ovdg en cvdg

Auteur Topic: ovdg en cvdg  (gelezen 11514 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Gepost op: 5 mei 2006, 13:42:31
hey hey

ik kreeg net het boekje van incident manegement binnen en daar in hebben ze het over een ovdg en cvdg.
 kan iemand mij vertellen wat het verschil is?
al vast bedankt

teb


flappus  niet elke verandering is een verbetering


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2006, 13:53:30
hey hey

ik kreeg net het boekje van incident manegement binnen en daar in hebben ze het over een ocdg en cvdg.
 kan iemand mij vertellen wat het verschil is?
al vast bedankt

teb

OVDG = Officier van Dienst Geneeskundig (foutje in je tekst, staat OCDG :P)

CVDG = Commandant van Dienst Geneeskundig.

Ik vermoed dat de OVDG van belang is op het operationele vlak (dus ter plaatse bij het incident) en is de CVDG van belang op het bestuurlijke/beleidsmatige vlak. (bijvoorbeeld om zitting te nemen in het beleidsteam.)

Maar hoor graag van een echte kenner het juiste antwoord en daarmee een bevestiging of ontkenning van mijn antwoord.  8)


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2006, 13:59:45
ocdg en cvdg.

ocdg ken ik niet, maar aangezien je het in de topic titel over 'n "ovdg en cvdg" hebt ga ik er maar vanuit dat je die bedoeld  ;)

OvDG = Officier van Dienst Geneeskundig
CvDG = Commandant van Dienst Geneeskundig

Ik neem aan dat je wel 'n beetje weet hoe 't zit bij de grotere incidenten.

- 1e ambulance terplaatse doet groene lamp aan en bemanning doen groene hesjes aan.
- Er wordt overleg gepleegd (motorkap overleg) met de andere disciplines en er wordt een CTPI, Coordinatie Team Plaats Incident gevormd.
- De verpleegkundige van die 1e ambu neemt deel aan dat CTPI totdat de OVDG, de officier van dienst Geneeskundige ter plaatse komt en de coordinatie taak overneemt. De verpleegkundige kan zich dan weer bezig houden met de patientenbehandeling.
- Indien tot verdere opschaling wordt besloten gaat het CTPI over in het CoRT (Commando Rampenterrein) en komt de CvDG (commandant van dienst geneeskundig) terplaatse en neemt hij/zij de medische coordinatie over.


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2006, 14:02:01
'k zie net dat firechief ook al gereageerd had in de tijd dat ik m'n berichtje aan't typen was, maar goed, de afkortingen zijn duidelijk nu, en ga er maar vanuit dat als de CvDG terplaatse komt het goed mis is  ;)


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #4 Gepost op: 5 mei 2006, 14:02:51
thanks
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Bart S

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 5 mei 2006, 16:28:33
(aanvulling)
De OvDG coördineert ter plaatse de werkzaamheden van al het ingezette geneeskundig personeel. In eerste instantie is de OvDG de hoogst aanwezige leidinggevende voor de geneeskundige hulpverlening. Wanneer de Commandant van Dienst Geneeskundig (CvDG) ter plaatse komt werkt de OvDG binnen de opdrachten en aanwijzingen van deze CvDG.

De OvDG voert zijn taken uit binnen de dagelijkse hulpverlening en kan deze tevens uitvoeren in het overgangsgebied naar de hulpverlening bij zware ongevallen en rampen.
De CvDG wordt ingezet ingeval de geneeskundige hulpverlening zich niet beperkt tot ambulancezorg en/of de ambulancezorg een in een regionaal protocol vastgelegde norm overschrijdt. Ook wordt de CvDG gealarmeerd wanneer in de opschaling een commando rampterrein (CoRT) wordt ingesteld.


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2006, 23:03:35
en binnenkort is er nog maar één landelijke gripregeling en vervalt de cvd.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2006, 23:48:46
en binnenkort is er nog maar één landelijke gripregeling en vervalt de cvd.

Ook voor de brandweer?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2006, 20:47:06
één grip cfm rotterdamse model voor brandweer politie en ggd ja

de hovd brandweer blijft maar wordt meer multidis. gespreksleider


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2006, 14:36:33
één grip cfm rotterdamse model voor brandweer politie en ggd ja

de hovd brandweer blijft maar wordt meer multidis. gespreksleider

Kortom, fantastisch  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod