGS),...

en ik mag uit ervaring zeggen dat ze in Maastricht voor een electronische tweetoon flink aan de kant gaan.  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 29 april 2006, 20:50:42
Hallo mensen,

Ik reed vanmiddag op de A28 ter hoogte van Staphorst (...)

Groet,

André

Jullie moeten voor de gein dit adres eens opzoeken....... dat zal vast geen prio rit geweest zijn......  ;) ;) :-X :-X :-X


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 30 april 2006, 14:45:51
spoedoverplaatsing misschien?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Reactie #9 Gepost op: 30 april 2006, 20:14:25
helemaal in drenthe( sorry staphorst is bijna drenthe)