Zonder 4 mei geen 5 mei

Auteur Topic: Zonder 4 mei geen 5 mei  (gelezen 4729 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 5 mei 2006, 15:40:22
2 minuten stil (1x per jaar) is toch wel het minste wat je kunt doen!

Een mooi moment van bezinnig voor iedereen in Nederland.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Sar 303 sqn

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 5 mei 2006, 15:43:32
En dan lees je dit op Nu.nl: >:(

Herdenkingskransen vernield in Osdorp

Uitgegeven: 5 mei 2006 15:30
Laatst gewijzigd: 5 mei 2006 15:31
AMSTERDAM - In het Amsterdamse stadsdeel Osdorp zijn in de nacht van donderdag op vrijdag herdenkingskransen vernield. De kransen waren donderdagavond bij een oorlogsmonument gelegd. Vrijdagochtend lagen enkele kransen in het water, andere lagen her en der vertrapt op de grond.

Het stadsdeel had tot half een 's nachts bewaking geregeld, maar 's ochtends bleken de kransen toch vernield. Bij de politie is nog niets bekend over de daders. Wel is er een groot onderzoek begonnen.

Een soortgelijke vernieling door Marokkaanse jongeren in het stadsdeel Slotervaart leidde in 2003 tot veel ophef.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #12 Gepost op: 5 mei 2006, 15:55:56
En dan lees je dit op Nu.nl: >:(

Herdenkingskransen vernield in Osdorp

Uitgegeven: 5 mei 2006 15:30
Laatst gewijzigd: 5 mei 2006 15:31
AMSTERDAM - In het Amsterdamse stadsdeel Osdorp zijn in de nacht van donderdag op vrijdag herdenkingskransen vernield. De kransen waren donderdagavond bij een oorlogsmonument gelegd. Vrijdagochtend lagen enkele kransen in het water, andere lagen her en der vertrapt op de grond.

Het stadsdeel had tot half een 's nachts bewaking geregeld, maar 's ochtends bleken de kransen toch vernield. Bij de politie is nog niets bekend over de daders. Wel is er een groot onderzoek begonnen.

Een soortgelijke vernieling door Marokkaanse jongeren in het stadsdeel Slotervaart leidde in 2003 tot veel ophef.
Tja.... Vorig jaar hier in mijn woonplaats ook gebeurd. Zeer triest...  :-\

Als alternatieve straf moeten ze dat respectloze schorum verplicht naar avondschool doen vijf dagen in de week en alleen maar geschiedenis...


Karim

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2006, 18:12:19

Ok de auto aan de kant gezet, maar net als Jeroen me kapot geërgerd aan de mensen die allemaal doorreden.

Ik zat om 8 uur ook in de auto (op de snelweg) en heb 'm daar niet aan de kant gezet, ik vind dat mensen zelf moeten weten hoe ze de dodenherdenking beleven, en als ze dan op een andere manier willen doen dan is dat hun goed recht.

Maar ik hoorde vandaag ook overal al discussie's waarin mensen die niet stopten, of thuis niet meededen (dus niet stil waren, maar ook geen herrie veroorzaakten cq anderen tot last waren) werden uitgescholden voor asociaal en weet ik wat allemaal nog meer.

Alleen maar omdat "de massa" vind dat je om 20:00 uur 2 minuten stil moet zijn hoor dat je daar maar aan te houden (alsof 't een of andere wet is, hoezo vrijheid  :-X) en als je dat niet doet ben je gelijk 'n asociale klootzak.

Als mensen er niet aan mee willen doen of het op een andere manier doen dan is dat hun goed recht, maar om ze daar dan op aan te spreken en ze jou mening/traditie wil opleggen (wat bij 'n kennis van mij gebeurd was) vind ik te ver gaan.


Gast

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 5 mei 2006, 18:29:06
Heel mooi gesproken.

Inderdaad is vrijheid en recht op vrijheid óók zelf bepalen hoe en óf je mee wilt doen aan een herdenking.

Goed gesproken


Bart S

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 5 mei 2006, 18:32:44
Alleen maar omdat "de massa" vind dat je om 20:00 uur 2 minuten stil moet zijn hoor dat je daar maar aan te houden (alsof 't een of andere wet is, hoezo vrijheid  :-X) en als je dat niet doet ben je gelijk 'n asociale klootzak.

Het heeft er helemaal niets mee te maken dat de 'massa' vind dat we om 20.00 uur 2 minuutjes stil moeten zijn, het gaat hier om een nationale dodenherdenking. Kijk maar eens hier over de geschiedenis hiervan. En is het nou zo moeilijk om uit respect voor diegenen die het wel wat doet, even twee minuutjes stil te zijn om of je even aan te passen? Vergeet niet dat er nog steeds een hoop mensen leven die de oorlog bewust hebben meegemaakt. Helaas zien we ook hier het egoďsme in de samenleving steeds meer toenemen en denkt men "mij interesseert het niet dus ik doe lekker waar ik zelf zin in heb".


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #16 Gepost op: 5 mei 2006, 18:33:53
Nou ik heb daar een heel andere mening over. Ik vind dat we gewoon op 4 mei, de enige dag dat we in Nederland 2 minuten stilte moeten zijn om de vele slachtoffers te herdenken die gevallen zijn in de vreselijke Wereldoorlog. Het gaat niet om zomaar iets, het was 53 miljoen mensen die de oorlog niet hebben overleefd. Ik vind dat we gewoon moeten stilstaan bij die vreselijke gebeurtenis en of je het bij een monument beleeft of thuis, geen punt als je er maar wel over denkt en dat kan het beste als heel Nederland stil is. En deze herdenking moet altijd zo blijven, vreselijk vind ik het hoe sommige mensen denken over 4 mei en ook als je kinderen hoort zeggen dat het te lang geleden is. Ze hebben geen idee hoe vreselijk het was voor de Joden, misschien denk ik er wat extremer over omdat ik dit op School uitgebreid behandel door de joodse achtergrond.
Nooit meer Auschwitz!

en Karim ik vind het nogal wiedes, maar dat moet je zelf weten, dat je niet stilstaat bij de vele slachtoffers en jij bent degene op het forum die het vreselijk vind als er een ambulancebroeder wordt aangevallen en als er iemand dood wordt egshcoten om iets. Terwijl deze vreselijke Wereldoorlog ruim 53 miljoen levens heeft ge-eist allemaal door 1 idioot.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #17 Gepost op: 5 mei 2006, 18:34:22
Voorbeeldje van het 'goed recht'...  ::)

Drent verstoort doden-herdenking

Kropswolde - De politie heeft donderdagavond op de Woldweg een 38-jarige man uit Smilde aangehouden voor het niet voldoen aan een bevel of vordering en het verstoren van de openbare orde. De verdachte reed een rij stilstaande auto’s voorbij, die in verband met de dodenherdeking waren stil gezet. Ondanks het feit dat de twee minuten stilte waren begonnen, reed de man door.
Een politieagent gaf hem vervolgens een stopteken. Een politieagent vroeg hierop aan de automobilist om de motor af te zetten, in verband met de herdenking. De recalcitrante man deed dit pas na diverse vorderingen en/of waarschuwingen. Hij verstoorde hiermee de herdenking en ergerde daarmee de aanwezige menigte.
Even later kwam plotseling luide muziek uit de auto van de verdachte. Hij werd direct aangehouden door de politie. De man begon hevig te vloeken en wilde een agent te lijf gaan. Deze wist de 38-jarige te boeien en te overmeesteren. Diverse aanwezigen uitten hun ongenoegen over het gedrag van de Smildenaar en hun waardering over het optreden van de politie. De man werd overgebracht naar het politiebureau en gehoord. Hij mocht na verhoor het politiebureau verlaten. De politie maakt proces-verbaal op.  

Bron: Blik op nieuws.


Gast

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 5 mei 2006, 18:42:31
Het hoeft niet persé egoďsme te zijn om een eigen mening te hebben en je ook daarnaar te willen en MOGEN gedragen.

Ook dát is vrijheid. Eenieder is vrij om zich wel of niet te schikken naar anderen. En als iemand dat niet wilt mag en kun je dat respecteren ook al hoef je het er zelf niet mee eens te zijn.

Of het nu een nationale herdenkingsdag is of niet, eenieder IS een individu en mag doen wat hij/zij zelf wilt, ook al is een ander het er niet mee eens. Ik vind dat je met 2 minuten stilte respect betuigt maar ik vind ook dat iemand die dat niet doet dat zelf mag weten. Want dat mag, hoe een ander (of vele anderen) daar dan ook over denken.

Los van het feit dat ikzelf, uit mijn gevoel van respect, in stilte dat heb betuigd vind IK dat eenieder die dat niet heeft willen doen daar RECHT op heeft, no matter wat een ander daarvan denkt. Daarom zeg ik ook, Karim:netjes verwoord!


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #19 Gepost op: 5 mei 2006, 18:45:10
Het hoeft niet persé egoďsme te zijn om een eigen mening te hebben en je ook daarnaar te willen en MOGEN gedragen.
Aan de meerderheid van die oorlogsslachtoffers heeft iedereen zijn vrijheid te danken. Is die twee minuten dan teveel gevraagd?

Ik noem het wel egoisme...