'Ramptoeristen en Amateurfotografen' toegenomen? (topic helaas gesloten!)

Auteur Topic: 'Ramptoeristen en Amateurfotografen' toegenomen? (topic helaas gesloten!)  (gelezen 38290 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #90 Gepost op: 11 mei 2006, 15:32:59

Ik had samen met een andere jongen de link met onze ambulancedienst Zuid-Holland Zuid en ons brandweer korps die op dat moment met de VC stond.. Iedere andere (amateur) fotograaf die daar stond zonder perskaart of aantoning waar voor hij werkt mocht het gebied niet op..

Dit vind ik op zich ook een goede manier van werken.. heb je geen baan als persfotograaf of geen link naar de dienst.. gewoon het terein niet op laten.. Ik ben zelf fotograaf voor ambulancezhz.nl maar ik merk heel vaak dat er guppies zijn die assosiaal hun foto's maken.. Dat vind ik niet kunnen..

IK denk dat er ook voor de fotografen voor website's die niet officieel van de dienst zijn een toekomst moet liggen.. maar voor de assosiale fotografen voor dit soort site's niet.. er moeten wel grenzen blijven !!


Niet om lullig te doen hoor, maar ik denk dat jij als 15 jarige voor de meeste van ons toch gewoon tot die catagorie "guppies" valt.
Dat je je foto's vaak doorstuurt naar de ambulancedienst in jou regio, je die al zomooi "jou ambulancedienst" noemt is leuk, maar dat maakt je in mijn ogen niet meer als iemand die gewoon foto's voor z'n eigen 112 site komt maken.

D'r zijn hier ook wel fotograven die eens een cd'tje met foto's kwamen langsbrengen bij de brandweer of de ambulanecepost, en die in sommige gevallen dan bleven voor 'n bakkie koffie of 'n kleine rondleiding kregen, dan zouden zij dus ook al kunnen zeggen dat ze "een link hebben met de hulpdiensten".

Die link heb je in mijn ogen alleen als je ook echt in dienst bent van die hulpdienst, zoals 90-8 die naast z'n functie van brandweer-man ook hun officiele fotograaf is.


Peterw410

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
    • Brandweer
Reactie #91 Gepost op: 11 mei 2006, 15:41:11
Ben ik mee eens! De beste oplossing lijkt mij een brandweer perskaart. Deze word dan boven de 18 verstrekt en moet aangevraagt worden via het brandweer korps. Dan zijn er al heel wat minder (grupy)fotograven.
Groeten, Peter Wols  http://www.hendrik-ido-ambacht.brandweer.net/


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #92 Gepost op: 11 mei 2006, 15:56:50
Ben ik mee eens! De beste oplossing lijkt mij een brandweer perskaart. Deze word dan boven de 18 verstrekt en moet aangevraagt worden via het brandweer korps. Dan zijn er al heel wat minder (grupy)fotograven.

Hallo Peter

Snap dat je het goed bedoeld, maar zie er niks in.
Wij hebben verder niks te doen met pers, geen commerciele belangen etc. De brandweersite is niet onze ''core business''
Bij een incident ben ik duidelijk herkenbaar als medewerker van de brandweer en indien gewenst kan ik me ook legitimeren met bekende legetimatiebewijs wat door de diverse korpsen in nederland worden gebruikt. Zie voorbeeld 




In onze regio zijn drie medewerkers aangesteld en belast met deze taak. Om de toerbeurt heeft men piket waardoor altijd 1 fotograaf beschikbaar is (indien gewenst), en dat is meer dan zat. En met ''meer als zat''  bedoel ik uiteraard vanuit de brandweerorganisatie.


Uiteraard moet deze persoon wel weten waar hij/zij over praat en enige brandweerervaring hebben. Het moet niet zo zijn dat we een of ander cowboy in het velt hebben rondrennen :-\
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


TSM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
    • Hulpdienstenzhz
Reactie #93 Gepost op: 11 mei 2006, 16:03:00
Niet om lullig te doen hoor, maar ik denk dat jij als 15 jarige voor de meeste van ons toch gewoon tot die catagorie "guppies" valt.
Dat je je foto's vaak doorstuurt naar de ambulancedienst in jou regio, je die al zomooi "jou ambulancedienst" noemt is leuk, maar dat maakt je in mijn ogen niet meer als iemand die gewoon foto's voor z'n eigen 112 site komt maken.

