Nieuwe brancherichtlijnen en de HAP

Auteur Topic: Nieuwe brancherichtlijnen en de HAP  (gelezen 11720 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2006, 16:09:35
Hé circuleren er nu verschillende richtlijnen?  :D


Nee,het is algemeen bekend dat je met prio1 20km sneller mag rijden.Dus wat Heleen vertelde klopt


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2006, 19:53:23
Nee,het is algemeen bekend dat je met prio1 20km sneller mag rijden.Dus wat Heleen vertelde klopt

Had ik het toch goed gelezen,  ;) maar inderdaad, dit zijn de richtlijnen die wij gekregen hebben.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #12 Gepost op: 30 mei 2006, 11:21:20
Nee,het is algemeen bekend dat je met prio1 20km sneller mag rijden.Dus wat Heleen vertelde klopt

Nee hoor, ben het niet met je eens  ;)

Volgens de brancherichtlijnen optische- & geluidssignalen spoedeisende medische hulpverlening zoals deze per 1 juli in zal gaan staat toch echt het volgende:

5.3. Maximumsnelheden
Op grond van artikel 91 van het RVV 1990 mogen voorrangsvoertuigen afwijken van de voorschriften van het
RVV 1990, voor zover dit noodzakelijk is voor de uitoefening van de dringende taak. Als gevolg hiervan
gelden er in principe dan ook geen maximumsnelheden voor voorrangsvoertuigen. Dit is een ongewenste
situatie, vanuit het oogpunt van de inzittenden in het voertuig en de algemene verkeersveiligheid.
Ten aanzien van de maximum snelheid van voorrangsvoertuigen is daarom het volgende bepaald:

•    De ter plaatse toegestane snelheid wordt met niet meer dan 40 km/uur overschreden op lokale en provinciale wegen en op auto(snel)wegen.

•    Op woonerven wordt stapvoets gereden.

•    Op de vluchtstrook is de snelheid maximaal 20 km/uur boven de snelheid van het andere verkeer, doch maximaal 80 km/uur.

•   Wanneer de snelheid van het andere verkeer lager is dan 30 km/uur, mag op de vluchtstrook toch maximaal 50 km/uur worden gereden.

Wellicht verwarren jullie de snelheid op de vluchtstrook?

Mochten jullie interesse hebben dan wil ik best de brancherichtlijn in zijn geheel (pdf bestand) naar jullie toe mailen
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2006, 03:18:03
Nee hoor, ik verwar helemaal niets. Heb het nog even opgezocht.
De brachrichtlijnen die wij momenteel hanteren, zijn van juli 2002 ook voor de brandweer.
Daar staat wel degelijk wat ik al eerder verteld heb.
Dat de richtlijnen gaan veranderen, kan misschien voor ons ook gaan veranderen. Tot nog toe heb ik daar nog niets over gehoord.


thom

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 6 juni 2006, 14:09:59
Hallo,

Hierbij antwoordt van een nieuw forumlid.

De hogere snelheid is + 20 km, alleen op de snelweg + 40 km.
Met de brw-mensen eens, dit is hard zat. De ook eens aan de veiligheid van jezelf en de andere weggebruikers.

Een hap chauf.


Karim

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 6 juni 2006, 17:16:10
De hogere snelheid is + 20 km, alleen op de snelweg + 40 km.
Met de brw-mensen eens, dit is hard zat. De ook eens aan de veiligheid van jezelf en de andere weggebruikers.


Vind ik toch echt situatie afhankelijk hoor.

Je kan op sommige momenten en plaatsen echt wel harder als die 20 km/h boven 't limiet zonder dat je daarbij allerlei gevaarlijke situatie's opleverd, anders zou die regel ook wel voor ons en voor de politie gelden.

En daarnaast, 20 km/h harder in 'n grote tankautospuit of ladderwagen is wel even heel iets anders als 20 km/h harder in 'n HAPvoertuig....


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #16 Gepost op: 6 juni 2006, 23:55:09
Ben het met je eens Karim, maar ja de richtlijnen die wij hebben, zullen we ook moeten hanteren.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #17 Gepost op: 7 juni 2006, 00:23:54
Ben het met je eens Karim, maar ja de richtlijnen die wij hebben, zullen we ook moeten hanteren.
Het is toch een richtlijn, geen wet...?  ;)


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #18 Gepost op: 7 juni 2006, 10:33:18

De hogere snelheid is + 20 km, alleen op de snelweg + 40 km.
Met de brw-mensen eens, dit is hard zat. De ook eens aan de veiligheid van jezelf en de andere weggebruikers.

"De ter plaatse toegestane snelheid wordt met niet meer dan 40 km/uur overschreden op lokale en provinciale wegen en op auto(snel)wegen"  Deze regel komt toch echt uit de nieuwe brancherichtlijn optische- & geluidssignalen spoedeisende medische hulpverlening.
Dat is een nieuwe richtlijn voor alle spelers op de markt, dus ambulancediensten, huisartsendiensten, etc.

Wanneer je echter met je voertuig betrokken raakt bij een verkeersongeval kun je niet alleen terugvallen op de brancherichtlijn. Jij als chauffeur zal op de eerste plaats altijd zelf de locale situatie (infrastructuur, weersomstandigheden, aantal mensen op de weg, etc.) moeten beoordelen en daar je snelheid op moeten aanpassen.

Dus Thom, wees niet bang, (ex) chauffeurs als Karim & ik denken wel degelijk aan de veiligheid van de weggebruikers en onszelf  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #19 Gepost op: 7 juni 2006, 10:36:40
Het is toch een richtlijn, geen wet...?  ;)

Daar heeft Ger@rd gelijk in. Toch is het wel zo dat tijdens een eventuele rechtzaak ook altijd naar de richtlijn(en) wordt gekeken.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur