(...) Daarnaast ben ik het met iedereen eens dat mensen met een hesje brandweer fotograaf dit neit moeten dragen als ze niet in dienst zijn van de brandweer.
Er is hier al een keer een (vergelijkbaar) topic over geweest en daar kwam dit in naar voren:
Oke ik ben het gaan vragen aan een doorgewinterde brigandier. Er is 1 artikel waarin staat dat je jezelf niet mag uitgeven als zijnde een ambtenaar van politie. Er zijn verschillende uitspraken gedaan door de rechters daarin wat daarmee bedoeld word:
Als we naar kleding dragen gaat het erom dat een burger aan de kleding van de ambtenaar moet kunnen zien dat deze dat ook echt is. Indien een persoon kleding draagt die in eerste oogoplsag overeenkomt met het uniform van de politie dan kan die aangehouden worden. Echter vertelde de brigandier mij wel dat dit alleen geld voor het standaard uniform.
Over de overige kledingstukken zoals een hesje zegt hij dat een persoon die het draagt een bepaalde bedoeling daarmee heeft.
1 hij kan toestemming hebben (zoals onze persfotograaf)
2 hij kan zich opzettelijk willen voordoen als een ambtenaar van politie. In dat geval moet een rechter er zich over buigen in hoeverre het de persoon in kwestie is gelukt om mensen op het verkeerde been te zetten. Hierbij kan dan snel gedacht worden aan opzet en oplichtingszaken.
Vooral in het laatste is het belangrijk dat een rechtmatige ambtenaar zijn onderzoek zo grondig mogelijk doet om opzet te bewijzen of te ontkrachtten.
Ik had het dus fout. Het is niet strafbaar gesteld in duidelijke zin van een wettekst echter zal jurispedentie moeten uitwijzen hoe de rechters erover denken.
Hij iwst mij echter niet te vertellen hoe het zat met regelgeving voor Brandweer en ambu personeel misschien weet iemand anders dat.
Misschien is het dus wel mogelijk om wildgroei van hesjes / jassen met "brandweer fotograaf" te bannen. Die personen doen zich immers voor als zijnde brandweerpersoneel, terwijl ze dat niet zijn. Op je auto zet je ook geen "brandweer" als het geen brandweerauto is.