Karim,
Je hebt helemaal gelijk ik zie hier reacties verschijnen van mensen met hele mooie verhalen en dat ze zich goed gedragen, terwijl ze in het veld toch net even anders zijn of vinden dat ze van een bepaalde dienst zijn  :o


Peterw410

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
    • Brandweer
Reactie #94 Gepost op: 11 mei 2006, 16:04:50
Hallo Peter

Snap dat je het goed bedoeld, maar zie er niks in.
Wij hebben verder niks te doen met pers, geen commerciele belangen etc. De brandweersite is niet onze ''core business''
Bij een incident ben ik duidelijk herkenbaar als medewerker van de brandweer en indien gewenst kan ik me ook legitimeren met bekende legetimatiebewijs wat door de diverse korpsen in nederland worden gebruikt. Zie voorbeeld 




In onze regio zijn drie medewerkers aangesteld en belast met deze taak. Om de toerbeurt heeft men piket waardoor altijd 1 fotograaf beschikbaar is (indien gewenst), en dat is meer dan zat. En met ''meer als zat''  bedoel ik uiteraard vanuit de brandweerorganisatie.


Uiteraard moet deze persoon wel weten waar hij/zij over praat en enige brandweerervaring hebben. Het moet niet zo zijn dat we een of ander cowboy in het velt hebben rondrennen :-\

Hey ik begrijp je reactie niet. Je vertel het zelfde toch als wat ik zeg. Nu bepaald het korps toch hoeveel fotograven er zijn!?
Groeten, Peter Wols  http://www.hendrik-ido-ambacht.brandweer.net/


TSM

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
    • Hulpdienstenzhz
Reactie #95 Gepost op: 11 mei 2006, 16:05:08
Ben ik mee eens! De beste oplossing lijkt mij een brandweer perskaart. Deze word dan boven de 18 verstrekt en moet aangevraagt worden via het brandweer korps. Dan zijn er al heel wat minder (grupy)fotograven.

Communicatie van politie ZHZ heeft al te kennen gegeven dat er geen uitzondering komt voor officiele brandweerfotografen (met of zonder pas) maar alleen de enige echte politieperskaart en voor de rest achter het lintje.

Het is jammer dat hier zo verpest gaat worden voor de oude garde, door al die "guppies"


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #96 Gepost op: 11 mei 2006, 16:07:30
Hallo Peter

Snap dat je het goed bedoeld, maar zie er niks in.
Wij hebben verder niks te doen met pers, geen commerciele belangen etc. De brandweersite is niet onze ''core business''
Bij een incident ben ik duidelijk herkenbaar als medewerker van de brandweer en indien gewenst kan ik me ook legitimeren met bekende legetimatiebewijs wat door de diverse korpsen in nederland worden gebruikt.

Eens. Zo hoort een fotograaf die in opdracht van de brandweer fotografeert te opereren.
Je ziet dat overigens steeds meer in het land: dat een brandweerkorps (of een regio) één of meerdere fotografen in eigen dienst heeft (vrijwilligersaanstelling) en waarbij dus alle zaken die van belang zijn officieel en formeel geregeld zijn (verzekeringen, kleding, verantwoordelijkheden, legitimatiebewijs van brandweerkorps, regio of gemeente).

Gr
Erik


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #97 Gepost op: 11 mei 2006, 16:09:01
Hey ik begrijp je reactie niet. Je vertel het zelfde toch als wat ik zeg. Nu bepaald het korps toch hoeveel fotograven er zijn!?


Nee oke niet correct uitgedrukt dan :D  Doel met name op het woord brandweerPERSKAART :-)
Laten we het houden op brandweerlegitimatie dan zitten we op een lijn :-)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #98 Gepost op: 11 mei 2006, 16:10:46
Communicatie van politie ZHZ heeft al te kennen gegeven dat er geen uitzondering komt voor officiele brandweerfotografen (met of zonder pas) maar alleen de enige echte politieperskaart en voor de rest achter het lintje.

Het is jammer dat hier zo verpest gaat worden voor de oude garde, door al die "guppies"

Dus ook niet als die fotograaf gewoon in officiele vrijwilligersdienst is van een brandweerkorps?
Dan wordt dus een officieel brandweerman op een incidentlokatie geweigerd... ik denk niet dat de brandweer dat gaat pikken...

Gr
Erik


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #99 Gepost op: 11 mei 2006, 16:16:03
Communicatie van politie ZHZ heeft al te kennen gegeven dat er geen uitzondering komt voor officiele brandweerfotografen (met of zonder pas) maar alleen de enige echte politieperskaart en voor de rest achter het lintje.


Politie is daar geen partner in. We zijn geen pers, dus heb je ook geen PKK nodig.
Als jij voor de brandweer werkzaam bent en werkzaamheden uitvoert in het belang van je werkgever (de brandweer in dit geval) zal de politie zich nooit bemoeien met deze 'werkzaamheden die onder verandwoording van de brandweer vallen.

Je hebt natuurlijk ook korpsen die tegen een goedwillende hobbynist zeggen, maak wat foto's voor onze website en van wat korpsavonden en dan krijg je aan het eind van het jaar een vergoeding. Sommige menssen vatten dit ook als officieel op  ::) , Daarom heb ik ook het idee dat er wat anders achtersteekt in jouw verhaal, want vind het erg rare uitspraken van de politie.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.