Inderdaad wordt die lijn steeds dunner, iedereen heeft tegenwoordig wel een telefoon met fototoestel en men schroomt niet om die in zeer diverse situaties tevoorschijn te toveren. Vervolgens gaan die beelden voor niets naar de media, lekker goedkoop en soms nog goed beeldmateriaal ook.
Je kunt dus allerlei afspraken maken met (semi)prof fotografen maar dan halen de media hun foto's wel ergens anders vandaan. Afspraken maken over het publiceren is ook vrijwel onmogelijk, omschrijf maar eens wat wel en niet mag... Je blijft toch de vrijheden houden die men niet zomaar zal in perken.
Het is te hopen dat de professionele media het verstand heeft om vast te houden aan normen en waarden en dus niet teveel schokkends te plaatsen maar als ik nu kijk wat er al geplaatst wordt in grote kranten dan denk ik dat we al aardig tever zijn gegaan....
Ik zou hier in ieder geval willen oproepen:
-Houdt een afstand waarbij hulpverlening niet gehinderd wordt
-Houdt een afstand waarbij je geen aggressie opwekt van slachtoffers
-Doe een stap terug als aggressie ontstaat bij omstanders, ga het "gevecht" niet aan
-Zorg dat je herkenbaar bent als professioneel fotograaf (Badge, hesje oid)
-Zorg dat slachtoffers óf geheel niet in beeld komen óf zeer goed onherkenbaar zijn gemaakt
-Heb je in de gaten dat iemand die aan het assisteren is nauw betrokken is? (bijrijder, familie etc) zorg dan dat deze personen ook geheel onherkenbaar zijn
-Maak kentekenplaten onleesbaar en scherm logo's op bv auto's geheel af (niet zo lekker doorschijnend dat je nog steeds het logo herkent)
En voor de media:
-Ga niet gissen naar verwondingen, schuldigen etc. Houdt het bericht objectief
-Plaats geen foto's waarvan je van te voren weet dat ze ophef veroorzaken of ergenis
(en als professioneel medium weet je hoe ver je kunt gaan, zoek niet steeds de grens op en verleg deze niet)
Wel. tot zover weer een rijtje wijze woorden, gewoon opmerkingen van een leek (maar wel hulpverlener) en dus geen rechten aan te ontlenen