'Ramptoeristen en Amateurfotografen' toegenomen? (topic helaas gesloten!)

Auteur Topic: 'Ramptoeristen en Amateurfotografen' toegenomen? (topic helaas gesloten!)  (gelezen 38299 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kees ZHZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
  • Ambulancezorgbegeleider
    • Enkele foto's op mijn site
Reactie #80 Gepost op: 11 mei 2006, 10:38:02
Ik heb nog een aardig stukje wat deze week naar voren is gebracht!

Politie spreekt amateurfotografen incidenten aan       
GORINCHEM / ARKEL - De politie Zuid-Holland-Zuid gaat erop letten of amateurfotografen zonder politieperskaart bij incidenten achter het politielint blijven. Deze week is een aantal amateurfotografen, die eerder zich daar niet aan hielden, bij de politie geroepen.

Peter Donk, hoofdredacteur van de Internetkrant voor Zuid-Holland-Zuid vindt dat de politie als ze de kwestie aanpakken het echt goed moeten regelen. (© Foto Brenda Hoeflaak)

Een aantal van de aangesproken amateurfotografen levert ook wel eens een foto aan deze internetkrant en beschikt niet over een politieperskaart. Hoofdredacteur Peter Donk sprak woensdag 10 mei 2006 daarom telefonisch met de politie over de kwestie. "We zitten redelijk op één lijn. Wij hebben de amateurfotografen gevraagd wél voortaan achter het lint te blijven, want anders heeft de politieperskaart van de Stichting Landelijke Politieperskaart voor alle beroepsfotografen geen enkele zin. Deze perskaart krijg je alleen als je hoofdberoep journalist is en de journalistiek de hoofdinkomsten zijn. Dat zou dus ook voor brandweerfotografen moeten gelden, want die kunnen vaak wel dichtbij komen en zij leveren ook aan media. De brandweerfotografen hebben namelijk ook géén perskaart. Een oplossing zou een speciale perskaart voor brandweerfotografen zijn. Deze lijn trekt de politie Zuid-Holland-Zuid opvallend genoeg niet door. Op de openbare weg is verder een ieder vrij om foto's te maken. Brandweermensen en sommige agenten in de regio lijken zelfs daarvan niet echt op de hoogte, want regelmatig horen wij van onze medewerkers dat ze gehinderd worden een plaatje te schieten", reageert Peter Donk, hoofdredacteur van de Internetkrant voor Zuid-Holland-Zuid. De amateurfotografen zijn door Donk geadviseerd de politiewoordvoerder aan te spreken als ze achter het lint ook nog worden gehinderd. Donk: "De politie en de amateurfotografen zijn op de hoogte dat we bij ernstige incidenten alleen foto's op afstand plaatsen. Als de internetkrant het kon betalen, dan hadden we alleen beroepsfotografen die voor ons werkte, maar helaas is dat nog onmogelijk." De politie heeft beroeps(foto)journalisten aangeraden hun politieperskaart om de nek te dragen bij incidenten voor een betere herkenbaarheid. De actie van de politie is het gevolg van 'de wildgroei'. 

Dit bericht is logisch: ik stond een keer bij een woningbrand komt er een malloot aanrijden met een kilometertje van 80 per uur springt er een mannetje uit heeft een HESJE aan met Brandweerfotograaf en gaat voor een brandend huis foto's staan maken! sorry maar dit vind ik toch echt te gek voor woorden, wij zijn amateurtjes en moeten niet elke keer weer met je neus bovenop het incident willen staan want dan heb de perskaart ook zijn nut niet meer!

Met andere woorden: de laatste tijd komen er steeds meer mensen bij( is niet erg maar gedraag je eigen dan gewoon) en probeer niet altijd op de voorgrond te willen staan!

Ik heb het gister weer meegemaakt staat er een jongen met een hesje aan en denkt dat hij dan meer mag!
ik doe alleen maar een hesje aan bij oefeningen! ook al heb ik er 3!

groeten
Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #81 Gepost op: 11 mei 2006, 10:51:10
Je hebt grofweg drie groepen:

1
persfotografen met een politieperskaart.
2
fotografen in dienst van de brandweer of politie (dus met een officiele aanstelling bij die diensten waarbij men ook formeel door een leidinggevende bij die diensten wordt aangestuurd cq ter verantwoording kan worden geroepen en waarbij tevens formele zaken als aansprakelijkheid/verantwoordelijkheden e.d. zijn geregeld). Voorbeelden zijn o.a. te vinden in Kennemerland, Haaglanden, Terneuzen, Schouwen-Duiveland e.d.).
3
Alle anderen die bij een incident foto's maken.

Oplossing blijft simpel: groepen 1 en 2 kunnen binnen afzettingen hun werk doen, mits het veilig is e.d.
Groep 3 blijft gewoon buiten de afzetting.

Gr
Erik


Kees ZHZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
  • Ambulancezorgbegeleider
    • Enkele foto's op mijn site
Reactie #82 Gepost op: 11 mei 2006, 10:55:14
Je hebt grofweg drie groepen:

1
persfotografen met een politieperskaart.
2
fotografen in dienst van de brandweer of politie (dus met een officiele aanstelling bij die diensten waarbij men ook formeel door een leidinggevende bij die diensten wordt aangestuurd cq ter verantwoording kan worden geroepen en waarbij tevens formele zaken als aansprakelijkheid/verantwoordelijkheden e.d. zijn geregeld). Voorbeelden zijn o.a. te vinden in Kennemerland, Haaglanden, Terneuzen, Schouwen-Duiveland e.d.).
3
Alle anderen die bij een incident foto's maken.

Oplossing blijft simpel: groepen 1 en 2 kunnen binnen afzettingen hun werk doen, mits het veilig is e.d.
Groep 3 blijft gewoon buiten de afzetting.

Gr
Erik



Erik,
bedankt voor je goede samenvatting iedereen weet waar we het over hebben ;)
Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #83 Gepost op: 11 mei 2006, 11:05:47
Ik heb nog een aardig stukje wat deze week naar voren is gebracht!

Politie spreekt amateurfotografen incidenten aan       
GORINCHEM / ARKEL - De politie Zuid-Holland-Zuid gaat erop letten of amateurfotografen zonder politieperskaart bij incidenten achter het politielint blijven. Deze week is een aantal amateurfotografen, die eerder zich daar niet aan hielden, bij de politie geroepen.

Peter Donk, hoofdredacteur van de Internetkrant voor Zuid-Holland-Zuid vindt dat de politie als ze de kwestie aanpakken het echt goed moeten regelen. (© Foto Brenda Hoeflaak)

Een aantal van de aangesproken amateurfotografen levert ook wel eens een foto aan deze internetkrant en beschikt niet over een politieperskaart. Hoofdredacteur Peter Donk sprak woensdag 10 mei 2006 daarom telefonisch met de politie over de kwestie. "We zitten redelijk op één lijn. Wij hebben de amateurfotografen gevraagd wél voortaan achter het lint te blijven, want anders heeft de politieperskaart van de Stichting Landelijke Politieperskaart voor alle beroepsfotografen geen enkele zin. Deze perskaart krijg je alleen als je hoofdberoep journalist is en de journalistiek de hoofdinkomsten zijn. Dat zou dus ook voor brandweerfotografen moeten gelden, want die kunnen vaak wel dichtbij komen en zij leveren ook aan media. De brandweerfotografen hebben namelijk ook géén perskaart. Een oplossing zou een speciale perskaart voor brandweerfotografen zijn. Deze lijn trekt de politie Zuid-Holland-Zuid opvallend genoeg niet door. Op de openbare weg is verder een ieder vrij om foto's te maken. Brandweermensen en sommige agenten in de regio lijken zelfs daarvan niet echt op de hoogte, want regelmatig horen wij van onze medewerkers dat ze gehinderd worden een plaatje te schieten", reageert Peter Donk, hoofdredacteur van de Internetkrant voor Zuid-Holland-Zuid. De amateurfotografen zijn door Donk geadviseerd de politiewoordvoerder aan te spreken als ze achter het lint ook nog worden gehinderd. Donk: "De politie en de amateurfotografen zijn op de hoogte dat we bij ernstige incidenten alleen foto's op afstand plaatsen. Als de internetkrant het kon betalen, dan hadden we alleen beroepsfotografen die voor ons werkte, maar helaas is dat nog onmogelijk." De politie heeft beroeps(foto)journalisten aangeraden hun politieperskaart om de nek te dragen bij incidenten voor een betere herkenbaarheid. De actie van de politie is het gevolg van 'de wildgroei'. 

Dit bericht is logisch: ik stond een keer bij een woningbrand komt er een malloot aanrijden met een kilometertje van 80 per uur springt er een mannetje uit heeft een HESJE aan met Brandweerfotograaf en gaat voor een brandend huis foto's staan maken! sorry maar dit vind ik toch echt te gek voor woorden, wij zijn amateurtjes en moeten niet elke keer weer met je neus bovenop het incident willen staan want dan heb de perskaart ook zijn nut niet meer!

Met andere woorden: de laatste tijd komen er steeds meer mensen bij( is niet erg maar gedraag je eigen dan gewoon) en probeer niet altijd op de voorgrond te willen staan!

Ik heb het gister weer meegemaakt staat er een jongen met een hesje aan en denkt dat hij dan meer mag!
ik doe alleen maar een hesje aan bij oefeningen! ook al heb ik er 3!

groeten

Je hebt brwfotografen en brwfotografen

iedere mafkees kan bij de brwwinkel een hesje met brandweerfotograaf bestellen.
Brandweerfotograaf ben je pas als je door een korps bent aangesteld in deze functie. Zelf ben ik dit ook naast mijn reguliere functie bij de brandweer. En ja ik draag ook zoeen hesje maar dat is meer omdat ik in beschermde kleding en met  helm bij een incident aanwezig ben. Op deze wijze is het  voor een ieder duidelijk wat mijn taak is Hier zijn duidelijke afspraken over (op papier en niet een of ander monderling flutregeling) Bij de overige OOV diensten is dit ook kenbaar gemaakt en is men op de hoogte van deze regeling. Onze foto's worden dan ook op geen enkele manier beschikbaar gesteld aan derden/media etc, met uitzondering van de overige OOV diensten.
Deze foto's worden bezorgd aan vaste contactpersonen bij deze diensten om te voorkomen dat de foto's achteraf nog op verkeerde plaatsen terecht  komen.

Misschien had je deze persoon eens kunnen vragen naar zijn legetimatiebewijs van de brandweer of naar de OVD gaan. Dan denk ik dat dit naamsmisbruik binnen de kortste keren is afgelopen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


TSM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
    • Hulpdienstenzhz
Reactie #84 Gepost op: 11 mei 2006, 13:36:08
Ik begin langzaam aan in de regio ZHZ toch wat te ergeren aan de enorme toename van fotografen, ze lopen allemaal met vestjes brandweerfotograaf oid aan (niet door brandweer verstrekt of goedkeurt voor zover ik weet), maar het ergste vind ik nog dat een aantal van deze mensen alle normen en waarden blijkbaar overboord gooien (dan bedoel ik dus o.a. foto's van slachtoffers, bloedplassen en etc....) en dan vrolijk mailen dat ze leuke foto's hebben en of wie die willen plaatsen  :'( :'( :'(

Gelukkig heb ik vernomen dat de politie hier de touwtjes wat strakker aan gaat trekken.


Nick

  • Gast
Reactie #85 Gepost op: 11 mei 2006, 13:48:13
Ik maak ook wel eens foto's, maar dan alleen bij branden, ik heb niet de behoefte om bij ongelukken te gaan fotograferen.
Ik blijf altijd achter de afzettingen en loop hulpverleners zeker niet voor de voeten.

Ik heb er voor de rest ook geen belang bij, hou de foto's voor mezelf.
Wel word ik af en toe gevraagd om mijn foto's beschikbaar te stellen voor de brandweer voor op hun officiele site.

Wel is er laatst in een gemeente blaadje van Culemborg een foto van mij gebruikt die ik had gemaakt bij een woningbrand.


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 11 mei 2006, 14:12:09
Gelukkig heb ik vernomen dat de politie hier de touwtjes wat strakker aan gaat trekken.
Dat klopt!!! Eindelijk wordt er wat aan gedaan!


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #87 Gepost op: 11 mei 2006, 14:42:20
Dat klopt!!! Eindelijk wordt er wat aan gedaan!

in zuid Limburg is ook duidelijk merkbaar dat er harder opgetreden word tegen dit soort gasten.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 11 mei 2006, 15:11:18
in zuid Limburg is ook duidelijk merkbaar dat er harder opgetreden word tegen dit soort gasten.

Wat wordt daar precies gedaan?


Lifeliner

  • Gast
Reactie #89 Gepost op: 11 mei 2006, 15:13:53
Wij hadden van de week nog een Grip 1 waar natuurlijk een flink aanal (pers) fotografen op af kwam.. Niemand mocht binnen de hekken behalve als je kon aantonen dat je een link naar een hulpdienst had.

Ik had samen met een andere jongen de link met onze ambulancedienst Zuid-Holland Zuid en ons brandweer korps die op dat moment met de VC stond.. Iedere andere (amateur) fotograaf die daar stond zonder perskaart of aantoning waar voor hij werkt mocht het gebied niet op..

Dit vind ik op zich ook een goede manier van werken.. heb je geen baan als persfotograaf of geen link naar de dienst.. gewoon het terein niet op laten.. Ik ben zelf fotograaf voor ambulancezhz.nl maar ik merk heel vaak dat er guppies zijn die assosiaal hun foto's maken.. Dat vind ik niet kunnen..

IK denk dat er ook voor de fotografen voor website's die niet officieel van de dienst zijn een toekomst moet liggen.. maar voor de assosiale fotografen voor dit soort site's niet.. er moeten wel grenzen blijven !!

Gr Stephan